![]() |
|
Hey allemaal,
Wat vinden jullie van het idee van minister van der hoeven om een toets voor kleuters in te voeren om zo 'achterstanden' op te sporen? (met het doel het geld dat nu merendeels naar allochtonen gaat beter te verdelen) Tis toch belachelijk! kinderen van die leeftijd horen te spelen, onbezorgd van hun jeugd genieten en daarbij zeggen zelfs toetsdeskundigen dat een leeftijd van minimaal 6 gewenst is wil men een sprekend resultaat bereiken. Laat die kinderen toch fijn in de zandbak spelen... -x- Eveline *rent naar zandbak ![]() http://www.planet.nl/planet/show/id=...6178/sc=d02c0f
__________________
~Fighting for peace is like fucking for virginity~
Laatst gewijzigd op 12-11-2003 om 17:08. |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Toen ik kleuter was heb ik een test ondergaan; ondervond er geen hinder van en mijn ouders wisten waar ze aan toe waren.
Ik denk dat een algehele testsysteem handig kan zijn in de zin van de kinderen beter begrijpen. Als iemand iets niet zo snel of juist heel snel begrijpt kun je daar heel snel op inspringen. NU is het vaak zo dat hoewel ze iets merken bij kleuters, ze niet de precieze oorzaak weten en kan het zelfs zijn dat bijvoorbeeld bij een hoogbegaafd kind de gaves niet ontdekt worden. Probleem zou dan kunnen zijn dat het kind zich niet thuisvoelt, niet weet wat te moeten doen en het totaal slecht doet op school.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
|
![]() |
|
Ik vind het onzin, voor elke wissewasje is er tegenwoordig wel een test. Als je geen duur klinkende ziekte hebt om te verklaren waarom je een stront irritant rotjoch bent of juist een verlegen introvert meisje dan hoor je er niet bij. En owee als je zoiets zegt of ze een keer corrigeert want dan ben je ongevoelig voor het arme kindje dat ADHD heeft. En ja er zijn ook mensen die er echt last van hebben maar daar maak ik een uitzondering voor.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Onzinnig om kleuters al te gaan toetsen. Helemaal als je weet dat de achterliggende gedachte is dat er dan enkel extra geld gaat naar scholen met slecht scorende leerlingen en dat de andere scholen dan gekort worden. het is m.i. dus weer het scheppen voor een mogelijkheid voor de zoveelste bezuiniging op onderwijs.
Ik zu ook wel eens willen dat men Van der Hoeven onderwerpt aan een paar testjes. |
![]() |
|
Zo'n kleutertoets lijkt me een belachelijk idee. Toetsen geven vaak een vertekend beeld. Zeker als de getoetsten zo jong zijn. Ik denk dat de juffrouw of meester veel beter zelf kan beoordelen waar de zwakke plekken van een kleuter liggen, omdat hij/zij die kleuter in de dagelijkse omgang ziet.
Ik ben als kleuter hoogbegaafd en licht autistisch getest. Licht autistisch ben ik volgens mezelf niet en mijn superieure intelligentie is natuurlijk nooit meer verdwenen. ![]() |
![]() |
|
Ik had zelfs begrepen dat ze van plan waren die testjes steekproefsgewijs af te nemen, omdat het teveel rotzooi gaf om iedereen te tellen.
Nu vraag ik me toch af, als je bij kinderen individuele achterstanden e.d. wil signaleren, hoe handig het dan is om die test steekproefsgewijs af te nemen.
__________________
Elke dag kaas is ook niet alles
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
So a baby seal walked into a club...
|
![]() |
|
Ik ben het met Gatara eens. De toetsen zijn goed, maar ze moeten niet alleen op achterstand letten, maar kennis en intelligentie. Als kinderen elk jaar of twee getest zouden worden, zouden mensen veel beter opgeleid kunnen worden. Het gebeurt gewoon veel te vaak dat laag- en hoogbegaafden en andere kinderen die geestelijk/verstandelijk afwijken van de gemiddelde leerling te laat of niet opgemerkt worden.
__________________
~eef <3 "No hugging, no learning."
|
![]() |
|
idd, want zolang toetsdeskundigen eerlijk toegeven dat zij nog niet in staat zijn om het gevraagde individuele prestatieniveau van jonge kinderen te bepalen lijkt het me sowieso niet erg nuttig. Een toets voor kleuters van 4 jaar lijkt mij uberhaupt niet zo'n goed idee, aangezien dat plan getorpedeerd wordt door deskundigen. Maar aandacht (dus geld) verdelen op basis van de feitelijke leerachterstand lijkt me wel een heel goed idee. Volgens mij moeten leerkrachten in het basisonderwijs tegenwoordig allemaal systematisch de vorderingen van hun leerlingen bijhouden. Na 2 jaar kleuteronderwijs heeft de school een behoorlijk goed inzicht in de leermoeilijkheden en aandachtspunten van iedere leerling. Het lijkt me dan ook heel logisch om de 6-jarige leeftijd van leerlingen als meetpunt te nemen voor de feitelijke leerachterstand. Daarvoor is geen extra toets nodig, maar kan geput worden uit de leerling volg systemen die nu al in gebruik zijn. De testen op 4 of 5jarige leeftijd zijn daarbij ook niet representatief omdat het een momentopname is en de kinderen nog veel te jong zijn. Ik vind ook wat iemand al eerder zei dat de kleuterleraren dit zelf veel beter kunnen beoordelen omdat zij het kind in de omgang kennen en niet alleen op een stuk papier.
__________________
~Fighting for peace is like fucking for virginity~
|
![]() |
|
Als men kan aantonen dat een toets een goed beeld geeft van de achterstand die een leerling wel of niet heeft en er door scholen niet al te veel gefraudeerd kan worden lijkt me dat wel een goed idee.
Dan gaat het geld ten minste naar de scholen met de meeste achterstandskinderen ipv naar de scholen met de meeste allochtonenkinderen. Nu lijkt mij persoonlijk 4 jaar nog erg jong, maar als onderzoekers beweren dat bij die kinderen een toets goed af te nemen is, en dat de resultaten representatief zijn dan moet ik dat maar geloven als leek.
__________________
Welcome to your mom's house!
|
![]() |
|
Misschien is zo'n test wel goed om achterstanden op te sturen, maar het is fraudegevoelig en het kost veel geld. Geld dat scholen niet hebben, vandaar ze ook eerder geneigd zullen zijn om te gaan frauderen.
Eigenlijk vind ik die kinderen ook wel erg jong om te toetsen
__________________
Als ik later groot ben, trouw ik met kermit de kikker :p | Tel wat je hebt, niet wat je mist
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|