Advertentie | |
|
![]() |
|
Jup, ik ben hsp.
Heb het boek ook (voor geinteresseerden; Hooggevoeligheid- wat te doen als de wereld je overweldigd. Van ene mevrouw Aron) Ik houd alleen niet van zo'n 'sticker' Ik ben gewoon Maaike. klaar Al die termen die ze me op willen plakken, leg ik naast me neer. Ik haal uit al die termen wat voor mij van waarde is. Als ik alle psychologen en psychiaters zou moeten geloven, dan ben ik gewoon 1 grote wandelende psycho-encyclopedie. Dus nehh. daar doe ik niet aan.
||
Citaat:
![]() Je kunt het hoogstens vermoeden. Hier zijn btw al veel topíc's over geweest. ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
Laten we statistisch gezien de kans bekijken dat er hier werkelijk in zo'n korte tijd al een dergelijk aantal ware HSP-ers heeft gemeld
![]() Deze testen uit die zogenaamde wetenschappelijke boeken zijn volkomen uit de lucht gegrepen en nergens anders op gebasseerd dan op fabeltjes, als je t mij vraagt ![]() Ik bedoel zelfs ik zou bij de slegte een boek kunnen halen waarin een test bepaald dat ik Alexander de Grote ben geweest vroeger.
Laatst gewijzigd op 18-03-2004 om 11:38. |
![]() |
|
Verwijderd
|
-Je hebt een rijke en complexe innerlijke belevingswereld
Ja -Je bent gevoelig Ja -Je bent je bewust van subtiele signalen in je omgeving Ja -Je wordt beinvloed door de stemmingen van anderen Ja -Je voelt stemmingen/sferen/emoties van anderen perfect aan Ja -Je voelt je ongemakkelijk als er te veel om je heen gebeurt Ja, meestal wel. -Je bent 'verlegen' en ervaart sociaal ongemak Nee -Veranderingen kunnen je van je stuk brengen Ja -Je voelt je opgejaagd als je teveel moet doen in korte tijd Ja, en dan doe ik het juist nie. -Je raakt geirriteerd als mensen je proberen te veel dingen tegelijk te laten doen Ja, zeker wel, maar dat is meestal ook mijn eigen schuld, dat ik dat doe. -Tijdens drukte/stress enz. heb je de neiging je terug te trekken Ja, en dan word ik heel chagrijnig -Je bent meer naar binnen gericht dan naar buiten, introvert Nee -Je raakt gemakkelijk overvoerd door dingen als lawaai, fel licht, sterke geuren enz. en noem maar op Nee -Je hebt een gevoelig zenuwstelsel, je bent gevoelig voor pijn Nee -Je bent consciëntieus Wat is dat? -Je schrikt makkelijk Nee -Je doet erg je best om fouten te voorkomen en niet te falen Ja -Je bent spiritueel ingesteld Nee -Als je op je vingers getikt wordt raak je gespannen en worden je prestaties minder Ja Toch vind ik dat niet ik een hoog sensitief persoon ben. Zo. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Eigenlijk geloof ik ook niet zo in etiketten op een bepaald type persoonlijkheid plakken. Ik denk dat ieder persoon verschillend is, omdat bepaalde mensen bepaalde overeenkomstige eigenschappen hebben betekent dit niet dat hier een etiketje op geplakt moet worden. Laatst gewijzigd op 18-03-2004 om 12:41. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
ja -Je bent gevoelig ja -Je bent je bewust van subtiele signalen in je omgeving ja -Je wordt beinvloed door de stemmingen van anderen ja -Je voelt stemmingen/sferen/emoties van anderen perfect aan ja -Je voelt je ongemakkelijk als er te veel om je heen gebeurt ja -Je bent 'verlegen' en ervaart sociaal ongemak neej, praat heel snel en makkelijk met mensen, behalve als ik vrienden van vrienden ontmoet, dan "moet"ik ze aardig vinden... -Veranderingen kunnen je van je stuk brengen ja!!! -Je voelt je opgejaagd als je teveel moet doen in korte tijd meestal wel ja -Je raakt geirriteerd als mensen je proberen te veel dingen tegelijk te laten doen inderdaad... -Tijdens drukte/stress enz. heb je de neiging je terug te trekken wat is dit dat ik allemaal ja antwoord...?? -Je bent meer naar binnen gericht dan naar buiten, introvert nee, dat weer niet zo -Je raakt gemakkelijk overvoerd door dingen als lawaai, fel licht, sterke geuren enz. en noem maar op valt wel beetje mee -Je hebt een gevoelig zenuwstelsel, je bent gevoelig voor pijn idd -Je bent consciëntieus wat is dat? -Je schrikt makkelijk heel makkelijk -Je doet erg je best om fouten te voorkomen en niet te falen JA! -Je bent spiritueel ingesteld klein beetje -Als je op je vingers getikt wordt raak je gespannen en worden je prestaties minder dan wordt ik zwaar gestresst! toch heb ik hier nog nooit van gehoord... hoe kan het nou dat ik hier zowat overal ja antwoord..?? ![]()
||
Citaat:
Je leven leven en proberen het boek te lezen wat ik hierboven aangeraden heb (Hooggevoeligheid- wat te doen als de wereld je overweldigd- Elaine Aron) Niks mis met hsp. Maar niet zien als een 'stempel' daar heb je alleen maar jezelf mee en je veranderd er helemaal niks door.
||
Citaat:
Niets. Het is de bedoeling dat je eens kijkt hoe je bent (dus niet wat je bent, dus géén etiket). Als je weet dat je op bepaalde situaties gespannen reageert of overgevoelig moet je proberen de oorzaak te vinden, want door te zeggen ik ben HSP en nu is het ok dat ik zo ben, daar raak je niets verder mee. Je moet er dus niet in berusten. Ik zeg nu niet dat je jezelf niet moet accepteren, ik zeg enkel dat je moet proberen met die gevoeligheid om te gaan. En zo word je alweer een iets wat beter en wijzer mens. ![]() (Dit is algemeen gericht, hoor) |
![]() |
|
Internet testen moet je inderdaad met een korreltje zout nemen, de uitslag is niet altijd automatisch waar. Zulke testen om je geestesgesteldheid aan te geven geven je slechts wat inzicht in jezelf.
Het 'etiket' vind ik wat overdreven. Hooggevoeligheid HSP is een karaktereigenschap die iedereen in zekere mate wel bezit, alleen bepaalde personen hebben deze eigenschap veel meer en veel sterker, die mensen kun je HSP noemen. Geen bullshit over in 'hokjes' met 'stickertjes' plakken duzzz. Ik begrijp dat het voor mensen die niet zo hooggevoelig zijn lijkt alsof we ons aanstellen. Dat is niet waar. Als je HSP bent is het belangrijk om goed met jezelf om te leren gaan. Dat is niet altijd makkelijk. No nonsense
||
Verwijderd
|
Citaat:
En als je 'hokjes' en 'stickertjes plakken' bullshit vindt, waarom moeten die karaktereigenschappen dan per see het naampje HSP hebben? Dan stop je jezelf toch juist in een hokje en plak je zelf toch juist dat stickertje? Anders had je het gewoon gezien als karaktereigenschappen en er verder geen naampje aan willen en/of hoeven geven. En is het niet voor alle mensen belangrijk om goed met jezelf om te (leren) gaan? En is dat niet voor iedereen niet altijd even makkelijk? En maak je niet ongerust, ik heb zelf ook (vrijwel) alle kenmerken van dat HSP gebeuren, dus een reactie als 'je weet niet waar je het over hebt' kan achterwege gelaten worden. Laatst gewijzigd op 18-03-2004 om 18:02. |
![]() |
|
Ik denk dat het meerdere karaktereigenschappen zijn.
En als je 'hokjes' en 'stickertjes plakken' bullshit vindt, waarom moeten die karaktereigenschappen dan per see het naampje HSP hebben? Dan stop je jezelf toch juist in een hokje en plak je zelf toch juist dat stickertje? Anders had je het gewoon gezien als karaktereigenschappen en er verder geen naampje aan willen en/of hoeven geven. En is het niet voor alle mensen belangrijk om goed met jezelf om te (leren) gaan? En is dat niet voor iedereen niet altijd even makkelijk? En maak je niet ongerust, ik heb zelf ook (vrijwel) alle kenmerken van dat HSP gebeuren, dus een reactie als 'je weet niet waar je het over hebt' kan achterwege gelaten worden. Tja, daar heb je gelijk in.. Ik bedoel gewoon dat als je veel van deze eigenschappen bezit dat je dat dan kan aanduiden als HSP. Nix meer en nix minder. Natuurlijk is het voor iedereen niet altijd even makkelijk ![]() xxx ![]()
|
![]() |
|
![]() |
Niet alle mensen die HSP zijn hoeven toch introvert te zijn? Er zijn ook mensen die HSP zijn die juist zeer extravert zijn. Dus die vraag over of je introvert bent kan denk ik wel weggelaten worden, want die heeft er voor zover ik weet niet zoveel mee te maken. Het kan goed dat je er introvert van wordt ja, maar het tegenovergestelde kan ook.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Ja -Je bent gevoelig Ja -Je bent je bewust van subtiele signalen in je omgeving Nee, niet altijd... denk ook omdat ik zo erg in mezelf leef -Je wordt beinvloed door de stemmingen van anderen Ja, ontzettend -Je voelt stemmingen/sferen/emoties van anderen perfect aan Ja -Je voelt je ongemakkelijk als er te veel om je heen gebeurt Ja -Je bent 'verlegen' en ervaart sociaal ongemak Ja, heel erg zelfs -Veranderingen kunnen je van je stuk brengen Ja -Je voelt je opgejaagd als je teveel moet doen in korte tijd Ja -Je raakt geirriteerd als mensen je proberen te veel dingen tegelijk te laten doen Ja -Tijdens drukte/stress enz. heb je de neiging je terug te trekken Ja -Je bent meer naar binnen gericht dan naar buiten, introvert Ja, zo noemde de maatschappelijk werker me -Je raakt gemakkelijk overvoerd door dingen als lawaai, fel licht, sterke geuren enz. en noem maar op Valt mee -Je hebt een gevoelig zenuwstelsel, je bent gevoelig voor pijn Niet echt -Je bent consciëntieus Ja -Je schrikt makkelijk Ja -Je doet erg je best om fouten te voorkomen en niet te falen Ja, mischien wel te veel -Je bent spiritueel ingesteld Geestelijk: nee ; geestig: ja -Als je op je vingers getikt wordt raak je gespannen en worden je prestaties minder Ja Citaat:
![]() |
![]() |
|
Je hebt een rijke en complexe innerlijke belevingswereld
Ja -Je bent gevoelig Ja -Je bent je bewust van subtiele signalen in je omgeving ja, ik merk altijd snel wat iemand bedoeld / denkt / voelt als je dat bedoeld? -Je wordt beinvloed door de stemmingen van anderen Ja, helaas wel, dat moet ik toch eens afleren. -Je voelt stemmingen/sferen/emoties van anderen perfect aan niet perfect, maar ik merk het snel als er wat is. -Je voelt je ongemakkelijk als er te veel om je heen gebeurt zo'n heel raar gevoel ja, maar onverklaarbaar. -Je bent 'verlegen' en ervaart sociaal ongemak niet meer echt. -Veranderingen kunnen je van je stuk brengen nee, ook niet zo -Je voelt je opgejaagd als je teveel moet doen in korte tijd Ja -Je raakt geirriteerd als mensen je proberen te veel dingen tegelijk te laten doen ja, maar laat het nooit merken -Tijdens drukte/stress enz. heb je de neiging je terug te trekken Ja -Je bent meer naar binnen gericht dan naar buiten, introvert niet meer -Je raakt gemakkelijk overvoerd door dingen als lawaai, fel licht, sterke geuren enz. en noem maar op nee. -Je hebt een gevoelig zenuwstelsel, je bent gevoelig voor pijn nee, ik voel het juist niet meer. -Je bent consciëntieus wat is dat ![]() -Je schrikt makkelijk Ja -Je doet erg je best om fouten te voorkomen en niet te falen Ja, mischien wel te veel -Je bent spiritueel ingesteld nee, was ik wel... -Als je op je vingers getikt wordt raak je gespannen en worden je prestaties minder Ja ik denk dat het wel meevalt met mij, heb wel sommige dingen maar niet alles. als ik dit 2 jaar geleden had ingevuld, had alles ja geweest, behalve dat ene, waarvan ik niet weet wat het betekend ![]()
||
Citaat:
En volgens de test zou ik ook HSP zijn, al zie ik mezelf niet als HSP eigenlijk.
|
Verwijderd
|
Ja -Je bent gevoelig Ja -Je bent je bewust van subtiele signalen in je omgeving Weet ik niet. -Je wordt beinvloed door de stemmingen van anderen Ja. -Je voelt stemmingen/sferen/emoties van anderen perfect aan Weet ik niet. Soms wel. -Je voelt je ongemakkelijk als er te veel om je heen gebeurt Ja. -Je bent 'verlegen' en ervaart sociaal ongemak Ja. -Veranderingen kunnen je van je stuk brengen Ja. -Je voelt je opgejaagd als je teveel moet doen in korte tijd Ja. -Je raakt geirriteerd als mensen je proberen te veel dingen tegelijk te laten doen Ja. -Tijdens drukte/stress enz. heb je de neiging je terug te trekken Ja. -Je bent meer naar binnen gericht dan naar buiten, introvert Ja. -Je raakt gemakkelijk overvoerd door dingen als lawaai, fel licht, sterke geuren enz. en noem maar op Ja. -Je hebt een gevoelig zenuwstelsel, je bent gevoelig voor pijn Ja. -Je bent consciëntieus Wat ![]() -Je schrikt makkelijk Ja, nou, ligt aan de omgeving. -Je doet erg je best om fouten te voorkomen en niet te falen Soms. -Je bent spiritueel ingesteld Ja. -Als je op je vingers getikt wordt raak je gespannen en worden je prestaties minder Ja. Ik herken mezelf er heel erg in ja. Denk wel dat ik een hsp ben, maarja. Het heeft ook pluspunten wel. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Wie niet? We zijn allemaal mensen. -Je bent gevoelig Ligt eraan wat je met gevoelig bedoelt. Soms ben ik gevoelig, soms ook niet. -Je bent je bewust van subtiele signalen in je omgeving Ja. -Je wordt beinvloed door de stemmingen van anderen Nee. -Je voelt stemmingen/sferen/emoties van anderen perfect aan Nee. Niet altijd. -Je voelt je ongemakkelijk als er te veel om je heen gebeurt Ik hou er juist wel van als er veel om me heen gebeurt. -Je bent 'verlegen' en ervaart sociaal ongemak Nee. Ik ben zeker niet verlegen. -Veranderingen kunnen je van je stuk brengen Nee. Alleen als het erg drastische veranderingen zijn als een sterfgeval of ziekte. Lijkt me logisch dat ik dan me minder okay voel. -Je voelt je opgejaagd als je teveel moet doen in korte tijd Ligt eraan. Ik vind het ook wel lekker. -Je raakt geirriteerd als mensen je proberen te veel dingen tegelijk te laten doen Nee. -Tijdens drukte/stress enz. heb je de neiging je terug te trekken Nee. -Je bent meer naar binnen gericht dan naar buiten, introvert Nee. -Je raakt gemakkelijk overvoerd door dingen als lawaai, fel licht, sterke geuren enz. en noem maar op Nee. Alleen als ik hoofdpijn heb, maar wie niet? -Je hebt een gevoelig zenuwstelsel, je bent gevoelig voor pijn Valt wel mee. -Je bent consciëntieus [b] Geen idee wat dat betekent. -Je schrikt makkelijk Nee. -Je doet erg je best om fouten te voorkomen en niet te falen Nee. -Je bent spiritueel ingesteld Geen idee. -Als je op je vingers getikt wordt raak je gespannen en worden je prestaties minder Nee. Maar dit wil dus absoluut niet zeggen dat ik minder meeleef met anderen of dat ik stemmingen niet aan kan voelen. Ik vind het sowieso een beetje onzin. Ik bedoel, 3 kwart van de bevolking is hoogsensitief als je het zo stelt. Ik kan best begrijpen dat sommige mensen er echt last van kunnen hebben. Dat wel. Ter compensatie van de 'ja'-lijstjes, dat mijn lijstje met 'nee's. Laatst gewijzigd op 19-03-2004 om 21:00. |
![]() |
|
Op deze site staat ook nog wat informatie en een test die je eventueel zou kunnen doen.
Volgens die test ben ik dus HSP... |
![]() |
|
score : 19
Je bent heel waarschijnlijk hoogsensitief (HSP-er). Je bent gevoeliger voor nuance verschillen dan de meeste andere mensen. Het kan nut hebben om een boek te lezen over hoogsensitiviteit of kennis te maken met andere HSP-ers. Het kan zijn dat je heel veel herkent en daardoor iets bewuster wordt van deze eigenschap van je.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Voor alle hooggevoelige mensen... Egoconstructie | 74 | 03-07-2010 18:18 | |
Psychologie |
Hoogbegaafdheid Swlabr | 188 | 12-07-2007 18:47 | |
Psychologie |