Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-09-2003, 07:22
checko
checko is offline
...hebben jullie dat ook vaak op school? Dat je in groepjes van 4 aan een werkstuk moet werken, maar dat je echt niet met die mensen kunt samenwerken, hoe goed bevriend je met je andere groepsleden ook bent? Ik zit nu weer met 3 supergoede vrienden in een groep, alleen er komt totaal niks uit..we zitten gewoon uren niks te doen.. en als we dan een keer wat gedaan hebben, zitten er 2 in de groep die zich uren met de spelling van een zin bezig kunnen houden en duizend keer het antwoord willen veranderen...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-09-2003, 08:16
de ijsprinses
de ijsprinses is offline
ik moet vaak met een groepje een practicum doen. Onderzoek en een verslag schrijven dus. Het onderzoek bereiden we samen voor maar dat verslag gaan we dan echt niet met zn 4en schrijven. we verdelen, ieder doet zijn deel, mailen naar elkaar, commentaar geven, verbeteren, weer mailen, net zolang tot iedereen er tevreden over is.
Ik heb daar dus geen last van.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2003, 08:19
wissie
wissie is offline
Als ik voor opdrachten op school moet samenwerken komt er vaak ruzie. Of ze doen niets en schuiven alles op mij af, of het ze zijn zo fanatiek dat alles op hun manier moet. Ik kan dat niet zo goed hebben, als iemand tegen mij zegt 'ik maak jouw gedeelte van de opdracht wel, want dan weet ik zeker dat het goed gedaan wordt want het is te moeilijk voor jou'.

Ik werk ook graag in mijn eigen tempo, zonder me aan te hoeven passen aan anderen.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2003, 09:01
Susanne
Susanne is offline
Mnah, heb ik nu niet meer echt veel moeite mee. Dat had ik in de eerste en tweede klas wel; iedereen moest altijd eerst naar mij luisteren en netjes doen wat ik zei. Maar dat werkt niet altijd zo heb ik wel gemerkt. Gelukkig ben ik nu wel socialer geworden wat dat betreft, geef ook niet meer altijd te pas en te onpas m'n mening.
Oud 25-09-2003, 09:23
Boogie
Boogie is offline
---> School & Studie
Oud 25-09-2003, 09:25
Qamra
Qamra is offline
Neuh, ik heb er niet zo heel veel moeite mee. Soms werkt niet iedereen even goed mee en dan moet je ze weer even bij de les krijgen. En sommige vertikken het om mee te doen.. Die trappen we er gewoon keihard uit (na een aantal duidelijke waarschuwingen hoor en in overleg met desbetreffende opdrachtgever)
Oud 25-09-2003, 09:58
Verwijderd
Ik ken het probleem. Gewoon slimme, handige mensen proberen te vinden, zullen die vrienden niet zo erg vinden.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2003, 13:41
Verwijderd
Tot nu toe gaat het heel goed. De mensen waarbij ik in een groepje zit werken vrij serieus, dat is wel prettig Vaak is het ook gezellig, wanneer we iets aan het uitwerken zijn en het overleg dus al over is, gaan we wat kletsen enzo. 't Gaat dus vrij goed
Met citaat reageren
Oud 25-09-2003, 13:41
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Bij ons is dat niet echt zo. Na een paar weken heb je wel al door wie de ijverige mensen zijn en wie de nixnutten zijn, ik zit nu al na 3 jaar in dezelfde klas, dus ik weet wel van wie ik iets goeds kan verwachten of niet. Maar of ze nou een nixnut zijn of niet, ze moeten gewoon meewerken.
Meestal verdelen we de opdrachten en als dat niet kan maken we ze samen. Er zijn wel mensen waaraan je je soms irriteert maar ik zeg daar meestal niets over. De meesten in mijn klas gaan ook niet moeilijk doen over dat 1 persoon niet functioneert in de groep, dan zou die zijn studiepunten niet krijgen en wij wel. Maar goed, van de andere kant moet je dat eigenlijk zeggen, maar goed van de ene kant kun je ook denken: "Later in een bedrijf MOET hij/zij zich wel inzetten, en doet-ie dat niet dan kent-ie de consequenties, op voorwaarde dat-ie zijn/haar instelling verandert binnen het bedrijf." Maar goed tis misschien wel beter dat je die persoon daar wel nu al op attendeert...

Maar over het algemeen kan ik met iedereen wel goed samenwerken. Alle meisjes in mijn klas werken hard en zijn ijverig. De jongen waarmee ik het meest optrek is misschien de grootste stud van de hele opleiding dus met die zit ik vaak in de groep. Er zijn een paar jongens in mijn klas die wel wat flauwe kul maken maar als er groepswerk gedaan moet worden dat ze dan wel supergoed meedoen en zich goed inzetten. Maar er zitten er ook nog steeds een paar tussen die echt niets doen, als die een tentamen uit het eerste jaar zouden maken dat ze dan onvoldoende gewoon halen... zo'n soort jongens...

Laatst gewijzigd op 25-09-2003 om 13:46.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2003, 13:58
Verwijderd
Citaat:
checko schreef op 25-09-2003 @ 08:22:
...hebben jullie dat ook vaak op school? Dat je in groepjes van 4 aan een werkstuk moet werken, maar dat je echt niet met die mensen kunt samenwerken, hoe goed bevriend je met je andere groepsleden ook bent? Ik zit nu weer met 3 supergoede vrienden in een groep, alleen er komt totaal niks uit..we zitten gewoon uren niks te doen.. en als we dan een keer wat gedaan hebben, zitten er 2 in de groep die zich uren met de spelling van een zin bezig kunnen houden en duizend keer het antwoord willen veranderen...
Als je met 2 man moet werken kun je het het best met een vriend doen. Als je met meer mensen moet werken raad ik je af om met meer dan 1 vriend in zo n groep te gaan zitten, je bent meer gezellig bezig, dan met het werk
Met citaat reageren
Oud 25-09-2003, 15:27
beuk
beuk is offline
hier wordt je gewoon ingedeeld, en aangezien er een hoop mensen zijn, is de kans dat je met een goede vriend van je samen moet werken buitengewoon klein. soms zie ik het aan het begin niet echt zitten, maar ik denk dat het toch wel goed is dat je met "vreemde" mensen samen leert werken.
ik denk ook dat het juist beter is om niet met bekenden in een groepje te zitten. als je dan samenkomt, wil je gewoon doen wat er te doen valt en weer weggaan
Met citaat reageren
Oud 25-09-2003, 17:48
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Zit nu ook met een irritant "probleem".. Ik zou me profielwerkstuk samen met een klasgenoot doen, maar nou is hij uberenthousiast... Zo hebben we vorige week de deelvragen opgesteld en is hij op dit moment al bezig met 3 deelvragen. Ik proberen een taakverdeling te maken, mag ik wel 1 hele vraag doen.. Zo staat het onderwerp in de klas en bij leraren bekend als het onderwerp van .. (naam klasgenoot).. En oh ja met wie deed hij het nou ook al weer samen

Iemand die dus niet overlegd en zelf alles doet en regeld.

Moet het morgen nog maar een keer met hem hebben, aangezien ik ook mijn slu's wil halen zodat ik uiteindelijk examen mag doen..
Met citaat reageren
Oud 25-09-2003, 18:34
Verwijderd
Citaat:
wissie schreef op 25-09-2003 @ 09:19:
Ik kan dat niet zo goed hebben, als iemand tegen mij zegt 'ik maak jouw gedeelte van de opdracht wel, want dan weet ik zeker dat het goed gedaan wordt want het is te moeilijk voor jou'.

Ik werk ook graag in mijn eigen tempo, zonder me aan te hoeven passen aan anderen.
Die opmerking. Ik hoop dat je die persoon goed op z'n nummer zet.

Ik werk graag in mijn tempo maar als ik alleen werk komt er niets van terecht. Hoezo geen discipline?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2003, 18:47
Verwijderd
Ik werk nu met 7 anderen samen aan een project en dat gaat, tot mijn verbazing, erg goed. Ik kan wel samenwerken, probleem is vaak dat anderen het niet kunnen.

Juist door het veel te doen leer je het, maar dan moet je wel goed begeleid worden door een docent. Vraag daar dus om! En juist met vrienden is het vaak lastig, omdat iedereen alleen maar gaat zitten kwekken over het weekend en weet ik het allemaal wat. Streng zijn voor jezelf, duidelijke afspraken maken en je daar aan houden. Eventueel wat taken verdelen, wil soms ook wel helpen.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2003, 19:43
LoeLoe
LoeLoe is offline
Ik kan in principe goed samnewerken met dingen. Het zijn vaak kleine dingetjes waar ik em aan erger.
Als de lay-out van een werkstuk niet op mijn manier is bijvoorbeeld. Daar kan ik gewoon neit tegen. Daarom bied ik ook altijd aan om werkstukken uit te typen ofzo. Dan weet ik zeker dat het op mijn manier gebeurt, en om de een of andere vreemde reden heb ik er dan veel meer vrede mee, ondanks dat ik het allemaal zelf doe.

Ook dingen als informatie. Groepswerkstukken lees ik altijd heelmaal door. Soms staan er spelfoutjes (men daar kan ik me zo aan ergeren ) en dingen staan gewoon zo fout geschreven, dan wil ik het ook anders.

Ik ben dus heel erg geneigd om dit soort dingen naar mijn zin te maken, zoals ik het wil. En dat is zo ongeloofelijk fout. Je moet gewoon vertrouwen hebben in de anderen van je groepje. Want waarom zou je geen goed punt halen voor een groepswekrstuk waarin iedereen zijn aandeel heeft gehad? Ik denk dat dat net zoveel waard is als wanneer jij zelf dat werkstuk had gemaakt.
Maar jah zeggen is makkelijk, dit denken is moeilijker. En ik zal mijzelf toch moeten veranderen want jah...het is niet leuk voor de anderen en eiggnelijk ook niet leuk voor mezelf. Want ik snij me eigen vingers er ooit nog eens mee.
Oud 25-09-2003, 19:44
Verwijderd
Citaat:
LoeLoe schreef op 25-09-2003 @ 20:43:
*tekst*
Dat herken ik wel...heb ik ook heel erg... Of kopjes dik gedrukt en onderstreept ofzo, vind ik ook zo erg...
Met citaat reageren
Oud 25-09-2003, 20:24
wissie
wissie is offline
Citaat:
Jadie schreef op 25-09-2003 @ 19:34:
Die opmerking. Ik hoop dat je die persoon goed op z'n nummer zet.

Ik werk graag in mijn tempo maar als ik alleen werk komt er niets van terecht. Hoezo geen discipline?
Ach, ik neem degene die dit zei sowieso niet serieus. Om zijn misplaatste arrogantie kan ik wel lachen, een typisch voorbeeld van een middelmatige leerling die zo nodig moet bewijzen dat 'ie slim zou zijn. En ik heb 'm vaak genoeg op z'n nummer gezet, juist daarom zegt ie zulke dingen tegen mij

En dat hij zo'n opmerking plaatst wil nog niet zeggen dat ik er nee instem. Integendeel, ik laat me niet zo makkelijk vertellen wat ik moet doen
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 06:57
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Mr.Oizo schreef op 25-09-2003 @ 14:41:
De meesten in mijn klas gaan ook niet moeilijk doen over dat 1 persoon niet functioneert in de groep, dan zou die zijn studiepunten niet krijgen en wij wel.
Hij/zij doet toch ook niets? Dus waarom zou hij punten krijgen voor iets wat hij/zij niet gedaan heeft?
Oud 26-09-2003, 08:17
Gothic
Gothic is offline
Ik kan wel samenwerken, als ik het wil. Maar ik werk het liefst met een passief iemand samen, ik verdeel de taken wel, en zij doen wat ik zeg. Dan werkt het...
Ook heb ik al meerdere keren een PO in mijn eentje gemaakt, omdat mijn groepsgenoten hopeloos waren. Zij vonden het prima, ik ook...
Zolang ik als laatste het werkstuk kan veranderen naar mijn zin, kan ik prima taken uitdelen...
Oud 26-09-2003, 09:40
bloemkool
bloemkool is offline
heb ik ook problemen mee, werk liever zelfstandig
doe nu pabo, daar krijg je een vaste studiegroep (w.i.s groep heet dat)
wat gebeurt er afgelopen dinsdag?

groepsgenoot van mij: "kwart over 11 bijeenkomst voor wisgroep"
ik "ja is goed, zie je dan
groepsgenoot om half 11 "waar blijf je? je toont geen inzet"

terwijl we dus veel later hadden afgesproken
maarrrrrrrrja nog 2 wk en krijg nieuw groepje
Oud 26-09-2003, 15:58
Iduna
Iduna is offline
Ik moet nu ook redelijk vaak samenwerken. Als ik met mensen ben, met wie ik het heel goed kan vinden, wordt het vaak alleen maar gezellig kletsen met als gevolg dat je alles op het allerlaatste moment moet doen.
Ook wil ik vaak dingen doen op mijn manier maar ik merk als ik met anderen samenwerk dat ik dan meer gericht ben op de deadline, dat ik dus niet alles op het laatste moment doe.

Misschien is het beter wanneer je zo'n groepsopdracht hebt, dat je deze maakt met mensen die je niet zo goed kent, die er niet alleen voor de gezelligheid zitten en die zich aan elk van de groep kunnen aanpassen. (maar ik weet niet waar je deze mensen vindt.. )
Eigenlijk moeten er minstens 2 (afhankelijk van de grootte van de groep) discipline hebben zodat de samenwerking draaiende blijft. Ook moeten de taken een beetje verdeeld worden, dan heeft iedereen wat te doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten