Advertentie | |
|
![]() |
|
Hij is eerst overgedragen aan Nederland en nu krijgt hij ineens levenslang...
Ik vind dat hier ingegrepen moet worden door een Europese instantie (weet niet welke daarover gaat) want dit moet niet kunnen... Drugsdealen is geen moord hoor... Natuurlijk is het fout en moet hij zwaar gestraft worden, maar niet volgens de Thaise wetgeving (voor zover ze die hebben).
|
Verwijderd
|
Ten eerste moet je goed in de gaten houden dat een vrijspraak in eerste instantie en een (zware) veroordeling in hoger beroep best wel mogelijk is. Dat komt in Nederland ook wel eens voor, het is niet ongebruikelijk.
De gang van zaken is hier natuurlijk volslagen belachelijk. Iemand vijf jaar in voorarrest laten zitten voor hij berecht wordt is vreselijk, daarvoor bestaat geen excuus. Vervolgens is de procedure niet openbaar en heeft hij geen enkele manier gehad om zich te verdedigen - zijn advocaat hoorde pas van het vonnis toen het al uitgesproken was. Baarlijke nonsens natuurlijk. Verder heb ik geen kennis van het Thaise strafrecht maar vind ik deze straf wel buitensporig hoog. Zelfs in een ontzettend fanatiek anti-drugsland als Amerika krijgt iemand die slechts medeplichtig is nog geen levenslang. Stelletje apen. |
![]() |
||
Citaat:
|
Als hij er echt bij betrokken was, dan wist hij de risico's.
Echter als hij zonder te weten drugs smokkelde, heeft hij een groot probleem. In Nederland zou je een uitgebreid onderzoek krijgen om te kijken of wat je beweert wel klopt of niet. Waarschijnlijk zal dit wel niet of veel minder zijn in Thailand.
|
Verwijderd
|
Als hij onschudlig is en/of als de bewijzen gewoon veels te zwak zijn, dan is het belachelijk en moet Nederland er alles aan doen om hem vrij te krijgen.
Maar als hij schuldig is, dan kan het mij weinig schelen. Die vent wist dan vast wel dat hij een risico liep en dat hij crimineel bezig was. Dan hoef je hem verder ook niet over te leveren aan Nederland van mij, om hem daar zijn straf te laten uitzitten. |
![]() |
||
Citaat:
Als dit niet klopt hoor ik het wel ![]()
|
moet je je eens voorstellen dat je vanaf 1997 vast zit in een Thaise cel...tussen de ratten, en uitwerpselen van andere mensen,niemand die je taal spreekt en dat gaat zo door van dag tot dag, maand na maand, vanaf 1997 , dat betekend dat ie ook vanaf dan in Nederland heel veel gemist heeft.
Bijvoorbeeld de halve WK finale in Frankrijk tegen Brazilie , het grote succes van Big Brother, de aanslagen van 11september, de opkomst en dood van Pim Fortuyn, en z'n moeder maakt zich zorgen om m, omdat ie ver weg in een Thaise cel aan het weg rotten is, alleen maar omdat bij een ex vriendin van hem drugs zijn gevonden , die misschien niet eens van hem waren, naja of wel,maar zelfs dan is dit nog een te zware straf al. Ik hoop dat ie naar Nederland mag komen hoor...
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
ontopic: ja maar hij heeft zowiezo geen kans gekregen zich te verdedigen
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het maakt mij geen hol uit of hij schuldig is of niet. Als hij daadwerkelijk drugs heeft gesmokkeld of daaraan heeft meegeholpen is het zijn eigen stomme schuld, je weet dat dat in veel buitenlanden niet leuk wordt gevonden. Maar hij moet wél de kans krijgen zich te verdedigen en te laten bijstaan door een advocaat, die op tijd wordt ingelicht en op tijd zijn verdediging kan voorbereiden. Dit is een compleet onacceptabel procesverloop, dáar gaat het om. |
![]() |
|
vandaag stond er in de krant dat de uitspraak van justitie al 1 juli is gedaan en dat ze kuiyt 4 maanden hebben laten wachte in onzekerheid
er is niet bewijs dat hij medeplichtig is dus laat die man lekker naar nederland terug komen en afwachten of hij misschien in nederland nog een paar jaartjes moet zitten, maar laat deze jongen toch niet levenslang in een stinkende cel in thailand zitten. oke hij is (misschien) fout geweest maar moet je daar je hele leven voor boeten????...... ik vind van niet ![]() |
![]() |
||
Ik weet niet of dit nosteletekstbericht van vandaag iets bijdraagt tot de discussie:
Citaat:
Indirect bewijs en hij zei niet wat dat dan was. Zijn hoop klinkt me als loos in de oren.
|
Verwijderd
|
Ik lees nu net in de Volkskrant dat een uitwisselingsverdrag sowieso weinig nut zal hebben voor Kuijt, omdat de Thaise strafwet voorschrijft dat mensen pas kunnen worden uitgeleverd wanneer ze acht jaar of langer in een Thaise cel hebben gezeten. Dat duurt dus nog wel even.
Ik ben bang dat er weinig formele wegen zijn om hem terug te krijgen naar Nederland. Het verbaast me eigenlijk dat Thailand nog een rechtssysteem heeft. ![]() ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
![]() |
Ik denk dat het goed zou zijn als Nederland zoveel mogelijk diplomatieke druk uitoefent op Thailand om Kuijt vrij te krijgen. Desnoods als niet anders blijkt te helpen onze ambassade uit Thailand terugtrekken, alle steun aan Thailand per direct opzeggen, geen contacten meer met Thailand onderhouden en een handelsboycot tegen Thailand. Moet je eens zien hoe snel Kuijt en die 15 andere Nederlanders dan ineens weer met hun koffers op Schiphol staan. Landen als Thailand hebben hun betrekkingen met het wetsten veel te hard nodig.
Ik vraag me overigens af of onze minister ook iets voor de andere Nederlandse gevangenen in Thailand doet of dat Kuijt alleen zoveel aandacht krijgt omdat de media er bovenop zit. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Nederland heeft drie mogelijkheden via de zogenoemde diplomatieke bescherming:
1. om rechtsbescherming vragen (heeft weinig zin vrees ik) 2. om schadevergoeding vragen (idem dito) 3. naar het Internationaal Gerechtshof stappen (lijkt me een wat zwaar middel) Dus eigenlijk zit er inderdaad weinig anders op dan brieven sturen etc. |
![]() |
|
De omstandigheden voor deze kerel m.b.t. z'n proces zijn natuurlijk niet behoorlijk(understatement).
(zie de 1e post in dit topic van Nare Man) Offtopic: Wat ik niet begrijp is dat er zoveel(in ieder geval een behoorlijk aantal) mensen vinden dat de criminelen maar naar Nederland gehaald moeten worden die in het buitenland vastzitten voor een vergrijp. Waarom? Die crimineel pleegt het delict daar en moet dus daar berecht worden en de straf moet daar uitgevoerd worden. Dat is het risico wat je neemt als crimineel.
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() In ieder geval, hoewel ik geen voorstander ben van dat soort gevangenissen, ben ik het er wel mee eens dat je dat weet als je drugs naar dat soort landen smokkelt.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Anyway, je kunt je voorstellen dat het strafprocesrecht in een land als Thailand niet de hoogste prioriteit heeft. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat was pas krom. als je drugs smokkelt naar Thailand kan je rekenen dat je gepakt wordt, en ook dat je een oneerlijke rechtzaak krijgt, als voorbeeldfunctie naar andere potentiele drugssmokkelaars. dus ook die foute rechtzaak vind ik geen ramp. |
![]() |
|
Dj roept op tot boycot Thailand
HILVERSUM - Rick van Velthuysen, dj bij Radio 538, roept op zijn weblog Nederlanders op om niet meer naar Thailand op vakantie te gaan. Op die manier laten " mede-Nederlanders zien achter Machiel Kuijt te staan", aldus de presentator dinsdag. Kuijt zit vast in een Thaise cel wegens drugshandel. Vrijdag werd hij door de rechter in hoger beroep veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf. Van Velthuysen vindt dat de rechtsgang in Thailand niet goed is verlopen. " Wat Machiel Kuijt nu is overkomen tart iedere vorm van fatsoen. Ik stel voor dat alle eigenaren van sites en weblogs gaan oproepen om Thailand als vakantieland te mijden, totdat het land fatsoenlijk omgaat met onze landgenoot", schrijft de radio-dj op zijn internetdagboek. Radio 538 laat dinsdag weten dat het een individuele actie van Van Velthuysen betreft en niet van het gehele radiostation.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Thailand boycotten? En die lekkere loempia's dan
![]() Gatara: wij leveren drugssmokkelaars uit aan de VS, omdat wij een wit voetje willen halen bij de VS. De beslissing om uit te leveren ligt bij de minister van justitie. Weliswaar kan door de rechtbank getoetst worden of de uitlevering niet ontoelaatbaar is, maar de beslissing ligt bij de minister van justitie. Die kan het er altijd doordrukken. Je ziet dus dat wanneer je een minister van een beetje Amerika-gezinde partij hebt, er veel meer verdachten worden uitgeleverd dan wanner je dat niet zou hebben. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik denk dat sowieso een beroep op het gelijkheidsbeginsel hier nogal vergezocht is, omdat geen twee gevallen gelijk zijn in het strafrecht. Het gelijkheidsbeginsel speelt in het strafrecht niet zo sterk als in het bestuursrecht, dus alleen al op die grond denk ik dat er voor een praktische betekenis niet veel plaats is. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ben altijd een fel tegenstander geweest van de huidige uitleveringsprocedure omdat die een te politiek karakter heeft. Je loopt nogal snel het risico dat verdachten worden opgeofferd aan de politieke kleur van de minister. Beter zou het zijn om onze eigen onderdanen gewoon helemaal niet uit te leveren en daarmee onze wetgeving in overeenstemming te brengen met die van de rest van Europa.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Machiel Kuijt voorlopig nog vast in Thailand Nephtys | 50 | 29-08-2005 15:14 | |
Gratie voor twee Nederlandse gevangenen Thailand MissCzechMeOut | 30 | 01-02-2004 02:42 | |
uitleveringsverdrag *Chant* | 8 | 12-01-2004 22:01 |