Advertentie | |
|
![]() |
|
Anyway, hij heeft nu X geinstalleerd en is aan de slag met het installeren van KDE. Formatteren vind ik op dit punt nog geen probleem, dus antwoorden zijn altijd welkom. De vorige keer dat ik echter zoiets heb geprobeerd in deze PC kreeg ik geen geluid, nu nog hopen dat dat deze keer wel goed gaat...
|
Dat is een klein nadeeltje aan debian - omdat het meer een server distro is zonder al teveel gedoe er omheen is het configgen/installeren van sommige hardware wat lastig. Knoppix heeft hier bijna geen last meer van en komt qua detectie net achter mandrake te staan.
Als KDE alternatieven zijn er gnome, icewm, windowmaker, enlightenment (ja dat is echt een desktop) en zo zullen er vast nog wel meer zijn. Deze kun je wel downen uit de testing/unstable maar toen ik een distro upgrade naar unstable deed ging bij mij het geluid uit en kon het niet weer aan de gang krijgen. (dit was in kde 3.1 een maand of wat terug) -WJ
||
Citaat:
![]()
|
Ik had het trouwens ook gauw gezien met KDE... Och jah, een ander raadde dan weer Wmaker aan, maar dat had ik ook al gauw weer gezien...
|
Ik ben geloof ik iets te enthousiast geweest in mijn configuratiefiles herschrijven. Er zit ergens een link naar een andere plek die niet klopt, maar ik kan hem niet meer vinden.
Anyway, Gnome werkt inderdaad lekker. KDE is nou voorgoed verbannen van mijn PC en ik ben nu aan het hopen dat mijn packages snel ge-upgrade zijn, zodat openbox eindelijk werkt. En dan maar hopen dat ik mijn USB muis aan de praat krijg. Deze PS/2 werkt heel erg KL*TE...
|
![]() |
ik ken openbox niet, maar voor zover ik kan zien is het gewoon een zoveelste blackbox-alike wm. voor powerusers is dat best te doen, maar ik denk vat voor gewoon desktop gebruik je beter gnome kan kiezen. dat is allemaal een stuk meer bruikbaar mijns inziens. (het beste kan je ximian desktop2 nemen btw, dat is een door ximian aangepaste versie van gnome 2 en is allemaal net iets gebruiksvriendelijker en beter afgewerkt.)
|
Ik heb een hekel aan KDE en Gnome en soortgelijken.
Ik ben op Linux overgestapt omdat ik al die onzinnige programma's niet nodig vond op m'n PC en ik eens wat meer controle wilde hebben. Als ik iets nodig heb, installeer ik een package, het is vrij nutteloos om deze allemaal in een manager zoals KDE voorgeinstalleerd te hebben. Dan wordt je PC nog steeds een zooitje. Dan is openbox dus ideaal, omdat je helemaal zelf kunt beslissen wat je installeert, hoe je dat doet en je weet ook welke rotzooi er allemaal op staat. Bij het installeren van KDE zie je gewoon een heel scherm volstaan met allemaal packages waarvan je 80% waarschijnlijk toch nooit gebruikt. De browser van KDE (Konqueror) en die mailclients enzo zijn rotdingen, om maar een voorbeeld te noemen. En dan zeg je misschien dat het handig is dat er een office-kloon wordt geinstalleerd, maar dat kan ik net zo goed zelf doen. En dan kan ik nog kiezen ook!
|
Dat is niet helemaal waar.
Als jij alleen een fatsoenlijke kleine distro (zoals bijvoorbeeld Debian) installeert met daarbij alleen kde-base, heb je een snel draaiend systeem zonder overbodige zooi. KDE-base is alleen de core van KDE, en alles wat je daarnaast installeert moet je lekker zelf weten. KDE is wel een zware Window Manager, dat wel, maar ik zie niet 't nut van 't draaien van een simpele slecht-uitziende WM op een snelle huidige Pc. Als je nog steeds achter een P2 350 zit is dat natuurlijk een ander verhaal. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Maar het ging hier om KDE en niet om alleen KDE-base... KDE-base is te overwegen, maar dan nog draai ik liever openbox, vanwege de snelheid en de "look-and-feel"
|
![]() |
Voor KDE3 @ Woody:
edit: /etc/apt/sources.list voeg toe: deb http://download.kde.org/stable/latest/Debian stable main dan: apt-get update en dan: apt-get dist-upgrade APT heeft nu een nieuwe entry voor KDE3. Dit is een inofficiele, doch stabiele port van KDE3 voor Woody. KDE3 zit al in Sid, Sarge weet ik niet. Over 'de' beste DE/WM: dat is vreselijk subjectief. Mijn mening is: test zelf en vorm een eigen mening! Mijn ervaring is dat beginnen met GNOME/KDE best prettig is maar dat iets als AfterStep of WindowMaker ook prima is in het begin. Net wat je wilt. Het kan, kwestie van wat je wilt en goed is subjectief. Succes!
||
Citaat:
Het klopt dat het voor iedereen verschillend is, iemand die met hele andere intenties dan ik van windows afstapt om Linux te gaan gebruiken en dus eigenlijk alle functionaliteit van Windows wil houden, zal blijer zijn met KDE dan met openbox. Bij openbox zitten zeer weinig standaard packages. Geen browser, geen uitgebreide editor, geen FTP client, geen "office", geen mailclient... Maar ik moet zeggen dat ik daar heel blij mee ben, aangezien het zo een snelle download is en ik dus zelf kan uitzoeken wat ik er wel of niet bij wil. Een snelle Window Manager is voor mij een vereiste, aangezien ik gewoon een PIII systeem gebruik.
||
Citaat:
En jah, security.debian.org heb je naar mijn weten gewoon nodig. De security packages staan niet op ftp.nl.debian.org...
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Verder weet ik dat flux- en openbox van blackbox afstammen. Ik zal Openbox ook eens gaan bekijken ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
Hmmm... Nieuw probleempje...
Ik wilde net een nieuwe kernel gaan compilen (ik had nog geen USB mouse support enzo met kernel 2.2.x)... De extensies waren zoals gewoonlijk .tar.bz2 Dus ik heb commando bunzip2 <kernelnaam> uitgevoerd en enige tijd later was hij klaar. Wat ik vreemd vond was dat er niks leek te gebeuren, behalve dat hij een "new line" aanmaakte en later terug ging naar de map waar ik was. Maar het had blijkbaar gewerkt, want er stond een file met de extensie .tar... Toen ik echter "tar -xv <kernelnaam>" uitvoerde leek er hetzelfde te gebeuren, echter, 3 uur later was hij nog niet klaar. M'n specs zijn PIII 450 met 192 MB RAM, dus het zou niet normaal moeten zijn. Iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn? Of misschien een alternatief voor het package "tar"?
||
![]() |
Citaat:
Waarom doe je niet gewoon apt-get install kernel(-source)? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En als je wilt zien wat er gebeurt: man tar. Opties genoeg om verbose te werken. Maar die weet ik niet uit m'n hoofd. ('t Zal wel -v zijn.) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
dan is het tar -xjf kernel-bla.tar.bz2
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Het is nergens voor nodig dat de kernel een package is. Maakt het er alleen maar lastiger op voor de topicstarter, imho. Kernelhowto's genoeg namelijk. ![]() |
![]() |
|
Het unpacken is nu gelukt. Ik had de opties goed ingesteld, maar het werkte niet, uiteindelijk is het me wel gelukt...
En waarom ik geen apt-get install kernelsource doe? Ik maak die package zelf... Daarna gebruik ik inderdaad dpkg om de package "the debian way" te installeren. Anyway, het gaat nu lukken, ik moet alleen nog even de configuratie doorspitten. Bedankt!
|
![]() |
openbox: kun je denk ik wel source van die packages uit testing of unstable halen. Die compileren & installeren op normal of debian way. Niet getest btw. Anders kun je .deb uit testing/unstable halen en die proberen met een force, kan tijd schelen. Ook niet getest. Of eens kijken op mailinglist over die packages.
Kernel: het voordeel van kernel .deb package boven manual zie ik wel in. Wil je upgraden oid, kun je snel een andere .deb nemen. 3rd party non-deb zorgt ook voor ongearchiveerde rotzeui. Aan de andere kant wil ik graag de vrijheid behouden om mijn patches te kiezen aangezien vanilla een boel functies mist die ik nodig heb of wil hebben.. kies ik toch voor zelf de vrijheid + rotzooi ervan maken, maar da's op m'n eigen rotzooi bakje. Imo, een kwestie van een aantal afwegingen.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
Alternatieve OS'en Praganonut | 94 | 12-11-2007 23:08 | |
Software & Hardware |
[linux/winxp] dhcp server marBle | 0 | 24-03-2004 16:24 | |
Software & Hardware |
[Linux] USB adsl modem Tuinkabouter !! | 4 | 21-06-2003 19:27 | |
Software & Hardware |
[Linux] Debian installeren, CD kan niet starten tijdens booten forum.scholieren.com | 8 | 13-11-2002 15:00 | |
Software & Hardware |
[Linux] Expert hulp gevraagd! vortex | 10 | 05-09-2002 20:36 | |
Software & Hardware |
irc server software voor linux vortex | 15 | 19-01-2002 01:01 |