Advertentie | |
|
![]() |
|
Een raaklijn is een lijn van het type y = ax + b.
a is hierbij de zogenaamde richtingscoefficient (de stijlheid op een punt van de grafiek van raaklijn y). Voorbeeld: f(x) = x^3 - 6x^2 - 15x g(x) = ax+ b = de raaklijn van f(x) in het punt (0,0) Als een lijn (hier g(x)) een functie (hier f(x)) raakt, dan zijn de richtingscoefficienten op het raakpunt (hier (0,0)) precies gelijk. Met de dy/dx methode kun je de richtingscoefficient op het punt (x,y) uitrekenen. Hoe jij dit moet berekenen weet ik niet. Je kunt de dy/dx functie op je GR gebruiken, de functie f(x) differentieren of een raaklijn op papier tekenen. Als je de richtingscoefficient (= a) hebt, dan is g(x) al half compleet. Deze gegevens heb je (a kun je dus berekenen met 1 van de bovenstaande methoden): a = -15 g(x) = -15x + b g(x) gaat door het punt (0,0) hij raak f(x) immers in dat punt Nu deze (x,y) waarden invullen in je half-klare raaklijn g(x): g(0) = 0 g(0) = -15 * 0 + b -15 * 0 + b = 0 b = 0 Dus: g(x) = -15x ![]() Hoe je b) oplost met jouw methode weet ik niet. Het makkelijkst is f(x) differentieren en f'(x) = -15 oplossen. @blablalou: Dat is natuurkundig. Het werkt wel bij dit voorbeeld, maar bij andere wiskundige opgaven kun je die formule niet gebruiken. |
![]() |
|
4v? geen differentieren!? Volgens mij was dat iets van het eerste wat ik kreeg, magoed....via dy/dx bereken je de afgeleide ook gewoon via je GR!
h=30t-5t^2 0=30t-5t^2 0=5t(6-t) 0=5t V 6-t=0 t=0 V t=6 Afgeleide van h=30t-5t^2 v= 30-10t (wat ik gedaan heb is naX^(a-1) en dat voor beide gedeelten, snap je dat?! --> Voor h1=30t is dus n=30 X=t en a=1, a-1=1-1=0, t^0=1, dus h1'=30. h2=-5t^2 dus n=-5 X=t en a=2, a-1=2-1=1, t^1=t en die na=-5x2=-10, dus h2'=-10t) Dan vul je de gevonden t in voor de afgeleide v --> v=30-10x6=-30m/s, dit klopt want de steen valt omlaag en heeft dus een negatieve snelheid... Beetje warrig, maar dit is het antwoord met uitwerking (van differentieren, dit wordt aangegeven door het ' achter de y of f(x) etc). Hopelijk snap je dit.....? Raaklijn opstellen van een functie: y=ax+b a--> x invullen in afgeleide, y' (y van afgeleide) is dus a y--> is hier al gegeven, dat is dus 0, mocht alleen de x gegeven zijn dan vul je deze in f(x) in en dan heb je alsnog de y x--> is meestal gegeven hier ook, dat is 0, mocht alleen y gegeven zijn, bereken je de x dmv de y invullen op de plek van f(x) b--> in de uiteindelijk te verkrijgen formule (y=ax+b) alle bekenden (als het goed is y,a,x) invullen en zo b berekenen. Uitwerking jou voorbeeld: f(x)=x^3-6x^2-15x punt (0,0) ------> x=0, y=0 f(x)'= ax^(a-1)-6bx^(b-1)-15cx^(c-1) Hier is a=3, b=2, c=1 f(x)'=3x^2-12x-15 f(0)'=3x0^2-12x0-15=-15 Dus a in y=ax+b is -15 Dan hebben we al y=-15x+b Nu b --> y was 0, x was 0 en a=-15 0=-15x0+b 0=0+b b=0 Dus y=-15x MAAR --> Dit hadden we al kunnen weten dat er geen b was, want wanneer een punt door de oorsprong (0,0) gaat is er nooit een b en zal de formule dus uit y=ax bestaan!!! Tweede deel van je voorbeeldopgave: f(x) en y hebben gemeenschappelijke punten, hetzelfde dus. Om hierachter te komen stellen we f(x)=y, dan komt de gemeenschappelijke x-coordinaat er uit. x^3-6x^2-15x=-15x (-15x kan naar de andere kant, dus +15x) x^3-6x^2=0 (vereenvoudigen, x naar voren halen, tussen haakjes zetten) x^2(x-6)=0 (voor ax(bx)=0, schrijf je anders: ax=0, bx=0) x^2=0 of x-6=0 x=0 of x=6 x=0 wisten we al dat f(x) dan ook 0 was. Voor x=6 weten we het nog niet en dat zal dus het bedoelde punt zijn. dus f(6)=6^3-36^2-90=216-1296-90=-1170 (beetje groot, magoed, zou kunnen) Coordinaat zal dan (6,-1170) zijn! ALTIJD EVEN CHECKEN OP JE GR of het een beetje klopt mmh.....dit is mijn wiskundige ingeving, hoop dat je er iets aan hebt! Zo niet....ach dan was ik maar weer even van de straat he! |
![]() |
|
Ja dankje ik snap het!!
Dat differentieren heb ik met eco een beetje gehad, die man vond het ook al vreemd, de a'tjes hadden het wel gehad, en wij dus niet.. erg vreemd... Ik snap het wel als ik het zo zie, hopelijk snap ik het morgen ook! Iig bedankt voor de moeite!
__________________
GET OUT! GET OUT! GET OUT!
|
![]() |
|
Ik leerde ook pas differentieren in 5V dus zo gek is het niet dat ze het nog niet gehad heeft. Bij de methode Getal en Ruimte komt differentieren ook pas in het vierde boek voor wiskunde B.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
|
![]() |
||
Citaat:
afstand = 1/2*g*t^2 (in geval van vallen) hoogte = 30 t - 5*t^2 g = 9.8 m/s^2 dus: afstand = hoogte 1/2*9.8*t^2 = 30 t - 5t^2 = { uitwerken } 4,9t^2 = 30t - 5t^2 = { +5t^2 aan beide kanten } 9.9t^2 = 30t = { delen door t aan beide kanten } 9.9t=30 = t = 30/9.9 (ongeveer 3) invullen in de formule: snelheid = acceleratie * tijd snelheid = 9.8 * 3 snelheid = 30 (ongeveer) m/s |
![]() |
|
![]() |
Hallo FoL,
Eigenlijk mag je dat niet doen. Je verandert getallen! In mijn oude binas staat nog de formule x =x0 + vo t + 1/2 g t^2 In jouw binas is dit verwaterd tot s = 1/2 a t^2 . Je startte dus met een handicap. Maar de oplossing was wel origineel en getuigt van inzicht!!! In de opgave staat: benader de snelheid... Of men zoekt naar > iets minder dan -30 m/s want het vertrekpunt lag boven bodem > wat meer dan -30 m/s want er is ook nog wrijving of (ik begrijp dat het geen natuurkunde maar een wiskunde som is) men zoekt naar de volgende oplossing: uit binas: v(gem) = delta x/delta t = (h2 - h1)/(t2 - t1) Bereken h1 voor t1 = 6.00 s en h2 voor t2 = 6.01 s en je vindt v bij benadering via ( 30*6.01- 5*6.01^2 - 0.00)/0.01=-30.05 m/s Laatst gewijzigd op 24-10-2003 om 14:03. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
profiel wisselen jojojojojo1 | 24 | 19-09-2006 16:21 | |
Software & Hardware |
Paswoord gebruiker veranderen vosje16 | 5 | 14-08-2006 12:52 | |
Vrije tijd |
[Voetbal] Meer dan 3 wissels? EmilioFCG | 19 | 26-08-2004 20:03 | |
Software & Hardware |
[waarschuwing:] Bug in Nero 6 kan harde schijf wissen Gatara | 19 | 10-08-2003 17:40 | |
Software & Hardware |
mysql veranderen pietje63 | 11 | 03-01-2002 11:45 |