Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-11-2003, 09:29
Annemuis
Annemuis is offline
Vergeten, verloren
leeg en ontdaan
verlaat ik de avond
die reeds is vergaan.

Vertwijfeld verleden
ik verlang zo oprecht
naar 't verlichtende Woord
die de zwaarte verlegt,

die de wind wil ontsteken
die de adem vergeet
die de glans van de ochtend
met warmte omkleedt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-11-2003, 10:06
Flower_4_u
Flower_4_u is offline
Woaw, mooi gedicht! Het ritme zit goed door het rijmschema, het komt ook nergens gedwongen over. Inhoud en vorm
Oud 30-11-2003, 10:40
jsoes
jsoes is offline
Geen dwangrijm, althans niet dat ik het zie, ik vind dat je dat erg goed hebt gedaan. En je weet een mooi beeld te scheppen, ik wordt meegenomen door de woorden, die ochtend in.

En een geweldige laatste strofe!
Oud 30-11-2003, 10:45
Annemuis
Annemuis is offline
Heel erg leuk om te horen!!! Ik weet alleen nog geen titel; "glans van de ochtend" vind ik een beetje afgezaagd, of valt dat wel mee?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 11:13
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Heej Miekezus

Leuk dat je weer 's wat post , eindelijk weer inspiratie?

Over je gedicht...

Anders he, dan de vorige keer, leuk om die verandering te zien. Je hebt nu meer met rijm gewerkt, ik vind het, het hier krachtig maken.

Die Inhoud.... slik....Mooi zeg, echt heel mooi...
orgineel in verwoording en de benadrukking met een hoofdletter binnen het woord "Woord", vind ik goed, goed in betekenis.

Verder loopt het fijn, het danst er over...Een zeer goede afsluiter; het leest echt als naar een einde toe.

De titel; ik vind 'r wél mooi, niet afgezaagd. Het komt terug in het gedicht, dat is leuk, al zou je ook voor een titel kunnen kiezen die het alles omvat, maar in een andere woordgebruik als in je gedicht, dat maakt het misschien nog ietswat bijzonderder

Je bent goed bezig! ....

(L)
Oud 30-11-2003, 11:26
jsoes
jsoes is offline
Citaat:
Annemuis schreef op 30-11-2003 @ 11:45:
Heel erg leuk om te horen!!! Ik weet alleen nog geen titel; "glans van de ochtend" vind ik een beetje afgezaagd, of valt dat wel mee?
Valt wel mee hoor
Misschien "Ochtendglans"?
Oud 30-11-2003, 15:16
Annemuis
Annemuis is offline
Ja dat vind ik wel een leuke titel, niet letterlijk uit het gedicht, wel een beetje, en ook wat positiever dan het gedicht eigenlijk is.
Ik ben erg goed in het schrijven van "treurige" gedichten. Waarom is dat makkelijker dan leuke, vrolijke, grappige????
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 18:25
jsoes
jsoes is offline
Citaat:
Annemuis schreef op 30-11-2003 @ 16:16:
Ja dat vind ik wel een leuke titel, niet letterlijk uit het gedicht, wel een beetje, en ook wat positiever dan het gedicht eigenlijk is.
Ik ben erg goed in het schrijven van "treurige" gedichten. Waarom is dat makkelijker dan leuke, vrolijke, grappige????
Goeie vraag. Ik ervaar het ook wel ja. Waarschijnlijk omdat we niets te zeiken hebben als het goed gaat
Maar je vergeet wel een categorie, denk ik: de "eenvoudigweg mooie" gedichten. Die niet treurig zijn, niet vrolijk, gewoon mooi. Of lief. Daar voel ik me het fijnste bij; die schrijf ik nog veel liever dan treurige.
Oud 01-12-2003, 11:52
Verwijderd
Citaat:
jsoes schreef op 30-11-2003 @ 12:26:
Valt wel mee hoor
Misschien "Ochtendglans"?
Persoonlijk zou ik 'Morgenglans' mooier vinden.

Verder moet ik zeggen: een heerlijk gedicht. Heb m meteen bij mn andere 'verzamelgedichten' gezet..
Top!
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 20:52
xineof
xineof is offline
Citaat:
Dreamerfly schreef op 30-11-2003 @ 12:13:

Leuk dat je weer 's wat post
Idd, ik vind wat ik tot nu toe van je gelezen heb ongelofelijk goed ! Zo ook dit gedicht; pakkend, vloeiend van vorm en uitspraak en heel erg mooi... de inhoud raakt me echt; ik vind de verwoording Prachtig, en bovendien heel puur . Morgenglans vind ik een hele goed suggestie, een erg goed titel! Eigenlijk geen negatieve kritiek dus, slecht één punt: waarom twee witregels ipv één? Lijkt mij eerlijk gezegd mooier om er één van te maken...

Maar verder niets dan lof over dit gedicht; ik vind het echt één van de betere die ik gelezen heb !
Oud 01-12-2003, 20:55
jsoes
jsoes is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 01-12-2003 @ 12:52:
Persoonlijk zou ik 'Morgenglans' mooier vinden.
Ik ga ook voor Morgenglans
Oud 01-12-2003, 20:56
Medea
Medea is offline
Ik vind het inhoudelijk heel sterk, je brengt een boodschap naar voren die velen weet te raken (mij toch) en de stijl van het gedicht draagt alleen maar bij tot de kracht van de inhoud. Heel goed!
Oud 01-12-2003, 23:52
Secreet
Secreet is offline
Citaat:
Flower_4_u schreef op 30-11-2003 @ 12:06:
Woaw, mooi gedicht! Het ritme zit goed door het rijmschema, het komt ook nergens gedwongen over. Inhoud en vorm
Oud 02-12-2003, 12:51
Annemuis
Annemuis is offline
Citaat:
xineof schreef op 01-12-2003 @ 21:52:
slecht één punt: waarom twee witregels ipv één? Lijkt mij eerlijk gezegd mooier om er één van te maken...

Hmmm, omdat voor m'n gevoel daar de ommekeer zit. Nou eigenlijk zit die al twee regels ervoor, maar dat hoort nog bij die strofe. Ik zat er ook nog over te denken om die laatste regel van de 2 strofe apart te zetten of bij de volgende, maar dat is ook een beetje raar voor de vorm.
Vandaar dat ik het maar zo gedaan heb
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 15:34
Optima
Optima is offline
de vorm is goed, de inhoud echter...

het valt me op dat er ontzettend veel vergelijkingen worden gemaakt met het vallen van de avond, en het ontwaken van de ochtend. Ik vind het onderhand een afgezaagde metafoor worden.
Oud 02-12-2003, 18:22
jsoes
jsoes is offline
Citaat:
Optima schreef op 02-12-2003 @ 16:34:
de vorm is goed, de inhoud echter...

het valt me op dat er ontzettend veel vergelijkingen worden gemaakt met het vallen van de avond, en het ontwaken van de ochtend. Ik vind het onderhand een afgezaagde metafoor worden.
Zo langzamerhand is er zoveel geschreven dat grofweg alles afgezaagd is. Ik ben het op zich wel met je eens, maar misschien is het beter om dit niet als criterium te hanteren; originaliteit is natuurlijk belangrijk, maar wellicht net ietsje teveel gevraagd. Ik koppel me daarvan los en bekijk het gedicht alsof het de eerste keer is dat ik zo'n metafoor tegenkom.
Maar dat betekent niet dat ik kritiek heb op wat je zegt. Je hebt gelijk, ik probeer het alleen van de andere kant te laten zien.
Oud 02-12-2003, 21:34
xineof
xineof is offline
Citaat:
Annemuis schreef op 02-12-2003 @ 13:51:
Hmmm, omdat voor m'n gevoel daar de ommekeer zit. Nou eigenlijk zit die al twee regels ervoor, maar dat hoort nog bij die strofe. Ik zat er ook nog over te denken om die laatste regel van de 2 strofe apart te zetten of bij de volgende, maar dat is ook een beetje raar voor de vorm.
Vandaar dat ik het maar zo gedaan heb
Ok, ik snap. In dat geval is dit inderdaad wel het beste; de laatste strofe zou weer teveel op zichzelf komen staan als je deze cursief zou zetten .
Oud 04-12-2003, 14:43
clantestino
clantestino is offline
sluit me aan bij bovenstaande reacties...gewoon erg mooi! leuk, dat Woord met een hoofdletter!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten