Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-06-2003, 12:48
metalgirl
metalgirl is offline
Hij lag bij ons in de vijfer, had al een achtervolgingsstrijd met een kikker gehad. We vermoeden dat hij zo'n 5 minuutjes in het water heeft gelegen.

Het beestje was al uitgevlogen, is volledig bevederd.

Nu zit hij (lijkt alsof hij last heeft van een pootje) enorm te trillen. Hij heeft vaak de oogjes open.

Wat moet ik doen? Eten (melk met brood) wil hij niet. Gewoon laten drogen? Warm houden? Iets anders?

Help...
Oud 26-06-2003, 17:08
kinkymoi
kinkymoi is offline
heb vroeger ook vaak vogeltjes gevonden en toen belde ik altijd de dierenambulance . ik zou even naar de dierenarts bij jou in de buurt gaan.
Oud 27-06-2003, 06:05
goezo :P
goezo :P is offline
Zorgen dat ie warm wordt, dus op een warme plek zetten, met een handdoek over hem heen ofzo.. en dan een potje met water neerzetten... (water is het belangrijkste)..

Wat voor vogel is het?? (vogel is er vaag)

Hoe jong is die? (houd die bv. zijn bek nog open als je met je vinger boven zijn snavel bent?)
Oud 27-06-2003, 09:15
duifeltje
duifeltje is offline
kattenbrokken geven, van die geweekte, die geven wij ook altijd aan vogeltjes en dat gaat heel goed. Laat het vogeltje gewoon even bijkomen in een doos met wat wcpapier en als je denkt dat hij weer kan vliegen lat je hem/haar gewoon los in de tuin.
dan moet je even opletten of alles goed gaat enzo.
maar meestal gaat het wel goed.
Oud 27-06-2003, 09:53
alwaysgood
alwaysgood is offline
zet hem in een bak, met zachte doeken en hang er een warmtelamp (gewone lamp kan denk ik ook wel) erboven voor de warmte. Zet er een schoteltje met water neer en zorg dat de kat er niet bij kan
Oud 27-06-2003, 12:30
Upke
Upke is offline
Gewoon zoveel mogelijk in de buurt laten komen van gemene katten.
Oud 27-06-2003, 17:09
alwaysgood
alwaysgood is offline
Citaat:
Rawsteel schreef op 27-06-2003 @ 13:30:
Oud 27-06-2003, 18:33
kees17
kees17 is offline
Citaat:
Rawsteel schreef op 27-06-2003 @ 13:30:
En dan best wat vergif op het vogeltje strooien .
Oud 27-06-2003, 20:25
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
kees17 schreef op 27-06-2003 @ 19:33:
En dan best wat vergif op het vogeltje strooien .
En, eh... werkt dat ook op mensen? Niet dat ik een reden ofzo heb, nee hoor... ik niet....
Oud 27-06-2003, 23:33
TechXP
TechXP is offline
Het beste is om het dier bij een vogelopvang te brengen.

Mensen houden die dieren vaak in huis in een doos ofzo, maar dat is meestal fataal.
Oud 28-06-2003, 15:03
kees17
kees17 is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 27-06-2003 @ 21:25:
En, eh... werkt dat ook op mensen? Niet dat ik een reden ofzo heb, nee hoor... ik niet....
Ik zie geen probleem, katten maken vogels dood, eerst zitten ze er een half uur mee te spelen en als dan mzzl hebt eet hij hem ook nog op. Dit terwijl de kat niet eens honger heeft, het beest krijgt brokken genoeg. Nu zijn de rollen eens opgedraait, nu wordt de kat eens het slachtoffer . Het werkt ook op mensen, maarhelaas eet ik geen kleine vogeltjes.

Zelfs ik kom op voor dieren, vooral alle zangvogels die jaarlijks worden gedood door z'n exotische dier die wij de kat noemen.
Oud 28-06-2003, 18:01
duifeltje
duifeltje is offline
en hoe is het nu dan met het vogeltje, wat heb je ermee gedaan en leeft het nog.
Je hebt hem tenslotte twee dagen geleden gevonden....
Oud 28-06-2003, 19:57
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
kees17 schreef op 28-06-2003 @ 16:03:

Zelfs ik kom op voor dieren, vooral alle zangvogels die jaarlijks worden gedood door z'n exotische dier die wij de kat noemen.
maar natuurlijk, sorry dat ik erover begon, eierrape....eh...Kees17. de diervriendelijkheid straalt er vanaf, hoor....
Oud 30-06-2003, 19:01
kees17
kees17 is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 28-06-2003 @ 20:57:
maar natuurlijk, sorry dat ik erover begon, eierrape....eh...Kees17. de diervriendelijkheid straalt er vanaf, hoor....
Dus ik ben een echte dierenvriend, dat ik dat vogeltje(ik weet nog steeds niet welke soort het is ) gewoon laat verslinden door een kat, een uitheems diersoort. En dan er bij sta en dan denk goh wat is onze natuur weer mooi.(dit zijn echt uitspraken van mensen die 5 hoog wonen midden in de stad en als deze mensen op ameland komen is het hun eertse keer in hun leven dat ze een konijn zien, en dan zeggen ze wat zit dat diertje daar lief, terwijl die konijn bijna dood is vanwege de konijnenziekte).

Nee ik erger mij niet dood, als ik in de trein zit en er roep weer iemand van kijk konijnen, terwijl het een haas is .
Oud 30-06-2003, 20:14
duifeltje
duifeltje is offline
Citaat:
kees17 schreef op 30-06-2003 @ 20:01:

Nee ik erger mij niet dood, als ik in de trein zit en er roep weer iemand van kijk konijnen, terwijl het een haas is .
nog zo een: we gaan naar de uiterwaarde met de klas en moeten koeien/stieren tellen. Vraagt er iemand: "meester, hoe zie je wat een koe en wat een stier is?" *zucht*
beetje offtopic maargoed,

waarschijnlijk is dat vogeltje allang weer vrolijk aan het vliegen...
Oud 30-06-2003, 20:54
woefbeessie
woefbeessie is offline
Citaat:
metalgirl schreef op 26-06-2003 @ 13:48:
Hij lag bij ons in de vijfer, had al een achtervolgingsstrijd met een kikker gehad. We vermoeden dat hij zo'n 5 minuutjes in het water heeft gelegen.

Nu zit hij (lijkt alsof hij last heeft van een pootje) enorm te trillen. Hij heeft vaak de oogjes open.

Wat moet ik doen? Eten (melk met brood) wil hij niet. Gewoon laten drogen? Warm houden? Iets anders?

Help...
Het is een zwakke vogel en hij is te koud geworden breng hem haar metteen naar de dierenambulance anders gaat hij zeker dood.
Ik heb er wel ervaring mee maar ik breng zeook af en toe weg naar de dierenarts en meestal kan je het vogeltje dan ook opzoeken
Ik heb nu ook een vogeltje die af en toe uit vliegen gaat (een kauw)
suc6
Oud 30-06-2003, 20:55
woefbeessie
woefbeessie is offline
Citaat:
metalgirl schreef op 26-06-2003 @ 13:48:

Help...
En NOOIT melk geven! water
Oud 30-06-2003, 21:56
N*A*Shezbaernon
N*A*Shezbaernon is offline
Citaat:
woefbeessie schreef op 30-06-2003 @ 21:55:
En NOOIT melk geven! water
Juist ... vogels hebben geen maag dat onbewerkt melk kan verwerken, en een (te) grote hoeveelheid is voor hem giftig.
Oud 01-07-2003, 14:36
metalgirl
metalgirl is offline
Oké, bedankt voor alle tips, helaas heb ik er geen van gelezen voordat ik een actieplan bedacht. Ik heb inderdaad de dierenambulance gebeld en die kwam hem meteen halen.

Het was een jong musje, en huismussen worden langzaam maar zeker met uitsterven bedreigd, dus ik ben best wel een held, niet?

Dus een vogel mag geen melk? Net als een egel geen melk mag? Da's altijd handig om te weten!!

De meneer van de dierenambulance zei trouwens ook dat hij zeker dood was gegaan als ik hem zelf zou houden, hij was echt net uitgevlogen, dus nog niet zelfstandig. Hij is als het goed is naar een vogelopvangcentrum gebracht.
Oud 01-07-2003, 18:49
Marsel
Marsel is offline
Citaat:
metalgirl schreef op 01-07-2003 @ 15:36:

Het was een jong musje, en huismussen worden langzaam maar zeker met uitsterven bedreigd, dus ik ben best wel een held, niet?
De meneer van de dierenambulance zei trouwens ook dat hij zeker dood was gegaan als ik hem zelf zou houden, hij was echt net uitgevlogen, dus nog niet zelfstandig. Hij is als het goed is naar een vogelopvangcentrum gebracht.
Sure.. ik schiet die dingen nog es van het dak af hierzo, klote beesten maken me wakker 's ochtends met hun gekwetter.. echt no way dat ze met uitsterven bedreigd worden!
En denk bij me zelf wel eens of ze die beesten gewoon niet de nek omdraaien in de dierenambulance.. meer de schijn ophouden voor de mensen. Wat een geld enzo het allemaal wel niet kost om zon vogeltje goed te houden terwijl er miljarden van rond vliegen.
En nee, ben geen dierenbeul ofzo, maar je moet reeel blijven.
Oud 01-07-2003, 18:51
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Marsel schreef op 01-07-2003 @ 19:49:
Sure.. ik schiet die dingen nog es van het dak af hierzo, klote beesten maken me wakker 's ochtends met hun gekwetter.. echt no way dat ze met uitsterven bedreigd worden!
En denk bij me zelf wel eens of ze die beesten gewoon niet de nek omdraaien in de dierenambulance.. meer de schijn ophouden voor de mensen. Wat een geld enzo het allemaal wel niet kost om zon vogeltje goed te houden terwijl er miljarden van rond vliegen.
In sommige dorpen van afrika, hebben de bewoners olifantenoverlast, maar die beesten zij nou ook niet bepaald in overvloed aanwezig. dat jij veel last hebt van mussen, betekent nog niet dat ze in het hele land ruim aanwezig zijn.
Oud 01-07-2003, 18:56
metalgirl
metalgirl is offline
Citaat:
Marsel schreef op 01-07-2003 @ 19:49:
Als je eens een krant leest, dan had je geweten dat huismussen wél echt met uitsterven bedreigd zijn. En verder sluit ik me bij SuperSanne aan.

Trouwens, bij een dierenambulance draaien ze zo'n beestje niet de nek om. Ben ik zeker van. Nee geen dierenbeul nee, jij geeft alleen maar om de "grotere" beesten...
Oud 01-07-2003, 21:50
duifeltje
duifeltje is offline
maar hoe gaat het nou met dat vogeltje??
Oud 02-07-2003, 19:35
kees17
kees17 is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 30-06-2003 @ 21:14:
nog zo een: we gaan naar de uiterwaarde met de klas en moeten koeien/stieren tellen. Vraagt er iemand: "meester, hoe zie je wat een koe en wat een stier is?" *zucht*
beetje offtopic maargoed,

waarschijnlijk is dat vogeltje allang weer vrolijk aan het vliegen...
Het kan nog veel erger, ik heb stage gelopen bij landschapbeheer Friesland. En daar hebben ze ook weleens vrijwilligers aan het werk. Er zijn ook mensen bij die nooit in het buitengebied komen en die mogen dan een dag boompjes omzagen met een handzaag(wat zij in een dag doen kan ik met een motorzaag in een uur doen, maar goed ze zijn even van de straat af)Er was iemand die maakte een opmerking van 'Goh zijn dat nou koeien?'

Supersanne schreef:
In sommige dorpen van afrika, hebben de bewoners olifantenoverlast, maar die beesten zij nou ook niet bepaald in overvloed aanwezig. dat jij veel last hebt van mussen, betekent nog niet dat ze in het hele land ruim aanwezig zijn.

>Net zoals marcel, heb ik ook wel mussen afgeschoten op een boerderij, er waren echt teveel en dan krijg je er overlast van, net zoals met die spreeuwen. Het gaat nu wel slechter met de mussen, omdat ierdereen gaas in de dakgooten heeft liggen en hierdoor kunnen de mussen niet onder het dak komen waar ze altijd nestelen(dus het zal een goede zaak zijn dat iedereen een netskastje op hangt in een boom of tegen de muur.)

Bij ons in het dorp zie je nog regelmatig zangvogels, maar kom je meer buiten het dorp wordt het al een stuk minder, dit vanwege de buizerds en sperwers.

@metalgirl hebben die gasten van de dierenambulance naar een vogelopvangcentrum gebracht? Dan heb je een grote kans dat hij nu een maaltijd is voor een zieke roofvogel.
Oud 03-07-2003, 08:22
metalgirl
metalgirl is offline
Citaat:
kees17 schreef op 02-07-2003 @ 20:35:
@metalgirl hebben die gasten van de dierenambulance naar een vogelopvangcentrum gebracht? Dan heb je een grote kans dat hij nu een maaltijd is voor een zieke roofvogel.
Wat een vertrouwen in de mensheid. Ik geloof er geen fuck van. Voor DIE mensen (en dat zijn er helaas veel te weinig zo te lezen) is élk levend wezen evenveel waard. En zo zou iedereen moeten denken.
Oud 03-07-2003, 09:36
Ireentje
Ireentje is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 01-07-2003 @ 22:50:
maar hoe gaat het nou met dat vogeltje??
Is door de dierenambulance opgehaald. lezen meid
Oud 03-07-2003, 15:40
duifeltje
duifeltje is offline
ok sorry (al weet ik eigelijk nóg niet hoe het er dan mee gaat )
Oud 04-07-2003, 20:10
Marsel
Marsel is offline
Citaat:
metalgirl schreef op 01-07-2003 @ 19:56:
Als je eens een krant leest, dan had je geweten dat huismussen wél echt met uitsterven bedreigd zijn. En verder sluit ik me bij SuperSanne aan.

Trouwens, bij een dierenambulance draaien ze zo'n beestje niet de nek om. Ben ik zeker van. Nee geen dierenbeul nee, jij geeft alleen maar om de "grotere" beesten...
Nee.. je snapt dus niet wat ik probeerde te zeggen. Want ik kan serieus genieten van vogels ( wat vreemd klinkt voor een 16-jarige jah ) maar een mooie bijzondere vogel, jah dat vind ik leuk om te zien. ( Merelnestje in het schuurtje, kieviets eieren en jongen in het land.. leuk om te zien hoor! ) Maar mij kan je gewoon niet wijsmaken dat mussen leuk zijn om te zien, en uberhaupt met uitsterven bedreigd worden ( volgens mij weer een verzinsel van die natuurfreak's )
Oud 05-07-2003, 15:16
kees17
kees17 is offline
Citaat:
ÐaRklåÐy schreef op 03-07-2003 @ 10:36:
Is door de dierenambulance opgehaald. lezen meid
En opgegeten door een kerkuil, wat denk jij dan wat ze met die mus doen, metalgirl?
Oud 05-07-2003, 17:35
metalgirl
metalgirl is offline
Citaat:
kees17 schreef op 05-07-2003 @ 16:16:
En opgegeten door een kerkuil, wat denk jij dan wat ze met die mus doen, metalgirl?
Beter maken

Nooit gehoord van eendagskuikens die als voedsel voor de roofvogels fungeren, kees17? Een zo'n musje scheelt heus niet in de voedselvoorraad oid.

Of ben ik nu te naïef...
Oud 06-07-2003, 09:55
kees17
kees17 is offline
Citaat:
metalgirl schreef op 05-07-2003 @ 18:35:
Beter maken

Nooit gehoord van eendagskuikens die als voedsel voor de roofvogels fungeren, kees17? Een zo'n musje scheelt heus niet in de voedselvoorraad oid.

Of ben ik nu te naïef...
Je schreef dat hij last had van zijn pootje, is deze gebroken? Want dan kun je er wel gif op innemen dat hij nu bij de voedselvoorraad voor de kerkuilen zit.
Oud 06-07-2003, 10:20
duifeltje
duifeltje is offline
waarom zou het voor een musje zieliger zijn om gevoerd te worden dan voor een één dagskuiken???
Oud 06-07-2003, 10:33
kees17
kees17 is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 06-07-2003 @ 11:20:
waarom zou het voor een musje zieliger zijn om gevoerd te worden dan voor een één dagskuiken???
omdat het musje nog leef en die kuikens zijn eerst vergast
Oud 06-07-2003, 11:39
metalgirl
metalgirl is offline
Citaat:
kees17 schreef op 06-07-2003 @ 10:55:
Je schreef dat hij last had van zijn pootje, is deze gebroken? Want dan kun je er wel gif op innemen dat hij nu bij de voedselvoorraad voor de kerkuilen zit.
Eerst kon ie beide pootjes niet gebruiken, waarschijnlijk omdat ie onderkoeld was. Maar later zat ie gewoon heel rustig te kijken en als je hem pakte fladderde ie al een beetje.

Waarom weet je zo zeker dat het voer voor roofvogels wordt dan?

En @duifeltje: zowel voor musjes als voor eendagskuikens is het even erg, daar heb je gelijk in.
Oud 06-07-2003, 17:49
XLerator
XLerator is offline
Citaat:
metalgirl schreef op 03-07-2003 @ 09:22:
Wat een vertrouwen in de mensheid. Ik geloof er geen fuck van. Voor DIE mensen (en dat zijn er helaas veel te weinig zo te lezen) is élk levend wezen evenveel waard. En zo zou iedereen moeten denken.
In ieder geval ben ik er wel zo`n een.
Oud 06-07-2003, 17:51
XLerator
XLerator is offline
Citaat:
Marsel schreef op 04-07-2003 @ 21:10:
Maar mij kan je gewoon niet wijsmaken dat mussen leuk zijn om te zien, en uberhaupt met uitsterven bedreigd worden ( volgens mij weer een verzinsel van die natuurfreak's )
Heb je wel eens goed gekeken naar mussen? Dat zijn prachtige beestjes. Alle dieren zijn prachtig, een wonder van de natuur.
En als jij het niet vind, moet je niet denken dat iedereen het zelfde denkt als jij. Want dat is echt niet zo.
Oud 07-07-2003, 17:47
metalgirl
metalgirl is offline
Citaat:
XLerator schreef op 06-07-2003 @ 18:51:
Heb je wel eens goed gekeken naar mussen? Dat zijn prachtige beestjes. Alle dieren zijn prachtig, een wonder van de natuur.
En als jij het niet vind, moet je niet denken dat iedereen het zelfde denkt als jij. Want dat is echt niet zo.
Dankje...
Oud 08-07-2003, 22:59
kees17
kees17 is offline
Citaat:
metalgirl schreef op 06-07-2003 @ 12:39:
Eerst kon ie beide pootjes niet gebruiken, waarschijnlijk omdat ie onderkoeld was. Maar later zat ie gewoon heel rustig te kijken en als je hem pakte fladderde ie al een beetje.

Waarom weet je zo zeker dat het voer voor roofvogels wordt dan?

En @duifeltje: zowel voor musjes als voor eendagskuikens is het even erg, daar heb je gelijk in.
>Ik heb ooit weleens muizen gevang voor een vogelopvangcentrum, als voer voor roofvogels. Mussen zijn eigelijk in de natuur ook het eten van roofvogels. Mischien hebben ze die mus wel in een hokje gestopt en hopen dat die beter wordt(waar volgens mij niet zoveel kans in zit, want ze zijn maar klein en teer). Maar z'n opvang centrum richt zich meer aan wat zeldzamere vogels, waar onder roofvogels.

Z,n kuiken wordt vergast met koolstofmonoxide geheel pijnloze dood, en z'n mus wordt levend verscheurt.
Oud 09-07-2003, 11:44
metalgirl
metalgirl is offline
Mjah, ik ga er maar gewoon van uit dat meneer of mevrouw Mus rondfladdert nu, dan maar naïef... Uitgaan van zulke dingen maakt je alleen maar verdrietig, niet?
Oud 12-07-2003, 06:41
kees17
kees17 is offline
Citaat:
metalgirl schreef op 09-07-2003 @ 12:44:
Mjah, ik ga er maar gewoon van uit dat meneer of mevrouw Mus rondfladdert nu, dan maar naïef... Uitgaan van zulke dingen maakt je alleen maar verdrietig, niet?
jep, meneer mus fladdert nu gewoon rustig rond.
Oud 12-07-2003, 11:34
XLerator
XLerator is offline
Oud 14-07-2003, 10:18
metalgirl
metalgirl is offline
Citaat:
kees17 schreef op 12-07-2003 @ 07:41:
jep, meneer mus fladdert nu gewoon rustig rond.
XLerator, we hebben gewonnen.
Oud 14-07-2003, 11:06
XLerator
XLerator is offline
Citaat:
metalgirl schreef op 14-07-2003 @ 11:18:
Wat een geluk voor die mus he
Oud 14-07-2003, 19:42
kees17
kees17 is offline
Citaat:
metalgirl schreef op 14-07-2003 @ 11:18:
o, dat weet ik zo nog niet. ik fietste vandaag langs een boomwal zag ik daar een buizerd in de boom zitten te eten en zijn prooi was een mus, volgens mij was het meneer mus Yep de natuur is wreed.
Oud 15-07-2003, 07:39
metalgirl
metalgirl is offline
Citaat:
kees17 schreef op 14-07-2003 @ 20:42:
o, dat weet ik zo nog niet. ik fietste vandaag langs een boomwal zag ik daar een buizerd in de boom zitten te eten en zijn prooi was een mus, volgens mij was het meneer mus Yep de natuur is wreed.
Meneer Mus zo noooooit ten prooi vallen aan een buizerd. Daarvoor is hij te sterk (zo heb ik hem opgevoed ) Was vast een ander.
Oud 15-07-2003, 11:13
XLerator
XLerator is offline
Meneer mus ging `m juist redden, net nadat jij weg was.
kreeg net een sms`je van `m
Oud 16-07-2003, 19:17
kees17
kees17 is offline
Shit ik moet dit winnen . Ben nu bezig brood met rattenvergif door de hele dorp te strooien voor meneer mus. Alleen ik heb hen nog niet vergiftigt , maar ik heb wel 2 honden en 5 katten vergiftigt , dus ik kom de eerste tijd niet meer zoveel op straat
Oud 17-07-2003, 12:17
Drommels
Drommels is offline
Wat een nobele actie Metalgirl.
Oud 18-07-2003, 17:13
metalgirl
metalgirl is offline
Citaat:
Drommels schreef op 17-07-2003 @ 13:17:
Wat een nobele actie Metalgirl.
Dankje.

En kees17: nu ga je wel heel ver

Oftewel: doe geen moeite, de overwinning is toch voor ons.
Oud 25-05-2005, 20:37
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
woefbeessie schreef op 30-06-2003 @ 21:54 :
Het is een zwakke vogel en hij is te koud geworden breng hem haar metteen naar de dierenambulance anders gaat hij zeker dood.
Ik heb er wel ervaring mee maar ik breng zeook af en toe weg naar de dierenarts en meestal kan je het vogeltje dan ook opzoeken
Ik heb nu ook een vogeltje die af en toe uit vliegen gaat (een kauw)
suc6
Hee, succes met je kauw! Is ie volwasssen en blijft ie terugkomen of is ie net bij je uitgevlogen? Okee, offtopic maar wel interesting aangezien ik nog niet heb uitgevogelt wat die adndere voor soort is
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten