Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-11-2003, 12:50
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Mijn zusje heeft van de week Friese schooltelevisie gekeken, en ik vroeg me af of er in Friesland nog steeds echt Fries wordt gesproken of toch ook veel Nederlands. En krijgen ze op middelbare scholen ook nog Fries? Zijn die boeken daar ook in het Fries?

Vind het echt een maf idee dat Friesland, zo'n klein provincietje in Nederland gewoon een andere taal heeft en zo...
Oud 16-11-2003, 12:51
Quiana
Quiana is offline
Volgens mij wordt daar veel Fries gesproken, kan me iig
nog herinneren dat ze wilden dat de chauffeurs in het
openbaar vervoer ook Fries spreken, denk niet dat dat
nu erg verandert is oid.

Volgens mij krijgen ze ook Fries op school ed (dus ook boeken,
lijkt me), maar dat weet ik niet zeker...
Oud 16-11-2003, 12:52
Machiavelli
Machiavelli is offline
Ik spreek gelukkig geen Fries en zal dat ook niet leren spreken. Het zijn daar gewoon een stel revolutionaire communistische zakkenvullers die zichzelf beter vinden dan de rest omdat ze een of ander brabbeltaaltje hebben ontwikkeld.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 12:54
PV
PV is offline
Laat ze dat Fries ff afschaffen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 12:54
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
PV schreef op 16-11-2003 @ 13:54:
Laat ze dat Fries ff afschaffen ofzo.
Precies, laten die achterlijke boeren maar eens Nederlands leren.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 12:55
wissie
wissie is offline
De oudere mensen spreken vaak nog echt Fries zoals het hoort. Veel jongeren spreken gewoon Nederlands, of 'stadsfries' zoals dat wordt genoemd. Dat is een soort mengeling van Nederlands en Fries.

Op school wordt tussen docent en leerling altijd Nederlands gesproken en wij gebruiken dezelfde boeken als middelbare scholen in de rest van Nederland. Sommige mensen spreken Fries, maar die spreken natuurlijk ook gewoon Nederlands als je dat liever hebt. Ik kan niet zeggen dat Fries bij ons op school veel voorkomt.

Alleen in de brugklas is Fries een verplicht vak. In de bovenbouw kan het in havo en vwo gekozen worden in het vrije deel, dus vrijwillig. Dan is het ook een examenvak.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 12:56
PV
PV is offline
Citaat:
wissie schreef op 16-11-2003 @ 13:55:
Alleen in de brugklas is Fies een verplicht vak. In de bovenbouw kan het in havo en vwo gekozen worden in het vrije deel, dus vrijwillig. Dan is het ook een examenvak.
pff, Fries verplicht... en over Turks als verplicht vak zeurt heel NL
Met citaat reageren
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 16-11-2003 @ 13:52:
Ik spreek gelukkig geen Fries en zal dat ook niet leren spreken. Het zijn daar gewoon een stel revolutionaire communistische zakkenvullers die zichzelf beter vinden dan de rest omdat ze een of ander brabbeltaaltje hebben ontwikkeld.
Dat slaat natuurlijk nergens op, het is juist geweldig dat die taal nog steeds in stand wordt gehouden, en hoe kom je er nou bij om te zeggen dat het revolutionaire communistische zakkenvullers zijn? Heb je daar ook enig bewijs voor, want ik heb er nooit iets van gemerkt, toen ik daar op vakantie was...
slaapkop
slaapkop is offline
Ze mogen van mij Limburgs dan ook wel tot officiele taal maken hoor
Oud 16-11-2003, 12:57
wissie
wissie is offline
Citaat:
PV schreef op 16-11-2003 @ 13:56:
pff, Fries verplicht... en over Turks als verplicht vak zeurt heel NL
Het wordt volgens mij niet als negatief ervaren. Het wordt gezien als een makkelijk vak, omdat de meesten het al wel kunnen spreken.
Maar voor mij was het een zeer moeilijk vak, omdat ik absoluut geen Fries kan spreken, laat staan schrijven.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 12:57
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
De oudere mensen spreken vaak nog echt Fries zoals het hoort. Veel jongeren spreken gewoon Nederlands, of 'stadsfries' zoals dat wordt genoemd. Dat is een soort mengeling van Nederlands en Fries.

Op school wordt tussen docent en leerling altijd Nederlands gesproken en wij gebruiken dezelfde boeken als middelbare scholen in de rest van Nederland. Sommige mensen spreken Fries, maar die spreken natuurlijk ook gewoon Nederlands als je dat liever hebt. Ik kan niet zeggen dat Fries bij ons op school veel voorkomt.

Alleen in de brugklas is Fries een verplicht vak. In de bovenbouw kan het in havo en vwo gekozen worden in het vrije deel, dus vrijwillig. Dan is het ook een examenvak.
Hartelijk bedankt, dat is precies wat ik wilde weten!!!
Oud 16-11-2003, 12:58
Koning
Koning is offline
jah ik spreek wel eens fries jah, spreekt lekker makkelijk.

meestal in de dorpen toch, in de stad praten ze "Liwaddes"
Oud 16-11-2003, 12:58
qghp
qghp is offline
Citaat:

Zo is het en niet anders, dus die mensen die zo kortzichtig zijn om te blijven roepen dat de helft van friesland de nederlandse taal niet beheerst kunnen zich net zogoed buiten deze discussie houden omdat ze toch niet weten waar ze over praten.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 12:59
PV
PV is offline
Citaat:
wissie schreef op 16-11-2003 @ 13:57:
Het wordt volgens mij niet als negatief ervaren. Het wordt gezien als een makkelijk vak, omdat de meesten het al wel kunnen spreken.
Maar voor mij was het een zeer moeilijk vak, omdat ik absoluut geen Fries kan spreken, laat staan schrijven.
Kan best zijn, maar 't is een beetje vreemd dat het verplicht is toch. Als keuzevak, okee. Maar verplicht terwijl andere scholen dat niet hebben (Limburgs, Zeeuws, wat dan ook).. nogal krom.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 12:59
p-chez
p-chez is offline
Citaat:
slaapkop schreef op 16-11-2003 @ 13:56:
Heeft Limburgs grammatica? Dacht 't niet; dus is 't een dialect.
Oud 16-11-2003, 13:02
wissie
wissie is offline
Citaat:
PV schreef op 16-11-2003 @ 13:59:
Kan best zijn, maar 't is een beetje vreemd dat het verplicht is toch. Als keuzevak, okee. Maar verplicht terwijl andere scholen dat niet hebben (Limburgs, Zeeuws, wat dan ook).. nogal krom.
Ja ik ben het wel met je eens. Maar je hebt in de brugklas zo veel nutteloze verplichte vakken, en blijkbaar wordt er op de Friese middelbare scholen waarde aan gehecht dat er onderwijs wordt gegeven in de Friese taal. Ik denk dat het komt omdat Fries een taal zou zijn, en Limburgs, Zeeuws enz niet. Niet dat ik het daarmee eens ben.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 13:03
koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
Ik was gister nog in Friesland. Mijn moeder is fries. Haar hele familie spreekt fries.
Fries wordt minder vaak gesproken want de taal wordt niet meer echt doorgegeven. De jeugd van nu spreek nog wel aardig fries mits hun ouders fries zijn.

Friesland is cool
Oud 16-11-2003, 13:03
qghp
qghp is offline
Citaat:
slaapkop schreef op 16-11-2003 @ 13:56:

Zulke opmerkingen zijn zo verschrikkelijk doelloos, er zijn in Nederland 2 officiele talen , Fries en Nederlands, en tientallen dialecten,(waar de rest van Nederland in veel gevallen ook bar weinig van verstaat)
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 13:04
slaapkop
slaapkop is offline
Citaat:
p-chez schreef op 16-11-2003 @ 13:59:
Heeft Limburgs grammatica? Dacht 't niet; dus is 't een dialect.
How ff wachten,
Er worden officiele cursussen limburgs schrift gegeven. Er is zeker Limburgs grammatica, maar die is zeer lastig. Een paar honderd mensen kennen het maar denk ik.
Oud 16-11-2003, 13:06
qghp
qghp is offline
Citaat:
slaapkop schreef op 16-11-2003 @ 14:04:
How ff wachten,
Er worden officiele cursussen limburgs schrift gegeven. Er is zeker Limburgs grammatica, maar die is zeer lastig. Een paar honderd mensen kennen het maar denk ik.
Dat zijn er dus veel te weinig om limburgs als een officiele taal te erkennen.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 13:07
slaapkop
slaapkop is offline
Citaat:
mat-ice schreef op 16-11-2003 @ 14:03:
Zulke opmerkingen zijn zo verschrikkelijk doelloos, er zijn in Nederland 2 officiele talen , Fries en Nederlands, en tientallen dialecten,(waar de rest van Nederland in veel gevallen ook bar weinig van verstaat)
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, het limburgs is meer verschillend met het ABN dan andere dialecten. Volgens mij is het alleen nog geen officiele taal omdat werkelijk elk dorpje zijn eigen dialect heeft.
Oud 16-11-2003, 13:09
slaapkop
slaapkop is offline
Citaat:
mat-ice schreef op 16-11-2003 @ 14:06:
Dat zijn er dus veel te weinig om limburgs als een officiele taal te erkennen.
Gesproken wordt het genoeg hoor, alleen het schrift is heel moeilijk.
Oud 16-11-2003, 13:09
qghp
qghp is offline
Citaat:
slaapkop schreef op 16-11-2003 @ 14:07:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, het limburgs is meer verschillend met het ABN dan andere dialecten. Volgens mij is het alleen nog geen officiele taal omdat werkelijk elk dorpje zijn eigen dialect heeft.
Je bent het er niet mee eens? dat Nederland 2 talen heeft is een FEIT, daar kun je het moeilijk niet mee eens zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 13:14
slaapkop
slaapkop is offline
Citaat:
mat-ice schreef op 16-11-2003 @ 14:09:
Je bent het er niet mee eens? dat Nederland 2 talen heeft is een FEIT, daar kun je het moeilijk niet mee eens zijn.
Het is een feit dat het nog niet officieel is staat opgeschreven. Maar als jij naar de Limburgse stad Kerkrade gaat (thuisbasis van Roda JC) Dan denk je echt dat je in Duitsland rondloopt. Als ik dat taaltje al niet begrijp, dan begrijp jij dat ook niet en kun je niet zeggen dat dat een dialect is want dat is echt gewoon een eigen taal.
Oud 16-11-2003, 13:19
Thomas
Thomas is offline
Mjah, zolang het allemaal niet officieel is.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-11-2003, 13:21
qghp
qghp is offline
Citaat:
Wawl schreef op 16-11-2003 @ 14:19:
Mjah, zolang het allemaal niet officieel is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten