Advertentie | |
|
![]() |
|
Tjah, dan moet je eerst waarheid vaststellen. Waarheid is eigenlijk net zoiets als realiteit. Er is ergens één echte, maar omdat iedereen alles subjectief waarneemt is de echte waarheid eentje die nooit compleet gevonden wordt. Iedereen heeft zijn eigen waarheid, de een zit bij benadering alleen dichter bij de eigenlijk waarheid dan de ander.
Verder geloof ik niet zozeer in een godsdienstige waarheid. Ik zie godsdienst meer als middel dan als doel, eigenlijk.
|
![]() |
Oke lekker flauw, maar ik zal antwoord geven. Neem bijvoorbeeld het christendom. Jezus zegt dat Hij de enige waarheid is. Als Hij gelijk heeft is er dus maar 1 waarheid, maar heeft Hij geen gelijk dan klopt het hele christendom niet meer. Want als jij dus zegt dat het christendom 1 van de vele waarheden is, maar Jezus zegt de enige, dan gaat dat gewoon niet samen. Een waarheid die zegt de enige waarheid te zijn kan geen onderdeel vormen van vele waarheden. Dan is het niet of wel waar.
||
Citaat:
|
![]() |
|
In de oorsprong zit in elke godsdienst dezelfde basis...
en de waarheid is nogal een vrij ruim begrip... Voor MIJ is de waarheid dat er gewoon van welke godsdienst dan ook niets waar is... Voor een christenne is de waarheid dat Jezus de enige is... het is toch maar net waar jij je normen en waarde hebt liggen.... In jou voorbeeld van geloven bestaat er niet 1 waarheid |
![]() |
||
Citaat:
een bepaalde god een godsdienst die exact DIE god aanbid geen interpretatie van mensen als het even kan die god moet geen dingen verkondigen die niet kloppen. op zo'n moment is die godsdienst compleet waar, niet dan ![]() overigens, je wil toch naar het Christendom. ken jij twee Christenen die hetzelfde geloven, precies dan? ik niet eigelijk, nouwja, op den uur, maar ik heb geen zin om dat uit te leggen. @ Che en alle andere die voor zijn mening zijn: kun je niet een voorbeeld geven van een waarheid waar op twee manieren naar kan worden gekenen? bekijken betekent interpreteren, en dat heeft niks met de waarheid te maken mi *(waarheid, daar ging het over)*
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Een uitspraak als 'jij zegt dat er meerdere waarheden zijn, en Jezus zegt dat er maar éen waarheid is, gaat niet samen' slaat natuurlijk sowieso als een lul op een drumstel. Want je hebt niets aan die stelling, tenzij je er vanuit gaat dat Jezus bestaat en gelijk heeft. En aangezien dat niet te bewijzen valt en een kwestie van geloof is, voorspel ik dat dit weer zo'n gristelijk zeiktopic wordt.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() edit anders houd je die substituurwaarheid net zolang aan totdat je er van overtuigd bent dat je er onmogelijk naast kan zitten, met alle gevolgen en vooral discussies en oorlogen vandien
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
ervanuitgaande dat minstens een hoop personen een substituutwaarheid aanhouden waarvan componenten niet waar zijn, kunnen we stellen dat de waarheid meer waarheid bevat dat de substituutwaarheden in kwestie, niet dan?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
ik zeg ook niet dat er niet te leven valt met substituutwaarheden, integendeel zelfs. maar een nadeel is wel dat de verschillende substituurwaarheden getuigen van een gigantische traagheid (natuurkundig) als ze botsen, en de schade is dan ook vaak nogal enorm. over wat waarheid dan is, dit was de defenitie die ik na enig denken opschreef tijdens het topic "geef je mening" Ik ben er redelijk tevreden over, maar als ik nog een half uur denk, is het misschie wel weer wat anders ![]() Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik denk dat als iets bewezen is, dat het dan wel deel uit maakt van de waarheid. de hoeken in een vierkant, kun je meten, zijn met zijn allen 360 degrees. dit is niet een echt goed voorbeeld eigenlijk, omdat de waarde degree door onszelf is bedacht, maar je snapt wat ik bedoel. Ook bijvoorbeeld dat er zwaartekracht is, en dat de versnelling in nl 9,81 is, is wel te bewijzen. de oorzaken, en of het deel uitmaakt van een groter systeem, dat weten we dan weer niet. misschien is een Godheid met 1000^1000^1000 armen alle balletjes in nl aan het versnellen, maar de versnelling is er nog steeds. nogmaals, ik denk zeker dat de substituutwaarheden zeker volstaan, en hun werkt prima doen, maar ik denk wel dat er maar eeen waarheid is. niet dat je op het moment daar wat aan hebt, dat besef ik ook wel ![]() owja, nog even. als iets bewezen is, is het de waarheid. flauw als we zijn, denk ik echter dat we iets dus best te snel bewezen kunnen noemen. je hebt bewijzen en bewijzen, als banken en banken
||
Citaat:
Ik snap ook wel dat we niet alles kunnen bewijzen (op het moment eventueel), maar de versnelling van het balletje is altijd hetzelfde (alleen de 9,81 is erbij verzonnen, en het balletje misschien, maar het geld ook voor rotsblokken hoor)
||
Citaat:
![]() ja hoor, weer een nieuwe defenitie erbij. ratio? is dat niet logica? ik ben van mening dat alles onder de logica valt, tenminste, ik meen dat ergens te hebben staan in dit forum. misschien dat je het gelezen hebt. verder, er mankeert toch niks aan je stopwatch? ![]()
|
![]() |
Het punt is, dat ons denken rationeel (inderdaad: logisch) is. In die termen vatten wij de wereld, en nemen wij haar waar. Maar als de wereld nu niet van logica aan elkaar hangt, is daarmee de grondeloosheid van onze observaties gegeven. (en dit is op zichzelf een logische redenering. Maak me gek!)
![]() ![]()
||
Citaat:
misschien dat er ook delen van de waarheid onlogisch zijn, maar blijkbaar ook dingen logisch. (zie je, ik zit zo vastgeroest dat ik niet inzie dat een balletje omhoogvalt met een snelheid van acht.3.zeveneneenhalf megawatt per perforator)
|
![]() |
JaJ, wat ik -en naar ik meen Che liefste- probeer aan te geven is dat onze wijze van kijken naar de werkelijkheid -de logische- door onszelf niet beoordeeld kan worden. Er is met andere woorden geen positie voor ons van waaruit wij kunnen beoordelen of onze kijk de juiste is: iets kan niet zichzelf waarderen. De logica kan niet zichzelf ontkrachten, zoals ik in eerdergeplaatst bericht aangaf.
![]() Daarmee is dus niet gezegd, dat wat wij zien nonsens is, i. e.: niet de werkelijkheid, maar wel dat de mogelijkheid bestaat, en niet uit te sluiten is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
er is een waarheid maar we kunnen er nooit zeker van zijn welke die is. er is met foute waarheden, substituutwaarheden best te leven, dus kun je ze als waarheid laten fungeren. en het boeit allemaal niks, want we komen er nooit achter wat die waarheid ook alweer was. zoiets dacht ik
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Maar over het onderwerp: de mens heeft zich al jaren afgevraagd wat de waarheid is ('Quid est veritas?'), maar ik adviseer iedereen om in de EIGEN waarheid te geloven. We zullen misschien nooit iets zeker weten, we kunnen wel beredeneren tot in 'aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid' zoals dat zo mooi heet in jargon. Maar dat wil niet zeggen dat die waarheid er niet is.
||
![]() |
Citaat:
![]() Hoe dan ook: met Le Imbecile doelde ik niet op jou, maar speelde ik slechts een spelletje met Che's naam.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Stelling: het is mooier om de waarheid verborgen te laten. Optima | 14 | 17-09-2006 18:01 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
De waarheid over de vs!! Verwijderd | 163 | 09-03-2004 13:21 | |
Verhalen & Gedichten |
[Theater/Poppenkast] Trialoog over de Waarheid van de Pop Hannibal | 2 | 02-12-2003 18:09 | |
Als beide mogelijke keuzes waarheid worden, wat is (de waarde van) een keuze dan? John Sickbock | 4 | 25-09-2002 20:00 | |
De waarheid: WijfMan | 35 | 30-08-2002 17:25 | |
ARTistiek |
De Waarheid van de Illusie drama | 8 | 21-10-2001 14:39 |