Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-04-2002, 11:55
SounD
SounD is offline
Een erg persoonlijk gedicht dat ik moest maken of dingen van me af te schrijven. Alleen in moeilijk engels kan ik mijn complexe gedachten kwijt. Velen zullen het wel weer te moeilijk vinden.

I was open, I was kind.
I was happy, but so blind.

Manipulated like a toy
not really wanted..
Sweet and innocent, just a boy
taken for granted.

I must be awful to deserve this pain.
I must be doing something wrong,
because everything has fallen apart
I was stabbed over and over again
to survive I had to be strong,
to protect me I have frozen my heart.

Everything stops, no more confrontation
I don't even feel..
A desperate need for alteration
I need time to heal

Should I be like the dragon, powerful and blue.
Enduring being of water and splashes
coiling my cerulean body in an erratic way
Should I be like the Phoenix with a crimson hue.
Impulsive creature of fire and ashes,
burning myself, for ever renewing instead of decay

In the end it doesn't even matter
Whether I'm a troll or elf
I will refuse to perish or shatter
And remain true to myself

I am happy, I am me.
I'll be lucky, I'll be free.
Oud 24-04-2002, 12:03
wizzardezz
wizzardezz is offline
as i said bevore
great poem
t is ggewoon goed ook omdat ie gevoelens vertaalt
Oud 24-04-2002, 13:59
iamre18
iamre18 is offline
Grotendeels snap ik het gedicht, alleen de 5e strophe vind ik wat moeilijk te begrijpen.....zou je die wat kunnen toelichten?....
Ik vind 'm overigens erg mooi.....de 1 e en 2e strophe maken het gedicht mooi!! en maken 'em echt af!

liefs,
Mariamne
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 15:29
SounD
SounD is offline
Citaat:
iamre18 schreef:
Grotendeels snap ik het gedicht, alleen de 5e strophe vind ik wat moeilijk te begrijpen.....zou je die wat kunnen toelichten?....
Ik vind 'm overigens erg mooi.....de 1 e en 2e strophe maken het gedicht mooi!! en maken 'em echt af!
Je zegt 1e en 2e strofe die het gedicht mooi en af maken.. zelf vind ik dat van eerste en laatste strofe.
Ik zal wel even een toelichting geven bij het gedicht per strofe.

Strofe 1, verleden hoe ik toen was.

Strofe 2, er ging nogal wat mis maar wist ik veel

Strofe 3, realisatie van alles dat mis gaat.. en het verdoven van gevoel om de pijn niet meer te hoeven voelen.

Strofe 4, keerpunt

Strofe 5, twijfel.. tweestrijdigheid in mezelf. Draak en Phoenix zijn Yin en Yang, symbolen voor de dualiteit in me en het onvermogen om een keuze te maken.

Strofe 6, beslissing. Het vinden van een gezonde manier om door te gaan, in tegenstelling tot het bevriezen van emoties om alleen maar te kunnen overleven.

Strofe 7, Geluk, acceptatie en toekomst

Het gedicht bouwt op, wordt moeilijker rond het keerpunt en bouwt dan weer af. Begin en eind situatie zijn vol hoop en simpel, mijn worstelingen worden weergegeven door de moeilijkere delen.
Moeilijk als in langere zinnen, moeilijker woorden, complexere emoties en langere tijd voordat je weer een rijmwoord tegen komt.

Ik hoop dat mijn gedicht nu beter te snappen is..
symbolen als Dragon en elf passen bij mij, is voor iemand die me niet persoonlijk kent moeilijk te duiden.
De echt persoonlijke achterliggende details ga ik liever niet op in.

Laatst gewijzigd op 24-04-2002 om 22:33.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 15:42
iamre18
iamre18 is offline
Citaat:
SounD schreef:

Je zegt 1e en 2e strofe die het gedicht mooi en af maken.. zelf vind ik dat van eerste en laatste strofe.
Ik zal wel even een toelichting geven bij het gedicht per strofe.

Strofe 1, verleden hoe ik toen was.

Strofe 2, er ging nogal wat mis maar wist ik veel

Strofe 3, realisatie van alles dat mis gaat.. en het verdoven van gevoel om de pijn niet meer te hoeven voelen.

Strofe 4, keerpunt

Strofe 5, twijfel.. tweestrijdigheid in mezelf. Draak en Phoenix zijn Yin en Yang, symbolen voor de dualiteit in me en het onvermogen om een keuze te maken.

Strofe 6, beslissing. Het vinden van een gezonde manier om door te gaan, in tegenstelling tot het bevriezen van emoties om alleen maar te kunnen overleven.

Strofe 7, Geluk, acceptatie en toekomst

Het gedicht bouwt op, wordt moeilijker rond het keerpunt toe en bouwt dan weer af. Begin en eind situatie zijn vol hoop en simpel, mijn worstelingen worden weergegeven door de moeilijkere delen.
Moeilijk als in langere zinnen, moeilijker woorden, complexere emoties en langere tijd voordat je weer een rijmwoord tegen komt.

Ik hoop dat mijn gedicht nu beter te snappen is..
symbolen als Dragon en elf passen bij mij, is voor iemand die me niet persoonlijk kent moeilijk te duiden.
De echt persoonlijke achterliggende details ga ik liever niet op in.

Ik bedoelde ook 1e en laatste strophe....typfoutje
5e strophe=nuwelduidelijk...rest ook........persoonlijk details hoef je ook niet op in te gaan....moet je voor je zelf houden!...tnxx voor uitleg

xxx

Laatst gewijzigd op 24-04-2002 om 15:46.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 15:46
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik vind hem zeer mooi!!

Echt super, en wat dat moeilijk engels betreft, de mensjes die t nie snappen moeten dan maar ff een woordenboek pakken he

Kizzz Laura

P.s voor de slimmeriken die dalijk gaan vragen of ik echt 14 ben, ja dat ben ik, heb alleen toevallig engelse vrienden en lees veel engelse literatuur. Das schijnbaar erg goed voor je woordenschat
Oud 24-04-2002, 16:54
SpiT
SpiT is offline
heel mooj, begrijpelijk.. herkenbaar
ja, een raar gevoel beschrijf je.. heel goe gedaan
Oud 24-04-2002, 22:32
SounD
SounD is offline
Thnx voor al de positieve reacties

Citaat:
SpiT schreef:
heel mooj, begrijpelijk.. herkenbaar
ja, een raar gevoel beschrijf je.. heel goe gedaan
Beetje verbaasd over het herkenbare eraan ben ik wel.
Ik kan me voorstellen dat bepaalde dingen bekend voorkomen, maar omdat dit gedicht een periode van mijn leven van maanden beslaat, kan ik me moeilijk voorstellen dat anderen ook dit hele proces zo meegemaakt hebben.

Het mooiste van dit gedicht vind ik eigenlijk dat ik er iets mee heb af gesloten. Ik had het echt nodig om al de onzin die door mijn hoofdmaalde en de restjes pijn achter me te laten.
Oud 24-04-2002, 23:34
vakje27
vakje27 is offline
Mooi geschreven, knap hoe je die ontwikkeling in het gedicht hebt verwerkt!

En nu ik LotR aan het lezen ben, vind ik het leuk dat je trollen, elven en draken erin verwerkt heb
Oud 24-04-2002, 23:44
SounD
SounD is offline
Citaat:
Mooi geschreven, knap hoe je die ontwikkeling in het gedicht hebt verwerkt! En nu ik LotR aan het lezen ben, vind ik het leuk dat je trollen, elven en draken erin verwerkt heb
Thnx.

Al die zaken moesten een plaatst hebben. Mijn beste gedichten hebben een lage voorbereidingstijd bewust of onbewust..
en dan komen de woorden op een gegeven moment bij elkaar en worden een gedicht.

Fantasy is al langer een onderdeel van mijn leven en ik heb LOTR al jaren geleden gelezen. De draak is meer een oosterse invloed.

Eigenlijk heb ik het meeste er niet zo bewust in verwerkt..
er zijn ook dingen geweest in dit gedicht die verbazend waren voor mij en/of die ik later pas opgemerkt heb.
Oud 25-04-2002, 06:55
SpiT
SpiT is offline
Citaat:
SounD schreef:
Beetje verbaasd over het herkenbare eraan ben ik wel.
Ik kan me voorstellen dat bepaalde dingen bekend voorkomen, maar omdat dit gedicht een periode van mijn leven van maanden beslaat, kan ik me moeilijk voorstellen dat anderen ook dit hele proces zo meegemaakt hebben.
natuurlijk heb ik niet dat hele proces meegemaakt neej, maar je hebt het met een herkenbare stijl geschreve.. neej dat ook weer niet, hehe.. ik weet niet hoe ik het moet uitlegge..
er zitten herkenbare delen in (zoiets dan.. )
Oud 25-04-2002, 20:02
Verwijderd
Mooi! BTW ik vind het Engels niet te moeilijk *wordt even stil*
Met citaat reageren
Oud 26-04-2002, 10:09
Verwijderd
Nice dude
(b.t.w. het engels is niet zo moeilijk hoor )
Met citaat reageren
Oud 26-04-2002, 10:37
SounD
SounD is offline
Bedankt voor de positieve woorden allemaal

Gelukkig valt het moeilijke nu kennelijk mee.

Ik hoor regelmatig dat mensen woorden als Cerulean uit de 5de strofe moeilijk vinden of helemaal niet snappen.
Reageren

Regels voor berichten