Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Bij de Romeinen was het een uiting van rouw dat vrouwen hun haar losgooiden, uitrukten en hun gezicht en borst openreten. Dikwijls werd er bij een begrafenis zo'n legertje klaagvrouwen ingehuurd om dan collectief zichzelf te verminken, dat hoorde nu eenmaal zo.
Ik weet niet waarvan dat gebruik komt, maar ik denk niet van bij de Grieken. In de Ilias is er een passage waarin Andromache rouwt om Hector maar over haren uitrukken en de borst openkrabben stond er niets. Bij Petronius, in het Satyricon, is er geloof ik een passage (over de weduwe van Ephese) waarin vrouwen zo hun rouw betuigen. Maar dat zegt natuurlijk niets over de oorsprong ervan. |
![]() |
|
![]() |
Als je erg verdrietig bent, heb je geen zin om aandacht aan je uiterlijk te besteden. Omgekeerd geldt, dat geen aandacht schenken aan je uiterlijk een teken van groot verdriet kan zijn. Daarom staken Romeinse vrouwen in de rouw hun haar niet zorgvuldig op, maar lieten het onverzorgd en ongewassen loshangen. Ze maakten zich ook niet op. Het scheuren van kleding past daar ook bij: je ziet eruit als een zwerver, maar dat kan je niks schelen omdat je in de rouw bent.
Van Julius Caesar, die buitengewoon ijdel was, is bekend dat hij na het verlies van 6000 soldaten, zich niet meer kamde en schoor totdat hij wraak genomen had. Dat duurde máánden, en al die tijd ging hij er steeds meer als een landloper uitzien. Voor zijn soldaten was dat een duidelijk teken hoe belangrijk zij voor hem waren. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ook het ' legertje ingehuurde vrouwen' is lachwekkend, maar wel waar. Lijkt me wel gemakkelijk om als weduwe jezelf te sparen en een paar massochisten in te huren. Nouja, de begrafenissen van toen waren wel een stuk ' kleurrijker' dan de onze nu
|
Verwijderd
|
Ik heb het steeds vergeten te vragen (
![]() ![]() Sorry voor de late reactie. ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|