Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Filosofie betekent letterlijk vertaald het zoeken naar wijsheid. Ik zie filosofie dan ook niet op zichzelf staande discipline, maar als begrip dat niet los gezien kan worden van andere terreinen. Zo is er maatschappelijke filosofie, rechtsfilosofie, ethiek, etcetera.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar rechtsfilosofie en sociale filosofie. Waarom gedragen mensen zich zoals ze zich gedragen? Waarom accepteren wij wetten? |
![]() |
|
Ik ben het wel eens met Wittgenstein die schreef dat taafilosofie de eigenlijk enige filosofie is die er toe doet. Ik ben ook van mening dat filosofie niet naar de waarheid zoekt, omdat ze dat begrip zelf niet kan interpreteren. Waar in onze taal tegenstrijdigheden of tekortkomingen ontstaan, daar begint het werkterrein van de filosofie. Verder leer je van filosofie heel goed nadenken en alles van meerdere kanten bekijken.
||
Citaat:
En ook ik vind taalfilosofie het belangrijkste deelgebied, maar ik vind het ook razend interessant.
||
Citaat:
![]() philos = vriend sophos = wijsheid vriend van de wijsheid, nix zoeken naar wijsheid verder gaat het met filosofie erom dat je naar de kern van dingen zoekt, wetende dat je die nooit zult vinden
|
![]() |
filosofie is voor mij een donkere uitlaat om mijn acties en ook zeker reacties te verwerken, laat je het los dan komt het vanzelf weer trug. Grote bomen vangen veel vliegen draden lopen, scharrels denken. Voor mij heeft dat natuurlijk veel compassie en ik kan er bovendien ook grotere acties of reacties werven. zodoende maak ik mijn filosofie eigenlijk alleen maar duidelijker niet alleen voor mezelf maar ook voor mijn pen op papier.
Filosofie is voor mij eigenlijk dus een rode draad op mijn pad. bedankt. gasten, Ik blow te veel...
|
![]() |
Bedankt voor jullie reacties tothiertoe.
Ze hebben allemaal wel een kern van waarheid en allen iets verschillend maar eigenlijk is de essentie dat het een zoektocht is naar wijsheid. En anderzijds het willen zoeken naar de waarheid, maar wat is nu eenmaal de waarheid? Ik denk dat als je filosoof bent, of jezelf vaak kwelt met vele vragen, dat je op den duur vast geraakt in je eigen gedachten en dat je veel te kritisch wordt tegenover jezelf dat je er bijna aan kapot gaat. Denk maar aan Nietzshe en anderen, ze konden het niet meer aan want teveel levensvragen opbouwen daar komt nooit een einde aan en het wordt steeds complexer. Ik denk dus dat filosoferen je leven enerzijds boeiender kan maken maar anderzijds dat het soms beter is jezelf niet teveel vragen te stellen over deze wereld want het heeft weinig zin. Beter is om er het beste van te maken ookal zijn zovele dingen ons vreemd. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Werkstuk Geluk! Wie helpt? brenda27 | 8 | 04-05-2010 21:40 | |
VWO |
Filosofie Upior | 79 | 06-06-2005 09:35 | |
Muziek |
Wat betekent muziek voor de mens? aLackofColor | 40 | 05-04-2005 18:46 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Openingspoll: filosofie of wetenschap Verwijderd | 80 | 20-11-2004 13:51 | |
filosofische vraagjes voor jullie Sjaan | 27 | 05-03-2003 18:38 | |
Is religie hetzelfde als je levensovertuiging? Is filosofie een levensovertuiging? Nylodje | 4 | 07-11-2002 14:12 |