Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-11-2003, 13:33
extinction
extinction is offline
Altijd al willen weten, maar bij het zoeken naar de klank word ik afgeleid door de betekenis.

Duits klinkt hard, (dieze ieg tzait)
Frans zit vol met keel- en neusgeluiden, (bon vrôm rètte)
Engels klinkt bekakt (a fafafa, nuiw)

Maar hoe klinkt Nederlands? (graag ook betekenisloze fonetisch zooi als illustratie

Iemand een idee?
Oud 16-11-2003, 13:53
MickeyV
MickeyV is offline
Die vraag is lastig voor een Nederlander.
Oud 16-11-2003, 13:55
Verwijderd
Hollands .
Ik vind het relatief duidelijk en helder klinken.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 13:55
extinction
extinction is offline
@ MickeyV: Daar ben ik me volledig van bewust, maar op dit forum komen vast mensen die Nederlands niet als eerste taal hebben, of die niet dagelijks Nederlands praten, en dus heel misschien iets over de klank kunnen zeggen.
Oud 16-11-2003, 14:27
Nolita
Nolita is offline
Voor mij klinkt nederlands redelijk hard, minder duits maar toch redelijk hard. En niet 'vloeiend'. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen.
Oud 16-11-2003, 15:31
*run*
*run* is offline
toe k net in nederland was
hoorde k iedereen : weg wfdewggggkjeyrggggggjdasdgggggdgfgygfuyfgyfgfguyrfgrwuyfgruyfguryfgruy fgfygfgfyffgfygfyfgfygfyfygfggggggggggggggg
met 1 woord : G je hoort heeel erg veel g's en je vraagt je af of je ooit deze taal kunt spreken wel gelukt thank god !!
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 16:44
Verwijderd
Ik vind Duits helemaal niet hard klinken, met de zachte ch enzo... dan klinkt Nederlands volgens mij harder.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 16:46
*gaapt*
*gaapt* is offline
volgens mij klinkt nederlands alsof je de hele tijd aan het roggelen bent
Oud 16-11-2003, 17:55
Chayra-Ley
Chayra-Ley is offline
het klinkt behoorlijk hard, tenminste dat zeggen mensen die hier komen wonen en niks van de taal kennen.. het komt over als een erg agressief en schreeuwerig taaltje
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 18:14
extinction
extinction is offline
wow, danke zeer voor jullie reacties!
De g valt dus op....
Oud 16-11-2003, 22:20
MickeyV
MickeyV is offline
Ach ja, de G. Wat dat betreft lijkt de klank van het Nederlands wel enigszins op die van het Hebreeuws. Ook zo'n schrapende G.
Oud 16-11-2003, 22:51
Verwijderd
Volgens een Zweedse vriend van me lijkt Nederlands erg veel op Duits, maar dan met veel 'g'-klanken. ('g' als in geslachtsgemeenschap)
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 23:03
lucy48
lucy48 is offline
Volgens mij klinkt Nederlands ook wel als Noors toch?
Of andere Scandinavische talen
Oud 17-11-2003, 07:28
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Nederlands:

Een harde taal met veel G, Z, S, T

Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 08:53
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 16-11-2003 @ 23:20:
Ook zo'n schrapende G.
Ga naar Limburg en je zult verbaasd staan.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 09:42
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 17-11-2003 @ 09:53:
Ga naar Limburg en je zult verbaasd staan.
Limburg is dan ook al bijna buitenland
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 11:46
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 17-11-2003 @ 10:42:
Limburg is dan ook al bijna buitenland
Bijna, maar toch niet helemaal. ;-)
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 15:48
Verwijderd
Over het algemeen vind ik Duits een beetje tussen hard en zacht in, maar het is wel een taal om goed in te schelden.
Engels zou ik eerder zangerig dan bekakt noemen, Brits-Engels dus. Amerikaans-Engels is nassaal.
Frans noem ik eerder bekakt... ennehm, dan nu Nederlands.

Over het algemeen genomen vind ik Nederlands hard, niet echt een taal waarin je goed je gevoelens kan uiten, meer een... mja, zakelijke communicatie taal. En dat komt dus door ggggg's enzo... Veel harde klanken (k's, g's, z'ten etc).
Maar goed, talen verschillen overal weer; in het zuiden is het ineens veel zachter en zangeriger... en in het noorden veel nassaler... in het westen bekakter... Etc etc.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 17:27
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Ik ben ff naar de radio aan het luisteren...

Nederlands klinkt 'rauw': vrij hard ook. Dit komt volgens mij vooral door de 'r' en de 'g'. Daarentegen zijn klanken als 'bl', 'd' en lange klinkers 'ee', 'oo' zacht. De Nederlandse taal is dus een mengeling van harde en zachte klanken, maar aangezien de 'g' en de 'r' veel voorkomen, wordt het toch een rauwe taal. Ze lijkt ook veel op Scandinavische talen, maar daar kennen ze onze 'g' van 'grauw' niet. Dus dat klinkt dan al weer een stuk zachter. Om deze reden vind ik het Nederlands ook een stuk harder dan het Duits, want in Duitsland kennen ze alleen een zachte 'g', die is dus niet zo rauw.

Ik heb het hier trouwens over het ABN. Rauw of niet, ik vind het een mooie taal!
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 20:19
marrel15
Ik vind dat nederlands een beetje onverschillig klinkt, t kan er ook aan liggen dat ik in een dorpje op de hei woon maar toch. Ene ik zag ergens staan dat duits niet hard klinkt, moet je mijn duitse leraar eens horen praten, mijn god
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 20:30
extinction
extinction is offline
het interesseert me ook eigenlijk niet hoe duits, frans en engels nu werkelijk klinken, want dat weet ik wel. Het was slechts ter illustratie, en als inleiding op mijn vraag.
Oud 17-11-2003, 20:37
Nolita
Nolita is offline
Citaat:
lucy48 schreef op 17-11-2003 @ 00:03:
Volgens mij klinkt Nederlands ook wel als Noors toch?
Of andere Scandinavische talen
Ik vind niet echt dat het op gesproken noors lijkt...

Die g's zijn echt verschrikkelijk.... En h's ook.
Oud 17-11-2003, 21:45
faan
faan is offline
Ik vind Duits nogal homo-achtig klinken (kan t niet anders zeggen ), dan vooral als ik een Duitse presentator of jongen hoor praten.. zo van sicher -> sichaààh, weiter-> weitaààh
En die ts-uitspraak dan..
Ik heb geen idee hoe Nederlands klinkt
Oud 18-11-2003, 08:35
Verwijderd
Een Engelse jongen merkte op dat hij onze taal (inderdaad) als roggelen vond klinken. Hijzelf kreeg ook maar met veel moeite een G uit z'n strot. Volgensmij klinkt het alsof het Nederlands vooral veel korte woorden heeft, die in duizelingwekkend tempo op de ontvanger worden afgevuurd.
Then again, luister eens naar Japans, dat klinkt ook zo...

Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 09:48
Gatara
Gatara is offline
Ik had wel eens gehoord dat Tsjechen vonden dat het Nederlands klonk als het geluid van een varken door het vele G en R gerochel.

maarja, dan ging het dus wel over de harde G
Oud 18-11-2003, 09:52
extinction
extinction is offline
dus eigenlijk is Nederlands maar een vies taaltje?
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 13:29
MickeyV
MickeyV is offline
Vies?? Gunst, nee. Maar ook niet erg verfijnd. Edoch, een juister antwoord is: de klank van het Nederlands valt niet in abstracto vast te stellen. Immers, als je de eerste de beste Amsterdammer of Groninger zijn Nederlands hoort praten, lijkt inderdaad de slotsom gewettigd dat Nederlands niet makkelijk in het gehoor ligt. Als we anderzijds de gepolijste dictie van een Bolkestein of een Cliteur horen. dan lijkt alles zeer mee te vallen.

Dat geld voor Engels evenzeer. Denk aan Texaans, of plat Liverpool-Engels.
Oud 18-11-2003, 19:49
Verwijderd
Ik vind Nederlands vooral heel snel klinken...
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 10:19
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 18-11-2003 @ 14:29:
Vies?? Gunst, nee. Maar ook niet erg verfijnd. Edoch, een juister antwoord is: de klank van het Nederlands valt niet in abstracto vast te stellen. Immers, als je de eerste de beste Amsterdammer of Groninger zijn Nederlands hoort praten, lijkt inderdaad de slotsom gewettigd dat Nederlands niet makkelijk in het gehoor ligt. Als we anderzijds de gepolijste dictie van een Bolkestein of een Cliteur horen. dan lijkt alles zeer mee te vallen.

Dat geld voor Engels evenzeer. Denk aan Texaans, of plat Liverpool-Engels.
ach gadverdamme, cliteur en bolkestein spreken zo bekakt dat dat aangeleerd moet zijn en dus geen natuurlijk Nederlands
Oud 19-11-2003, 10:37
extinction
extinction is offline
Citaat:
Gatara schreef op 19-11-2003 @ 11:19:
ach gadverdamme, cliteur en bolkestein spreken zo bekakt dat dat aangeleerd moet zijn en dus geen natuurlijk Nederlands
hahahahhaa!

maar serieus, ik zit te denken, als ik nou een stuk tekst achterstevoren zou oplezen, zou dat een beeld geven van hoe nederlands klinkt? Zelfde frequentie van bepaalde letters, en ik wordt niet gehinderd door de betekenis?
Oud 19-11-2003, 12:13
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Gatara schreef op 19-11-2003 @ 11:19:

Ik stel hen u als exempel! Dat hun prononciatie u mishaagt, brengt slechts uw kleinburgerlijke smaak aan het licht.
Oud 19-11-2003, 17:41
faan
faan is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 19-11-2003 @ 13:13:

Ik stel hen u als exempel! Dat hun prononciatie u mishaagt, brengt slechts uw kleinburgerlijke smaak aan het licht.
Ja zo zie je maar weer dat je het niet van een vreemde hebt he mickeyV Sorry maar jouw taalgebruik leest ook niet lekker.. heb jij NL gestudeerd?
Oud 19-11-2003, 19:41
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Missy1234567890 schreef op 17-11-2003 @ 18:27:
in Duitsland kennen ze alleen een zachte 'g', die is dus niet zo rauw.
In feite kun je daarbij nog onderscheid maken tussen 2 g-klanken, namelijk de ich-laut en de ach-laut, waarbij de eerste weer zachter klinkt dan de tweede. Overigens wordt de term ABN niet meer gebruikt, maar is deze vervangen door de term Standaard Nederlands.
*al heb ik zelf de indruk, als ik naar sommige zenders luister, dat het standaard "Hilversums" met de harde g en de "kinderen-voor-kinderen"-r een overheersende vorm van het Nederlands is*
Oud 20-11-2003, 16:41
Optima
Optima is offline
de -sch en de -g klank schijnt erg onprettig te zijn voor buitenlanders. Voor de Amerikanen is de rollende -r onbegrijpelijk.
Oud 20-11-2003, 18:38
extinction
extinction is offline
Citaat:
faen schreef op 19-11-2003 @ 18:41:
Ja zo zie je maar weer dat je het niet van een vreemde hebt he mickeyV Sorry maar jouw taalgebruik leest ook niet lekker.. heb jij NL gestudeerd?

Het edele taalgebruik van MickeyV is een verademing vergeleken met het geprul dat sommigen uitkramen.
Oud 20-11-2003, 19:40
allempie
allempie is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 19-11-2003 @ 20:41:
en de "kinderen-voor-kinderen"-r
De Gooise r!! Daar had onze leraar Nederlands het nog over vandaag... is dat niet zoiets als ja hoowr ofzo?
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 19:41
MickeyV
MickeyV is offline
Dank u, extinction.
Oud 20-11-2003, 19:42
Verwijderd
Citaat:
PCRodent schreef op 18-11-2003 @ 09:35:

Then again, luister eens naar Japans, dat klinkt ook zo...

Toen ik voor het eerst iemand Japans hoorde en het niet begreep, hoorde ik vooral veel, maar niet echt woorden... vooral een hele lange zin... Nu ben ik er aan gewend en hoor ik echt de woorden... ik kan het iig volgen (verstaan nog niet echt).
Maar Japanse mensen horen Nederlands als... een snelle taal met veel korte woordjes.. dus ze kunnen wel woorden onderscheiden, dat had ik bij Japans echt niet...

Maar Nederlands is mooi (en Japans ook )
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 19:46
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 19-11-2003 @ 20:41:
Overigens wordt de term ABN niet meer gebruikt, maar is deze vervangen door de term Standaard Nederlands.
*al heb ik zelf de indruk, als ik naar sommige zenders luister, dat het standaard "Hilversums" met de harde g en de "kinderen-voor-kinderen"-r een overheersende vorm van het Nederlands is*
Maar zo verhelder je zelf reeds de onwenselijkheid van de vervanging van "ABN" door "Standaard Nederlands", en deswege blijf ik zelf van ABN spreken. Wanneer immers een bepaald dialect of een bepaalde wijze van uitspreken preponderant wordt, dan, ziedaar, is er een nieuw Standaard Nederlands. Het predicaat "ABN" verdient hierom de voorkeur, dat het, in plaats van louter een formele omlijning te geven, een norm inhoudt, "beschaafd". Een rijkelijk vage norm, akkoord, die toch enige leiding kan geven.
Oud 20-11-2003, 19:54
twuunkle
twuunkle is offline
nu ik er over nadenk ben ik blij dat er in
ik hou van jou geen G's zitten...
Oud 20-11-2003, 19:56
extinction
extinction is offline
Als je honderd keer "we gaan weg" zegt, klinkt Nederlands echt niet mooi...op z'n brabants trouwens wel , maar op z'n hollands...
Oud 20-11-2003, 20:24
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
allempie schreef op 20-11-2003 @ 20:40:
De Gooise r!! Daar had onze leraar Nederlands het nog over vandaag... is dat niet zoiets als ja hoowr ofzo?
Het is een r die qua klank sterk op een j lijkt.

@MickeyV: Als jij er de voorkeur aan geeft om de term ABN te gebruiken in plaats van Standaard Nederlands is dat jouw beslissing. Overigens was mijn opmerking "al heb ik zelf de indruk...Nederlands is" meer bedoeld met een sarcastische ondertoon. Je moet er dus niet meer achter zoeken dan dat.
Oud 20-11-2003, 20:30
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 20-11-2003 @ 21:24:

@MickeyV: Je moet er dus niet meer achter zoeken dan dat.
Maar dat deed ik niet. Ik stelde alleen, dat jijzelf -gewild of niet- al wees op de zwakheid van de benaming "Standaard Nederlands", hetgeen strikt en alleen afhankelijk was van de hoedanigheid van je zin, niet van wat jij ermee beoogde.
Oud 20-11-2003, 20:45
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 20-11-2003 @ 21:30:
Maar dat deed ik niet.
Ik had de indruk van wel, maar ik stel voor om dat verder te laten rusten. Overigens heb ik liever dat je wat eenvoudigere uitdrukkingen gebruikt. Het maakt de inhoud van je replies (in ieder geval voor mij) een heel stuk overzichtelijker.
Oud 20-11-2003, 20:51
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 20-11-2003 @ 21:45:
Ik had de indruk van wel, maar ik stel voor om dat verder te laten rusten. Overigens heb ik liever dat je wat eenvoudigere uitdrukkingen gebruikt. Het maakt de inhoud van je replies (in ieder geval voor mij) een heel stuk overzichtelijker.
Wees gerust, ik kan geen wiskunde.
Oud 21-11-2003, 11:31
faan
faan is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 20-11-2003 @ 21:30:
Maar dat deed ik niet. Ik stelde alleen, dat jijzelf -gewild of niet- al wees op de zwakheid van de benaming "Standaard Nederlands", hetgeen strikt en alleen afhankelijk was van de hoedanigheid van je zin, niet van wat jij ermee beoogde.
Mijn Nederlands leraar zou jouw taalgebruik afkeuren.. veel te moeilijk en volgens mij gebruik jij woorden van een nieuwslezer van tientallen jaren geleden
Oud 21-11-2003, 13:03
MickeyV
MickeyV is offline
Ik ben erg behoudend.
Oud 23-11-2003, 14:04
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 20-11-2003 @ 21:51:
Wees gerust, ik kan geen wiskunde.
De logica daarvan (als die er al is) ontgaat mij even, maar goed...

Offtopic: @faen: Het moet "leraar Nederlands" zijn. "Nederlands leraar" is namelijk een germanisme.
Oud 24-11-2003, 14:39
Verwijderd
als iets dus hard klinkt is het wel het Nederlands en niet het Duits. In het Duits zijn de overloopklanken veel schöner enzo.
Engels klinkt een beetje zeurderig, monotoon en zacht.
Frans kan rauw klinken, net als italiaans maar dit is meestal niet zo.
Chinees is lekker zingend.
Arabisch is ook heel hard.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten