NIJMEGEN - Drie bejaarde vrouwen hebben gisteren een boete van vierhonderd euro gekregen voor het werken in een hennepkwekerij aan de Teersdijk in Nijmegen-Zuid.
De drie, allen ouder dan zeventig jaar, maakten deel uit van een groep van zeven vrouwen die in februari vorig jaar op heterdaad werd betrapt tijdens een politieinval.
De vrouwen plukten de bolletjes van de planten en hadden op het moment van de inval iets meer dan 24 kilo geoogst.
Tegenover de politie verklaarden de meesten niet te weten met welke plant ze van doen hadden.
De officier van justitie eiste voor alle zeven vrouwen een boete van vierhonderd euro. De vier jongere vrouwen, in de leeftijd van 20 tot 45 jaar, wilde zij ook een voorwaardelijke gevangenisstraf opleggen van twee weken. Tegen de oudere vrouwen eiste de officier geen voorwaardelijke straf. Zij oordeelde dat die zich op grond van hun leeftijd niet snel opnieuw schuldig zouden maken aan hennepteelt.
Politierechter Van der Pol vond dat echter een vorm van leeftijdsdiscriminatie. "Wat moet ik daar nou mee? Dadelijk gaan ze nog bewust pluksters rekruteren in het bejaardenhuis."
Hij legde de zeven daarom allemaal dezelfde straf op. "Als iemand, jong of oud, in herhaling valt dan zien we dan wel weer verder."
en ze leven nog in mijn stad nijmegen ook.
I'm, so proud.
Kijk zouden ze softdrugs nou legaliseren dan zou dit dus geen probleem zijn. Dan kunnen ze sowieso veel werkelozen aan werk helpen. De gaan gewoon werken in de plantages
"hoi oma, heb je nog wat wiet verbouwd?"
"tuurlijk kleinzoon, voor mijn kleine oogappeltje toch altijd "
goed plan om ouderen aan het werk te krijgen idd.