Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-03-2002, 19:27
Marc S
Marc S is offline
Ik ben vooralsnog een Debian n00b, maar daar wordt nog aan gewerkt!

Op het moment heb ik de www.cad-engineering.nl server omgezet naar Debian Testing (snapshot ISO). De server draait als een zonnetje, het is me ook gelukt NAT (iptables met eigen 2.4.18 kernel), Apache, PHP en MySQL aan de praat te krijgen (apt-get is bestwel cool eigenlijk )

Mijn sources.list:
Code:
deb cdrom:[Debian GNU/Linux 3.0 _Woody_ - fsn.hu's i386 Binary-1 (20020214)]
/ unstable contrib main non-US/contrib non-US/main non-US/non-free non-free

deb http://http.us.debian.org/debian  testing main contrib non-free
Nu weet ik inmiddels dat je met "apt-get update" de package lists op de nieuwste stand brengt en je dan zonder moeite met "apt-get install <pakket>" software kunt installeren

Maar hoe zit het nu met "apt-get dist-upgrade"? Volgens de online documentatie vervangt dit de software op je systeem waarvan nieuwe packages beschikbaar zijn. Kan ik deze uitvoeren zonder te bangen voor mijn configuratie? Of bestaat er een kans dat er dingen dan goed fout gaan?

Ik heb nu na een lange dag van uitzoeken en tekstbestanden editen eindelijk alles aan de praat *trots*

Debian Linux 3.0 (testing), kernel 2.4.18, Apache 1.3.23, PHP 4.1.2, MySQL 3.23.49, iptables 1.2.5, enzovoorts
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-03-2002, 19:33
Koen
Koen is offline
Citaat:
Kan ik deze uitvoeren zonder te bangen voor mijn configuratie? Of bestaat er een kans dat er dingen dan goed fout gaan?
Kans dat het fout gaat is er natuurlijk altijd. De vraag is meer 'hoe groot is die kans'. Nah je draait Testing, is natuurlijk net iets minder stabiel dan Stable, maar ik heb met dist-upgrade nog nooit problemen meegemaakt. Mocht je wel een probleem tegenkomen met een bepaalde packet, dan downgrade je die gewoon weer door de Stable versie van de debian site te downloaden.

Kan haast niet fout gaan
Met citaat reageren
Oud 16-03-2002, 19:36
Koen
Koen is offline
Citaat:
Marc S schreef:
(apt-get is bestwel cool eigenlijk )

Jup, maar apt-cache liegt er ook niet om

De search is al erg handig:

Code:
superwrak:/home/koen# apt-cache search libncurses5-dev
libncurses5-dev - Developer's libraries and docs for ncurses
Maar de depends is nog veel mooier:

Code:
superwrak:/home/koen# apt-cache depends libncurses5-dev
libncurses5-dev
  Depends: libncurses5
  Depends: libc6-dev
  Conflicts: <ncurses-dev>
  Conflicts: <ncurses-developer>
  Conflicts: <libncurses-dev>
  Replaces: <ncurses-dev>
    libncurses5-dev
  Replaces: <ncurses-developer>
  Replaces: <libncurses-dev>
    libncurses5-dev
Daar word je toch acuut geil van, of niet?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2002, 19:48
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Koen schreef:
Daar word je toch acuut geil van, of niet?
Daar heb ik toch iets meer voor nodig maar het is zeker leuk gemaakt ik heb daarnet trouwens een "apt-get dist-upgrade" uitgevoerd en alles schijnt nog steeds te werken

*juich*

Ik draai Testing omdat ik Stable een beetje antiek vind, maar dat is dan met de final van 3.0 ook opgelost denk ik

Goodbye Slackware, hello Debian!
Met citaat reageren
Oud 16-03-2002, 20:46
dystopia
dystopia is offline
Qua security zuigt Testing. Security en/of software updates komen daar als laatste pas aan bod.

Security staat bij Stable hoog in het vaandel, maar de software is out of date.

Stable recente software staat bij Testing hoog in het vaandel echter Security updates worden hier vaak pas laat aangebracht. Waarom, moet je joost vragen maar op #debian OPN werd me dit verteld.

Unstable heeft het nieuwste van het nieuwste en heeft eerdere security updates dan Testing. Echter qua software kan het onstabiel zijn.

Tis maar wat je wilt
Hoop voor je dat je 2.4.18 + xfs/jfs hebt geinstalleerd. Zie hier
Oud 16-03-2002, 20:46
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Marc S schreef:
Goodbye Slackware, hello Debian!
Eindelijk en welkom broeder!
Oud 16-03-2002, 21:03
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Qua security zuigt Testing. Security en/of software updates komen daar als laatste pas aan bod.
Security hangt van jezelf af, dat weet jij ook wel

Gewoon kijken naar de services die je open hebt (bij mij is dat alleen Apache .. SSH en FTP laat 'ie alleen maar toe voor mijn IP thuis, geregeld via iptables).

De rest is gewoon dicht.

Citaat:
Security staat bij Stable hoog in het vaandel, maar de software is out of date.
Het spreekt elkaar een beetje tegen ..

Citaat:
Unstable heeft het nieuwste van het nieuwste en heeft eerdere security updates dan Testing. Echter qua software kan het onstabiel zijn.
Aangezien het een server in een produktieomgeving is, blijf ik daar liever bij Testing .. dan weet ik tenminste dat de packages door een Q/A zijn gelopen

Citaat:
Hoop voor je dat je 2.4.18 + xfs/jfs hebt geinstalleerd. Zie hier
Nope, werk nog met Ext2 op die server. Maar het HD-gebruik valt reuze mee daarop. Er worden voornamelijk alleen een paar sites op gehost en het vormt een testplatform voor nieuwe ideeen (binnenkort ook: www.tsd-webservices.nl )
Met citaat reageren
Oud 16-03-2002, 21:10
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Eindelijk en welkom broeder!
Whaha

Bij FreeBSD liep ik toch voortdurend weer tegen nieuwe problemen op (bijvoorbeeld spontane disconnects bij PPTP zonder echte reden, slecht ondersteunde chipsets, enz). Slackware is niet goed te beheren, Apt is bij Debian een geschenk van de hemel wat dat betreft

Tsja, en de andere Linux distributies zijn te bloated voor mij of te veel werk (ik heb ook geen zin 'alles' te compileren ) ..

Dus heb ik nu eens goed de tijd ervoor genomen en Debian geinstalleerd ik denk dat ik nu ook bij Debian blijf
Met citaat reageren
Oud 16-03-2002, 21:44
dystopia
dystopia is offline
Fijn dat je het buskruit hebt uitgevonden en ik weet wat je bedoeld ik heb hetzelfde ondervonden. Hoewel ik FreeBSD en OpenBSD in de toekomst ook ga gebruiken en heb gebruikt ben ik daar ook over te spreken. Slackware ook best, maar niet zo goed als Debian.

Waarom gebruik je dan ook in vredesnaam PPTP? Gebruik voor statische IP's op je eth0 dmv. een spoof.

Zie SIP_SPOOF en SIP_SPOOF voor meerdere IP's

Laatste is m'n eigen howto, zelf uitgevonden en gemaakt dit weekend. Resultaat = 4 IP's op 1 bakkie

Oud 17-03-2002, 01:07
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Misschien is het handig om ipv http://http.us.debian.org http://ftp.nl.debian.org te nemen. Snelle server.

BTW, Ik ga straks m'n SuSE vervangen door Debian... maar da's meer omdat de 7.3-diskettes niet werken willen en die van Debian wel.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2002, 01:17
Koen
Koen is offline
deb ftp://ftp.nl.uu.net/pub/linux/debian/ testing main non-free contrib
deb-src ftp://ftp.nl.uu.net/pub/linux/debian/ testing main non-free contrib

Die gaan héél hard bij mij
Met citaat reageren
Oud 17-03-2002, 07:47
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Fijn dat je het buskruit hebt uitgevonden en ik weet wat je bedoeld ik heb hetzelfde ondervonden. Hoewel ik FreeBSD en OpenBSD in de toekomst ook ga gebruiken en heb gebruikt ben ik daar ook over te spreken.
OpenBSD heb ik nog geen ervaring mee, maar in principe is het voor mij tijd dat ik me meer om het userland van Linux bekommer en niet steeds weer een ander systeem installeer

Tot nu toe was ik te lui om mij echt te verdiepen in iptables bijvoorbeeld, dat moet ik eens dringend doen (op het moment gebruik ik het iptables script van ADSL4Linux, heb het wel een beetje aangepast, maar toch).

Citaat:
Waarom gebruik je dan ook in vredesnaam PPTP? Gebruik voor statische IP's op je eth0 dmv. een spoof.
Hmm, ik ben eerlijk gezegd bang dat ik het modem helemaal verneuk en wij hebben internet op kantoor absoluut nodig (wij versturen alleen al meer dan 50MB aan mail per dag ) ..

Toch vind ik het vreemd dat PPTP onder Linux wel goed werkt, maar onder FreeBSD niet (hoewel ik alle instructies van KJ Koster had opgevolgd) :/

Citaat:
*links*
Laatste is m'n eigen howto, zelf uitgevonden en gemaakt dit weekend. Resultaat = 4 IP's op 1 bakkie
Ghehe, ik heb ff gereplied op die laatste

Die gozer begreep er geen hout van geloof ik! LoL
Met citaat reageren
Oud 17-03-2002, 07:49
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Koen schreef:

Hmm, ik zal ze in gedachten houden. Ik had gisteren gemiddeld 107kb/s, maar je weet nooit. Goede kans als de 3.0 final uitkomt dat de primaire hosts amper nog reageren
Met citaat reageren
Oud 17-03-2002, 07:54
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
BTW, Ik ga straks m'n SuSE vervangen door Debian... maar da's meer omdat de 7.3-diskettes niet werken willen en die van Debian wel.
SuSE zuigt. Dat is echt zo'n typische desktop distributie en voor serverinzet veels te bloated. Dan kan je nog beter RedHat gebruiken (waar SuSE oorspronkelijk ook op is gebaseerd, net zoals Mandrake)

Debian is ook 1 van de weinige (mainstream) distributie's die helemaal door de community gevormd wordt; de rest wordt wel erg commercieel de laatste tijd. Van SuSE kun je al geen ISO's meer downloaden bijvoorbeeld..
Met citaat reageren
Oud 17-03-2002, 18:37
L@CuTu$
L@CuTu$ is offline
Citaat:
Koen schreef:

jupsors

ook leuk is bv:

Citaat: