Oud 01-04-2005, 11:14
aLackofColor
Avatar van aLackofColor
aLackofColor is offline
Ik moet voor filosofie een scriptie schrijven, ik doe het over muziek en mijn hoofdvraag is: 'Wat betekent muziek voor de mens?'
Ikzelf kom hier moeilijk uit, want met alleen mijn mening kan ik deze vraag moeilijk beantwoorden..
Daarom aan jullie;
Wat betekent muziek voor jou?

Luister je het veel?
Maak je het zelf?
Wanneer luister je het?
Wat luister je dan zoal; beinvloed dit je gevoelens?

Pretty much thanks.
__________________
.&.I dance like nobody is watchin'
Advertentie
Oud 01-04-2005, 11:16
Hi, I'm Nora
Avatar van Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
Pretty much alles; ja.
Oud 01-04-2005, 11:18
James Riot
Avatar van James Riot
James Riot is offline
ok voor mij is muziek zo ongeveer mn leven muziek betekent heel veel voor mij. ik luister ongeveer altijd muziek tenzij ik zelf muziek maak dus ja ik maak het zelf, ik speel gitaar en maak eletronische muziek. ik luister erg veel verschillende muziek:MUM, autechre, plaid, tool, qotsa, air, radiohead, aphex twin, venetian snares, bogdan raczynski etc.

zo nu heb ik al uwe vragen beantwoord
__________________
do you want me to stick a bassline up your cunt?
Oud 01-04-2005, 11:26
Olijf
Olijf is offline
Het is inderdaad heel moeilijk te omschrijven.
Voor mij is muziek bijvoorbeeld ook m'n leven, maar ik bespeel geen enkel instrument. Ik kan dus zelf helemaal niks scheppen/creeren, ik ben simpelweg een kritische luisteraar.
En het gevoel wat het bij me opwekt verschilt natuurlijk weer per soort. Soms luister ik van die heerlijke melancholische muziek, waardoor je dus zelf ook helemaal melancholisch wordt, of ik luister een heel simpel vrolijk lied en dan is mijn dag weer goed!
Het is dus vaak gewoon aanstekelijk of je kunt je gewoon heel goed identificeren met de tekst van de artiest.

Maar waarom ik nou zo van muziek hou is toch het feit dat ik het een van de prachtigste kunst vormen vind. Door muziek wordt het ook maar weer eens duidelijk tot hoeveel de mens in staat is. Wat we allemaal kunnen! Sommige dingen zitten zooo knap in elkaar of het is juist zoo simpel maar raakt toch precies de goede snaar enzo. Ik bewonder het gewoon en geniet er natuurlijk ook van! Ook denk ik dat muziek bepaalde gevoelens kan omschrijven wat gewone taal haast niet kan!

Zo...
Oud 01-04-2005, 11:27
botulismf
Avatar van botulismf
botulismf is offline
Ik zeg altijd dat muziek en m'n vrienden de twee belangrijkste dingen in m'n leven zijn, en dat is eigenlijk niet eens overdreven.

Ik zat begin dit jaar ruim een maand zonder discman en aan het einde was ik echt bijna permanent óf chagrijnig óf down omdat ik ineens 'veel te weinig' muziek luisterde.

Ik luister altijd muziek behalve als ik slaap, als ik op school zit, als ik zelf muziek aan het maken ben of als er simpelweg geen mogelijkheid tot het luisteren van muziek is (bijvoorbeeld in het park met vrienden).
Maar tijdens het leren, het internetten, het koken, het eten, het tekenen, het boodschappen doen, het van school naar huis lopen etc heb ik altijd muziek opstaan. En op straat gaat de discman alleen af als ik iemand tegenkom die ik ken.

Ik maak ook zelf ook ontzettend veel muziek.

En muziek kan absoluut mijn gevoelens beïnvloeden, zo heb ik bijvoorbeeld een aantal cd's die me vrijwel altijd wel opvrolijken als ik me niet goed voel, cd's die specifiek bij de zondag horen, cd's voor het schoonmaken etc.

Maar meestal zet ik gewoon instinctief op waar ik denk dat ik zin in heb.
__________________
In what scientists are calling "pretty gay", I can't find my shoes.
Oud 01-04-2005, 11:37
Love_Fulfilled
Avatar van Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
Luister je het veel? Ja!!
Maak je het zelf? Nee
Wanneer luister je het? Als ik er zin in heb (vaak)
Wat luister je dan zoal; beinvloed dit je gevoelens? Ik luister van alles en nog wat. Ik heb een brede muzieksmaak. Ik kan vrolijk en verdrietig worden van muziek.
__________________
¤Hate It Or Love It¤
Oud 01-04-2005, 11:37
HenkMul
Avatar van HenkMul
HenkMul is offline
Hoe kunnen antwoorden op die vragen in hemelsnaam een muziekfilosofische bezinning verschaffen? Verzin eerst maar eens wat goede vragen. .

Henk Mul !
__________________
Uit de slobber gewassen kluit.
Oud 01-04-2005, 11:40
botulismf
Avatar van botulismf
botulismf is offline
Citaat:
HenkMul schreef op 01-04-2005 @ 12:37 :
Hoe kunnen antwoorden op die vragen in hemelsnaam een muziekfilosofische bezinning verschaffen? Verzin eerst maar eens wat goede vragen. .

Henk Mul !
Lieve Henk doe eens een beetje moeite en stap uit je pseudo-intellectuele rol, zodat je gewoon die vragen kunt beantwoorden
__________________
In what scientists are calling "pretty gay", I can't find my shoes.
Oud 01-04-2005, 11:40
JJ13
Avatar van JJ13
JJ13 is offline
muziek betekent alles voor mij!
ik luister heel veel muziek, eigenlijk altijd (in de trein, op kamer, op werk, als ik buiten loop enz.)
ik maak zelf geen muziek.
ik luister eigenlijk altijd metal of hardcore, meestal metal.
__________________
a heart that hurts, is a heart that beats...
Oud 01-04-2005, 11:47
HenkMul
Avatar van HenkMul
HenkMul is offline
Citaat:
botulism schreef op 01-04-2005 @ 12:40 :
Lieve Henk doe eens een beetje moeite en stap uit je pseudo-intellectuele rol, zodat je gewoon die vragen kunt beantwoorden
. OK. .

Luister je het veel? Ja.
Maak je het zelf? Soms.
Wanneer luister je het? 24/7.
Wat luister je dan zoal; beinvloed dit je gevoelens? Zie luistertopic. Ja..

-

En nu on-topic;

Er is een distinctie tussen de taal van de muziek en de taal van de woorden. Bij elk draait het om de beleving van iets, maar daar waar de muziek een ander, meer 'eigen' element van de beleving benadrukt, blijft de taal van de woorden hangen in het onpersoonlijke algemene. Op het moment dat je jouw beleving omzet in het woordelijke, verwordt het al tot het algemene - en dus een afbraak van het individuele. De beleving van de muziek gaat dieper en is dus m.i. 'waardevoller' dan de taal van het woord.

Henk Mul !
__________________
Uit de slobber gewassen kluit.
Oud 01-04-2005, 11:51
enema abortion
Avatar van enema abortion
enema abortion is offline
'we built this city on rock and roll'
__________________
Born to Lose schreef: 'Maar goed helaas kunnen we niet allemaal zo geweldig zijn als kudel... wat zou het leven dan toch mooi zijn.'
Oud 01-04-2005, 11:55
Verwijderd
het heeft een enorm grote invloed op mijn gemoeds toestand, leven, interesses en aanverwante quasi filosofische dingen
Oud 01-04-2005, 12:22
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
HenkMul schreef op 01-04-2005 @ 12:47 :
En nu on-topic;

Er is een distinctie tussen de taal van de muziek en de taal van de woorden. Bij elk draait het om de beleving van iets, maar daar waar de muziek een ander, meer 'eigen' element van de beleving benadrukt, blijft de taal van de woorden hangen in het onpersoonlijke algemene. Op het moment dat je jouw beleving omzet in het woordelijke, verwordt het al tot het algemene - en dus een afbraak van het individuele. De beleving van de muziek gaat dieper en is dus m.i. 'waardevoller' dan de taal van het woord.

Henk Mul !
En de gedichten dan? Dat zijn puur woorden, maar in een goed gedicht vind je net zoveel emotie en belevenis terug als in een lied. De noten zijn alleen vervangen door woordklanken, of zelfs visuele kunstjes.


Maar ontopic: Ja, Ja, altijd & overal, en ik luister naar goede muziek want dat is de muziek die mijn gevoelens beinvloeden.
__________________
Johnny Tsunami is drunk
Oud 01-04-2005, 12:45
Verwijderd
Het werkt inspirerend, ontspannend en het is nog vermakelijk ook.


meestal dan.
Oud 01-04-2005, 13:00
antigone
Avatar van antigone
antigone is offline
keiveel
__________________
dónde está la playa?
Oud 01-04-2005, 21:29
MikeyMo
Avatar van MikeyMo
MikeyMo is offline
Citaat:
HenkMul schreef op 01-04-2005 @ 12:37 :
Hoe kunnen antwoorden op die vragen in hemelsnaam een muziekfilosofische bezinning verschaffen? Verzin eerst maar eens wat goede vragen. .

Henk Mul !
idd.

Maargoed:

ja
soms
altijd
vanalles.
__________________
Southernplayalisticcaddilacmusikstyle on your ass
Oud 01-04-2005, 21:36
Vandal
Avatar van Vandal
Vandal is offline
Citaat:
Admiration schreef op 01-04-2005 @ 12:14 :

Wat betekent muziek voor jou?

Luister je het veel?
Maak je het zelf?
Wanneer luister je het?
Wat luister je dan zoal; beinvloed dit je gevoelens?

Pretty much thanks.
-Ja!
-Nee!
-Zo vaak als mogelijk.
-Neuh, ik kies wel uit n.a.v. gemoedstoestand
__________________
: : I punched a lion in the throat : : Hey ya : :
Oud 01-04-2005, 21:41
Verwijderd
Citaat:
James Riot schreef op 01-04-2005 @ 12:18 :
ok voor mij is muziek zo ongeveer mn leven muziek betekent heel veel voor mij. ik luister ongeveer altijd muziek tenzij ik zelf muziek maak dus ja ik maak het zelf, ik speel gitaar en maak eletronische muziek. ik luister erg veel verschillende muziek:MUM, autechre, plaid, tool, qotsa, air, radiohead, aphex twin, venetian snares, bogdan raczynski etc.

zo nu heb ik al uwe vragen beantwoord
'wat betekent muziek voor je' 'veel'


geweldig beantwoord
Ads door Google
Oud 01-04-2005, 21:46
Tom Violence
Avatar van Tom Violence
Tom Violence is offline
Wat betekent muziek voor jou?
veel

Luister je het veel?
ja

Maak je het zelf?
soms

Wanneer luister je het?
overal, behalve op school

Wat luister je dan zoal; beinvloed dit je gevoelens?
oude troep en IDM. op een sombere indiemiddag wil muziek me nog wel eens raken verder is verdrietig worden van muziek een pikante vorm van zelfmedelijden. wal-ge-lijk
__________________
sup birdie.
Oud 02-04-2005, 03:28
Metal
Avatar van Metal
Metal is offline
Citaat:
Love_Fulfilled schreef op 01-04-2005 @ 12:37 :
Ik heb een brede muzieksmaak.
inkoppertje.
__________________
i create glitches with my voice
Oud 02-04-2005, 12:19
botulismf
Avatar van botulismf
botulismf is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 01-04-2005 @ 22:41 :
'wat betekent muziek voor je' 'veel'


geweldig beantwoord
beter dan jij...
__________________
In what scientists are calling "pretty gay", I can't find my shoes.
Oud 02-04-2005, 12:22
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Admiration schreef op 01-04-2005 @ 12:14 :

Luister je het veel? altijd eigenlijk.
Maak je het zelf? Nee, k heb wel een gitaar
Wanneer luister je het? bijna altijd dus
Wat luister je dan zoal; beinvloed dit je gevoelens? soms soms niet

Pretty much thanks.
Oud 02-04-2005, 15:52
Verwijderd
Citaat:
botulism schreef op 02-04-2005 @ 13:19 :
beter dan jij...
ik begin hier niet eens aan
Oud 02-04-2005, 15:52
Verwijderd
Citaat:
Metal schreef op 02-04-2005 @ 04:28 :
inkoppertje.
uhu
Oud 02-04-2005, 23:07
battlestar
Avatar van battlestar
battlestar is offline
Citaat:
HenkMul schreef op 01-04-2005 @ 12:47 :


En nu on-topic;

Er is een distinctie tussen de taal van de muziek en de taal van de woorden. Bij elk draait het om de beleving van iets, maar daar waar de muziek een ander, meer 'eigen' element van de beleving benadrukt, blijft de taal van de woorden hangen in het onpersoonlijke algemene. Op het moment dat je jouw beleving omzet in het woordelijke, verwordt het al tot het algemene - en dus een afbraak van het individuele. De beleving van de muziek gaat dieper en is dus m.i. 'waardevoller' dan de taal van het woord.

Henk Mul !
heb je het nu over geschreven woorden, gesproken woorden of allebei?
imho kan er sowieso in gesproken woorden al even emotie zitten als in muziek, door het gebruik van klanken etc. wat het dus ook persoonlijk kan maken, net zoals muziek persoonlijk kan zijn.
en zoals tsasil zegt; en gedichten dan? of een goed boek?
daarnaast snap ik dat 'algemene' niet echt, woorden kunnen erg cultuur- en betekenisgeladen zijn, misschien wel evenveel ook als muziek kan zijn maar misschien bedoel je dat 'algemene' anders..
ik denk wel dat muziek dynamischer is dan taal, meer veranderlijk.
Advertentie
Oud 02-04-2005, 23:10
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
Als het muziek niet was, was het wel iets anders geweest. En dan ?
__________________
Lampaan.
Oud 03-04-2005, 00:42
Gary X
Avatar van Gary X
Gary X is offline
Wat betekent muziek voor jou?
vermaak. tijddoding. stimulans.

Luister je het veel?
ja.

Maak je het zelf?
probeer het.

Wanneer luister je het?
vrijwel altijd.

Wat luister je dan zoal; beinvloed dit je gevoelens?
garazie punk, rockabilly, soul, punk rock, singer/songwriter, ja het beinvloedt men gevoelens.
__________________
"I can get more women than a passenger train can hold." - Jimmie Rodgers
Oud 03-04-2005, 03:47
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Luister je het veel?
nee ik luister vooral andere dingen

Maak je het zelf?
niet echt

Wanneer luister je het?
van 2 tot 4

Wat luister je dan zoal; beinvloed dit je gevoelens?
ja, nee


wat een domme vragen, kom ns met iets beters ofzo
__________________
ignorance is bliss
Oud 04-04-2005, 19:35
ItsSuuS
Avatar van ItsSuuS
ItsSuuS is offline
Luister je het veel?
ja heel erg veel, zou niet weten wat ik zonder moest

Maak je het zelf?
nee dat heb ik helaas nooit geleerd, als ik ooit tijd heb zal ik best een instrument willen leren bespelen

Wanneer luister je het?
overal, thuis, op de computer, op de fiets, in de trein, op het werk, tijdens het sporten, maar onbewust bij het boodschappen doen bijvoorbeeld!

Wat luister je dan zoal; beinvloed dit je gevoelens?
Ik luister echt heel veel soorten muziek
en sommige nummers kunnen echt mijn gevoelens beïnvloeden. Zowel positief als negatief. Goede teksten kunnen mij emotioneel maken en een lekker ritme kan mij heel blij maken!!

succes!!
__________________
*Oi With the poodle allready!*
Oud 04-04-2005, 20:00
Verwijderd
Citaat:
HenkMul schreef op 01-04-2005 @ 12:47 :

Er is een distinctie tussen de taal van de muziek en de taal van de woorden. Bij elk draait het om de beleving van iets, maar daar waar de muziek een ander, meer 'eigen' element van de beleving benadrukt, blijft de taal van de woorden hangen in het onpersoonlijke algemene.

En poëzie dan?
Oud 04-04-2005, 20:09
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
HenkMul schreef op 01-04-2005 @ 12:47 :
Luister je het veel? Ja.
Maak je het zelf? Soms.
Wanneer luister je het? 24/7.
Wat luister je dan zoal; beinvloed dit je gevoelens? Zie luistertopic. Ja..
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Oud 04-04-2005, 20:15
Verwijderd
Luister je het veel?
Ja, paar uur per dag, meestal altijd wel hetzelfde.

Maak je het zelf?
Nee

Wanneer luister je het?
Elk moment als ik daar tijd voor heb en zin in heb

Wat luister je dan zoal; beinvloed dit je gevoelens?
Metal en andere rock, maar niet echt speciale gevoelens ofzo, sommige nummers doen me wel aan iets denken, maar kan daar niet echt emotioneel van worden.

Laatst gewijzigd op 04-04-2005 om 20:18.
Oud 04-04-2005, 20:18
Pukka
Avatar van Pukka
Pukka is offline
Muziek is alles voor mij. Hoewel... Er is een ding dat voor muziek gaat: liefde. Maar dat verwerk ik dan ook weer door nummers te schrijven, muziek te maken of te luisteren. Zo denk ik er over... heel heel simpel gezegd...
__________________
pocket evolution
Oud 04-04-2005, 21:51
Horror Prut
Horror Prut is offline
Luister je het veel?
jaa

Maak je het zelf?
volgens mij kan ik dat niet

Wanneer luister je het?
altijd

Wat luister je dan zoal; beinvloed dit je gevoelens?
ik luister gothicmuziek en daar word ik niet depressief van want dat was ik al *grinnik* HIHI
__________________
Vroeger was ik kitty toen werd ik gothic.
Oud 05-04-2005, 07:34
Graph
Avatar van Graph
Graph is offline
Luister je het veel?
* cker!

Maak je het zelf?
*nee

Wanneer luister je het?
*'s morgens (om van mn ochtendhumeur aftekomen ), op de fiets, 's middags, 's avonds, en als mn pc aanstaat (en da's vaak)

Wat luister je dan zoal; beinvloed dit je gevoelens?
* R&B, Hiphop, eeh..ja..als ik rustige muziek luister dan verveel ik me sneller en word ik snel chagerijnig..
Oud 05-04-2005, 14:29
geriber
Avatar van geriber
geriber is offline
Luister je het veel?
alleen als ik er echt tijd voor heb, maar dan ook ECHT luisteren he, met koptelefoon en dan het liefst met partituur erbij

Maak je het zelf?
oui, viool

Wanneer luister je het?
als ik er de tijd voor heb, en verder draai ik wel muziek een beetje op de achtergrond en zo. maar echt goed luisteren kost tijd


Wat luister je dan zoal; beinvloed dit je gevoelens?
ik heb altijd naar tool, nirvana, life of agony, green day, etc. geluisterd. Nu luister ik eigenlijk alleen nog maar klassiek.
Muziek kan zeker mijn gevoelens beinvloeden, maar dat heeft denk ik iedereen wel.

__________________
Everybody who claims to be happy all the time is clearly on fucking prozac
Ads door Google
Oud 05-04-2005, 16:37
sicplague
Avatar van sicplague
sicplague is offline
Luister je het veel: jah, thuis op weg naar school in de klas en als het kan ook op het werk(vakkevuller dusjah altijd die saaie supermarktliedjes..

Maak je het zelf: helaas niet wil wel electrisch gitaar of drumstel gaan doen

Wanneer luister je het: zie luister je het veel

Wat luister je dan zoal;beinvloed het je gevoelens?
Slipknot, Slayer, Cannibal corpse, Finntroll en soms NOFX, Heideroosjes dropkickmurphy's en korn

Het beinvloedt mijn gevoelens soms wel denk ik jah... Als ik het ff wat moeilijk heb en ik luister muziek fleur ik weer op zoals ze dat dan noemen
__________________
Enjoy life it's over before you know
Oud 05-04-2005, 16:43
cup a soup
cup a soup is offline
Wat betekent muziek voor jou?
Onbeschrijflijk veel. Verbazing en bewondering voor dat wat we muziek noemen. Waarom dieren het niet horen, onbegrijpelijk. Ik denk dat elke menselijke emotie met muziek is op te roepen. Ik droom er bij weg. Het troost je als het niet zo goed gaat. Je gaat er mee uit je dak.
Luister je het veel?
Ja dus.
Maak je het zelf?
nee
Wanneer luister je het?
feesten, met vrienden, tijdens internetten, op de fiets, in de trein of gewoon plain music
Wat luister je dan zoal; beinvloed dit je gevoelens?
m'n fotoboek lijst maar copyen

goa, club, house, acid, electro, techno, trance, triphop, ambient, jungle, reggae, ska, IDM, Psychedelia, rock, klassiek, jazz, wereldmuziek(Asian underground, Afrikaans, Braziliaans).
wat namen: Prodigy, Howard Shore (LOTR), Yann Tiersen (Amelie), Enya, Famir' Man, Benjamin Bates, Goamoa, Yucka, Lumo, Miss Djax, Faithless, Ska D-Lite, Bob Marley, Miles Davis, Dutch Swing College Band, Bach, Taichovsky, Norah Jones, Jeff Buckley, Beastie Boys, Chemical brothers, Herman van Veen, The Dubliners, Anouk, Keane, Maroon 5, Louis Armstrong

dit beinvloed absoluut m'n gevoel, wat is muziek meer dan gevoel, subjectief gezien?


Pretty much thanks.
welcome

oh ja, ik zou je scriptie best wel willen lezen. Ik zie te weinig filosofie over muziek.
__________________
cup a soup is wel dom, maar niet slim
Oud 05-04-2005, 18:17
aLackofColor
Avatar van aLackofColor
aLackofColor is offline
Jezus Ik dacht, ik print dit allemaal wel even zodat ik er op school even mee bezig kan. Zijn het iets van 13 pagina's hehe. Pff, ik vind het wel moeilijk om een scriptie te schrijven, de vragen zijn inderdaad brak. Maar ik zal me best doen om wat van jullie meningen en antwoorden erin te verwerken, bedankt in ieder geval voor de moeite
__________________
.&.I dance like nobody is watchin'
Oud 05-04-2005, 18:41
Hells Ezel
Avatar van Hells Ezel
Hells Ezel is offline
Luister je het veel?
Relatief.

Maak je het zelf?
Speel gitaar en drum in een band en zing op school.

Wanneer luister je het?
Als ik uit bed kom, als ik thuis kom, als ik achter de computer zit, als ik ga slapen.

Wat luister je dan zoal; beinvloed dit je gevoelens?
Garage, pop punk, rock 'n roll, stoner. Meestal pas ik de muziek aan aan mijn stemming.
__________________
als je niets zegt kun je ook niets stoms zeggen
Oud 05-04-2005, 18:46
Verwijderd
Luister je het veel? ja
Maak je het zelf? nee
Wanneer luister je het? heel vaak
Wat luister je dan zoal; beinvloed dit je gevoelens?
hmm.. als ik niet zo vrolijk wat black metal.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap "Islamisme is een obstakel voor de democratie." Secularisatie is een noodzaak.
Gatara
214 06-06-2007 19:33
Levensbeschouwing & Filosofie Nietzsche
hans01
29 19-01-2006 16:33
Muziek [vervolg] wat betekent muziek voor de mens?
aLackofColor
11 14-04-2005 15:27
Levensbeschouwing & Filosofie De Graal-Manuscripten : Inleiding
Valianth
1 19-01-2005 14:16
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35
Muziek De Wetten van De Haan en Dekker [voor beginnende bands!]
Verwijderd
12 01-04-2003 08:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:26.