Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-11-2003, 15:15
SilentFairy
SilentFairy is offline
Hmm, jah, dat heb ik dus gehad.
Alleen het lijkt er nu op dat het terug is aan het komen is...

Vroeg me af of er mensen hier waren die zelf lyme hebben/hebben gehad en me kunnen vertellen wat ik kan verwachten nu ik toch nog klachten heb ondanks dat ik beter ben verklaard.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 15:16
Aries
Aries is offline
dat kijken ze toch met bloedonderzoek na ?
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 15:22
SilentFairy
SilentFairy is offline
Citaat:
Aries schreef op 24-11-2003 @ 16:16:
dat kijken ze toch met bloedonderzoek na ?
Mjah...
Dat doen huisartsen jah.

Enige probleem is, dat het niet altijd met bloedonderzoek aan te tonen is. Zeker niet als je er al langer mee rondloopt
Zelfs antistoffen zijn vaak nauwelijks aan te tonen.

Bij mij is het dus geconstateerd door een alternatief arts... omdat ik volgens mijn (inmiddels ex) huisarts totaal gezond was. (dat terwijl ik niet meer fatsoenlijk naar school kon ivb met moeheid)

Mjah... het is vaak niet aan te tonen met bloedonderzoek dus... en het kan chronisch zijn.
Helaas is het ziektebeeld erg vaag en is er niet heel veel over het verloop van de ziekte bekend... En dus kan niemand mij echt goede info geven...
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 15:24
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
misschien wel handig als je even vertelt wat deze ziekte precies inhoudt. ik weet het namelijk niet.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 15:33
SilentFairy
SilentFairy is offline
Citaat:
*RainBow* schreef op 24-11-2003 @ 16:24:
misschien wel handig als je even vertelt wat deze ziekte precies inhoudt. ik weet het namelijk niet.
Oh, excuus...

Lyme is de ziekte die je krijgt na een tekenbeet. (al gaan dr nu ook stemmen op dat je het kan krijgen van besmette vliegen die vooral in warmere gebieden voorkomen)
Begint vaak met een grote rode plek rond de beet, wat bij ongeveer 70% van de lyme gevallen voorkomt...
Als lyme in dat stadium (die behalve de rooie vlek vergezeld wordt van griepachtige verschijnselen) wordt geconstateerd kan het vrij snel met anti-biotica genezen worden.
Wordt er geen tekenbeet gezien en ontstaat er geen rode plek (zoals bij mij dus) dan kan het jaren duren voordat lyme ontdekt wordt. Lyme kan dan ook niet altijd meer met bloedonderzoek aangetoond worden.
Symptomen zijn o.a. aantasting van het kraakbeen (wat gewrichtspijn en rug & nekpijn veroorzaakt), aantasting van spieren, aantasting van zenuwen, extreme moeheid, concentratieproblemen, zenuwuitval (geen gevoel meer in je benen), slaapproblemen, depressie enz... (dit zijn de symptomen waar ik heel erg last van had... verder zijn er nog verschillende andere symptomen)
Het ziektebeeld is heel erg vaak: De ene keer heb je heel erg pijn en ben je erg moe, andere dagen gaat het wel redelijk.
Lyme komt voor in 3 verschillende stadia: Het als eerste beschreven stadium (de rode vlek en griepachtige verschijnselen), het 2e stadium waar de bovenstaande symptomen bijhoren en het 3e stadium waarbij ledematen uit kunnen vallen en mensen bijvoorbeeld verlamd kunnen raken enz.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten