Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-09-2003, 19:53
Orion16
Orion16 is offline
Hoi,

Ik heb zojuist een 2e 'budget' pc samengesteld uit de volgende componenten, voornamelijk uit onderdelen die ik nog had

- AMD Duron 1300 processor, Socket A*
- Coolermaster Cooler
- ECS K7s5a Pro moederbord*
- 2x 128mb SDRAM TwinMOS
- Geforce 2mx AGP
- 30gb 7200rpm Maxtor hdd
- 300 watt ATX voeding 'Power MAX'
- Midi ATX case, geen ledjes

*= nieuw besteld bij Alternate, het geheugen is ook nieuw maar heb ik gekregen, dacht dat 't werkte.

Ik heb alles netjes aangesloten zoals 't hoort en zoals beschreven in het boekje, de casedingetjes volgens dit plaatje:
(stond in het moederboord heel vaag beschreven)

De pc gaat gewoon aan, processorfan draait maar d'r komt helemaal geen beeld, monitor tikt ook niet of schiet ook niet aan, videokaart is goed verder. Doet het evenmin met een oud 2mb PCI videokaartje. Ik hoor ook totaal geen piepjes ofzo t werkt gewoon niet

Hoe groot is de kans dat het moederboord of processor kapot is?

En een PC kan in feite toch ook wel beeld geven met alleen videokaart geïnstalleerd en geheugen d'r in of zou ik dat om te testen ook even weg kunnen laten?

Laatst gewijzigd op 29-09-2003 om 19:57.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-09-2003, 20:51
Verwijderd
Lijkt me òf je processor, òf je moederbord. Denk 't eerste.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 20:52
Verwijderd
Citaat:
Orion16 schreef op 29-09-2003 @ 20:53:
En een PC kan in feite toch ook wel beeld geven met alleen videokaart geïnstalleerd en geheugen d'r in of zou ik dat om te testen ook even weg kunnen laten?
Zou 't risico niet nemen. Er zijn planken die 't niet pikken dat er niets op IDE1 geprikt zit!
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 21:04
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 29-09-2003 @ 21:52:
Zou 't risico niet nemen. Er zijn planken die 't niet pikken dat er niets op IDE1 geprikt zit!
Maar hij piept ook helemaal niet... dat zou toch wel moeten als dr iets mis is: Op tweakers ook al n topic ik heb hetzelfde probleem maar ik ben niks verder gekomen

http://gathering.tweakers.net/forum/...essages/501388
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 21:09
Verwijderd
Citaat:
Orion16 schreef op 29-09-2003 @ 22:04:
Maar hij piept ook helemaal niet... dat zou toch wel moeten als dr iets mis is: Op tweakers ook al n topic ik heb hetzelfde probleem maar ik ben niks verder gekomen

http://gathering.tweakers.net/forum/...essages/501388
Als je processor kaduuk is, is het vrij normaal dat je helemaal niets krijgt. Heb 't zelf ook 2x meegemaakt, op MSI en ECS-planken.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 21:31
M@rco
M@rco is offline
Weet je echt 100% zeker dat alles (power switch, reset switch, speaker en al die ongein) goed is aangesloten?

Kan me nl. herinneren dat toen ik deze PC (weer) in elkaar zette, de PC speaker 1 pinnetje teveel naar rechts zat en vervolgens startte het hele kreng dus gewoon niet op (precies hetzelfde als wat jij beschrijft).
Oud 29-09-2003, 22:11
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
't kan ook het geheugen zijn..

Wel vervelend, dat 't ding niet gewoon kan piepen en laten merken dat er geen goed geheugen inzit bijvoorbeeld..
Oud 29-09-2003, 22:14
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 29-09-2003 @ 21:52:
Geen HDD kan goed hoor, iig wel met ECS K7S5A (Pro). Met andere mobos ook nog nooit problemen mee gehad.

Ik denk aan:
- Voeding
- Processor
- Moederbord
- Geheugen wat niet goed vast zit
- Videokaart wat niet goed vast zit (less likely)

check je geheugen ff, stop in ander DIMM slot. En probeer ff andere voeding.

Check ook even of je CMOS jumper niet toevalig op Clear staat, dan kun je ook ditsoort probs krijgen, en kan ook je mobo beschadigen heb ik gehoord.
Oud 29-09-2003, 23:40
DeuS
DeuS is offline
Het klinkt stom, maar een veelgemaakte fout is dat de processor niet goed in z'n socket zit. Dan krijg je ongeveer de door jou beschreven situatie.
Oud 29-09-2003, 23:59
Verwijderd
Citaat:
DeuS schreef op 30-09-2003 @ 00:40:
Het klinkt stom, maar een veelgemaakte fout is dat de processor niet goed in z'n socket zit. Dan krijg je ongeveer de door jou beschreven situatie.
Volgens mij kun je dat onmogelijk fout doen hoor. Hij past er maar op 1 manier in.

Kan je niet ergens wat geheugen lenen?
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 00:06
Enlightenment
Enlightenment is offline
Doe ook eens een CMOS clear trouwens.

Wel stekker eruit als je dit doet, en vergeet jumper niet op juiste plaats terug te zetten.
Oud 30-09-2003, 17:57
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 30-09-2003 @ 01:06:
Doe ook eens een CMOS clear trouwens.

Wel stekker eruit als je dit doet, en vergeet jumper niet op juiste plaats terug te zetten.
Ook al gedaan. Echt niets helpt, volgens mij is m'n mobo of processor gewoon dood Ik heb zelfs al op tweakers gekeken er waren zelfs meer mensen met mijn probleem... En al zou mn processor iig dood zijn dan moet het moederbord toch als een gek gaan piepen?!
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 18:05
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
probeer het dan nog eens, maar dan zonder processor
Oud 30-09-2003, 18:07
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 30-09-2003 @ 19:05:
probeer het dan nog eens, maar dan zonder processor
Gedaan. Piept nog steeds niet ofzo
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 18:11
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Kan je geen geheugen uit je andere bak stelen, wat zeker weten werkt?
Oud 30-09-2003, 18:23
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 30-09-2003 @ 19:11:
Kan je geen geheugen uit je andere bak stelen, wat zeker weten werkt?
Mijn andere bak heeft 512mb DDR pc333, verstopt onder een dikke laag kabels enzo, moet ik echt de halve PC voor openhalen Anders leen ik wel even wat geheugen uit een pc op mn werk die staan allemaal open, jammergenoeg zijn het Slot 1 pentium II's en geen AMD's met Socket A. Anders viel dr veel meer te testen.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 18:30
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 30-09-2003 @ 19:23:
Mijn andere bak heeft 512mb DDR pc333, verstopt onder een dikke laag kabels enzo, moet ik echt de halve PC voor openhalen Anders leen ik wel even wat geheugen uit een pc op mn werk die staan allemaal open, jammergenoeg zijn het Slot 1 pentium II's en geen AMD's met Socket A. Anders viel dr veel meer te testen.
Oh wacht, ik zie dat er geen DDR geheugen in kan..
Mja, dan moet je blij zijn dat je op je werk een aantal P2's hebt staan..
Moet je wel zorgen dat je geen 66 Mhz geheugen in een 100 of 133 Mhz bak probeert te douwen. Ik neem aan dat je ook getest hebt met één geheugendimmetje geinstalleerd?
Oud 30-09-2003, 18:52
Orion16
Orion16 is offline
Jawel, K7s5a Pro ondersteund DDR, dus dat kan.

Ik weet nu wel dat mijn processor d00d is, als die in het voetje zit geeft de voeding 'n raar soort getik en draait de processorsysteemfan op halve kracht. Zonder processor geinstalleerd draait de processorfan en de voeding gewoon normaal. Ook de systeemfan + aangesloten hardware zoals hdd's en cd-rom spelers geven tekens van leven dus het moederbord krijgt voldoende stroom.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 20:41
Verwijderd
Citaat:
Orion16 schreef op 30-09-2003 @ 19:52:
Ik weet nu wel dat mijn processor d00d is, als die in het voetje zit geeft de voeding 'n raar soort getik en draait de processorsysteemfan op halve kracht. Zonder processor geinstalleerd draait de processorfan en de voeding gewoon normaal. Ook de systeemfan + aangesloten hardware zoals hdd's en cd-rom spelers geven tekens van leven dus het moederbord krijgt voldoende stroom.
Kut voor je, man.

Maar wederom had ik gelijk
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 20:47
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 30-09-2003 @ 21:41:
Kut voor je, man.

Maar wederom had ik gelijk
Juh maar ik moet nu nog wel even een andere processor zien te bietsen. Uit mn eigen systeem dan maar Ik mag jammergenoeg niet aan mn ouders' PC zitten, terwijl daar alle onderdelen veel beter bereikbaar zijn
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 20:51
Verwijderd
Citaat:
Orion16 schreef op 30-09-2003 @ 21:47:
Juh maar ik moet nu nog wel even een andere processor zien te bietsen. Uit mn eigen systeem dan maar Ik mag jammergenoeg niet aan mn ouders' PC zitten, terwijl daar alle onderdelen veel beter bereikbaar zijn
*g*

Ik zou 't ook niet moeten wagen dingen uit mijn pa's PC te halen

Overigens zou ik dan ook de gereedschapskist mee moeten nemen om een socket 462 P4 passend te krijgen op een socket A-plankje :>
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 20:54
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 30-09-2003 @ 21:51:
*g*

Ik zou 't ook niet moeten wagen dingen uit mijn pa's PC te halen

Overigens zou ik dan ook de gereedschapskist mee moeten nemen om een socket 462 P4 passend te krijgen op een socket A-plankje :>
Uh... Op het processorsocket van mn k7s5a mobo staat "Socket 462" maar toch is het bedoeld voor Socket A processoren... De Duron 1300 (morgan) paste er gewoon in.. Explain?? Ook op de voorkant van het boekje staat "socket A"..

Voor ik mijn eigen XP2000+ mol uit mn eigen pc die ik er even in wil zetten, vraag ik je dit eerst even
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 20:55
Orion16
Orion16 is offline
Bedoel je niet Socket 468?
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 21:03
Verwijderd
Citaat:
Orion16 schreef op 30-09-2003 @ 21:55:
Bedoel je niet Socket 468?
478 zelfs
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 21:56
Orion16
Orion16 is offline
Wat wil Socket 462 dan zeggen is toch gewoon tzelfde als Socket A
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-09-2003, 22:49
Enlightenment
Enlightenment is offline
http://www.funcomputer.de/default.ph...=0&artnr=02808

AMD Duron 1.6GHz voor €43

Kun je klokken naar 2.2GHz met wat geluk, dan heb je een high-end proc.

http://www.funcomputer.de/default.ph...=0&artnr=02808
Oud 01-10-2003, 12:47
DeuS
DeuS is offline
Citaat:
PIE schreef op 30-09-2003 @ 00:59:
Volgens mij kun je dat onmogelijk fout doen hoor. Hij past er maar op 1 manier in.

Kan je niet ergens wat geheugen lenen?
Ik bedoelde ook niet zozeer dat 'ie er gedraaid inzit, maar gewoon niet goed aangedrukt in de socket (i.e. niet allen pinnetjes van de CPU maken contact). Ik heb een tijd op de TD van een computerzaak gewerkt en dit vaak tegengekomen. Bij geheugenfouten gaat de PC over het algemeen ook piepen enzo.
Oud 01-10-2003, 14:30
@pie
@pie is offline
hmm.. zit er geen toevallig geen onboard video op dat moederbord? (en staat er in de bios daarom geen setting om te switchen tussen onboard video en agp/pci?) meen me zoiets te herinneren..

*fluit* beetje late reactie

Laatst gewijzigd op 01-10-2003 om 14:33.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 15:09
Enlightenment
Enlightenment is offline
K7S5A Pro is SiS735 en dus geen onboard Video adapter, dat zijn de SiS 730 en SiS 740 chipsets.
Oud 01-10-2003, 22:10
Verwijderd
Citaat:
Orion16 schreef op 30-09-2003 @ 22:56:
Wat wil Socket 462 dan zeggen is toch gewoon tzelfde als Socket A
Dude, ik maakte een foutje. Zelfs ik maak fouten; ik bedoelde helemaal geen socket 462.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 15:32
Enlightenment
Enlightenment is offline
Socket 478 is intel P4 hoor. Wat SocketA ookalweer was, vergeet ik altijd. En ben ff te lui om op te zoeken.

462 zou goed kunnen.
Oud 02-10-2003, 17:25
Orion16
Orion16 is offline
Nouja, whatever, iig bedankt mensuh, vooral Dobermann die de snelle conslusie trok. Ik had vandaag het moederbord meegenomen naar mn werk en het aldaar getest met een AMD Athlon 850 processor, 't zelfde 256mb TwinMOS geheugen, een 2gb hdd, 8mb VGA kaart, 24x cd-rom en een 250 watt voeding. Perfecto!! Windows XP voor de test geïstalleerd, nee hoor, met dat mobo is niks mis. De processor is wel rot helaas, die gaat dus terug. Gelukkig scheelt dat aanzienlijk in de pakketgrootte en had het me aardig wat gekost als Alternatie erachter kwam dat het mobo gewoon werkte.

Het zijn in feite toch best goede bordjes van ECS? Dr kan toch 1gb DDR óf SDRAM op en tot AMD Athlon 2600+. 4x standaard USB 2.0, toch netjes voor die 39 euro waarvoor ik het gekocht heb.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 04:08
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 02-10-2003 @ 16:32:
Socket 478 is intel P4 hoor. Wat SocketA ookalweer was, vergeet ik altijd. En ben ff te lui om op te zoeken.

462 zou goed kunnen.
Dat zeg ik toch ook
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 04:11
Verwijderd
Citaat:
Orion16 schreef op 02-10-2003 @ 18:25:
Het zijn in feite toch best goede bordjes van ECS? Dr kan toch 1gb DDR óf SDRAM op en tot AMD Athlon 2600+. 4x standaard USB 2.0, toch netjes voor die 39 euro waarvoor ik het gekocht heb.
De laatste series van ECS zijn inderdaad prima. Degelijk & stabiel. Natuurlijk als je een poweruser bent/en of behoefte hebt aan een arsenaal aan overclockmogelijkheden zit je verkeerd met zo'n plank, maar voor een normaal workstation is 't goeie zooi. Wanneer je de prijs/kwaliteit-verhouding bekijkt zelfs hèle goeie zooi :>
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 10:07
Enlightenment
Enlightenment is offline
CheepoBIOS kun je gebruiken, kun je redelijk wat overclockopties mee krijgen. Maar je zult met een plank als Asus A7N8X natuurlijk veel hogere overclocks krijgen, maar @ 148MHz FSB ipv 133 is toch fijn.
Reageren

Regels voor berichten