Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-09-2003, 08:44
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Vanavond!

vrijdag, 19 september
23.57
Ned3

Na het overlijden van Freddie Heineken (die na de bioscoop release alle vertoningen van de film had verboden) is deze film (1963, regie Fons Rademakers) eindelijk weer te bewonderen. Ik geloof dat de film in oktober ook opnieuw uitgebracht wordt in de bios.

De Tweede Wereldoorlog heeft Nederland in zijn greep. De timide sigarenverkoper Ducker leidt een ingeslapen bestaan onder de duim van zijn overheersende vrouw, die een relatie heeft met een NSB-er. Op een avond landt per parachute de Britse geheimagent Dorbeck, die het evenbeeld is van Ducker. Zijn leven neemt een radicale wending en hij belandt in een wereld van verzet en sabotage. Ducker gaat meer en meer op in zijn nieuwe identiteit en gaat steeds meer op Dorbeck lijken.
Oud 19-09-2003, 09:54
Rundfunk
Rundfunk is offline
Cool! Kan ik gebruiken voor mijn mondeling Literatuur!
Oud 19-09-2003, 21:56
Carpe Diem
Carpe Diem is offline
Goede tip, was ooit van plan het boek te gaan lezen.
Oud 19-09-2003, 22:25
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
oh shit WF Hermans is mijn favoriete nederlandse auteur!

ff kijken vanavond!
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 00:57
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
het boek was beter
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 01:21
Ninpo Otaku
Ninpo Otaku is offline
Shit..
Ik wist dus niet dat het een literatuur verfilming was..
Anders had ik gekeken..
Oud 23-09-2003, 13:06
Phreeck
Phreeck is offline
Hmm ik vond m nogal saaai En het boek was volgens mn zusje het slechtste wat ze ooit had gelezen (en dat zegt wat) dus daar begin ik ook niet aan.
Oud 23-09-2003, 17:08
Optima
Optima is offline
de film is erg saai en onnavolgbaar

het boek is beter want dan zie je de verbanden.

Als je eerst het boek leest en dan de film kijkt maakt de film denk ik meer indruk dan wanneer je het boek niet kent.
Oud 23-09-2003, 17:10
Verwijderd
Citaat:
Phreeck schreef op 23-09-2003 @ 14:06:
Hmm ik vond m nogal saaai En het boek was volgens mn zusje het slechtste wat ze ooit had gelezen (en dat zegt wat) dus daar begin ik ook niet aan.
Dan is zij echt een van de weinigen hoor!
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 17:24
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 19-09-2003 @ 09:44:
Na het overlijden van Freddie Heineken (die na de bioscoop release alle vertoningen van de film had verboden) is deze film (1963, regie Fons Rademakers) eindelijk weer te bewonderen. Ik geloof dat de film in oktober ook opnieuw uitgebracht wordt in de bios.
Hmmm, gemist..

Maar waarom liep die fabrikant van dat geen-bier dan zo te zeuren?
Oud 23-09-2003, 20:07
Vash!
Vash! is offline
damn, die had ik ook wel willen zien
Oud 23-09-2003, 21:45
Rundfunk
Rundfunk is offline
Grrr vergeten... Weet iemand waar ik het kan krijgen? Kun je het huren bij een videotheek?
Oud 01-10-2003, 16:20
Verwijderd
Ik denk dat deze film wel te huur is bij de betere (cult?)videotheek. Ik heb deze film gezien tijdens Film by the Sea in Vlissingen, in aanwezigheid van Fons Rademakers (god wat is die man vol van zichzelf... niet normaal).

Ik vond de film goed voor die tijd, en ik zou het zelf erg moeilijk vinden om dat boek dan ook te verfilmen. Het boek heb ik de avond ervoor uitgelezen omdat ik mn profielwerkstuk over film/literatuur doe, en ik vond het boek beter dan de film, maar goed, dat is zo onderhand een cliché en bijna het vermelden niet meer waard vind ik zelf.

Ik vind dat bepaalde verbanden in de film niet echt goed naar voren komen. Zelf kreeg ik uit het boek bijvoorbeeld heel sterk de indruk dat Dorbeck ook heel goed een nazi had kunnen zijn, maar dat komt in de film niet naar voren en niet iedereen ervaart het zo. Could just be me.

In ieder geval, boek en film zijn ok.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 16:30
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
uhm er was jarenlang een verbod op deze film (door wijlen Freddy Heineken)

hij draait nu pas in verschillende filmhuizen, zal nog wel even duren voordat hij te huur is denk ik
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 12:57
ganralph
ganralph is offline
*wil ff pochen dat ie em al ruim een jaar geleden gezien heeft in besloten voorstelling* w00t

maar ik vond em best goed; waarschijnlijk ook omdat ik het boek gelezen heb (5jaar geleden), dan is alles herkenbaar .

en de jaren '40-toon waarop de hoofdrolspeler steeds zegt "mijn leica, waar is mijn leica" maakt alles briljant
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten