![]() |
||
![]() |
Citaat:
Lyme is de ziekte die je krijgt na een tekenbeet. (al gaan dr nu ook stemmen op dat je het kan krijgen van besmette vliegen die vooral in warmere gebieden voorkomen) Begint vaak met een grote rode plek rond de beet, wat bij ongeveer 70% van de lyme gevallen voorkomt... Als lyme in dat stadium (die behalve de rooie vlek vergezeld wordt van griepachtige verschijnselen) wordt geconstateerd kan het vrij snel met anti-biotica genezen worden. Wordt er geen tekenbeet gezien en ontstaat er geen rode plek (zoals bij mij dus) dan kan het jaren duren voordat lyme ontdekt wordt. Lyme kan dan ook niet altijd meer met bloedonderzoek aangetoond worden. Symptomen zijn o.a. aantasting van het kraakbeen (wat gewrichtspijn en rug & nekpijn veroorzaakt), aantasting van spieren, aantasting van zenuwen, extreme moeheid, concentratieproblemen, zenuwuitval (geen gevoel meer in je benen), slaapproblemen, depressie enz... (dit zijn de symptomen waar ik heel erg last van had... verder zijn er nog verschillende andere symptomen) Het ziektebeeld is heel erg vaak: De ene keer heb je heel erg pijn en ben je erg moe, andere dagen gaat het wel redelijk. Lyme komt voor in 3 verschillende stadia: Het als eerste beschreven stadium (de rode vlek en griepachtige verschijnselen), het 2e stadium waar de bovenstaande symptomen bijhoren en het 3e stadium waarbij ledematen uit kunnen vallen en mensen bijvoorbeeld verlamd kunnen raken enz. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Teken / ziekte van lyme? MaartenNL18 | 30 | 14-08-2016 12:56 | |
Algemene schoolzaken |
ziekte & school Verwijderd | 5 | 09-01-2012 15:32 | |
Lichaam & Gezondheid |
Altijd ziek Sihem | 87 | 08-01-2012 11:25 | |