| Advertentie | |
|
|
|
|
|
|
|
AANNAME:
2e^x(2x+1) = (2x+1)*2e^x EN DUS NIET 2e^x(2x+1) = 2e^(2x^2+2) dat was onduidelijk (2e^x) / x(2x+3) = 2e^x(2x+1) / (2x+3)^2 = {Beide kanten vermenigvuldigen met de deling} (2e^x) * (2x+3)^2 = x(2x+3) * 2e^x(2x+1) = { uitwerken van de maaltekens en kwadraat } 2e^x * (4x^2 +12x+9) = (2x^2+3x)*(2x+1)*2e^x = { beide kanten delen door 2e^x en rechts ff vermenigvuldigen uitwerken} 4x^2 + 12x + 9 = 4x^3+2x^2 + 6x^2 + 3x = { vereenvoudigen } 4x^2 + 12x + 9 = 4x^3 + 8x^2 + 3x = { vereenvoudigen } 9x + 9 = 4x^3 + 4x^2 dit kun je vast zelf wel ![]() onder voorbehoud, is een tijd geleden dat ik zo wiskunde heb gedaan, maar he tlijkt goed volgens mij
|
|
|
|
|||||||
|
Citaat:
1/x(2*x+3)=(2*x+1)/(2*x+3)2, dus (2*x+3)2=x(2*x+3)(2*x+1), dus 2*x+3=0 of 2*x+3=x(2*x+1), dus x=-1 1/2 of 2*x+3=2*x2+x, dus x=-1 1/2 of 2*x2-x-3=0, dus x=-1 1/2 of x=(1-sqrt(25))/4=(1-5)/4=-4/4 =-1 of x=(1+sqrt(25))/4=(1+5)/4=6/4=-1 1/2, dus x=-1 1/2 of x=-1. De oplossing x=-1 1/2 voldoet echter niet aan de vergelijking 2*ex/x(2*x+3)=2*ex(2*x+3)2 omdat er voor x=-1 1/2 door nul wordt gedeeld, wat niet is toegestaan. Citaat:
c) Deel beide leden door 4. Dit geeft: ln(x)=2/4=1/2, dus x=e1/2. d) ln(3*x)=3 <=> 3*x=e3, dus x=1/3*e3 e) ln(-x+2)=-2 <=> -x+2=e-2, dus -x=-2+e-2, dus x=2-e-2 f) ln2(x)=1/4 geeft: ln(x)=1/2 of ln(x)=-1/2, dus x=e1/2 of x=e-1/2 g) ln(x)=1+ln(5) <=> ln(x)=ln(e)+ln(5)=ln(5*e), dus x=5*e h) ln(x)=3-ln(4) <=> ln(x)=ln(e3)-ln(4)=ln(e3/4), dus x=e3/4=1/4*e3 i) Tel links en rechts ln(x-1) op. Dit geeft: ln(x+3)=ln(2)+ln(x-1)=ln(2(x-1))=ln(2*x-2). Er geldt: ln(a)=ln(b) <=> a=b, dus je krijgt: x+3=2*x-2, dus -x=-5, dus x=5. Citaat:
Citaat:
Citaat:
=-6/12=-1/2 of p=(-1+sqrt(25))/12=(-1+5)/12=4/12=1/3, dus x=e-1/2 of x=e1/3. Invullen van deze waarden van x in f geeft de bijbehorende y-waarde f(x). Er geldt dat de raaklijn de vergelijking y=-6*x+b heeft, dus invullen van x en de bijbehorende y in de vergelijking geeft de bijbehorende waarde van b, waarmee de vergelijking van de raaklijn is gevonden. Citaat:
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Laatst gewijzigd op 13-11-2003 om 19:08. |
|||||||
|
|
|||
|
Citaat:
Citaat:
= { beide kanten door x+1 delen } 9 = 4x^2 x = 1,5 of x = -1,5 je moet wel ff op uitzonderingen letten. |
|||
|
|
||
|
Citaat:
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
||
|
|
||
|
Citaat:
![]() Maar als ik nu even kijk...iets wazigs ![]() (2e^x) / x(2x+3) = 2e^x(2x+1) / (2x+3)^2 vul voor x = -1,5 in: iets / x(-3+3) = ietsanders / ( -3+3)^2 oftewel delen door 0 in de oorspronkelijke formule. Das toch neit toegestaan? Laatst gewijzigd op 12-11-2003 om 22:04. |
||
|
|
||||
|
Citaat:
Citaat:
9(x+1)-4*x2((x+1)=(x+1)(9-4*x2)=0, dus x+1=0 of 9-4*x2=0, dus x+1=0 of 4*x2=9. De overige stappen ken je al. Citaat:
1/x(2*x+3)=(2*x+1)/(2*x+3)2, dus (2*x+3)2=x(2*x+3)(2*x+1). Er geldt nu: 2*x+3=0 of 2*x+3=x(2*x+1)=2*x2+x, dus 2*x+3=0 of 2*x2-x-3=0. Uit 2*x+3=0 volgt: x=-1 1/2 en uit 2*x2-x-3=0 volgt: x=-1 1/2 of x=-1, maar x=-1 1/2 moet als oplossing inderdaad vervallen omdat je dan door nul deelt. Ik heb dat er inmiddels in mijn vorige reply bijgezet.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Laatst gewijzigd op 13-11-2003 om 19:14. |
||||
|
|
||||
|
Citaat:
![]() Citaat:
Beetje stom trouwens, als je dat niet mag. Los je het netjes (toch?) algebraisch op en dan is het nog niet goed ![]() Citaat:
|
||||
|
|
||
|
Citaat:
a*b=a*c => b=c, mis je de mogelijkheid dat a nul kan zijn, met het risico dat je links en rechts ongemerkt door nul deelt. In plaats daarvan dien je a*b=a*c op nul te herleiden. Dit geeft: a*b-a*c=a(b-c)=0, dus a=0 of b-c=0, dus a=0 of b=c. In dit geval heb je te maken met de equivalentie a*b=a*c <=> a=0 of b=c, en het is deze equivalentie waarvan je bij het oplossen van de vergelijking a*b=a*c gebruik dient te maken.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Laatst gewijzigd op 15-11-2003 om 13:41. |
||
|
|
|||
|
Citaat:
Citaat:
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
|||
|
|
||
|
Citaat:
. Overigens ben ik zeer benieuwd hoe Daantje_0705 het er bij haar wiskundetoets van af heeft gebracht.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
||
|
|
||
|
Citaat:
Behalve over exponenten en logaritmen ging de toets ook over correlatie en regressie en kansrekening. Het stuk over C&R heb ik denk ik een beetje onderschat, had andere dingen verwacht enzo dus dat ging niet zo lekker. De opdrachten over exponenten en logaritmen gingen vrij goed (de vergelijkingen kon ik allemaal oplossen, met de raaklijnen heb ik een beetje zitten stoeien), kansrekening ging wel heel goed volgens mij. Al met al was ik niet zo heel tevreden, t was een twijfelgeval. Ik was ook heel erg zenuwachtig (ben drie keer naar de wc geweest van de voren, was vergeten te eten en had dus heel erg honger en trilde heel erg). Het ging iig slechter dan mn vorige SE maar daar had ik dan ook een 8.5 voor (meetkunde en differentieren). Ik ben vandaag mn cijfer wezen vragen en ik had een 6.6!!!!!!! Ben opzich er wel blij mee, had verwacht dat ik rond de 7 zou hebben dus dat klopt aardig. Morgen gaan we het bespreken, ben benieuwd.IIg ontzettend bedankt voor jullie hulp (al kon ik het niet altijd even goed volgen maar waarschijnlijk vinden jullie dit soort dingen wel leuk om op te lossen)
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
|
||
|
|
|||||
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
|||||
| Advertentie |
|
|
![]() |
|
|