Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik streef bovendien niet naar status. Hoe rijker je wordt, hoe armer een ander. Bovendien word je er een snob van en een zeur. ("oh mijn God, een krasje op m'n Porsche....") Overconsumptie is kut, en zitten er teveel nadelen aan geld en het hebben van veel spullen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar die rijkdom wordt niet bedoeld als men spreekt over materialisme. niet dat ik het verder niet met je eens ben...
|
Nee, ik ben zeker niet materialistisch. Ik heb het niet zo op bezit, vind het ook niet zo belangrijk. Veel geld en een dure auto hoef ik niet, dan heb ik liever een lang en gelukkig leven. Geld maakt niet gelukkig je hebt het alleen nodig maar dan toch nog maar met mate. Het lijkt me eigenlijk ook helemaal niets als je nergens meer voor hoeft te sparen en gewoon alles kunt kopen wat je wilt. Dan stel je toch helemaal geen prioriteiten meer in je leven?
|
Vraagje.. wat is er mis met matterialistisch zijn? Er wordt hier gedaan alsof het iets heel slechts is... Het is nu eenmaal het menselijk instict om status te willen hebben, om rijk te willen zijn, en om veel bezit te willen hebben. Waarom zou je dat dan gaan ontkennen?
||
Citaat:
Het streven naar overbodige luxe, terwijl er zelfs in Nederland mensen onder het bestaansniveau leven. Materialisme is bovendien indirect (of direct?) een aanslag op het milieu. En ik zit hier nu fijn achter m'n computertje te typen, maar dat wil niet zeggen dat ik geen vraagtekens plaats bij de ongebreidelde hebzucht van (sommige) mensen. En het is bullshit dat het menselijk instinct is om status te willen hebben. Status is niet hetzelfde als waardering of respect.
|
Als ik de duurste en mooiste auto kan krijgen, ben ik er
heus wel blij mee, en ik zal ook niet zeggen van; 'nee hoor, ik ben ook tevreden met een Fiat'. Maar dat wil niet zeggen dat ik huilend op bed lig omdat ik geen supermooie auto heb, met minder ben ik ook tevreden. ![]()
|
![]() |
Iedereen is een beetje materialistisch, omdat je zonder iets nou eenmaal niet kunt leven. En met een beetje extra luxe wordt dat leven nog leuker.
Maar ik hecht meer waarde aan kleine materiële zaken waar sentimentele waarde aan verbonden zit. Zoals een papiertje dat zat aan de roos die ik met Valentijnsdag heb gekregen. ![]()
|
![]() |
extinction; dat is ook wat ik bedoelde. Rijkdom betekent voor mij niet, zoals voor veel mensen, veel "bezitten" in de zin van geld, en spullen, maar veel "hebben", in de zin van dingen in je dragen. Qua geld houdt dat in dat je dan met andere mensen deelt als je zelf genoeg hebt, maar ook wijsheid is een voorbeeld van rijkdom!
Zoals je zegt is rijkdom op de SP-manier slecht, tegen de achtergrond van het feit dat je ongebreideld consumeert wanneer anderen niet eens in hun primaire behoeftes kunnen voorzien. Maar ook is streven naar rijkdom voor de personen in kwestie zelf slecht, omdat het onze ziel verhult en onze lichamelijke behoeften vooropstelt. Status is denk ik iets wat vanuit het lichamelijk instinct komt, vanuit een innerlijke leegte. Juist in onze maatschappij waar op papier veel gelijkwaardigheid is, is er buiten de papieren om sociaal gezien veel ongelijkwaardigheid, omdat mensen toch in hun machtsbehoeften moeten voorzien. Als zij zich niet kunnen onderscheiden van staatswege, door bijvoorbeeld een mooie titel, door van adel te zijn, of van binnen, door uit te blinken in liefde, door mededogen voorop te stellen, door anderen met respect te behandelen, zullen zij die onderscheiding vaak in dingen als geld, het bezitten van mooie spullen en relaties met mooie en alom begeerde vrouwen zoeken. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
Paardenhaar, ik zou me wellicht ongelukkig voelen als ik in een groot huis woonde, met groot gazon, en groot zwembad en veel geld.
O mijn God, wat zou er dan nog zijn om na te kunnen streven, in zo'n onstimulerende omgeving? Waar zou je je inspiratie vandaan halen?
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
die kun je nodig hebben voor je werk, maar zijn ook gewoon belangrijk in onze maatschappij. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
luxe1 (de ~ (m.), ~n/~s) 1 weelde, overvloed [euf.] luxe2 (bn.) 1 luxueus, niet direct nodig maar wel prettig of comfortabel luxe·ar·ti·kel (het ~) 1 artikel dat alleen voor het genoegen aangeschaft wordt => weeldeartikel Oftewel, dingen die het leven aangenamer maken zonder echt nodig te zijn. Je gaat me niet vertellen dat jij die niet hebt, of dat je zou gaan klagen als je ze wel zou hebben.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
hoeveel kinderen wil jij? Mark52 | 191 | 28-08-2010 21:50 | |
De Kantine |
Wat is materialistisch gezien het dierbaarst voor jou? Missy | 47 | 05-07-2008 21:51 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Op wie ga je stemmen? #3 Mark Almighty | 500 | 09-11-2006 22:22 | |
Lifestyle |
aantrekkingskracht en dan in het GEEL? berlin | 205 | 30-11-2005 12:12 | |
Psychologie |
materialisme kimmetjeberghem | 36 | 05-04-2004 09:39 | |
Lifestyle |
Dure merkkleding materialistisch? punkyfish | 26 | 30-10-2002 17:18 |