Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-12-2003, 11:55
Stefanie
Stefanie is offline
Ik heb sinds een tijdje 3 cavias, maar heb ze niet gewoon in huis staan, maar in de schuur. Heeft één van jullie dat ook? En hoe doen jullie dat in de winter...?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-12-2003, 16:05
faan
faan is offline
ja dat heb ik ook en ik kom elk jaar weer problemen tegen. Ze overleven het elk jaar en als er een doodgaat is dat in de zomer. Je moet ze gewoon veel hooi geven en zorgen dat de schuurdeur vaak dicht is. Vertel anders wat meer over hoe je situatie is
Oud 10-12-2003, 16:06
faan
faan is offline
Dekens of oude jassen zijn ook goed om over het hok te leggen (wat voor hok(ken) heb je)?
Oud 11-12-2003, 10:41
Stefanie
Stefanie is offline
Ik heb drie cavia's (mannetjes), alle drie in een apart hok. Het zijn gewoon open hokken met een plastic bak en tralies. De dierenarts heeft me wel aangeraden om dichte hokken te nemen i.v.m toch enzo, maar dat heb ik tot nu toe nog niet gedaan.
Ik geef de beestjes heel veel hooi en zaagsel, zodat ze warm blijven. Ook krijgen ze veel te eten, zodat ze genoeg energie hebben om zich warm te houden (heeft de dierenarts ook aangeraden).

Waarom heb jij jouw cavias in de schuur staan eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 13:51
leucomelas
leucomelas is offline
wij hebben heel lang cavia's gehad, wel een stuk oif 30 en die zaten het hele jaar door in de achtertuin. we hadden een oude voilere omgebouwd tot hok, met heel veel zaagsel en hooi, zodat de beesjes zich daar lekker in konden nestelen. als het echt koud was, deden we het deurtje dicht *geen tocht* en gingen ze dicht bij elkaar liggen...
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 13:56
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
leucomelas schreef op 11-12-2003 @ 14:51:
wij hebben heel lang cavia's gehad, wel een stuk oif 30 en die zaten het hele jaar door in de achtertuin. we hadden een oude voilere omgebouwd tot hok, met heel veel zaagsel en hooi, zodat de beesjes zich daar lekker in konden nestelen. als het echt koud was, deden we het deurtje dicht *geen tocht* en gingen ze dicht bij elkaar liggen...
Had je dan allemaal mannetjes en vrouwtjes bij elkaar? Allemaal uit hetzelfde nest ofzo?

Die van mij kunnen dus niet bij elkaar liggen omdat het mannetjes zijn. Als ik ze bij elkaar laat gaan ze vechten en maken ze elkaar af... Niet de bedoeling

Hebben jullie nog tips om ervoor te zorgen dat ze het minder koud hebben 's winters?

Is er hier misschien ook iemand die ook cavia's apart in de schuur heeft?

Laatst gewijzigd op 11-12-2003 om 13:58.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 14:01
leucomelas
leucomelas is offline
Citaat:
xStefjuhx schreef op 11-12-2003 @ 14:56:
Had je dan allemaal mannetjes en vrouwtjes bij elkaar? Allemaal uit hetzelfde nest ofzo?

Die van mij kunnen dus niet bij elkaar liggen omdat het mannetjes zijn. Als ik ze bij elkaar laat gaan ze vechten en maken ze elkaar af... Niet de bedoeling

Hebben jullie nog tips om ervoor te zorgen dat ze het minder koud hebben 's winters?

we hadden een dierenwinkel, dus fokten we de cavia's thuis... dus allemaal mannetjes en vrouwtjes door elkaar, paar kleintjes erbij etc etc. maar die vochten helemaal niet... als je zon open kooi hebt *plasticbak met tralies bovenop* kan je natuurlijk deken of handdoek erboven op leggen, tegen de toch, of je gooit een sok in de kooi, om in te gaan liggen, tenminste iets waarin ze zich kunnen warmhouden *denk aan stofjes, veel, veeeeel hooi*
en je kan er nat5uurlijk altijd voor kiezen om ze binnen te zetten...
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 14:03
Stefanie
Stefanie is offline
Binnen gaat niet omdat mn moeder heel erg allergisch is voor dat soort dieren. Ik leg er weleens een oude trui in, maar daar gaan 2 van de 3 niet in liggen (alleen mn eerste cavia die ik kocht weet hoe het werkt)
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 14:04
Stefanie
Stefanie is offline
Stonden jouw cavias gewoon buiten dan? In een hok zonder verwarming?
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 19:08
autodropje
autodropje is offline
Mijne stonden altijd buiten, als het vroor zette ik ze in de schuur met wat hooi en isolatieplastic.
Oud 11-12-2003, 20:56
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
autodropje schreef op 11-12-2003 @ 20:08:
Mijne stonden altijd buiten, als het vroor zette ik ze in de schuur met wat hooi en isolatieplastic.
En dat ging goed??? Zonder verwarming ofzo?
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 07:16
leucomelas
leucomelas is offline
Citaat:
xStefjuhx schreef op 11-12-2003 @ 15:04:
Stonden jouw cavias gewoon buiten dan? In een hok zonder verwarming?
jups, geen verwarming niks.... die beesjes kunnen wel wat hebben...
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 10:49
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
leucomelas schreef op 12-12-2003 @ 08:16:
jups, geen verwarming niks.... die beesjes kunnen wel wat hebben...
Dat had ik eigenlijk ook wel door, maar in de dierenwinkel zijn ze altijd zo voorzichtig. Een cavia mag daar niet onder de 17 graden worden gehouden, anders wordt ie ziek.

In het begin maakte ik me veel zorgen daarom, maar nu ben ik wel n btje gerustgesteld (ben tenminste niet de enige die zn cavia's zo houdt). Ik zorg er heus wel voor dat ze het warm genoeg heben door veel hooi en zaagsel enzo, maar khoop wel dat het gauw weer zomer wordt
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 20:18
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
xStefjuhx schreef op 11-12-2003 @ 21:56:
En dat ging goed??? Zonder verwarming ofzo?
ja hoor, hij ging er niet dood aan en is er ook niet ziek van geworden. Als het kouder dan ongeveer 10 graden was maakte ik van isolatieplastic en piepschuim enzo een huisje in de ren. En als het vroor zette ik hem in zn kooi in de garage met isolatieplastic om zn huisje en om de hele kooi.

Laatst gewijzigd op 12-12-2003 om 20:21.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten