![]() |
|
Staatsgreep in Guinee-Bissau
Uitgegeven: 14 september 2003 12:10 AMSTERDAM - Het leger van Guinee-Bissau heeft de macht gegrepen in het West-Afrikaanse land. Militairen hebben de president opgepakt en opdracht gegeven tot de aanhouding van de ministers. Een legerwoordvoerder maakte dat bekend op de radio, meldde het Portugese staatspersbureau Lusa vanuit Bissau. Er zouden geen schoten zijn gelost en geen slachtoffers zijn gevallen www.nu.nl Meer info NOS Teletekst Alweer een land met interne problemen. En een land met burgeroorlog (meetsla gevolg hiervan). Zou niet heel de dekolonisatie terug moeten worden gedraaid? Poll: Moet de dekolonisatie terug worden gedraaid? *KNIP* Ook een poll maken? Klik hier
Laatst gewijzigd op 14-09-2003 om 16:18. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
wanneer een volk geen onafhankelijkheid heeft, zullen ze inderdaad ook wel weer in opstand komen. kolonisatie heeft dus geen zin
dit betekent echter niet dat je een land niet moet helpen. maar steunen bij het opzetten van een stabiele regering is wat anders dan helemaal de baas gaan spelen |
![]() |
|
ik heb ja gestemd, maar alleen omdat er geen tussenvorm is. Het zou namelijk (in mijn ogen) beter zijn als er eerst een 'koloniale mogendheid' de zaak weer eens ff op potjes kwam zetten, de landen opdelen per volk en zo, en dan het land weer onafhankelijk laten worden
das toch veel beter, geen burgeroorlogen meer en irak is GEEN goed voorbeeld
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Bovendien vergeet je Aruba. Azië trekt me meer dan de Carribean, vandaar.
||
Citaat:
diezelfde VN controleert ook de 'kolonialen' en zorgt er dus ook voor dat elk land in zijn kolonie eerlijke verkiezingen uitschrijft. nou weet ik wel dat de VN tegenwoordig niks meer voorstelt, maar dan kan er altijd nog een andere unie worden opgericht tussen alle landen met kolonies. overigens zijn het geen kolonies, maar protectoraten, stukken land waar die landen de boel in de gaten houden en irak is juist tegen de wil van de hele wereld ingenomen, en de amerikanen zijn daar niet om de orde te handhaven, zoals ze zeggen, maar gewoon om irakese olie te jatten. en ze willen gewoon het midden oosten naar hun hand zetten, niet goedschiks dan maar kwaadschiks....
||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
||
Citaat:
ALs ze daar niet voor kiezen, dan zal t een hele lange tijd onrustig blijven. Kiezen ze daar wel voor, dan kan Afrika opbloeien (mits ze niet gedwarsboomd worden door rijke landen).
||
Citaat:
|
Ik ben vorig jaar in Suriname geweest. Dat was toch best vreemd, uren in het vliegtuig, landen in de tropen, en toch Nederlands kunnen praten. Ook vooral aan de wat oudere gebouwen kon je echt de Nederlandse stijl herkennen.
Maar als je ziet hoe ze alles onderhouden, of eigenlijk niet. En als je gewoon in een fabriek bent die door het de natuur overwoekerd is. Dan vind ik dat wel zonde. Is dat dan fout? Om voort te borduren op Suriname. Het is een land dat als ze al haar grondstoffen zou benutten, een heel eind kan komen. maar dat gebeurt dan gewoon niet. Sterker nog, ipv dat ze de zaak op orde proberen te krijgen, lopen er nog steeds dubieuze figuren rond. Stel dat Nederland daar nu een dikkere vinger in de pap had, en dat er wel goed onderwijs was en wel infrastructuur. En minder werkloosheid en minder corruptie. zou dat dan slecht zijn? Ik denk niet dat je alle landen zomaar hun vrijheid kan en mag afnemen. maar je zou misschien per land kunnen kijken of er op die manier ook te helpen valt. in plaats van alsmaar geld sturen wat toch verkeerd terecht komt. Want in sommige gevallen, denk ik, dat de mensen er door hun 'onafhankelijkheid' niet altijd op vooruit zijn gegaan |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Mugabe heeft in de jaren zestig en zeventig Zimbabwe tot een vrij welvarend land kunnen maken (tegenwoordig is de man krankzinnig). Het is dus wel mogelijk, mits er een bekwaam staatshoofd is. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Dat is allemaal niet zo aardig natuurlijk, maar je kunt het niet terugdraaien. Het is onmogelijk te bepalen welk gedeelte van welke cultuur 'oorspronkelijk' afkomstig is uit of geroofd is van een andere cultuur. De hele wereldgeschiedenis bestaat uit het vermengen en in elkaar overvloeien van vermogens van verschillende werelddelen.
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat: De bekende schrijver Chenjerai Hove meent dat de man in de straat zich geen zier aantrekt van iemands geboorteplaats of stam. 'Die vragen rijzen maar als machtsgeile politici hem beginnen te vertellen dat hij arm is omdat "die van de andere stam" hem zijn rijkdom afnemen.' Laatst gewijzigd op 15-09-2003 om 21:46. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
2. Ik ken Hove niet. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
2. Ik ken Hove ook niet, maar ik haal het net van een site ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Natuurlijk gaat bovenstaande niet op wanneer je welvaart definiëert als een rustig sociaal-cultureel klimaat, waarin óf geen bevolkingsgroepen door elkaar heen wonen óf ze elkaar al geaccepteerd hebben (wat een proces is wat lange tijd duurt en geen garantie is dat het dan in de toekomst gehandhaafd blijft). 2. De heersende opvatting in de geschiedkunde is toch wel dat de invloed van Westers kolonialisme op de huidige economische en sociale ellende in Afrika niet overschat moet worden. In bepaalde kringen bestaat nogal eens de neiging om alle problemen in Afrika toe te schrijven aan blanke bemoeienis, maar in de praktijk blijkt dat toch mee te vallen. Een tijdje terug stond er nog een leuk stuk van een hoogleraar geschiedenis van de Universiteit Leiden in de Volkskrant, ik probeer het wel op te zoeken. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
|