Advertentie | |
|
![]() |
|
cd /usr/ports/sysutils/portupgrade
make install clean Dan heb je portupgrade geïnstalleerd, dan je ports upgraden met cvsup ports (heb je dat al goed ingesteld?). Dan kun je met portversion -v zien welke software "out-of-date" is. Met portupgrade -ria vraagt hij per geinstalleerde out-of-date port of hij die moet updaten, gaat verder dus helemaal automagisch. Als je CVSUP nog niet hebt ingesteld, moet je ff schreeuwen, ook kun je hier e.e.a. vinden erover: http://www.fluffles.net/computers/freebsd/configuratie ![]()
||
![]() |
Citaat:
(ben nu ff bezig, zal straks ff lezen enzo)
|
Je hebt ports niet geinstalleerd, dat moet je eerst doen. Precies volgen zoals het in die tutorial staat. Die tutorial is het 2e deel van installatie tutorial. Dus ik neem aan dat Bash nog niet geïnstalleerd is en de user de sh of csh shell gebruikt. Bij deze twee shells is het command "rehash" nodig om een soort refresh van de path te doen, waardoor commando's van vers geïnstalleerde programma's (CVSUP in die geval) geladen kunnen worden zonder de hele path in te typen. Als je al bash gebruikt, hoef je geen "rehash" te doen.
De file "refuse" is, zoals de naam al zegt, een lijst met files die cvsup weigert te downloaden. Voornamelijk staan hier de taal-specifieke ports in, zoals russisch of japans. Daar heb je weinig aan dus "refuse" je ze. In het bestand "ports" staan configuratiegegevens, om de ports-collectie te installeren. Ik raad je aan alles met de ports te doen, omdat die superhandig is en nou juist een van de grote voordelen van FreeBSD. ![]() CVSUP is een programma dat de nieuwste portcollectie van het web afhaalt, als je een programma wilt installeren ga je naar de betreffende map en type je make install clean. Upgraden gaat het beste met portupgrade.
||
![]() |
Citaat:
ik ben niet iemand die gewoon een tutorial leest en uitvoert en denkt: dat staat er dus het zal wel goed zijn ![]()
Laatst gewijzigd op 31-08-2003 om 19:12. |
![]() |
|
Dat is geen probleem.
Gewoon portupgrade installeren via de ports (cd /usr/ports/sysutils/portupgrade; make install clean) en dan met portversion -v kun je zien welke geupdate moeten/kunnen worden en met portupgrade -ria kun je interactief zeggen welke ports geupdate moeten worden. Je kunt ook variabelen meegeven, en vaak moet je eerst pkgdb -F doen om dependencies te linken.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
(...)
make -f Makefile rdoc rdoc: not found *** Error code 127 (ignored) ===> Installing for ruby-bdb1-0.2.1 ===> ruby-bdb1-0.2.1 depends on file: /usr/local/bin/ruby - found ===> Generating temporary packing list ===> Checking if databases/ruby-bdb1 already installed (...) /bin/cp -R /usr/ports/databases/ruby-bdb1/work/bdb1-0.2.1/docs/doc /usr/local/share/doc/ruby/bdb1/ cp: /usr/ports/databases/ruby-bdb1/work/bdb1-0.2.1/docs/doc: No such file or directory *** Error code 1 Stop in /usr/ports/databases/ruby-bdb1. *** Error code 1 Stop in /usr/ports/sysutils/portupgrade. edit: lama, ff dir aangemaakt en hij doet t ![]()
|
Yep dat is volkomen safe. Die draaien namelijk in het geheugen en er rust dus geen file-lock op de executable, zoals wel het geval is bij Windows. Althans ik denk dat het zo werkt.
Echter, je draait pas de nieuwe versie als je de executable stopt (killall pure-ftpd b.v.) en opnieuw runt (b.v. /usr/local/etc/rc.d/pure-ftpd.sh start). En als jouw PHP niet in die lijst staat, zou ik PHP uninstallen (pkg_delete mod_php4 ??) en opnieuw via de ports installeren. cd /usr/ports/www/mod_php4 make -DWITH_APACHE2=yes install clean Met de make-optie -D kun je variabelen definiëren. Net als ./configure met Linux dus. Ik meen dat recente versies van PHP4 deze build optie niet meer nodig hebben, maar dat weet ik niet zeker. Can't hurt om het wel te doen though. ![]()
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Alleen niet stabiel (alhoewel ik 'm zonder problemen heb draaien). |
![]() |
|
Werkt prima hoor, ik heb het al maanden draaien, gewoon zorgen dat je nieuwste versies van PHP en Apache draait.
Er is wel een bug met de php value auto_append_file in httpd.conf, welke soms terecht komt op meerdere virtualhosts. Dit doet zich alleen voor bij gebruik van Apache2 en PHP4. Maar verder geen problemen. ![]() Maar Deathzorz.. het zou prima kunnen dat hij vanaf nu automatisch detecteert wat voor versie van Apache er draait, ik noem maar wat. Maar gebruik voor de zekerheid toch maar die optie.
Laatst gewijzigd op 31-08-2003 om 22:49. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
die wil ik wel maar, kan ik niet gewoon de oude PHP deinstallen, en dan vervolgens de nieuwe weer zelf compilen? (dat is toch wat portupgrade ook doet?)
|
Ik zou gewoon je oude uninstallen met pkg_delete <package name>
Bij de naam moet ook de versie inzitten denk ik, daarvoor kun je pkg_version -v checken. De exacte package name-string copien en dan pkg_delete <string> doen. Dan issie uninstalled als het goed is. Dan cd /usr/ports/www/mod_php4 make -DWITH_APACHE2 install clean Dan gaat hij zelf compilen (dat is dus iets anders dan packages, die al voorgecompileerd zijn)
||
![]() |
Citaat:
![]() ik heb de source gedownload (php.net) die ge-untart vervolgens ge-conft, ge-maket en ge-installt. http://nl3.php.net/manual/en/install.apache2.php
|
GD is een bitch om te installen, vanwege veel dependencies van vooral de X11-library. Als je X niet hebt geïnstalleerd is dat wel even schrikken, en ook mislukt de install omdat je in je path environment /usr/X11R6/bin moet opnemen.
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Games |
Starcraft II Allochthony | 256 | 24-08-2009 13:27 | |
Software & Hardware |
Probleem met geluidskaart Verwijderd | 81 | 11-03-2007 00:04 | |
Software & Hardware |
Welke DVD Brander + Grafische kaart? (PC Upgrade) Muzzle | 14 | 11-09-2006 08:22 | |
Software & Hardware |
[Nieuwe PC] De onderdelen I-brahimovic | 25 | 10-03-2004 15:59 | |
Games |
Post hier je Demos NightmareZ | 14 | 03-09-2002 16:57 | |
Software & Hardware |
Is "apt-get dist-upgrade" gevaarlijk? Marc S | 14 | 17-03-2002 18:37 |