Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
gratis is idd moeilijk, omdat er altijd mensen gaan zeiken dat ze mee moeten betalen via belasting. natuurlijk moet het ov wel (weer) staatseigendom worden -> de winstfactor vervalt dan grotendeels en het wordt goedkoper.
tegelijkertijd moet dan het autorijden ontmoedigd worden (vul zelf maar in hoe) waardoor meer mensen met het ov gaan -> meer opbrengst ov -> dus meer geld voor verbetering van de ov-infrastructuur |
![]() |
||
Citaat:
Gratis lijkt me geen goed idee, wel moet het voor de mensen die er normaal gebruik van maken betaalbaar zijn.
|
Al verhogen ze elk jaar weer de prijs, echt duur is het nou ook weer niet, en ik zie geen reden om het gratis te maken behalve dan dat meerdere mensen ervan gebruik zullen maken waarvan een deel mogelijk daar niet thuis hoort.
||
Citaat:
Laat ze het maar eens goedkoper gaan maken. Gratis hoeft dan niet maar deze prijzen zijn absurd ![]()
|
![]() |
is maar een kleine groep die er dan op vooruit gaat.
Terwijl iedereen veel meer belasting gaat betalen. Neem als voorbeeld nu mezelf: ik woon helemaal afgelegen in middle of no where stel dat ik gratis kan reizen moet ik nog mijlen ver fietsen naar dichtsbijzijnde bushalte...... schiet niet echt op
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Maar bus en trein is belachelijk duur.. En dan te bedenken dat ze het in januari nog eens met 4% gaan verhogen..
||
Citaat:
En ik weet dat de trein geld kost (en ik ben ook voor een prijsverlaging), maar voordat iemand de trein regelmatig gebruikt zou hij/zij rekening moeten houden met de tarieven.
||
Citaat:
|
![]() |
Ik ben wel voor gratis openbaar vervoer. Je kunt wel zeggen, ja maar ik gebruik het niet, dus ik wil er niet voor betalen, maar het is heel waarschijnlijk dat iemand anders voor iets belasting betaald waar diegene helemaal geen gebruik van maakt en jij wel.
En ik vind dat sowiezo die privatisering moet stoppen. Al die bedrijven verhogen de prijs maar. En dat alles om winst te maken. Ik vind dat je ook aan de klant moet denken en het bedrag redelijk moet maken. Hoe duurder je openbaar vervoer maakt, hoe minder mensen er zullen komen. Want tja, sommige mensen hebben nou eenmaal geen of weinig geld.
||
Citaat:
Ik ga vrij regelmatig naar Den Bosch dus ik moet werken met 45 strippen kaarten (€18,30) Dat is 4 keer heen en weer en dan nog een keer heen en die is vol. (dat is 4 daagjes en ik kan een nieuwe kopen) En dan heb ik het nog niet eens gehad over de prijzen van de treinen. (Dus stel ik zou 4 dagen naar Eindhoven ofzo willen dan ben ik een volle strippenkaart kwijt plus nog eens iets van 25 euro aan de dagretouren die ik naar Eindhoven moet betalen) Dan wordt het voor mij een zeer dure aangelegenheid. Ik ben zeker minimaal 50-60% (zoniet meer) van mijn budget kwijt alleen aan het OV. Dan doe ik verder nog niks anders behalve ergens naartoe reizen. Wat ik daar nog doe en eventueel geld kost komt er nog eens bij. En fiets naar Eindhoven is voor mij niet haalbaar. En dingen als Zeist, Bergen op Zoom, Zwolle, Hoogeveen, Delft en Zoetermeer die hoef ik dus niet eens te proberen en zijn nog duurder dan die Eindhoven schatting. Ik neem als voorbeeld Zeist (een reis die ik vrij regelmatig maak) in stappenplan: 5 strippen: Naar Den Bosch 7euro dagretour met korting: Naar Utrecht 3 strippen: Naar Zeist (jordanlaan) 3 strippen: Naar Utrecht (vanaf jordanlaan) Dagretour (blijft zelfde kaartje): Naar Den Bosch 5 strippen: Naar Den Bosch Dus 16 strippen plus die dagretour. En ik ben geen student dus die OV kan ik wel vergeten. (want zo'n smak geld kan ik niet in een keer opbrengen) Misschien moet ik maar bij de NS gaan werken ofzo...
|||
Citaat:
Citaat:
Goed idee trouwens van je om bij de NS te gaan werken, aangezien je dan een vrijreizenkaart krijgt.
||
Citaat:
Maar dichter bij een grote stad wonen? Van welk geld? (ik houd werkelijk niks over om te sparen met wat ik verdien ![]() Dus ik zeg: kosten verlaging zeker weten want gratis haalt toch niks uit. En ik zoek even waar ik vacatures van hun kan vinden want een vrij reizen kaart klinkt HEEL interessant ![]()
|
![]() |
Gratis is een uiterste dat niet wenselijk is; sommige mensen worden lui en zullen dus de fiets niet meer nemen wanneer dat ook mogelijk is, en mensen die weinig gebruik maken van het vervoer zullen ook meebetalen.
Ik denk dat een tarief van € 2 voor openbaar vervoer beter zou zijn. In ieder geval zeer goedkoop, maar nog duur genoeg om onnodig gebruik te ontmoedigen. Of de overheid het OV moet terugpakken weet ik niet. Maar het lijkt mij wel dat de NS geen concurrentie heeft (en dat er eigenlijk helemaal geen concurrentie mogelijk is op het spoor), en dan vraag ik mij af wat het nut was van de privatisering. De NS wil nu immers winst maken, wat tot hogere prijzen leidt. met bussen weet ik het niet. Maar het moet wel doelstelling zijn om te zorgen voor goed, goedkoop en veel openbaar vervoer. Nederland rijdt veel te veel met de auto.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Uhh, dus jij zegt, het kost veel geld, maar daar moet je maar rekening mee houden voordat je met de trein gaat... ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
Verwijderd
|
Volgens mij kost het openbaar vervoer nu al veel meer dan dat het oplevert. Ik had eens gelezen in een schoolboek dat er op een treinkaartje al flinke subsidie zit. Dus begrijp het maar: vervoer kost gewoon veel geld.
En gratis maken?? Nee, dan moeten we overal 6 baans-rails gaan maken of treinen van vier hoog maken om iedereen mee te vervoeren, want ineens gaan er veeeeel meer mensen met de trein. En dat gaat dus nog veeeeel meer belasting kosten, omdat er meer vervoer moet komen met meer subsidie per reiziger. Ow ja, ik hoorde ook dat je het openbaar vervoer moest verdubbelen, om het weggebruik met 10% af te laten nemen. (weet ik niet 100% zeker) Voor extreem lage prijzen geldt ongeveer hetzelfde. Zullen nét iets minder mensen komen, dan bij gratis prijzen, maar nog heel veel meer mensen dan nu. Dus de conclusie: een slecht plan. Ow ja: we kunnen dan ook gratis groente en fruit, gratis studiehulp, gratis vakanties om je culturele kennis natuurlijk uit te breiden.... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
'k had laatst gelezen dat daar al het openbaar vervoer gratis is en dat kost dan iets van 25 euro pp per jaar. dus het is wel degelijk haalbaar daarnaast, wat denk je dat auto's kosten?? en hoe onrendabel is een auto?? 1 motor per persoon, soms per 2 personen. wat gewoon ideaal zou zijn is dat iedereen z'n auto wegdoet en het geld dat dat per jaar kost in het ov zou steken ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Nu weet ik jou situatie niet, maar op de site van connexxion staan verschillende vormen van abonnementen en hoe je de ster-waarde kan bepalen. |
![]() |
||
Citaat:
Vertrek: 9:50 (ik rond voor het gemak af) Aankomst Den Bosch: 10:20 (hoe dan ook ik mis altijd net die trein) Vertrek van trein naar Utrecht: 10:30 (Maar het is de NS dus tel daar minimaal 5 minuten bij op) Aankomst in Utrecht: 11:00 (10:59 whatever het is de NS zoals ik al zei) Vertrek van de bus naar Zeist 11:10 Aankomst in Zeist: 11:30 Tussen vertrek met de 1e bus en vertrek met de 2e bus (als ik die 2e bus al red door de NS) zit dus gewoon 1uur en 20 minuten. Dus red ik het overstappen niet. En abbonnementen van Connexion schiet ik hier in Brabant geen fuck mee op (lang leve de BBA ![]()
|
![]() |
mooi plan maar praktisch enzo niet goed,
ze hebben er ooit onderzoek naar gedaan, in kleinere steden en dorpen (zoals in belgie en ergens in limburg geloof ik) werkt het maar in amsterdam zou het niet werken, het is te duur en de lijnen zijn al niet goed, daarnaast zou het andere verkeer er niet door afnemen (grootste argument naast het principeargument), vooral fietsers en voetgangers zouden dan met de tram gaan, het autoverkeer zou er niet door afnemen. ik vind echter dat binnestad amsterdam grotendeels moet worden afgesloten voor autoverkeer en het tramnetwerk etc. wat verbetert moet worden, dan zou je moeten kijken of het kan werken
||
Citaat:
![]() ![]() Toen: ![]() Nu: ![]() ![]() Overigens zou er wel wat plek moeten blijven voor bestemmingsverkeer (laden en lossen voor winkels).
|
Bij minder verkeer in de binnenstand, kunnen daar ook parkeerplaatsen verdwijnen (zet ze ergens onder de grond neer; of anders buiten de stad op enorme parkeerplaatsen waar je met fiets of OV makkelijk naar toe kunt).
Krijg je weer een mooie gracht terug: ![]() Nu: ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Als je nog geen 18 bent op HBO of WO krijg je het eerste jaar vanaf 1 oktober OV ipv 1 september, maar je krijgt het wel.
|
|