Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-10-2003, 14:49
DaKonium
DaKonium is offline
Het zit zo, op dit moment heb ik een PII 300mhz staan met een of ander merkloos moederbord eronder, en dat voldoet simpelweg niet meer.

Nu ben ik op zoek naar wat nieuwe dingen, moederbord, processor en geheugen dus (de hd die ik nu heb voldoet nog), maar kom er niet uit. Ik heb het have net afgezocht, maar zie door de bomen het bekende bos niet meer.

Ik zit wel aan een AMD Athlon XP 2200 of 2400 te denken, is dat een goede keuze? En welk mobo raden jullie daarbij aan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-10-2003, 15:11
Verwijderd
Ik raad je een MSI aan..
Omdat ik alleen nog maar probleen heb gehad met ASUS :r
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 15:16
Enlightenment
Enlightenment is offline
2400+? een ECS K7S5A Pro voor €33.
Je kunt ook een 2500+ Barton nemen icm Asus A7N8X, is goed mobo, wel wat duurder: €80.
Oud 28-10-2003, 15:55
DaKonium
DaKonium is offline
kan je met het verschil vertellen tussen die twee mobo's?

en wat is precies het verschil tussen de 'gewone' athlon's en de barton serie?
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 16:32
Enlightenment
Enlightenment is offline
ECS K7S5A Pro is een budget mobo met SiS745 chipset. Superstabiel, maar b.v. geen overclock features en ook niet erg veel extra's. Asus A7N8X is een duurder mobo met meer features zoals perfecte onboard sound met SoundStorm, optische SP-DIF uitgang, uitgebreide overclock features, Dual Channel DDR en dankzij de nForce 2 chipset een hogere performance.

Maar de prijs is in dit geheel niet onbelangrijk, als je een 2400+ koopt, kun je daar het beste die ECS bij kopen denk ik. Als je meer performance wilt, koop dan een 2500+ met A7N8X en spendeer je geld aan meer (merk)geheugen en een goede videokaart. Als je geen/weinig games speelt is dit overigens niet nodig.

Verschil tussen Barton en normale (Thoroughbred-B) is dat de Barton meer on-die cache geheugen heeft. 512KB ipv 256KB, 2 keer zoveel dus. Ook is de FSB 166MHz ipv 133MHz. Daardoor presteert de Barton op gelijke clocksnelheid een stuk beter dan de Thoroughbred-B core. Maar de 2500+ heeft een lagere clocksnelheid dan de 2400+; 1.83GHz tegen 2.00GHz respectievelijk. De 2500+ is echter uitstekend over te clocken tot 3000+ of nog hoger. Beide processors zijn even duur.
Oud 28-10-2003, 16:40
DaKonium
DaKonium is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 28-10-2003 @ 17:32:
ECS K7S5A Pro is een budget mobo met SiS745 chipset. Superstabiel, maar b.v. geen overclock features en ook niet erg veel extra's. Asus A7N8X is een duurder mobo met meer features zoals perfecte onboard sound met SoundStorm, optische SP-DIF uitgang, uitgebreide overclock features, Dual Channel DDR en dankzij de nForce 2 chipset een hogere performance.

Maar de prijs is in dit geheel niet onbelangrijk, als je een 2400+ koopt, kun je daar het beste die ECS bij kopen denk ik. Als je meer performance wilt, koop dan een 2500+ met A7N8X en spendeer je geld aan meer (merk)geheugen en een goede videokaart. Als je geen/weinig games speelt is dit overigens niet nodig.

de prijs, ik heb een budget vor zo'n ?200/250, gaat die asus/barton combinatie daarvan lukken als ik er voor dat geld ook nog een zooi ram bij wil steken?

ik heb in principe wel een voorkeur voor dat setje eigenlijk, omdat ik de boel tzt wel wil gaan overclocken.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 17:01
Enlightenment
Enlightenment is offline
2500+ en Asus A7N8X zit je op zo'n €200 bij normale webshop, €170 bij FCC (Duitse webshop).

ECS + 2400+ zit je op zo'n €112 bij FCC.

Je moet nog geheugen hebben? Voor 512MB DDR/333 Infineon betaal je ook zo'n €80:
http://www.funcomputer.de/default.ph...=0&artnr=08177

Dus wat dat betreft zit je misschien beter bij de 2e optie. Maar nogmaals, wat ga je ermee doen? Spellen spelen of meer desktop-applicaties.
Oud 28-10-2003, 17:29
DaKonium
DaKonium is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 28-10-2003 @ 18:01:
2500+ en Asus A7N8X zit je op zo'n ?200 bij normale webshop, ?170 bij FCC (Duitse webshop).

ECS + 2400+ zit je op zo'n ?112 bij FCC.

Je moet nog geheugen hebben? Voor 512MB DDR/333 Infineon betaal je ook zo'n ?80:
http://www.funcomputer.de/default.ph...=0&artnr=08177

Dus wat dat betreft zit je misschien beter bij de 2e optie. Maar nogmaals, wat ga je ermee doen? Spellen spelen of meer desktop-applicaties.
ik ben niet echt een die-hard gamer, doe zo af en toe wel een spelletje maar stel geen belachelijk hoge eisen qua beeldkwaliteit enzo, zit veel te surfen en te downloaden, weinig bijzonders, maar wat ik nu heb voldoet toch net niet, wil toch wat zwaardere programma's kunnen draaien.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 17:32
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ga dan voor de 2400+ met ECS K7S5A Pro en veel geheugen (512MB en later nog eens 512MB bijkopen)
Oud 28-10-2003, 18:15
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 28-10-2003 @ 16:16:
een ECS K7S5A Pro voor €33.
.
ZEEER fijn bord ja 4x USB 2.0, perfect AC 97' geluid + driver, bord ziet er leuk uit

Maarreuh.. de FSB is toch max. 266mhz? Als je dan een processorupgrade wilt doen naar 3200+ of hoger, ooit, dan ontkom je niet aan een 333mhz FSB

Maargoed als je niet veel gamed.. dan is dit toch wel het perfecte bord hoor. Ohja, die SD / DDR geheugenbankjes zijn ook handig. Voor als je nog oud geheugen hebt liggen

Laatst gewijzigd op 28-10-2003 om 18:19.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 18:53
DaKonium
DaKonium is offline
@orion: mwah, processorupdate, dat zal wel loslopen, zie ik over een paar jaar wel weer 's

ik heb 's ff rondgekeken, en ben op het volgende uitgekomen:

RAM: Ddr infineon 256mb pc266/pc2100 cl2 € 51.05
CPU: Cpu amd athlon xp 2400+266mhz/256kb box € 92.53
MOBO: Ecs k7s5a pro+lan atx/socket a/usb2 € 33.44

ik vind het eigenlijk wel mooi zo, kun je me zeggen of dit compatible is met elkaar? vooral het geheugen ben ik niet helemaal zeker van, ik heb daar echt bijna geen verstand van.

en over de proc, ik had de keuze tussen een tray en een box, nou is het toch zo dat een box gewoon een tray is met een heatsink/fan erbij geleverd? of zit ik er nou heel ver naast?

en kan ik dit aan met een 230watt voeding (die in m'n oude pc zit) of moet ik een zwaardere gaan kopen?
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 18:56
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
DaKonium schreef op 28-10-2003 @ 19:53:
@orion: mwah, processorupdate, dat zal wel loslopen, zie ik over een paar jaar wel weer 's

ik vind het eigenlijk wel mooi zo, kun je me zeggen of dit compatible is met elkaar? vooral het geheugen ben ik niet helemaal zeker van, ik heb daar echt bijna geen verstand van.

en over de proc, ik had de keuze tussen een tray en een box, nou is het toch zo dat een box gewoon een tray is met een heatsink/fan erbij geleverd? of zit ik er nou heel ver naast?

en kan ik dit aan met een 230watt voeding (die in m'n oude pc zit) of moet ik een zwaardere gaan kopen?
ECS -> Goede keus. Die AMD processor ook, en dat geheugen is ook prima.

nee! je vergeet nog twee dingen! Inderdaad een zwaardere voeding (300 / 350 watt) en een processorventilator (Socket A!), let goed op het aantal decibel zo rond de 25 decibel is-ie lekker stil geloof ik.

En die Box, is een 'boxed' uitvoering dan zit er geloof ik wel een originele koeler bij maar ik zou niet weten of dat nou plezierig is.

Maar vooral: Let er goed op dat je voeding en processorventilator lekker stil zijn! Is echt wel zo prettig!

Mocht je nog vragen hebben over de ECS k7s5a Pro kun je bij mij terecht, want ik heb dezelfde gekocht voor m'n 2e (low-budget) systeem.

Laatst gewijzigd op 28-10-2003 om 18:59.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 19:04
DaKonium
DaKonium is offline
dus jij raadt me aan gewoon de tray cpu te nemen en de fan er los bij te kopen?

en ehh..die cpu, is dat met of zonder heatsink erbij? zo nee, zit die dan bij die fan of moet ik die los kopen?
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 19:12
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
DaKonium schreef op 28-10-2003 @ 20:04:
dus jij raadt me aan gewoon de tray cpu te nemen en de fan er los bij te kopen?

en ehh..die cpu, is dat met of zonder heatsink erbij? zo nee, zit die dan bij die fan of moet ik die los kopen?
uuh.. meestal sta ik nooit voor die keuze, bij Alternate heb ik gewoon de keus om 'n processor te kopen van Merk X en Type Y bijvoorbeeld, maar geen tray/box optie ofzo.. Die processor krijg ik gewoon netjes geleverd in doosje. Zonder heatsink, want dat zit al samen met de ventilator die je erbij koopt. Dan heb je ongeveer zoiets (dit heb ik ook als één geheel gekocht en is nu in gebruik, lekker stil )

Handig dat ik ooit hierover een thread had geplaatst, maat staat er nog netjes bij!

een AMD processor. Zo krijg je em dus ook geleverd, inclusief doosje / verpakking dan..

En dit heb je als je hebt besteld. Exclusief verpakking, again

Laatst gewijzigd op 28-10-2003 om 19:39.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 19:27
Verwijderd
En hoe zit het met een videokaart? Haal je die uit de oude PC? Want ik denk dat die niet voldoet voor de games van tegenwoordig, ook al stel je geen hoge eisen.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 19:38
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
DaKonium schreef op 28-10-2003 @ 18:29:
ik ben niet echt een die-hard gamer, doe zo af en toe wel een spelletje maar stel geen belachelijk hoge eisen qua beeldkwaliteit enzo, zit veel te surfen en te downloaden, weinig bijzonders, maar wat ik nu heb voldoet toch net niet, wil toch wat zwaardere programma's kunnen draaien.

En hoe zit het met een videokaart? Haal je die uit de oude PC? Want ik denk dat die niet voldoet voor de games van tegenwoordig, ook al stel je geen hoge eisen

Hij gamed toch amper Met 4 of 8mb videogeheugen kun je ook nog leuke, oudere games spelen hoor. Cool Edit Pro bijvoorbeeld en Visual Studio hebben wel baat bij een snelle machine maar niet aan een snelle videokaart.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 20:03
Verwijderd
Citaat:
Orion16 schreef op 28-10-2003 @ 20:38:
Hij gamed toch amper Met 4 of 8mb videogeheugen kun je ook nog leuke, oudere games spelen hoor. Cool Edit Pro bijvoorbeeld en Visual Studio hebben wel baat bij een snelle machine maar niet aan een snelle videokaart.
Amper, dat had ik al gelezen. Wilde hem er alleen even opwijzen, misschien dat hij er niet zelf aan had gedacht.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 20:09
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Wes schreef op 28-10-2003 @ 21:03:
Amper, dat had ik al gelezen. Wilde hem er alleen even opwijzen, misschien dat hij er niet zelf aan had gedacht.
Erm.., dan is hij twee keer zo veel kwijt, voor een leuke videokaart waar je wat aan hebt als je games speelt betaal je net zo veel (of wel meer ook) dan setje mobo+geheugen+voeding+cooler.

Dat moet je echt willen en al helemaal als je niet of nauwelijk games speelt.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 20:29
DaKonium
DaKonium is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 28-10-2003 @ 20:12:
uuh.. meestal sta ik nooit voor die keuze, bij Alternate heb ik gewoon de keus om 'n processor te kopen van Merk X en Type Y bijvoorbeeld, maar geen tray/box optie ofzo.. Die processor krijg ik gewoon netjes geleverd in doosje. Zonder heatsink, want dat zit al samen met de ventilator die je erbij koopt. Dan heb je ongeveer zoiets (dit heb ik ook als één geheel gekocht en is nu in gebruik, lekker stil )

[afbeelding]

stom, maar hier kan ik geen gehakt van maken.
wat krijg ik nou precies als ik wat bestel?
klopt het als ik zeg dat ik een proc, een heatsink en een fan nodig heb?
moet ik een box of een tray cpu bestellen, en wat moet ik er dan nog 's bij kopen?

*ik ben n00b op het gebied van losse componenten bestellen*
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 20:32
DaKonium
DaKonium is offline
Citaat:
Wes schreef op 28-10-2003 @ 20:27:
En hoe zit het met een videokaart? Haal je die uit de oude PC? Want ik denk dat die niet voldoet voor de games van tegenwoordig, ook al stel je geen hoge eisen.
we hebben hier nog een vodoo3dfx (16mb geloof ik) liggen die niet gebruikt wordt, dus dat is geen probleem, tis niet heel erg high-end op het moment, maar voldoet voor mij echt wel.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 20:52
Verwijderd
Citaat:
DaKonium schreef op 28-10-2003 @ 21:29:
moet ik een box of een tray cpu bestellen, en wat moet ik er dan nog 's bij kopen?

Box is processor met fan/heatsink. Tray is alleen de processor, dus zonder fan/heatsink. Dus bij een tray moet je nog een koeler er bij aanschaffen.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 23:15
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 28-10-2003 @ 19:15:
ZEEER fijn bord ja 4x USB 2.0, perfect AC 97' geluid + driver, bord ziet er leuk uit

Maarreuh.. de FSB is toch max. 266mhz? Als je dan een processorupgrade wilt doen naar 3200+ of hoger, ooit, dan ontkom je niet aan een 333mhz FSB
Max 133MHz ja, dat is dus t/m 2400+. 2500+ Barton en hoger gebruikt 166MHz FSB en de 3200+ gebruikt 200MHz FSB. Maar of je later nou nog eens wilt upgraden naar 3000+ vind ik best kansloos eerlijk gezegd. Upgrade dan je videokaart/geheugen/hardeschijf. Of ga voor een nieuwe computer met nieuw platform (Athlon 64 FX Socket 939 b.v.).
Oud 28-10-2003, 23:19
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
DaKonium schreef op 28-10-2003 @ 19:53:

Dat werkt prima met elkaar, alhoewel ik even zou kijken hoeveel 512MB Infineon kost. CL2,5 is goed genoeg, CL2 is veel duurder. Als je 512MB voor rond de €80 kunt krijgen is dat heel goed. Ik raad minimaal 512MB aan voor een nieuwe comp.

Enig verschil tussen boxed en tray is, dat de boxed samen met een heatsink komt. Simple as that. Bovendien heb je ook 3 jaar garantie als je boxed koopt. Maar proc gaat nooit druk, evenals geheugen. Dat is, als je er verantwoord mee omspringt. Als je je proc onverantwoord op een hoog voltage laat lopen en hij doorbrandt, heb je natuurlijk geen garantie. Ik zou gewoon voor tray gaan, en een Arctic Copper Silent 2 TC cooler kopen voor onder de 10 euro; superstil en koelt perfect.

Wat betreft die voeding. Als je videokaart een oude is zoals die Voodoo, kan 235W wel gaan werken, maar hedendaags wordt 300W wel als minimum gezien. Je zou de gok kunnen nemen en kijken of het werkt, en zo niet een nieuwe kopen. Kijk maar wat je doet.
Oud 30-10-2003, 07:41
iamcj
iamcj is offline
Met al de dingen die je moet vernieuwen, kan je bijna beter alles nieuw nemen.
Oud 30-10-2003, 21:06
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 29-10-2003 @ 00:15:
Max 133MHz ja, dat is dus t/m 2400+. 2500+ Barton en hoger gebruikt 166MHz FSB en de 3200+ gebruikt 200MHz FSB. Maar of je later nou nog eens wilt upgraden naar 3000+ vind ik best kansloos eerlijk gezegd. Upgrade dan je videokaart/geheugen/hardeschijf. Of ga voor een nieuwe computer met nieuw platform (Athlon 64 FX Socket 939 b.v.).
okeey als je met een AMD XP 2400+ zit. Maar loont AMD XP 2000+ > 3000+ de moeite?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-10-2003, 21:08
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
DaKonium schreef op 28-10-2003 @ 21:29:

De plaatjes die ik gepost heb. Een voeding, een processor en een koeler. Een heatsink zit daar bij ingegrepen, dus laat dat wordt aub uit je hoofd! Je krijgt em zo dus zoals ik op het plaatje heb gezet, een ventilator plus heatsink, da's een geheel. Dat krijg je dan. En een moederbord, processor en voeding uiteraard.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2003, 21:45
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 30-10-2003 @ 22:06:
okeey als je met een AMD XP 2400+ zit. Maar loont AMD XP 2000+ > 3000+ de moeite?
Ik vind van niet. Als je computer verder goed gebalanceerd is moet je dat gewoon zo houden. En dan een nieuwe Athlon 64 kopen ofzo met R420 videokaart, over half jaar ofzo.
Reageren

Regels voor berichten