Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-10-2003, 14:19
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Een boek wat echt een aanrader is om te lezen, hoewel het al 40 jaar oud is, is De zaak 40/61 van Harry Mulisch. Mulisch beschrijft in dit boek het beroemde proces tegen nazi-kopstuk Adolf Eichmann, die voor een groot deel verantwoordelijkheid droeg voor de holocaust. Ondertussen wordt het boek doorspekt met beschrijvingen van Israël, waar het proces plaatsvond. Het boek is geen boek om even makkelijk doorheen te lezen. Het laat je bewust stilstaan bij de gruwelen van de jodenvervolging. Zelf kwam ik niet verder dan 10-20 pagina's per dag, omdat het erg aangrijpend is om te lezen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-10-2003, 17:36
Verwijderd
Ik las ook wel eens een boek van Mulisch en kon ook moeilijk meer dan twintig bladzijden per dag lezen. Maar dat was meer omdat ik telkens tegen zijn enorme ego opliep als ik mij een weg worstelde tussen zijn gekunstelde quasi-intellect.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 17:00
miffy the bunny
miffy the bunny is offline
ik moest een hoofdtuk lezen van dit boek bij nederlands en ik vond het zo aangrijpend dat ik heb besloten het boek -nooit- te lezen. volgens mij was het het laatste hoofdstuk, waarin bergen-belsen beschreven werd. just horrible.
Oud 28-10-2003, 16:43
Insane Juggalo
Citaat:
miffy the bunny schreef op 24-10-2003 @ 18:00:
ik moest een hoofdtuk lezen van dit boek bij nederlands en ik vond het zo aangrijpend dat ik heb besloten het boek -nooit- te lezen. volgens mij was het het laatste hoofdstuk, waarin bergen-belsen beschreven werd. just horrible.
Inderdaad, gruwelijk stuk. Ik heb het juist uitgelezen, omdat ik vind dat mensen zich bewust moeten blijven van de gebeurtenissen tijdens de holocaust en 6 miljoen niet gewoon een dood getal mag worden.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 17:07
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 23-10-2003 @ 18:36:
Ik las ook wel eens een boek van Mulisch en kon ook moeilijk meer dan twintig bladzijden per dag lezen. Maar dat was meer omdat ik telkens tegen zijn enorme ego opliep als ik mij een weg worstelde tussen zijn gekunstelde quasi-intellect.

LUH-3417
Vreemd, daar heb ik nou nooit last van. Vooroordeel misschien? Je zou de eerste niet zijn.

Ik heb het boek niet gelezen, en ook nog nooit zien staan ik heb wel 3 andere boeken gelezen van Mulisch, waarvan ik Siegfried erg goed vond.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 17:45
Verwijderd
Waarschijnlijk wel. Ik las 'voer voor psychologen' omdat ik al jaren afgaf op Mulisch en eindelijk iets van hem wilde lezen. Het viel me best tegen. Zijn stijl is best ok, maar de inhoud vond ik niet zo boeiend.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 18:18
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 28-10-2003 @ 17:43:
Inderdaad, gruwelijk stuk. Ik heb het juist uitgelezen, omdat ik vind dat mensen zich bewust moeten blijven van de gebeurtenissen tijdens de holocaust en 6 miljoen niet gewoon een dood getal mag worden.
Ik wil niet vervelend doen maar waarschijnlijk zijn er geen zes miljoen mensen vermoord. Het exacte aantal is niet bekend. Maar zeker is dat het er minder waren. (profielwerkstuk over concentratiekampen)
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 19:43
J-roen
J-roen is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 28-10-2003 @ 18:45:
Waarschijnlijk wel. Ik las 'voer voor psychologen' omdat ik al jaren afgaf op Mulisch en eindelijk iets van hem wilde lezen. Het viel me best tegen. Zijn stijl is best ok, maar de inhoud vond ik niet zo boeiend.

LUH-3417
Ik twijfel natuurlijk niet aan je literaire oordelingsvermogen, maar had je niet beter in plaats van 'voer voor psychologen' een ander boek van Mulisch kunnen lezen? Volgens mij is 'voer voor psychologen' niet geheel representatief voor het hele oeuvre van Harry.
Oud 28-10-2003, 21:54
Verwijderd
Weet ik, maar het was de enige die ik voor één euro kon kopen bij de kringloopwinkel op het dorp.

Hij stonk trouwens naar de adem van zieke, oude mannen. Dat was ook niet echt positief voor de leeservaring. Het leeggieten van een flesje aftershave maakte de boel er niet beter op.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 22:56
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
En wat voor de twaalf milioen russen die in de bittere vrieskou stierven in verselijke omstandigheden?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 14:38
Verwijderd
Sinds de Westerse kant van de Berlijnse muur de koude oorlog won, zijn Russen officieel geen mensen meer. Hetzelfde geld voor iedereen in het midden-oosten en de derde wereld. Eigenlijk telt alleen Amerika mee, en soms ook Europa.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 03-11-2003, 13:09
Insane Juggalo
Citaat:
skatboard schreef op 28-10-2003 @ 19:18:
Ik wil niet vervelend doen maar waarschijnlijk zijn er geen zes miljoen mensen vermoord. Het exacte aantal is niet bekend. Maar zeker is dat het er minder waren. (profielwerkstuk over concentratiekampen)
Misschien niet direct vermoord, maar niet iedereen die in de concentratiekampen gestorven is, is vermoord. Velen zijn overleden aan ondervoeding of ziektes als cholera, tyfus en tuberculose. Bovendien, al zijn het er geen zes miljoen, zeker is wel dat de holocaust veel te veel slachtoffers heeft gemaakt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten