Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-11-2003, 12:07
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
hi.

ik ga waarschijnlijk binnenkort een externe firewire hdd kopen, die ik op mijn laptop en op mijn 'gewone' pc aan kan (en wil) aansluiten. maar nu is met het volgende opgevallen toen ik de twee 1394-aansluitingen vergeleek; bij mijn gewone pc zal ik de SB1394 aansluiting van mijn Audigy2 gebruiken en bij mijn laptop zit er aan de voorkant gewoon standaard een aansluitinkje. ECHTER, dat gaatje aan de voorkant van mijn laptop is veel kleiner dan de FireWire aansluiting die bij de Audigy zit. what gives? waarom is dit zo? en kan ik nu nog wel een hdd kopen die met beiden 'compatible' is en wat moet ik hiervoor hebben (een soort groot->klein stekkertje oid?). belangrijk is dus dat ik de harde schijf op beide computers aan zal kunnen sluiten.

alvast bedankt.

Laatst gewijzigd op 03-11-2003 om 12:12.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-11-2003, 12:32
Chimera
Chimera is offline
Firewire is firewire, maar net zoals bij USB heb je verschillende stekkerformaten (USB heeft er in ieder geval 3). Daar kun je dus gewoon verloopstekkertjes voor krijgen.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2003, 12:36
Screaming Slave
ik had na het posten van dit topic nog wat rondgezocht, maar volgens mij heeft die 4pins (d8 ik) op de mijn laptop dan geen pins voor voeding. betekent dit dat ik dan een externe voeding op mijn harde schijf aan zal moeten sluiten (als ik hem aan wil sluiten op men laptop)? en zo ja, kan dit wel zomaar? bij alle hdd's?
Met citaat reageren
Oud 03-11-2003, 12:41
Chimera
Chimera is offline
USB is ook 4-pins, en heeft ook voeding. Ik geloof dat zowel FW als USB maar 2 pins voor de data gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2003, 12:44
Screaming Slave
okay, nog wat gezocht op internet. ik ga denk ik dit ding kopen. (zit iig externe power supply bij, dus dat is sowieso geen probleem dan)

http://www.target-int.nl/txt/tx26092.htm

dan koop ik voor mijn huidige pc een nieuwe IDE hdd en gebruik ik degene die er nu in zit voor in die bracket. of raad je die bracket af? heeft iemand er goede dan wel slechte ervaringen mee?
Met citaat reageren
Oud 03-11-2003, 13:32
Enlightenment
Enlightenment is offline
Die USB2 versie heb ik wel eens bij Target gekocht

Niet zelf uitgeprobeerde overigens. Neem aan dat dat wel goed werkt.

Waarom wil je trouwens FireWire en niet USB2?
Oud 03-11-2003, 13:42
Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 03-11-2003 @ 14:32:
Was firewire niet tot 1500 mb/s ?
Oud 03-11-2003, 13:54
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
meyer3 schreef op 03-11-2003 @ 14:42:
Was firewire niet tot 1500 mb/s ?
Nee, iets van 400 geloof ik, USB2 is iets sneller, maar je moet de bandbreedte wel met meerdere apparaten delen. Als je toch een FW interface hebt kun je die mooi gebruiken, ook geen last van andere apparaten.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2003, 13:56
Tuinkabouter !!
wss haalt je hdd het toch niet maar goed. Die van mij zit op de usb2, maar volgens mij is er ookeen soort firewire2, die sneller is.

OT; gvd wat een k*ttobo's hier...zit een beetje de spatie doormidden te meppen en nog doetie het niet altijd
Oud 03-11-2003, 14:23
Orion
Orion is offline
Citaat:
Chimera schreef op 03-11-2003 @ 13:41:
USB is ook 4-pins, en heeft ook voeding. Ik geloof dat zowel FW als USB maar 2 pins voor de data gebruiken.
Ik dacht dat voeding alleen via de grote fire-wire aansluiting kan
Oud 03-11-2003, 15:08
NielZ
NielZ is offline
FireWire (1) zit op 400 mbit/s, FireWire 2 zit op 800 mbit.

Oud 03-11-2003, 17:56
Saiorse.TK
Saiorse.TK is offline
Citaat:
NielZ schreef op 03-11-2003 @ 16:08:
FireWire (1) zit op 400 mbit/s, FireWire 2 zit op 800 mbit.

[afbeelding]

Hijs mooi de G5 (wel van Apple)
Oud 03-11-2003, 17:59
Tuinkabouter !!
Kost ook een paar cent...prijzen v/a 2100 euro dacht ik
Oud 03-11-2003, 18:26
Enlightenment
Enlightenment is offline
G5 heeft mooie kast ja, maar uitgerekend mijn broer (mac-freak) is er niet enthousiast over, over het uiterlijk. Jammes dat de G5 geen Opterons gebruikt, dan zou het best een aaibaar dingetje zijn.
Oud 03-11-2003, 20:04
Screaming Slave
Citaat:
Enlightenment schreef op 03-11-2003 @ 14:32:
Die USB2 versie heb ik wel eens bij Target gekocht

Niet zelf uitgeprobeerde overigens. Neem aan dat dat wel goed werkt.

omdat mijn laptop al een firewire aansluiting had (en usb 1.1 ports) en ik sinds kort ook op mijn gewone pc via de audigy kaart daar een firewire aansluiting heb (en ook geen usb 2)
Met citaat reageren
Oud 03-11-2003, 20:13
Enlightenment
Enlightenment is offline
Oki.

Houd wel in je achterhoofd dat wellicht USB beter compatible in de toekomst zal zijn. Firewire is voor PC althans niet standaard, USB wel.

Maar zo'n dure aankoop is het niet, dus zoveel risico loop je ook niet.

Wel jammer dat je de externe behuizing dan niet op andere computers kan aansluiten, omdat vrijwel alle PCs alleen USB hebben.
Oud 04-11-2003, 15:51
Tuinkabouter !!
Citaat:
Enlightenment schreef op 03-11-2003 @ 19:26:
G5 heeft mooie kast ja, maar uitgerekend mijn broer (mac-freak) is er niet enthousiast over, over het uiterlijk. Jammes dat de G5 geen Opterons gebruikt, dan zou het best een aaibaar dingetje zijn.
Wat heeft die tegen op de G5 ?

Want mijn baas wil er ook een kopen, maar hij is op moment nog aan het zoeken naar reviews en gebruikerservaring, maar echt onafhankelijke zijn er nog niet te vinden.

PS Hoe verhoudt de 2,0 Ghz zich tov bijvoorbeeld de AMD Opteron 2 GHZ ?

--edit--

De G5 gaat voor 60 % gebruikt worden voor Photoshop CS, 30 % voor Videobewerking en de resterende 10% voor e-mail, internet enzo.

Ik weet dat PS CS voor de macis geschreven en het daarom iets beter zal doen, maar terwijl bij mij renderingtijd enzo meetelt in de overweging mac/opteron kijkt hij alleen naar photoshop en dat er maar een paar virussen voor zijn.

Laatst gewijzigd op 04-11-2003 om 15:57.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 17:40
Enlightenment
Enlightenment is offline
Hij (mijn broer) vindt het design van de G5 niet mooi, dat gaas aan de voorkant. Ik juist wel.

De G5 Dual 2.0GHz is een stuk langzamer dan de dual 2.0GHz Opteron (246), zoals te zien is in deze review:

http://www.tweakers.net/nieuws/27615...=apple+opteron

Onderaan kijken bij de dual testen. Dit is nog de 1.8GHz Opteron (244), je kan nu een 2.0GHz Opteron kopen (246).

De Opteron doet je voornamelijk goed in DP en MP opstellingen, met meerdere processors dus.

Overigens raadt Adobe mac juist af vanwege de performance:

http://www.tweakers.net/nieuws/26142...light=adobe+pc
http://www.tweakers.net/nieuws/27825...light=adobe+pc

Daarbij moet wel opgemerkt worden dat het hier om de G4 ging, de G5 was toen nog niet uit.

Laatst gewijzigd op 04-11-2003 om 17:42.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 18:34
Tuinkabouter !!
Zon kastje kun je zelf ook wel dremelen/zagen enzo...is goedkoper dan een G5.

Maar ff ontopic: ik zal de testen enzo ff aan de baas voorleggen en dan zie ik wel wat eruit komt. Maar ik was sowieso voor een AMD 64 FX gegaan, moet je nog heel even geduld hebben maar dat is het wel waard denk ik.
Oud 04-11-2003, 20:05
NielZ
NielZ is offline
Na 18 jaar kan ik eindelijk een ietwat objectief advies geven.

Iedereen zit maar te blaten over snelheid, maar ik heb voor mezelf ontdekt dat dat helemaal niet zo belangrijk is (en ik verwacht dat dat voor meerdere mensen geldt). Op m'n 2 GHz PC met 333MHz RAM opent m'n browser praktisch even snel als op m'n 450MHz iMac met 100MHz SDRAM. Hetzelfde geldt voor m'n email, IRC & FTP client.
Natuurlijk zit een Photoshopper niet de hele dag z'n browser te openen. Als ik echter kijk zie ik dat het 2 minuut nogwat is tegen 3 minuut nogwat. In theorie is de AMD sneller, en in praktijk is ie ook eerder klaar. In de praktijk ga je echter ff een kop koffie halen, en blijf je 5 minuten weg. Of je opent ff je Outlook, om te kijken of er nog (interne) email is (waardoor het hele schema van SMP en 2min 15 sec door de war wordt gegooid). Of je pleegt even een telefoontje, terwijl je wazig naar je scherm kijkt.

Daarnaast vind ik dat OS X logischer in elkaar zit. Er zit (veel) meer consequentie in de software, knoppen zitten op een logischere plek, veelgebruikte programma's hebben een kortere leercurve, etc. Het werkt gewoon prettiger.

Eigenlijk blijkt gewoon dat ik helemaal niet zoveel gemist heb in die 18 jaar... Ik zit nu al weer te twijfelen wat mijn volgende computer gaat worden.
Oud 04-11-2003, 22:07
Enlightenment
Enlightenment is offline
Nouja niet in alle gevallen is het belangrijk nee. Wat is nou een verschil van 15%, als dat betekent dat je de helft goedkoper uit bent. Dat zijn afwegingen idd. De Athlon 64 FX is nu nog erg duur, wel goedkoper dan de P4 EE, maar die zit ook tegen de €1000.

Maar als je echt workstation-gebruiker bent, en je hebt daar dus een budget voor, dan zou ik zeker voor de Athlon 64 FX gaan, zeker omdat later je ook nog kunt profiteren van de 64-bit optimalisaties. Juist voor workstation applicaties zal dat significant zullen zijn, net als HyperThreading dat kan zijn voor deze applicaties.

OSX is nog niet helemaal af, wel mooi OS. Mn broer heeft zo'n mooi iBookje, mari altijd aaien.
Reageren

Regels voor berichten