Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
In situatie 1 hangt het er van af wat er met dat kind aan de hand is... Heeft het bijvoorbeeld ADHD, dan moet je het anders aanpakken dan een kind wat gewoon ontzettend chagrijnig doet om zich af te zetten tegen de leiding.
Situatie 2... Ik vind sowieso de reactie van deze opvoeder overdreven. Ieder kind schrijft wel ooit huiswerk over. Zolang het niet altijd gebeurt, is het niet zo erg. Bovendien is dit misschien wel een goede gelegenheid om met dat kind over school te praten (niet preken!); hoe het daar gaat, of het leuk is, en dat het verstandiger is je huiswerk zelf te maken. |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Mja, Leo, 'k begrijp wat je bedoelt. Als het kind idd ADHD heeft of zoiets, is het wel moeilijker voor hem om op zijn stoel te blijven zitten.
Hoe zou je het dan aanpakken? Ik zou in het geval van het 'gewone' kind hem eerst waarschuwen en indien dit niet helpt hem apart zetten (tava). Van het tweede vind ik het nogal moeilijk, want als je één keer zoiets toelaat, dan denken ze dat ze alles met je kunnen uithalen. Dus uit principe zou ik het dus niet straffen, maar in de toekomst denkend dan eerder wel, begrijp je? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik zou in situatie 1 eerst het kind een paar keer zeggen stil te zitten zodat het weet dat het vervelend is. Vervolgens ná het eten vragen wat er aan de hand is dat het kind zo druk doet en vertellen dat het vervelend is voor de anderen en er afspraken over maken (bijvoorbeeld met beloning of straf).
in situatie 2 zou ik niet heel heftig reageren maar wel zeggen dat het door overschrijven niets leert. Als kinderen zo oud zijn zien ze meestal het nut van school nog niet in. Misschien zou je kunnen proberen uitleggen wat de bedoeling van school is....en dat het kind niet gebaat is bij kopieren van huiswerk |
![]() |
|
In situatie 1 zou ik het kind na een aantal waarschuwingen even apart zetten. Als hij alleen moet eten heeft hij al snel minder aanleiding om druk te doen. Een time out lijkt me dan heel geschikt om het kind er even op te wijzen dat zijn gedrag fout is en om de sfeer een beetje te herstellen.
In situatie 2 zou ik het kind eerst laten uitrazen voor hem aan zijn huiswerk te zetten. Daarna is het misschien een goed idee om hem het werk over te laten schrijven, maar wel onder de voorwaarde dat hij na het overschrijven de hele stof kent. Dan zal hij alsnog moeten studeren en heeft hij eigenlijk niets aan het overschrijven. Natuurlijk even overhoren om na te gaan of het gelukt is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je moedigt dus slecht gedrag aan, zou ik zeggen. Natuurlijk moet hij achteraf wel zijn les leren, maar dit is niet altijd mogelijk en nogal ver gezocht...vind ik dan. Straffen moet direct gebeuren volgens mij en niet met zo'n omweg. Kinderen begrijpen dit ook niet altijd zo goed. Ook geef je hem aandacht, terwijl hij dit eigenlijk niet zozeer verdient...mja, mss dat ik dit zou doen bij mijn eigen kinderen later, maar dan toch niet in het tehuis. |
![]() |
||
Citaat:
En ja, mij gaat het niet om het maken van het huiswerk, maar om het begrijpen van de stof. Na dit een paar keer te doen zal hij wel inzien dat het gewoon maken van huiswerk veel minder tijd kost.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
1) Ik zou het kindje laten zien wie de baas is en hem gewoon straf geven, bijv naar zn kamer sturen en hij mag niet meer naar beneden komen, oftewel hij heeft geen eten gehad en moet om 18h al naar bed.
2) Ja, ik denk ook dat ik het op deze manier zou hebben aangepakt. Ik weet zelf namelijk geen andere manier...
|
1: Met psychologie heb ik geleerd dat straffen niet altijd de juiste oplossing is (of eigenlijk heel vaak niet). Straf is aandacht (en dat kind wil aandacht), naar de kamer gaan is niet altijd negatief (daar heeft ie bijvoorbeeld spulletjes om mee te spelen). Je kunt op dat moment wel een keer straf geven, maar niet constant (niet elke keer). Ik denk dat negeren in zulke situaties het beste is en positief bekrachtigen (dus als dat jochie ff wel stil is, daar wat positiefs van zeggen. En als het blijft herrie maken, zoveel mogelijk negeren). Negeren is wel best moeilijk, maar ik denk dat het een goede manier is.
Wat je ook 'ns kunt doen is met alle begeleiders die erbij zitten het kind na gaan doen. Dus ook aan tafel als hij praat door hem heen gaan roepen en steeds van tafel gaan. Is misschien niet bevorderlijk voor de anderen (daarom is de vraag of je dit wel moet doen), maar dan wordt het jongetje wel geconfronteerd met z'n eigen gedrag. 2: Ik zou het absoluut niet zo hebben opgelost. Ik denk dat dat jochie dan veel minder tegen zijn begeleider zou vertellen enzo. Ik zou met dat jochie hebben gepraat en uitgelegd waarom ie dat beter niet kon doen en dergelijke. Hier schiet je niks mee op, nou gaat ie dat overschrijven zonder dat ie er iets van tegen z'n begeleider zegt.
Laatst gewijzigd op 03-12-2003 om 09:55. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als je met twaalf mensen aan tafel zit kan je dit gewoon niet negeren, want dit gedrag stoort! Andere kinderen worden er ook nerveus van en beginnen dan ook ambetant te worden ed. Als je het kind in TAVA zet en terwijl je dit doet geen woord meer zegt (natuurlijk eerst verwittigen) is dit toch ook een vorm van negeren? Zonder dat je de groep ambeteert?? |
![]() |
|
![]() |
(1)het kind even apart nemen en er rustig mee praten. geduld is vaak de enige oplossing bij dat type kinderen (merk ik bij de inrichting waar ik zit, daar zitten ook veel jongere kinderen die zich zo gedragen.).
(2)nee, dat zou ik niet doen. vraag in eerste instantie waarom hij het overschrijft. of het is omdat hij moeite heeft met het vak, of omdat hij gewoon geen zin heeft. in dat laatste geval valt er weinig aan te doen, want motivatie kun je niet afdwingen. krijg je het kind deze ene keer aan huiswerk, zal het toch nog wel een keer "verkeerd" gaan. |
![]() |
|
situatie 2:
ik zou een gesprek aan gaan met de gevolgen van het overschrijven, maar dit niet te langdradig maken. Gewoon kort en krachtig. Ik zou er bij duidelijk maken dat de keuze aan het kind is. Kiest hij/zij ervoor om het over te schrijven van een vriendje, dan loopt hij/zij vroeg of laat tegen de lamp en zal hij/zij ervan leren. Maar door fel te zeggen dat hij/zij dit niet over mag schrijven van het vriendje, bereik je volgens mij alleen maar dat hij/zij volgende keer niks meer tegen je zegt en alsnog alles overschrijft.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
situatie 1: elk gedrag van kinderen heeft reden. Of meerdere. Je kunt er meer mee door uit te zoeken waarom het kind zo doet, heel veel praten, als een kind je vertrouwd zal het meer en meer gaan vertellen. Waarom doet het kind zo? Waarom wil hij zelf z'n verhaal niet doen? Schaamt hij zich? Heeft ie een soort van trauma waardoor hij doordraait als hij eraan herinnerd wordt? Door boos te worden maak je alleen maar een grotere afstand tussen het kind en jezelf, en kan hij zich nog storender gaan gedragen.
situatie 2: als je een kind verbiedt over te schrijven zal het dit alleen maar stiekem gaan doen. Ik zou het totaal anders doen. Als een kind dat zegt kan je zeggen: "Nou das heel mooi dat je de antwoorden hebt maar we zullen samen eens even ook naar de sommen gaan kijken. Zodat je het ook snapt. Want tijdens proefwerken is er niemand waar je van kan overschrijven." In ieder geval veel praten en uitleggen dat het echt belangrijk is. Dat je bv vroeger ook weleens overschreef maar dat je bij een proefwerk een 2 haalde omdat je er niks van snapte ofzo. Werkt beter dan zeggen dat het niet goed is en niet mag enzo. Als zelfs dat niet lukt kan je ook de helft van het huiserk samen met het kind doen en de rest dan maar laten overschrijven (en dan langzamerhand steeds meer samen doen zodat later al het huiswerk zelf wordt gemaakt) ps: zo heeft m'n moeder het bij mij ook gedaan. We hadden/hebben antwoordenboekjes waar ik dan van over schreef. Ja tuurlijk, wie gaat er nou moeilijk doen als ie zou kunnen overschrijven? M'n moeder heeft 16 jaar bij kinderen/pubers gewerkt in een kostschool/opvang achtig iets in ieder geval veel kinderen met problemen
Laatst gewijzigd op 06-12-2003 om 09:15. |
![]() |
||
Citaat:
TAVA= Totale Afzondering Van Aanmoedigen. Dus in een ruimte plaatsen waar geen stimili aanwezig is. Dit wil zeggen, geen speelgoed e.d., dus niets waardoor het kind kan gestimuleerd worden. Een nogal kale ruimte dus, waar niet veel te beleven valt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Die eerste zou ik op een andere tijd alleen laten eten... als hij beterschap belooft en dat niet nakomt weer opnieuw net zolang tot hij normaal doet...
bij die 2e zou ik huiswerkbegeleiding op school regelen...
|
![]() |
|
|