Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-10-2003, 10:48
Niemande
Niemande is offline
Ik las hierover in de Psychologie en ook in de Libelle laatst, en ik vond het allemaal nogal herkenbaar. Heb ook de test gedaan op www.psychologiemagazine.nl en daar kwam uit dat ik een HSP ben. Maar ja, die test had maar 21 vragen dus vond ik dat ik hem niet zo heel betrouwbaar kon vinden. Hoe kan ik het zeker weten (zonder dat mijn ouders gelijk allemaal weten dat ik me ermee bezig houd)? Zijn er nog andere testen of zo?

Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn en hebben die daar veel last van?
Oud 04-10-2003, 10:59
Verwijderd
Ik weet niet of een psych ook dit soort dingen onderzoekt...maar volgens mij is de halve wereld een HSP (1 op de 5 mensen ofzo iig, dacht ik)...
Met citaat reageren
Oud 04-10-2003, 11:05
Niemande
Niemande is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-10-2003 @ 11:59:
Ik weet niet of een psych ook dit soort dingen onderzoekt...maar volgens mij is de halve wereld een HSP (1 op de 5 mensen ofzo iig, dacht ik)...
Ja, 1 op de 5 geloof ik...
Maar ik zou het graag zeker willen weten, omdat het heel veel dingen zou verklaren misschien. *is nu eenmaal eeuwig op zoek naar verklaringen*
Oud 04-10-2003, 11:06
Verwijderd
Citaat:
Niemande schreef op 04-10-2003 @ 12:05:
Maar ik zou het graag zeker willen weten, omdat het heel veel dingen zou verklaren misschien. *is nu eenmaal eeuwig op zoek naar verklaringen*
Ik denk dat het dan toch een psycholoog ofzo zal moeten zijn...je zou het aan je huisarts kunnen vragen, die zou je dan iig door kunnen sturen ed als hij/zij weet wie dat met zekerheid kan vaststellen. En als je huisarts het niet weet, dan weet ik het ook niet meer.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2003, 15:21
Miracle
Miracle is offline
Ik denk dat het via een psycholoog moet, maar dat weet ik niet zeker. Er zullen ook wel psychologen zijn die het misschien onzin vinden namelijk.

Bij die test stond dat het misschien goed was om boeken erover te lezen. Misschien is dat iets voor een eerste stap?
Oud 04-10-2003, 23:46
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Heb je er veel last van dan?

Ik heb het boek gelzen maar daar proberen ze aan te geven dat het geen psychische stoornis is zeg maar.

Het is daarom denk ik ook niet een heel erg serieus genomen onderwerp in de psychologie, wat betekent dat ik me af vraag of je dat kan laten vaststellen door psycholoog of huisarts.
Oud 05-10-2003, 02:23
Verwijderd
Je moet (en kan waarschijnlijk zelfs niet) dat helemaal niet door een dokter laten vaststellen, je weet dat toch zelf??

Ben je snel geïrriteerd door allerhande prikkels (geluid, licht, stof...), dan ben je waarschijnlijk HSP, net als 20% van de bevolking.

Het is geen ziekte of zo, gewoon een type mens. Net als je agressieve mensen hebt, nerveuse mensen...

Wat je er aan kan doen??

Mjah, logisch, vermijdt te veel prikkels en neem genoeg tijd voor jezelf.

Die dokter/ervaringsdeskundige (kweet nie) heeft gewoon een naampje op dit soort voelen geplakt, het maakt je niet speciaal of raar of wat dan ook, het is gewoon een DEEL van je.

Ik ben ook nogal supergevoelig en ben idd rap geïrriteerd, maar daarom heb ik nog niet één of andere ziekte.

Als rust of zo niet helpt en het vermijden van niet mogelijk is, neem dan natuurlijke kalmeermiddelen of zo (homeopathisch, begin niet aan de chemische briel, best).

Mjah, denk er van wat je wil.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2003, 07:33
Verwijderd
Citaat:
phensic schreef op 05-10-2003 @ 03:23:
Je moet (en kan waarschijnlijk zelfs niet) dat helemaal niet door een dokter laten vaststellen, je weet dat toch zelf??
tja, maar zo zou je dan meer dingen 'zelf kunnen weten'. Of je het vast kunt laten stellen door een dokter, dat weet ik ook niet, 't is idd meer een type mens dan een ziekte of zo. (Daarom was mijn post ook zo 'twijfelend'.)

Een psycholoog zou je er natuurlijk wel meer om kunnen leren gaan.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2003, 07:37
Quiana
Quiana is offline
Het lijkt me iig handig om er info ed over te zoeken,
boeken lezen enz. Heb je iig meer info, kan je kijken of
je jezelf er nog in herkent, en misschien staan er tips oid
in om ermee om te leren gaan?

Als je er veel last van hebt, zou ik wél hulp ed zoeken,
maar dat moet je zelf afwegen denk ik...
Oud 05-10-2003, 10:23
Niemande
Niemande is offline
Citaat:
Quiana schreef op 05-10-2003 @ 08:37:
Het lijkt me iig handig om er info ed over te zoeken,
boeken lezen enz. Heb je iig meer info, kan je kijken of
je jezelf er nog in herkent, en misschien staan er tips oid
in om ermee om te leren gaan?

Als je er veel last van hebt, zou ik wél hulp ed zoeken,
maar dat moet je zelf afwegen denk ik...
Mja, ik denk dat ik eerst maar eens een boek van de bieb ga halen, al weet ik niet goed wat mijn ouders daarvan vinden... Maar ja, dat zie ik dan wel weer

Ach, ik weet niet hoeveel last ik ervan heb. Ik ben wel vaak gestresst en ik kan er absoluut niet tegen als dingen anders gaan dan ik wil (ik bedoel, als mijn dagschema ineens wordt omgegooid) en ik wil ook altijd de vrede bewaren, maar dat is allemaal nog redelijk normaal denk ik...
Oud 05-10-2003, 12:44
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-10-2003 @ 12:06:
Ik denk dat het dan toch een psycholoog ofzo zal moeten zijn...je zou het aan je huisarts kunnen vragen, die zou je dan iig door kunnen sturen ed als hij/zij weet wie dat met zekerheid kan vaststellen. En als je huisarts het niet weet, dan weet ik het ook niet meer.
...Is het al officieel erkend? Mijn psych gelooft er bijvoorbeeld niet in.. Ergo, hij kan wel tips geven ivm gevoeligheid e.d, maar hij heeft zich er niet in verdiept... (dat praat niet fijn met iemand die denkt dat je onzin uitkraamt)

Joyce

Laatst gewijzigd op 05-10-2003 om 12:46.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten