Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-10-2007, 11:43
rocsen
rocsen is offline
Hey allemaal

Ik ben voor school bezig en ik ben aan het uitzoeken of het europese voetbal (champions league, uefa cup) kan bijdragen in het creeren van een europese identiteit.

als jullie ideeen hebben hoor ik het wel

groetjes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-10-2007, 12:21
Rooster
Rooster is offline
Ik denk het eigenlijk niet, aangezien de strijd plaatsvind intern en daarna de winnaar niet erbuiten verder gaat tegen de beste van Amerika of azië enzo.

Het europese voetbal is juist een mengeling van vele indentiteiten en daardoor niet één europese identiteit (wat volgens mij sowieso nog niet bestaat en toch al een behoorlijk gehaat begrip is).

De mengeling van spelers uit verschillende landen in de teams komt daar nog bij, want als bijvoorbeeld PSV de champions league zou winnen, dan zou er een Nederlands team met wel heel veel zuid-Amerikanen kampioen zijn.

Het EK is dan een beter punt, maar dat is zo uitgebreid dat het eigenlijk een afgezwakt WK is waardoor andere landen dan de Zuid-Amerikanen een kans hebben om te winnen.
(overdreven gezegd, maar wel duidelijker zo)
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 13:24
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Het EK wel. Persoonlijk vind ik het EK ook leuker dan het WK. Een wedstrijd tegen de Engelsen, Duitsers, Belgen ( of niet ), etc. vind ik veel mooier dan tegen een Afrikaans of Latijns-Amerikaans land.

De CL vind ik eigenlijk het toppunnt van hoe deze sport niet moet zijn. Duurbetaalde acteurs, geld zegt alles, oneerlijke verdeling van plaatsen, corruptie en vriendjespolitiek. De UEFA cup vind ik mooier maar als een club als Bayern in de finale speelt is het nog niet veel meer dan een troostprijs ( kwalificeren voor de CL is belangrijker ).
Oud 21-10-2007, 12:14
Verwijderd
Citaat:
Het EK wel. Persoonlijk vind ik het EK ook leuker dan het WK. Een wedstrijd tegen de Engelsen, Duitsers, Belgen ( of niet ), etc. vind ik veel mooier dan tegen een Afrikaans of Latijns-Amerikaans land.
Het EK heeft gemiddeld genomen ook betere teams.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 17:17
Rooster
Rooster is offline
Citaat:
Het EK heeft gemiddeld genomen ook betere teams.
raar gemiddelde heb je dan, omdat van de 18 WK's er 9 zijn gewonnen door EK mededingers en evenveel door anderen (oftwel zuid Amerika)

1930: Uruguay
1934: Italië
1938: Italië
1950: Uruguay
1954: West Duitsland
1958: Brazilië
1962: Brazilië
1966 Engeland
1970: Brazilië
1974: West-Duitsland
1978: Argentinië
1982: Italië
1986: Argentinië
1990: Duitsland
1994: Brazilië
1998: Frankrijk
2002: Brazilië
2006: Italië

FC Europa vs. FC. Zuid Amerika
misschien nog klein toernooitje met Azië en Afrika erbij (en USA )
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 19:59
Verwijderd
Citaat:
raar gemiddelde heb je dan, omdat van de 18 WK's er 9 zijn gewonnen door EK mededingers en evenveel door anderen (oftwel zuid Amerika)

1930: Uruguay
1934: Italië
1938: Italië
1950: Uruguay
1954: West Duitsland
1958: Brazilië
1962: Brazilië
1966 Engeland
1970: Brazilië
1974: West-Duitsland
1978: Argentinië
1982: Italië
1986: Argentinië
1990: Duitsland
1994: Brazilië
1998: Frankrijk
2002: Brazilië
2006: Italië
Een totaal niet relevant rijtje voor het gemiddelde niveau vriend.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 20:04
Rooster
Rooster is offline
Citaat:
Een totaal niet relevant rijtje voor het gemiddelde niveau vriend.
-Teams die aan het EK meedoen kunnen ook aan het WK meedoen.

-Als EK gemiddeld beter zou zijn, zouden EK teams vaker het WK winnen dan de non-EK teams

-Dat is niet het geval.

lijstje geeft feiten die de logica van jouw stelling onderuithalen.
maat.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 23:24
Verwijderd
Citaat:
Duh.

Citaat:
-Als EK gemiddeld beter zou zijn, zouden EK teams vaker het WK winnen dan de non-EK teams

-Dat is niet het geval.

maat.
Echt onzin aangezien er eigenlijk maar 2 niet-Europese landen zijn die kans maken/maakten op de wereldtitel. Daarnaast zijn er op het EK de helft van het aantal deelnemers en logischerwijs veel meer Europese landen die in verhouding veel sterker zijn dan niet-Europese landen.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 23:45
Stom Konijn
Stom Konijn is offline
Citaat:

-Dat is niet het geval.

maat.
Wat een onzin, het zou relevanter zijn om naar het aantal teams per zone te kijken die de groepsfase overleven dan de uiteindelijke winnaar. Het is overduidelijk dat gemiddeld genomen de Europese ploegen sterker zijn dan de ploegen uit de rest van de wereld. Je tweede punt slaat werkelijk nergens op omdat het over gemiddeldes gaat en niet over uitschieters omhoog. Dat Fabris of Davis bij het schaatsen veel winnen de laatste jaren wil niet zeggen dat Italie of de VS gemiddeld genomen meer kwaliteit in hun gelederen hebben dan Nederland. Bij het voetbal zijn er voor de UEFA-zone maar een beperkt aantal plekken beschikbaar en daardoor vallen er veel landen af die sterker zijn dan 20 van de 25 ploegen uit andere regionen.

Citaat:
ge·mid·deld (bn.)
1 middelmatig, het midden houdend tussen twee uitersten
2 die maat, waarde, grootte hebbend die men krijgt door het totaal te delen door het aantal => middelbaar
Togo, Trinidad ---------------------- Europa -- Brazilie, Argentinie

ontopic; ik denk wel dat voetbal (sport in het algemeen) bij kan dragen aan een Europese identiteit; ik wil nog niet direct zeggen dat er een groter saamhorigheidsgevoel ontstaat (in tegendeel misschien wel) maar sport, voetbal voorop, is wel een van de meest aansprekende connecties tussen de Europese landen onderling. Het heeft historie en het heeft toekomst, alles wat nodig is voor een identiteit. (Moet ik het songfestival nog noemen of spreekt dit voor zich )
Oud 22-10-2007, 08:29
Rooster
Rooster is offline
9 van de 18 keer winnen van alle WK's en dan niet eens de laatste 9,
dan is het dus geen uitschieten zoals jij het benoemen wil.

(Daarnaast is voetbal en schaatsen vergelijken als appels met een abstract schilderij van een peer.)

Het kijken naar de poule-winnaars wordt inderdaad wel interessanter, maar het is volgens mij niet de goede manier, omdat het poule systeem ruimte laat aan mogelijkheden om kwalitatief mindere teams door te laten.

@ Acromega, ik snap je laatste zien niet.
Maar als je het over gemiddeldes hebt en over europa en non-europa, dan maakt het toch niet uit dat het maar 2 teams zijn?
Met citaat reageren
Oud 22-10-2007, 11:30
Stom Konijn
Stom Konijn is offline
Tuurlijk zijn het wel uitschieters, Brazilie en Argentinie zijn kwalitatief uitschieters in vergelijking met de rest van de landen buiten Europa. Dat ze dat altijd zijn doet er niet toe, het gaat om het feit dat er heel veel (non-EU)landen zijn die niets voorstellen op een WK en je daarnaast Brazilie en Argentinie hebt die dat altijd wel zijn (en geweest). Dan spreek je van uitschieters naast de rest die niet zo sterk zijn. Ik hoop toch dat je snapt dat als je 2 hoge waarden hebt samen met 28 lage, het gemiddelde minder is dan 20bovengemiddelde met 10 gemiddelde.
Oud 22-10-2007, 12:54
Verwijderd
Haha, wat een discussie. Gelukkig heb ik er een mooie dooddoener voor: welke gebieden het 'beste' voetballen hangt af van de definitie die je hanteert voor 'beste'.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2007, 15:11
Rooster
Rooster is offline
Citaat:
Ik hoop toch dat je snapt dat als je 2 hoge waarden hebt samen met 28 lage, het gemiddelde minder is dan 20bovengemiddelde met 10 gemiddelde.
Maar 2 hele erge hoge waarden (Brazilië en Argentinië) en lagere waarden is wel een hoger gemiddelde.

Ligt er dus aan welke waarden je eraan verbind en in jouw vergelijking zijn (West-)Duitsland en Italië evenveel waard als Brazilië en Argentinië.

En altijd een uitschieter is een paradox, dan is het gewoon standaard beter.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2007, 15:33
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Haha, wat een discussie. Gelukkig heb ik er een mooie dooddoener voor: welke gebieden het 'beste' voetballen hangt af van de definitie die je hanteert voor 'beste'.
Hoe ver een team komt in het toernooi.
Maar we dwalen nu wel ver af...
Oud 22-10-2007, 16:29
Stom Konijn
Stom Konijn is offline
Citaat:
Maar 2 hele erge hoge waarden (Brazilië en Argentinië) en lagere waarden is wel een hoger gemiddelde.

Ligt er dus aan welke waarden je eraan verbind en in jouw vergelijking zijn (West-)Duitsland en Italië evenveel waard als Brazilië en Argentinië.

En altijd een uitschieter is een paradox, dan is het gewoon standaard beter.
Ik schat Argentinië niet hoger dan Duitsland, Frankrijk of Italië. Misschien is Brazilie wel een grootmacht maar om nou te zeggen dat ze uitzonderlijk ver boven de rest staan is overdreven.
Een uitschieter in kwaliteit, tijd doet er in dit geval niet toe dus van een paradox is geen sprake, maargoed deze discussie voegt inderdaad niet zoveel toe aan het onderwerp
Oud 22-10-2007, 17:57
Rooster
Rooster is offline
je hebt gelijk, we lullen nu echt langs elkaar heen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten