Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2004, 15:29
Raytheon
Raytheon is offline
hey,
ik heb een beetje een dilemma> ik hen een 800mhz fsb (p4) en nu wou ik mn pc wat overclocken. Maar nu kom ik tot de ontdekking (ben beginnende) dat mn RAM snelheid 200Mhz is
in de bios is mn fsb dus 200Mhz en met mn 200 RAm komt dat dus mooi uit(1:1) als je niet wilt overclocken tenminste...
Nu wil ik eigenlijk wat snellere RAM want mijne loopt nu op zn max>210Mhz. Weke snelheid kan ik het beste kopen? ik heb RAM gezien van 400mhz maar dat was een beetje duur
is er iets in de buurt van 250-300Mhz?

Alvast bedankt!

Raytheon
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-11-2004, 15:46
Verwijderd
Ligt er ook aan wat voor CPU je hebt

en FSB is weer wat anders dan geheugensnelheid..
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 15:56
Verwijderd
Een 800 MHz FSB bij een P4 kan dus zowel een Willamette zijn als een Northwood. Nu zijn veruit de meeste Northwoods verkocht met DDR-planken. Alleen in het begin zijn er Northwoods verkocht op RDRAM-planken, die inderdaad PC1066 (4x 133 MHz) quad pumped bus hadden.

Je zult dus eerst moeten uitzoeken wat voor processor je hebt, maar ik schat de kans niet groot in dat er sneller geheugen op kan, je bent waarschijnlijk gebonden aan het oude PC800 RDRAM.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 16:34
M@rco
M@rco is offline
Huh? Wat ik eruit opmaak is dat ie een Northwood heeft en PC3200 geheugen. Er bestaat wel sneller DDR-geheugen (PC3500, zelfs PC4000) maar dat is dan wel weer overdreven duur, voor dat geld kun je IMO beter een snellere CPU of meer PC3200-geheugen kopen.
Oud 08-11-2004, 17:05
Verwijderd
Fuck, sorry, ik heb niet goed gelezen. Er zijn natuurlijk ook processoren die een 800 MHz FSB hebben, ik ben in de war met 400 MHz FSB-processoren waarvan het RAM op 800 MHz draait.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 17:07
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-11-2004 @ 16:56 :
Een 800 MHz FSB bij een P4 kan dus zowel een Willamette zijn als een Northwood. Nu zijn veruit de meeste Northwoods verkocht met DDR-planken. Alleen in het begin zijn er Northwoods verkocht op RDRAM-planken, die inderdaad PC1066 (4x 133 MHz) quad pumped bus hadden.

Je zult dus eerst moeten uitzoeken wat voor processor je hebt, maar ik schat de kans niet groot in dat er sneller geheugen op kan, je bent waarschijnlijk gebonden aan het oude PC800 RDRAM.
Is dat niet 533 fsb zoals de meeste pentiums hebben?.
1066 is net uit.

@ TS, overlocken met Dviders, dus laat je je geheugen op 200 lopen.(5:4 of zo)
Of, wat voor geheugen heb je?A merk geheugen laat zich goed overlocken.
Oud 08-11-2004, 17:12
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 08-11-2004 @ 18:07 :
Is dat niet 533 fsb zoals de meeste pentiums hebben?.
1066 is net uit.
Nee, ik bedoelde gewoon ouwe P4's met 400 MHz FSB en PC800 RDRAM-geheugen, daarmee was ik in de war. De nieuwere hebben inderdaad 533 Mhz FSB en PC2100 DDR-geheugen of 800 MHz FSB en PC3200 DDR geheugen. Nu moet ik je bekennen dat ik me niet zo met Intel bezighoud. Gebruikt een P4 533 FSB eigenlijk ook 133 MHz (=266 MHz DDR, dus PC2100) DDR?

Processoren met 1066 MHz FSB zijn er inderdaad ook, die hebben gewoon een quad pumped bus van viermaal 266 MHz en daar hoort dus ook sneller geheugen bij. In het verleden zijn er ook wel P4's geweest die SDR gebruikten, dat was helemaal een ramp. Die dingen hadden dus quad pumped 400 MHz bus en gewoon SDRAM, dus niet DDR, op 100 Mhz. Voeg daarbij de problemen destijds met de MTH van de i820 chipsets en je weet waarom er veel mensen zijn overgestapt op een Athlon.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 17:23
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-11-2004 @ 18:12 :
N Gebruikt een P4 533 FSB eigenlijk ook 133 MHz (=266 MHz DDR, dus PC2100) DDR?
Gebruikt geloof ik pc2100 jah, of pc/2700.

Maar vind het een beetje een marketings truck van Intel, 800fsb wat werkelijk maar 200 is.

Maar jah, dat is mijn story.
Ben niet zo bekend met Intel alleen hun quad based cores en die proccesors gebruiken beter de dual channel, etc.
Oud 08-11-2004, 17:48
Verwijderd
Ja, ik dacht dus PC2700 voor een P4 met 533 MHz FSB, maar dat zou betekenen dat het geheugen asynchroon loopt. En zoals we allemaal weten is asynchroon geheugen/FSB-verkeer niet snel, je krijgt waitstates, ander gezeik, noem maar op.

Die 800 MHz FSB is trouwens niet echt een marketingtruuc. Het verkeer tussen de processor en de northbridge wordt er ook echt viermaal sneller door, net zoals bij DDR-ram het geheugen ook echt tweemaal sneller is dan 'gewoon' 133 MHz.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 18:04
Jolt
Jolt is offline
800 fsb = 200 mhz x 4 door hun quad rotzooi.

Maar jah, de meeste consumenten denken toch alleen in mhz's.
Maar dit is weer offtopic.

Als ts wilt overlocken, zonder extra dingen, moet hij eens proberen om zijn geheugen a-sync te zetten, maar dan verliest hij waarschijnlijk wel geheugen band breete. Die de hogere clocksnelheid niet tegen kan.
Oud 08-11-2004, 19:40
Raytheon
Raytheon is offline
k, ik heb een northwood:
Intel Pentium 3,2 Ghz
Asus P4C800 DELUXE
1024MB DDR PC3200 van Dane-Elec
jah ik wou hem eigenlijk 1:1 laten lopen maar dat kan mn mem dus niet meer aan... Moet ik dan snellere RAM kopen en als dat zo is welke snelheid? Of is er een andere manier?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 19:44
Jolt
Jolt is offline
Hoe ik je al zei, dviders, dus 5:4 of zo.

Dane Elec moet wel wat hoger komen dan standaard, je zou eventuel mits je goede koeling hebt en airflow je voltage verhogen van je mem.

Maar te hoog is niet goed.!!!Dan burn je namelijk je mem.

Een reepje pc/3500 512 geheugen kost ongeveer het dubbelde van een reepje pc/3200.

Of je moet kunnen kijken of je dit geheugen kan verkopen en OCZ of ander goed overlock geheugen kopen.

Maar probeer het eerst eens met dit geheugen.
Oud 08-11-2004, 20:27
Raytheon
Raytheon is offline
okay ik zal het proberen met dviders. Hoe moet je dat doen? Je bedoelt dat je alles 5:4 laat lopen inplaats van 1:1?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 20:33
Raytheon
Raytheon is offline
Ik heb laat mijn mem nu trouwnes op 210mhz lopen zonder mijn voltage om hoog te doen. En de airflow is nog niet optimaal dus het kan nog hoger? Zal heel mooi zijn
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 20:38
Jolt
Jolt is offline
Sommige komen 20 mhz of iets meer boven hun normale snelheid.

Moet je ff kijken hoe je je dviders moet zetten maar je verliest geloof ik wel een snelheidsboost.

Moet je ff benchen met Everest.
Oud 08-11-2004, 21:34
M@rco
M@rco is offline
Maar m.i. is het hele idee achter overclocken dat je meer haalt uit je huidige hardware. Als je nieuwe (dure) onderdelen moet kopen om beter te kunnen overclocken dan valt dat hele idee weg. Kun je beter een snellere processor kopen of meer geheugen, dan heb je nl. een gegarandeerde snelheidswinst. Straks zet je je FSB op 230MHz en blijkt dat je CPU niet stabiel meer is op ~3200MHz, dan zit je daar met je dure geheugen
Oud 08-11-2004, 21:42
Jolt
Jolt is offline
Hehe.

Dat klopt, maar als je een nieuwe processor koopt, is het vaker ook een nieuw moederbord misschien nieuwe 3dkaart.. etc.

Btw waarom wilt ts overlocken? Meer performance?
Post dan eens je specs?
Oud 08-11-2004, 23:21
Verwijderd
Voor dat kleine verschil (200-210-220 MHz) hoef je het in elk geval niet te doen. Dat is het nare van lagere P4's (2.4-2.8 GHz) met hoge FSB's. De 533 MHz-modellen kun je veel beter overklokken omdat daar nog veel meer speelruimte zit, met name ook op het geheugen.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 23:39
Energie
Energie is offline
ik heb geheugen en die loopt op 533 mhz waarbij me fsb ook op 533mhz loopt .. gooo rdr ram maar door die dell moederboard overclocken hooo maar, laatste keer dat ik dell neem

Laatst gewijzigd op 08-11-2004 om 23:44.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 06:00
Raytheon
Raytheon is offline
hmmm tja daar zit allemaal wat in.
Ik wil overclocken omdat het me leukt lijkt om meer uit de kast te halen
hier zijn mn specs>
Intel Pentium 4 3,2Ghz (Northwood)
Asus P4800 DELUXE motherboard
1024MB DDR PC3200
Maxtor 250GB Harddisc
Asus AX800 256MB
ZS 2
eeeuh en verder heb ik nieuwe koeler> Coolermaster JET 4

zoiets?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 06:22
Raytheon
Raytheon is offline
hmm in mn bios kan ik de snelheid van mn mem wel veranderen. Maar daar branden mn reepjes van door toch.
snap er nog niet zo heel veel van
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 10:55
Jolt
Jolt is offline
Door dell kan je niet veel in die Bios instellen .
Wat je misschien beter kan doen, is werken met je timings van je men.

Lees dit en dit
Oud 09-11-2004, 12:39
Energie
Energie is offline
Citaat:
Jolt schreef op 09-11-2004 @ 11:55 :
Door dell kan je niet veel in die Bios instellen .
Wat je misschien beter kan doen, is werken met je timings van je men.

Lees dit en dit
denk niet dat dat veel zal helpen hoor, enigste optie die ik heb is een nieuwe moederboard kopen + nieuwe geheugen aangezien rdr ram niet meer past op de huidige omdat ze te duur waren , en moet ik waarschijnlijk ook nog nieuwe behuizing ... pfff en ga zo maar door wil ook meteen een nieuwe videokaart..
Oud 09-11-2004, 12:47
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Energie schreef op 09-11-2004 @ 13:39 :
denk niet dat dat veel zal helpen hoor, enigste optie die ik heb is een nieuwe moederboard kopen + nieuwe geheugen aangezien rdr ram niet meer past op de huidige omdat ze te duur waren , en moet ik waarschijnlijk ook nog nieuwe behuizing ... pfff en ga zo maar door wil ook meteen een nieuwe videokaart..
Dat van de timings was voor de ts.
Maar welke dell heb je dan?
Zou gewoon door sparen en dan een heel nieuw systeem in elkaar te zetten. En eventuel een nieuwe kast, moet je kijken hoe groot je kast nu is. Voor 300+euro heb je al een leuke mobo/cpu/ram combo, en dan nog een videokaart....

Try de hcc , daar hebben ze soms wel een leuke mobo/cpu/ram aanbieding. Of 2e hands.
Oud 09-11-2004, 13:40
Energie
Energie is offline
Citaat:
Jolt schreef op 09-11-2004 @ 13:47 :
Dat van de timings was voor de ts.
Maar welke dell heb je dan?
Zou gewoon door sparen en dan een heel nieuw systeem in elkaar te zetten. En eventuel een nieuwe kast, moet je kijken hoe groot je kast nu is. Voor 300+euro heb je al een leuke mobo/cpu/ram combo, en dan nog een videokaart....

Try de hcc , daar hebben ze soms wel een leuke mobo/cpu/ram aanbieding. Of 2e hands.
dell8250 specs :
512MB pc1066 rdr-ram (533Mhz)
P4 2,8 @533mhz
120GB hd 2MB seagate
ati9700tx (AGP)
moederboard?dell Chipset Intel 850E

probleem ligt em dus in de mobo, waarbij de nieuwe standaart 775 dus ook betekent nieuwe cpu Pci-e geen agp .. dus ook nieuwe videokaart.
Oud 09-11-2004, 13:57
Jolt
Jolt is offline
Er zijn nog genoeg moederborden die agp hebben hoor.
Oud 11-11-2004, 12:06
Energie
Energie is offline
Citaat:
Jolt schreef op 09-11-2004 @ 14:57 :
Er zijn nog genoeg moederborden die agp hebben hoor.
idd, maar als de standaart pci-e word ..... en je zit het nu ook al gebeuren met video kaarten, de top is pci-e
Oud 11-11-2004, 12:20
Jolt
Jolt is offline
Pci- e presteert wel slechter dan agp hoor. CHeck sommige reviews maar eens.
Oud 11-11-2004, 12:44
Verwijderd
Tuurlijk, dit is ook gewoon slap gelul. Alsof op het exacte moment dat PCI-e kaarten ruim beschikbaar komen, ineens alle AGP-kaarten waardeloos zijn en er geen AGP-borden meer beschikbaar zijn. Denk na.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 12:48
Jolt
Jolt is offline
Pci-e zijn beter beschikbaar dan de X800 en 6800 serie...
De X800XT op pci express is al een hele tijd leverbaar. De agp versie van de X800XT of X800XT PE nog altijd niet.
Oud 11-11-2004, 12:50
Verwijderd
Maar dan nog. Het busprotocol is niet van wat je noemt enorme invloed op prestaties. De potentie is groter, maar als precies dezelfde chip op een AGP- en een PCI-e-kaart zit, dan is het verschil niet wereldschokkend.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 12:54
Jolt
Jolt is offline
Of slechter ..
Oud 11-11-2004, 13:00
Verwijderd
Mja, de eerste AGP-kaarten presteerden ook slechter dan PCI-kaarten destijds. Maar het is natuurlijk onzin om te zeggen dat je nu geen AGP-bord meer wilt kopen, omdat PCI-e eraan zit te komen. Als je nu een snelle PC nodig hebt moet je die gewoon kopen.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 15:20
Energie
Energie is offline
Het is net zoiets als de socket 775 voor de intel die nu de standaart word terwijl ik nu 478 socket heb, idd kan ik die processor ook dus weg knikkeren met een nieuwe mobo
Reageren

Regels voor berichten