Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
wat integraalrekening is mogelijk als je de formule van de kromming van de betreffende cirkel weet. daar is achter te komen na wat meetwerk, maar het blijft lastig |
![]() |
|
![]() |
Je bedoelt de oppervlakte van van het cirkelsegment, dąt deel van de cirkel welke ingsloten wordt door de cirkelboog en de koorde.
Opp.segment=Opp.sector - Opp.driehoek (dedriehoek gevormd door de koorde en de stralen R) Opp.segm.=pi*R²*hoek alfa/360° - ½pi*R²*sin hoekalfa De hoek alfa kun je bepalen of met 360°/sector, of omdat koorde en R bekend zijn (loodlijntje vanuit middelpunt naar koorde) sin½alfa=½koorde/R. Vermenigvuldig gevonden hoek met 2 en je hebt alfa. Suc6 |
![]() |
|
Je neemt de functie y=r*{1-x^2}^0.5, dit is de funtie van een halve cirkel met een straal r (dit is een constante die willekeurig is in te vullen. En x loopt van -1 tot 1
Vervolgens kan je dmv een integraal uitrekenen wat de oppervlak van je gedeeltelijke cirkel is. Hiervoor moet je wel nog even weten welke begin (-a) en eindwaarde (a) je voor x moet invullen. Hiervoor heb je nodig de straal (dit is van de rand van de cirkel tot het denkbeeldige middelpunt van de cirkel, want deze ligt als ik het goed heb niet op het stenen gedeelte) Weet je de straal dan kan je kijken wat de hoogte van y is. Hiermee kan je mbv de formule a en -a berekenen. Dit zijn de laatste puzzelstukjes die je nodig hebt om de integraal te berekenen. Hieronder nog een plaatje om het verhaal te verduidelijken. |
![]() |
|
Dank jullie wel allemaal!
Ik heb ook deze methode van mijn wiskunde leraar. Je hebt vanuit het middelpunt twee lijnen naar de uiteinden van het cirkeldeel. Dat is een gelijkbenige driehoek. Je rekent nu met pythagoras alle zijden uit en vervolgens met de cosinusregel (a2 = b2 + c2 - 2 x b x c x cos a) de grooste hoek. Met deze gegevens kan je ook de totale oppervlakte uitrekenen. Vervolgens deel je de hoek die je had gevonden door 360 graden en je weet met hoeveel je de totale oppervlakte moet vermenigvuldigen om de oppervlakte van het cirkeldeel + de driehoek te krijgen. Hier haal de de driehoek van af en klaar! Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd... ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Saai isn't just saai, it's life, the life we lived #1632 Spoiler-Dude | 500 | 16-03-2012 13:12 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] Bereken het oppervlakte als functie van x Verwijderd | 2 | 04-11-2009 20:56 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Rusland test zwaarste 'gewone' bom MrOizo | 32 | 17-09-2007 00:16 | |
[Wis]Integreren: oppervlakte omwentelingslichaam berekenen Bezoekr5495967 | 5 | 07-11-2005 17:35 | |
Opp. en omtrek cirkel @Moon | 6 | 06-02-2003 11:46 | |
oppervlakte en inhoud lindasss | 5 | 26-03-2001 07:24 |