Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
tai chi is net als stilstaan, maar dan sneller.
ik doe aan jiu jitsu, daar komt voor zover ik weet geen mystiek bij kijken. alleen leer je er jezelf aan al je zwakke en sterke punten op elkaar af te stemmen. maar dat is pure noodzaak, aangezien ik met mijn 60 kilo, in een "tug of war" niet echt een kans heb tegen iemand van 100 kilo, ik ontwijk hem echter lang genoeg voor ik een "open spot" zie, dat gebruik ik. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Zelf heb ik ook tai chi gedaan. Erg ontspannend en goed voor mijn concentratie. Ik had alleen moeite met de duur van de lessen, ik zat vooral met oudere mensen in een groep die moeite hadden de bewegingen te onthouden. We verspilden dus eigenlijk best veel lessen en dus geld aan het eindeloos herhalen voor diegenen die de beweging nog niet kenden.
Maar als ik me wil ontspannen of geconcentreerd worden, doe ik de oefeningen nog steeds. Ook de muziek vind ik heerlijk. |
![]() |
|
Da's fijn allemaal, maar de discussie gaat eigenlijk over het vraagstuk: is karate mystiek...
Ik vind persoonlijk van niet want het is gewoonweg een vechtsport, maar misschien dat anderen er anders over denken...
||
![]() |
Citaat:
De vraag of karate dus werkt met chi, of mystiek is, of hoe je het ook maar wilt noemen, zou ik zeer sterk willen beantwoorden met een JA. Ik denk dat mensen die ook aan karate doen dat beamen, want karate is meer dan een sport: het is een leefwijze. Karate kan je helpen om jezelf in het reine te brengen, om het zo maar te zeggen. Als ik een kata loop, merk ik aan de manier hoe deze kata verloopt in wat voor stemming ik ben. Ik ben nog een leerling en dus komt het helaas nog maar zelden voor dat ik de kata met een "zuivere geest" loop, waarbij ik hem dus in een perfecte harmonie van geest en lichaam uitvoer. Maar ik merk wel dat ik groei; natuurlijk met ups en downs, maar ik wordt steeds stabieler. En niet alleen in het karate en de kata's lopen, maar ook in mijn eigen dagelijkse leven. Je moet bedenken dat MEESTERS het concept Zen en meditatie NIET zo maar even hebben bedacht. Deze leer is gebaseerd op jarenlange, wat zeg ik, eeuwenlange wijsheid van meesters die ieder wat toevoegden aan de al bestaande kennis, waardoor het zó volledig en allesomvattend is geworden, dat ieder mens zich met deze leer kan ontwikkelen en zichzelf erin kan herkennen. En ook de mensen om zich heen leert begrijpen. De leer is dus gegroeid, heeft zichzelf ontwikkeld en is daardoor de volledige waarheid geworden: zonder pretenties, zonder vooropgezette plannen; de pure waarheid. Het karate is slechts een manier. Je hebt vele manieren om jezelf op zo'n manier te ontwikkelen en bij ieder mens is een bepaalde manier het beste. Bij mij is dit het Karate. Ik ben me met karate bezig gaan houden zonder dat ik wist wat het precies allemaal inhield. Ik ben wel altijd al veel bezig geweest met het Zen-boedhisme, omdat mij dit hoge mate interesseert. Toen ik dus het karate ging beoefenen merkte ik dat veel van de theorie die ik in boeken had gelezen over het zen- boedhisme, bij Kyokushin in de praktijk werd toegepast. En dat is geweldig, mystiek, bijna onbegrijpelijk. Maar ook heerlijk. Laatst gewijzigd op 17-08-2003 om 12:29. |
![]() |
|
Ik doe zelf al 10 jaar aan judo, jiu-jitsu en karate.
Van karate heb ik bruine band en ben ik Nederlands Kampioen geweest van de Wado-stijl. Ook heb ik op ONK's diverse prijzen gewonnen. (genoeg opgeschept, nu) Wat ik belangrijk vind, maar wat iedereen over het hoofd ziet, is dat je op verschillende manieren karate kan beoefenen. Sansonnet beoefent, oordelend naar haar verhaal, karate op een heel spirituele wijze, terwijl ik me eigenlijk uitsluitend bezighoud met het lichamelijke. Dat komt omdat ik een zogenaamde wedstrijdkarateka ben. Het moderne, wedstrijdkarate heeft niets meer met de achterliggende filosofie te maken en is eerder te vergelijken met een sport als boxen of tennis dan met tai'chi. Of karate mystiek is of niet, hangt dus 100% af van de beoefenaar.
|
Wat ik daarnet was vergeten:
Als je aan de grootste karatemeesters ter wereld vraagt wat het streven is van karate, hoor je vaak: "Het verbeteren van de persoonlijkheid van de beoefenaar." Hier ben ik het echt totaal niet mee eens. Ik ken enkele ervaren karateka's met enorm opgeblazen ego's en weinig respect voor de medemens. Ik ben benieuwd wat Sansonnet daarover te zeggen heeft, zij heeft er volgens mij namelijk nogal wat verstand van. Lees jij ook de taiko?
||
Citaat:
Maar karate enz. lijkt als het soepel gaat ook meer op een soort "dansen" en "in een stroming zijn" dan op het botvieren van agressie op andere mensen. Er zijn weinig mensen die het echt soepel kunnen doen, maar als ze het kunnen, is het de moeite waard. groeten, peter. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Het feit dat grote meesters in het karate zeggen dat het hierbovengenoemde het streven is van karate is zeker waar. Je moet niet vergeten dat een meester een meester is, omdat hij de lange weg die een ieder van ons gedeeltelijk of helemaal nog moet afleggen al ervaren heeft. Dat veel karateka's die aan de top staan gigantische ego's hebben is heel logisch. Want aangezien zij aan de top staan hebben zij het idee dat ze niks meer te leren hebben. En dat maakt meteen duidelijk dat zij nog veel te leren hebben!! Iedereen gaat meestal wel een keer dezelfde periode door. Hoogstwaarschijnlijk heb je zelf ook wel eens de gedachte gehad dat je niks kan leren van iemand met bijvoorbeeld een lagere band dan jij. Precies op het moment van die gedachte moet jouw sensei je aan een lagere bander koppelen om bijvoorbeeld te sparren, opdat je bemerkt dat je nog toch nog lang niet zo goed bent als je zelf denkt of zou willen. En dat is nou precies het verschil tussen het wedstrijdkarate en het authentieke karate. Het feit dat sommige karateka's zo'n ego hebben, komt doordat niemand ze eens een keer flink op de tenen trapt. Zij hebben geen sensei die op een subtiele wijze de karateka laat merken dat hij nog niets voorsteld. En dus denken ze dat ze niks meer te leren hebben en worden ze arrogant. En dat is jammer. Het moeilijkste maar wel belangrijkste om te leren is denk ik nederigheid. De weg om dat te leren is erg moeilijk en lang, maar wel zeer waardevol als je deze eenmaal hebt afgelegd. Je moet nooit vergeten hoe te leren. Don't learn how to teach and then forget how to learn. |
![]() |
|
ik denk niet dat karate echt iets mystieks is. het is een vechtsport, maar het is wel dat het ook heel rustgevend kan zijn denk ik. Je moet je energie gebruiken en daarvoor moet je het karategebeuren uit je hart laten komen. Je hebt een geweldige balans in je lichaam. MIsschien is het wel vergelijkbaar met een soort yoga. Je hebt je lichaam volledig onder controle.
maar mystiek... nee dat is het niet
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Spam sextinction | 52 | 27-03-2004 12:12 |