Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dumbass ![]() |
![]() |
||
Citaat:
popmuziek tegenwoordig is niet anders dan wat platenmaatschappijen uit andere muziekstijlen jatten en in een papje met veel suiker de consument ingieten.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Popmuziek in mijn ogen is die muziek die aanslaat op groot publiek. Je kan als muzikant daar op in springen, door dat te maken waarvan jij verwacht dat het grote publiek het waarderen zal, en op die manier succes verkrijgen. Je kan als muzikant ook iets maken wat zonder de intentie aanslaat bij het grote publiek, en op die manier de status "pop-muziek" verkrijgt.
Volgensmij is dat niet iets van de laatste tijd, maar al vanaf het ontstaan van massa-media. |
![]() |
|
![]() |
eXo heeft zelf helemaal geen definitie gegeven dus hoe kun je dan met hem mee gaan?
Ik heb eXo al vaker onzin uit zien braken. Wat Concito zegt is als je het kortzichtig bekijkt gewoon helemaal waar en is gewoon de essentie van de popmuziek. Alhoewel men vaak de rock-versie van pop als het echte popgenre ziet en dat is waarschijnlijk waar eXo de fout in gaat. Er zijn best enkele muziektechnische eisen te bedenken waar popmuziek aan zou moeten voldoen en dit vooral qua harmonie, structuur en het gebruik van thema's maar dit is puur toeval en heeft te maken met de westerse cultuur, het menselijk cognitive vermogen, en de westerse muziek opzichzelf. Want popmuziek is en blijft een onderdeel van onze kapitalistische consumptiemaatschappij met trends en idols, wat wij pakkend en tijdens het voor de eerste keer horen lekker in het gehoor vinden liggen heeft vooral te maken met de werking van onze hersenen en popmuziek is en blijft westerse muziek met het westerse gelijkzwevende stemming, westerse ritmes, westerse polyfonie/harmonie en westerse zingstijl. Let maar eens op als er straks een nieuwe trend is in de wereld van de popmuziek. Als er een band toevellig doorbreekt dan zul je zien dat de platenmaatschappijen gelijk opzoek gaan naar (mogelijke) klonen van deze band of ze zelf gaat maken om zo de nieuwe trend zoveel mogelijk uit te melken. De enige basis op welke die mensen van die platenmaatschappijen beslissingen maken zijn afwegingen op baisis van trends en commercieel gewin. En de term 'lichte muziek' vind ik ook zeer vreemd. Deze ken je ook enkel in het nederlands. klassieke muziek is vaak velen maler 'lichter' dan jazz. Maar het is maar net hoe ze 'licht' defineren. Ik zou dat op muziektechnische basis doen en dan zie je dat klassieke muziek vaak hele lichte harmonie heeft, vooral de oudere klassieke muziek uit de dagen van polyfone koorkerkmuziek, renaissance, baroque, rococo en het klassicisme. Daarna werd het natuurlijk al een stuk dissonanter qua harmonie. Maar misschien bedoeld men wel de betekenis en waarde van de muziek. Klassieke muziek heeft soms een erg diepe betekenis en lichte muziek niet. Natuurlijk zijn ook hierop allerlei uitzonderingen. Alhoewel de sociale functie van klassieke muziek toch heel anders was dan die van lichte muziek. Toch blijft het een stomme term. En waarom ik dom zou zijn ontgaat me. Ik hoop niet dat je jezelf beledigd voelt omdat ik je illusionaire roze wolk iets aangetast heb, dat zou te genant zijn. Ik mag dan wel een soms stuitende mening hebben over muziek maar ik weet er toch wel wat van af. Een beetje respect voor een ander is toch wel op z'n plaats. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ging met Exo mee dat ik de uitspraak van Concito helemaal niet waar vind. Daarom vind ik nog niemand dom. Ik vind het gewoon een beetje vaag om alle pop over dezelfde kam te scheren, pop is wat verkoopt en dat hoeft niet geript te zijn van iets anders. Vaak zat staan er nummers in die top 40 waarbij je je afvraagt hoe die nu kunnen verkopen (omdat dat daar niet de 'mainstream'-gedachte achterzit).
Daarbij vind ik pop persoonlijk alles wat goed verkoopt (en ik denk dan echt aan de originele term populair). Helmut Lotti is ook populair, Eddy Wally is zelfs populair, en zo zijn er heel wat mensen die ontzettend goed verkopen maar die niet als pop worden gezien omdat ze niet voldoen aan het ideaal. Maar dat is puur mijn mening. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zo diep hoeft op pop-muziek en haar essentie niet te worden ingegaan; het is een fenomeen wat over het algemeen voor zichzelf spreekt. Bovendien is het zangstijl, en niet zingstijl. ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Ok ik had geen dumbass moeten zeggen, dat was niet zo aardig van me en idd niet respectvol. Ik zal proberen nog een nuttige reply te typen maar ik denk dat het me morgen beter af gaat.
Vandale zegt: pop·mu·ziek (de ~ (v.)) 1 hedendaagse populaire muziek => pop Hedendaags en populair, ergo: als het populair is, is het pop. Dat is imho een beetje een rare definitie, want hoe meet je populairiteit? Klassieke muziek is ook populair (in bep. kringen) en bijvoorbeeld Peter Andre (ja ken je 'm nog) is allang niet meer populair en toch is het popmuziek. Een sluitende definitie kan ik dus niet geven maar: Citaat:
Citaat:
En wat te denken van synthpop ed? Nee, alle popmuziek afdoen als hersenloze pulp, daar ben ik het niet mee eens. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Enquete kledinggedrag Meunsel | 9 | 28-03-2010 17:12 | |
Algemene schoolzaken |
Enquete over vakken Duits en Geschiedenis Nishu | 24 | 05-05-2007 20:07 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
evolutietheorie see it | 500 | 29-03-2005 23:17 | |
Verhalen & Gedichten |
Welk boek lees je nu? pt. II Blitzkrieg Bop | 500 | 19-07-2004 14:33 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Nieuw 'politiek' systeem,wereldorde, levensbeschouwing. Cooperatieve Anarchie. Isa | 28 | 13-06-2003 20:47 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Kan iemand me please, please helpen!! Met deze kutsom!!! Wilmy | 0 | 18-06-2002 21:24 |