Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-09-2003, 20:51
b-z
b-z is offline
"Wie dit leest is gek" stond er voor mij op een paal. Ik wist het al, ik was helemaal krankzinnig, ik deed het dan ook alleen voor het geld. Het risico is te groot hadden mijn vrienden gezegd. Mijn antwoord was steevast: "het heeft het tot hier gehaald, waarom zou het dan niet verder komen". De trein kwam aan, de patat etende man naast me ook. Ik stapte in, de conducteur stond in de deuropening. Ik bleef nog even in het halletje staan, ik zou later wel een plek gaan zoeken, ik zat hier toch nog twee uur. Hard weerklonk het fluitje, het echode nog even over de lege perrons. Een seconde later ging mijn telefoon, het was Mark, een vriend van me. "ben je er al" zei hij,"ja" zei ik voor de grap met een paniekerige stem," ik moet het net geven man". "Waarom bel je me nu eikel". "kutman sorry" klonk het en hij hing op. ik moest glimlachen, de conducteur glimlachde terug. Ik had niet door dat ik naar hem zat te kijken,"je kaartje alsjeblief" zij hij plat en opgewekt." Kut!" zei ik hard,"vergeten". Mijn gedachten gingen razendsnel" hoe kan ik dat nou vergeten, wat als hij de juten belt, nee dat zal wel niet, wat als hij zelf kijkt". "Let op je woorden" zei de dikzak jolig. Hij haalde een toesenbordje uit zijn zak, begon te tikken en hij zei" waar wil je heen". "Eindhoven"
zei ik zakelijk. hij tikte weer en zei toen " das dan vèftien euro, plus twee registratiekosten". Ik bedankte de dikkert en zocht een plaats. Ik kwam tegenover een oudere vrouw te zitten. ik klemde mijn tas goed in mijn handen, ik moest nog twee uur in spanning zitten. Voor de zekerheid zette ik mijn telefoon uit. De treinreis verliep rustig, na twee stations zat ik alleen. Ik legde mijn benen op de bank tegenover me. De luidspreker klonk "station eindhoven, vanuit hier kunt u overstappen naar..."
Ik sond op, "nog een kwartier" dacht ik met moeite, ik werd nu wel zenuwachtig. Na een korte wandeling, ik kende de weg. Kwam ik waar ik zijn moest. Een grote loods op een bedrijventerrein. Het begon te schemeren. ik hoorde stemmen achter een vuilcontainer. Ik liep er met lood in mijn schoenen op af." Je bent laat" blafte een grote man tegen me, mijn contactpersoon begon te lachen. "Alstublieft" zei ik zacht, ik gaf de man het spul. "Dank je knul" zei de reus neerbuigend. "mijn geld"? Vroeg ik op een zakelijke toon. "krijg je niet" zei mijn contactpersoon geergerd. "meer klussen dan poen" zei de reus alsof het een standaard regel was. Ik trok mijn mes en zei "nee nu"!. het laatste dat ik voelde was een scherpe pijn in mijn borst en ik hoorde een knal.
Zo komen jaarlijks duizende jongeren wereldwijd om hun leven.
Oud 16-09-2003, 22:20
load_harmony
load_harmony is offline
auw.. mooi.... ik was echt het hele verhaal VET benieuwd waar het nou over ging he. niet slecht! hoe kom je er bij hier over te schrijven? misschien is het leuk op het einde iets meer cijfers te geven of zo....
Oud 17-09-2003, 13:52
Verwijderd
Ik ben er niet zo van onder de indruk. Het gegeven op zichzelf is leuk, maar de uitwerking laat te wensen over. Je schrijft nogal rommelig, met soms slecht geplaatste leestekens en spelfouten, wat het geen pretje maakt om te lezen. Ook gebruik je te weinig enters, wat het geheel ook geen goed doet.

Muggenzifterij:

Citaat:
"Wie dit leest is gek" stond er voor mij op een paal
Alsof mensen dat op een paal schrijven! En wat is het voor paal? Waar staat het? Waarom staat het daar? Wie heeft het geschreven? Je snapt me wel.

Citaat:
Het risico is te groot hadden mijn vrienden gezegd
- Het risico is te groot, hadden mijn vrienden gezegd.
- Mijn vrienden hadden me nog gewaarschuwd en gezegd dat het risico te groot was / is, maar...

Citaat:
"het heeft het tot hier gehaald, waarom zou het dan niet verder komen".
Wat het? Een voorwerp kan niets, een persoon des te meer. "Ik heb het tot hier gered" zou dus meer op zijn plaats zijn.

Citaat:
"ben je er al" zei hij,"ja" zei ik voor de grap met een paniekerige stem," ik moet het net geven man". "Waarom bel je me nu eikel". "kutman sorry" klonk het en hij hing op.
Wat een ongelovelijk irritant stukje. Ik zou het herschrijven, ten eerste mét hoofdletters en ten tweede met enters.

Citaat:
Hij haalde een toesenbordje uit zijn zak, begon te tikken en hij zei" waar wil je heen".
Zelfde. Een raar opgebouwde zin, de leestekens staan compleet verkeerd. Beter is:
"Hij haalde een toesenbordje uit zijn zak en begon te tikken. "Waar wil je heen?" (vroeg hij)"

Verder heb ik even niet zo'n zin om verder te gaan, sorry. Als je nog meer commentaar wilt, moet je het maar zeggen...

Overigens: het einde kun je nogal zien aankomen. De laatste zin is wel goed gevonden.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 14:30
Flshman
Flshman is offline
Ik sluit me (redelijk) aan bij Krummeltje...

Op zich is het idee leuk, de uitwerking is wat minder.
Het einde vind ik overigens wel goed, het idee dan. Zelf zou ik het anders gedaan hebben, maar ja, dat is persoonlijk

[[offtopic] Krummeltje, ik vond je vorige avatar leuker ]
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 16:01
Verwijderd
Citaat:
Flashman schreef op 17-09-2003 @ 15:30:
[[offtopic] Krummeltje, ik vond je vorige avatar leuker ]
Mijn avatar of mij?
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 17:35
Flshman
Flshman is offline