Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-10-2003, 12:10
misty1986
misty1986 is offline
Onlangs zei mijn leraar Nederlands dat iemand die niet gelooft
(dus geen 'officieel' geloof heeft) niet spiritueel kan zijn.

Wat vinden jullie ervan????

Groetjes, Misty
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-10-2003, 14:30
*carmen*
*carmen* is offline
Tuurlijk kun je dat wel! Ik vind de benaming: 'officieel geloof', eigenlijk al fout. Ik vind dat je geloof voor jezelf moet houden, dat je zelf dingen om je heen kunt verzamelen waar JIJ in geloofd. Niet wat iemand verteld, waar je in moet geloven. Maar iets wat jij vind; dat is geloof!
dus, je kunt heus wel spiritueel zijn als je niet bij een kerk of zoiets hoort.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 15:32
extinction
extinction is offline
Zelf als geloof je niet in een god kan je nog spiritueel zijn; dat wil zeggen, een zekere heiligheid van je omgeving (natuur etc.) ervaren.

Veel pantheisten zijn min of meer atheist, maar tegelijkertijd spiritueel. Niet religieus daarentegen.
Oud 09-10-2003, 16:45
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
*greliz* schreef op 09-10-2003 @ 15:30:
Tuurlijk kun je dat wel! Ik vind de benaming: 'officieel geloof', eigenlijk al fout. Ik vind dat je geloof voor jezelf moet houden, dat je zelf dingen om je heen kunt verzamelen waar JIJ in geloofd. Niet wat iemand verteld, waar je in moet geloven. Maar iets wat jij vind; dat is geloof!
dus, je kunt heus wel spiritueel zijn als je niet bij een kerk of zoiets hoort.
exact mijn gedachten
je leraar verward geloven met religie, die zijn als hout en plank.(een plank is hout, maar...)
Oud 09-10-2003, 17:24
Isa
Isa is offline
domme leraar
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 18:40
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Isa schreef op 09-10-2003 @ 18:24:
domme leraar
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 13:55
Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:
domme leraar
Oud 22-10-2003, 14:59
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
Citaat:
domme leraar
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 15:25
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
extinction schreef op 09-10-2003 @ 16:32:
Veel pantheisten zijn min of meer atheist, maar tegelijkertijd spiritueel. Niet religieus daarentegen.
Wat is een pantheist.

overigens heb ik echt een hekel aan leraren die over dit soort dingen een punt maken, zeker in hogere niveaus. We zitten niet in de klas om elkaar het leven zuur te maken, we zitten in de klas om te chillen en omdat het op het rooster staat.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 17:48
extinction
extinction is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 22-10-2003 @ 16:25:
Wat is een pantheist.

God-in-alles, letterlijk...daarbij God niet meteen associeren met de Judeo-Christelijke God.
De Natuur, of de kosmos is goddelijk. Pantheisten geloven niet in een persoonlijke God maar wel dat het Universum doortrokken is met een onpersoonlijke, goddelijke kracht. Pantheisten verwerpen het bestaan van een persoonlijke, menselijke God die de Kosmos ontworpen heeft. Ze bidden niet, maar leven bewust.

Spinoza was de eerste Europese pantheist.
Je hebt ook nog panentheisten, en die geloven óók nog in een persoonlijke God daarboven...
Oud 22-10-2003, 17:53
Beryll
Beryll is offline
Citaat:
extinction schreef op 22-10-2003 @ 18:48:
God-in-alles, letterlijk...daarbij God niet meteen associeren met de Judeo-Christelijke God.
De Natuur, of de kosmos is goddelijk. Pantheisten geloven niet in een persoonlijke God maar wel dat het Universum doortrokken is met een onpersoonlijke, goddelijke kracht. Pantheisten verwerpen het bestaan van een persoonlijke, menselijke God die de Kosmos ontworpen heeft. Ze bidden niet, maar leven bewust.

Spinoza was de eerste Europese pantheist.
Je hebt ook nog panentheisten, en die geloven óók nog in een persoonlijke God daarboven...
Overigens ben ik een pantheïst die gelooft dat juist die goddelijke kracht ons een persoonlijkheid geeft, een persoonlijkheid zoals God, liefde. In principe wijst het pantheïsme dat met "onpersoonlijk goddelijke kracht" ook niet af; men wil gewoon God niet vormen naar de mens en dat lijkt me een heel juist inzicht.
En of iets zonder persoonlijkheid ons persoonlijkheid kan geven...? Ik denk het wel.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 17:58
extinction
extinction is offline
Citaat:
Beryll schreef op 22-10-2003 @ 18:53:
Overigens ben ik een pantheïst die gelooft dat juist die goddelijke kracht ons een persoonlijkheid geeft, een persoonlijkheid zoals God, liefde. In principe wijst het pantheïsme dat met "onpersoonlijk goddelijke kracht" ook niet af; men wil gewoon God niet vormen naar de mens en dat lijkt me een heel juist inzicht.
En of iets zonder persoonlijkheid ons persoonlijkheid kan geven...? Ik denk het wel.
Ik sluit me hier bij aan.
Ook ik denk dat iets zonder persoonlijkheid ons persoonlijkheid kan geven.
Het feit dat een pantheist God als persoon afwijst, wil nog niet zeggen dat God geen invloed heeft. (Of eigenlijk, ik wil deze zin in de lijdende vorm hebben...ehm, het wil nog niet zeggen dat mensen niet beinvloed worden door God).
Oud 22-10-2003, 21:23
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Tuurlijk wel!! Ik ben zelf ook niet gelovig, mijn 'geloof/ overtuiging' is meer een samenraapsel van boeken die ik gelezen heb en wat goed voelt voor mij of ik al 'weet'........en er is vaak genoeg gezegd dat ik spiritueel ben ingesteld hoor, daar hoef je echt geen Jood/ Christen/ Katholiek/ Moslim e.d voor te zijn hoor.........tja tenzij je leraar bedoelt met 'officeel geloof' ook het 'geloof' in reincarnatie en een hoger iets e.d,......maar dit is een samenraapsel en geen 'officieel' geloof.....
Ik weet niet of je spiritueel bent als je atheist bent....sommige atheisten zeggen misschien wel dat ze niks geloven, maar luisteren heel goed naar hun innerlijke stem enzo....een beetje spiritueel zullen ze dan wel zijn denk ik maar minder spiritueel denk ik als de mensen die wel iets 'aanhangen'.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 21:48
miss Elise
miss Elise is offline
zoals denk ikke al duidelijk is kan je wel spiritueel zijn en tegelijkertijd niet geloven in n god of een (andere) hogere macht.
ik geloof zelf totaal niet in iets hogers of n leven na de dood etc., maar laatst zei iemand tegen mij dat hij me (ondanks dat?) juist heel spiritueel vindt....

weer n verhaal dat bewijst dat je spiritueel kan zijn zonder in n hogere macht of god te geloven

big kiss!!
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 09:04
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
onzin.
indivudualistische geloven bestaan toch ook.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 12:46
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
(...)we zitten in de klas om te chillen en omdat het op het rooster staat.
Oud 27-10-2003, 17:42
misty1986
misty1986 is offline
Citaat:

overigens heb ik echt een hekel aan leraren die over dit soort dingen een punt maken, zeker in hogere niveaus. We zitten niet in de klas om elkaar het leven zuur te maken, we zitten in de klas om te chillen en omdat het op het rooster staat.
mee eens,

Misty
Met citaat reageren
Oud 05-11-2003, 12:45
morgainemanson
morgainemanson is offline
ik vind van wel want er is meestal wel iets waar je het mee eens bent
Reageren

Regels voor berichten