Advertentie | |
|
![]() |
|
Je bent alleen objectief als je niets, maar dan ook niets af weet van het onderwerp waar je objectief over wilt zijn, zelfs de naam niet of waar het om gaat, omdat de naam alleen je al gaaf of smerig in de oren kan klinken. maar als je ergens helemaal niks van af weet, heeft het geen zin om...
er is trouwens maar EEN werkelijkheid, duh. (dat iemand een andere werkelijkheid heeft dan iemand anders, is poetisch ofzo, want5 het kan niet) er is maar EEN ding waar: het kiezeltje valt of blijft zweven, of vliegt weg. EEN van de drie.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
ik denk dat iedereen een eigen werkelijkheid heeft. echte objectieviteit bestaat daarom niet. ik zal mijn idee ff toelichten:
iedereen ziet iets vanuit een eigen standpunt, een eigen waarheid. als je ergens naar kijkt, als je ergens aan denk, als je ergens naar luistert (et cetera) weet je nooit zeker of een ander hetzelfde ervaart. ook al probeer je dat iets objectief te beschrijven, het wordt altijd weer subjectief. Als je bv de stad beschrijft waarin je woont, en dat doe je uiteraard zo objectief mogelijk, dan haal je een aantal dingen er uit die JIJ belangrijk vindt. Als een vriendin of een vriend diezelfde stad beschrijft (ook objectief) dan zie je vaak dat diegene andere dingen belangrijk vindt. jullie allebei interpeteren die stad anders, terwijl jullie daar allebei wonen, misschien zelfs in dezelfde straat. je kan er dus nooit van uitgaan dat objectiviteit bestaat, omdat iedereen die anders interpeteerd. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
helaas wordt exacte wetenschap vaak als DE waarheid gezien, en dat is niet juist of zelfs gevaarlijk.
we noemen het niet voor nix theorien het is bijv nog altijd de snaartheorie. 1+1=2 is niet een objectieve waarheid, maar gewoon een afspraak die we ooit gemaakt hebben. vroeger werd alles wat niet door wetenschap verklaard kon worden toegeschreven aan god(en). nu is de wetenschap zo arrogant om te zeggen dat dingen die niet wetenschappelijk te verklaren zijn, gewoon niet bestaan. geestverschijningen, zwevende monniken ed. worden afgedaan als leugens, hallucinaties oid, terwijl er vaak aannemelijke getuigenverslagen zijn. vroeger beweerde de kerk DE objectieve waarheid te kennen; waarom zouden zij toen geen en de wetenschap nu wel gelijk hebben? als er objectiviteit bestaat, kunnen wij die nooit kennen; omdat we nooit alles kunnen en weten, en omdat we ook niet niets weten |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
we denken nu te weten dat de aarde alles aantrekt (wetenschap) en dat zou dan objectief zijn. vroeger dacht men bij wijze van spreke dat god alles naar beneden liet vallen; en dat was hun objectieve waarheid. de wet op zich hoeven we dan niet te ontkennen, maar welke verklaring je ook gebruik (zelfs de wetenschap) is dan subjectief |
![]() |
||
Citaat:
Het is in elk geval wat ik bedoel, alles is subjectief, omdat alles door ieder persoon heel anders of gedeeltelijk anders wordt geinterpreteerd.
||
Citaat:
hoe weet je zo zeker dat er maar 1 werkelijkheid is? voor mijn idee kan je dat pas zeggen als je ook in een ander lichaam hebt geleefd. voor mijn idee bestaan er wel meerdere werkelijkheden. voor de een is iets cool, voor de ander niet. dat zou toch niet kunnen als er maar 1 werkelijkheid is? misschien is het ook wel de opvatting van de mens van de werkelijkheid, ik weet het niet. we all never now...
||
Citaat:
In geen geval is 100% objectiviteit mogelijk. De basisprincipes waar je vanuit gaat zijn subjectief gekozen, dus wat er opvolgt kan ook al niet 100% objectief zijn. Wetenschap is ook een geloof. Natuurwetten zijn ook niet objectief. Je gaat uit van die afspraken. Dat hoeft niet, dus kan je kiezen, dus is je keuze om te kiezen voor de natuurwetten subjectief. |
![]() |
|
Uhm, stel je in de openingspost niet gewoon dat onze taal niet subjectief kan zijn?
Natuurlijk bestaat objectiviteit wel, is de eerste orde logica daar geen voorbeeld van? Waar interpretatie en context geen factoren van belang zijn. topic niet doorgelezen, trouwens
||
Citaat:
Waar spelen interpretatie en context geen factoren van belang?
||
Citaat:
Dingen op zich zijn objectief, maar een mens kan het nooit objectief benaderen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
|