Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-11-2003, 19:53
HappyLucky
HappyLucky is offline
Ik weet niet of jij bestaat
zo duidelijk ben je, en toch weer niet
als jij bestond, waarom zie ik je dan niet
waarom voel ik je dan niet
dingen gebeuren voor een reden
waarom gebeuren sommige dingen dan?
welke reden kan jij bedenken

ik wil niet weten of je bestaat
gelijk weer wel.
het is een mooie gedachte
aan het eind van ieders pad zal wat komen
dat weten we niet zeker
Oud 29-11-2003, 09:00
lovetear
lovetear is offline
Hmm, misschien is het omdat ik net 3 gedichten heb gelezen die stuk voor stuk erg sterk waren, maar deze vind ik niet zo mooi. Je eerste strofe komt nogal vanjeafschrijverig over, als je begrijpt wat ik bedoel, simpel, geen mooi taalgebruik en een beetje standaard. Je tweede strofe vind ik mooier, maar nog steeds niet geweldig, de vierde regel vind ik ook iets te lang.
Oud 29-11-2003, 18:21
jsoes
jsoes is offline
dingen gebeuren voor een reden

Volgens mij moet het "met een reden" zijn. Dit zie je vaker, het wordt overgenomen van het engelse "for a reason" maar dit voorzetsel wordt in onze taal niet gebruikt. Voor zover ik weet tenminste.
Dat voor het muggenziften
Verder vind ik ten eerste dat simpel taalgebruik niet per definitie slecht hoeft te zijn; vaak zijn het juist de mooiste gedichten. Het strookt hier voor mijn gevoel alleen een beetje aan de lengte van de regels. Je kunt je zinnen veel bondiger maken en bovendien helpt het misschien ook al wel om sommige zinnen af te breken - nu staat telkens één zin op één regel en dat maakt het wat eentonig.
Mooi hoe je de openingszinnen van de eerste en tweede strofe met elkaar verbindt. Sowieso een mooie zin, "ik wil niet weten of jij bestaat".
Oud 29-11-2003, 18:43
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
jsoes schreef op 29-11-2003 @ 19:21:
Verder vind ik ten eerste dat simpel taalgebruik niet per definitie slecht hoeft te zijn; vaak zijn het juist de mooiste gedichten.
Inderdaad kan simpel taalgebruik heel mooi zijn(zie jou gedichten ) maar het gevaar van simpel taalgebruik is dat het makkelijk saai om te lezen kan worden als het niet echt origineel is. Dat is wat naar mijn mening hier gebeurd is.

Het is volgens mij trouwens ook "met een reden".
Oud 29-11-2003, 19:04
jsoes
jsoes is offline
Citaat:
lovetear schreef op 29-11-2003 @ 19:43:
maar het gevaar van simpel taalgebruik is dat het makkelijk saai om te lezen kan worden als het niet echt origineel is. Dat is wat naar mijn mening hier gebeurd is.
Mee eens. Je moet zuinig zijn met woorden.
Oud 01-12-2003, 20:02
xineof
xineof is offline
Ik ben het met bovenstaande reactie's eens. Ik vind het ook niet zo'n mooi gedicht; simpel woordgebruik kan wel leuk zijn, maar onder simpel woordgebruik versta ik eerder 'het gebruik van toegankelijke, redelijk simpel te begrijpen woorden, die wel ongelofelijk veel zeggen'. Daarbij komt ook dat simpel woordgebruik heel kort en krachtig kan zijn, maar wel in een mooie vorm moeten worden gegoten, en dat er sprake moet zijn van een goede zinsbouw ed.

Dat mis ik hier een beetje; veel te veel herhaling, het woordgebruik is te expliciet; er zit ook niet echt ritme in. De slotzin vind ik op zich best mooi, maar hij is niet zo krachtig door de voorgaande regels.
Reageren

Regels voor berichten