Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-11-2003, 06:24
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
ik heb een discussie met mn moeder. en nou vroeg ik mij dus af wat de bijdrage van je ouders zijn? voornamelijk voor de gene die op kamers woont (aangezien ik op kamers ga).

verder vraag ik me af tot mn hoeveelste mijn vader alimentatie moet betalen? ik hoor twee verschillende dingen: tot mn 18e en tot mn 21e, zolang ik nog studeer. wat is t nou?

en verder: weet iemand ontzettend soepel werk?? ik ga waarschijnlijk een dansopleiding doen, maar doordeweeks heb ik dan geen tijd om te werken. en in het weekend moet ik regelmatig stage lopen. ik moet dus makkelijk vrij kunnen krijgen. weet echt niks te verzinnen waar ik kan werken en ook iets meer verdien dan t minimum
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-11-2003, 06:40
Verwijderd
ik krijg niks, maar ik woon nog niet op kamers. Je ouders zijn financieel verantwoordelijk voor jou tot je 21ste verjaardag. en met je werk word het lastig. misschien een krantenwijkje 's ochtends ? ongeveer €150 per maand.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 08:46
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Dukko schreef op 14-11-2003 @ 06:40:
ik krijg niks, maar ik woon nog niet op kamers. Je ouders zijn financieel verantwoordelijk voor jou tot je 21ste verjaardag. en met je werk word het lastig. misschien een krantenwijkje 's ochtends ? ongeveer €150 per maand.
zoiets trek ik niet denk ik. ik zit iedere dag minstens van 9 tot 6 op school en heb daarbij ook veel buitenschoolse activiteiten van school uit. ik denk dat ik mn slaap hard nodig heb.
en ik heb al een krantenwijk gehad waar ik veel slechte ervaringen mee heb.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 10:01
marieke_temp
marieke_temp is offline
van de ibg krijg je een overzicht van wat zij denken dat je nodig hebt per maand, hoeveel stufi je krijgt en wat voor ouderbijdrage je zou kunnen vragen.
dat was bij mij vastgesteld op iets van 200 euro, mijn ouders betalen in 1x collegeld dus ik krijg nog 100 euro pm.
ouders zijn tot je 21e financieel verantwoordelijk, maar hoe het precies zit weet ik eigenlijk ook niet...
en soepel werk: je hebt cateraars voor feesten en partijen, dan kun je meestal zelf aangeven wanneer je wilt werken. wel vaak tot heel laat, maar verdient goed en je hoeft het niet zo heel vaak te doen.
of bij dufec, dagje auto's tellen. schijn je helemaal gaar van te worden maar verdien je ook veel mee.
Oud 14-11-2003, 10:23
Verwijderd
Mijn ouders betalen alles - collegegeld, boeken, eten. Ik krijg gewoon een maandelijkse toelage die alle kosten dekt, alleen uitgaan en rookwaar/snack moet ik zelf zien te verzorgen.

Overigens zijn je ouders verplicht om, zoals de wettekst luidt, te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van een en twintig jaren nog niet hebben bereikt (art. 1:395a lid 1 BW). Het artikel is ook van toepassing op stiefouders en overige verwekkers enz. waarop bij rechterlijke beslissing de verplichting rust om een som te betalen tot levensonderhoud van de kinderen.

Je vader is dus in beginsel verplicht om tot je 21 in jouw kosten mede te voorzien.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 12:07
Thomas
Thomas is offline
Mijn ouders betalen alles.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 13:15
Balance
Balance is offline
Mijn ouders betalen (als ik op kamers ga) alle kosten voor de studie (dus de studie zelf + boeken).
Eten, kamer, kleding etc. moet ik zelf bekostigen.
Zo is het nu bij mijn broer en zo zal het ook bij mij zijn.
Oud 14-11-2003, 13:49
ekki
ekki is offline
Zit je echt 5 dagen per week van 9 tot 6 op school?
Volgens mij is er dan echt geen baantje dat je kunt doen als je ook niet in het weekend kunt werken.

Ik krijg overigens 70 euro per maand van mijn vader, maar binnenkort waarschijnlijk niets meer.

Af en toe krijg ik een bijdrage, dan krijg ik gewoon wat geld gestord op m'n rekening.

Laatst gewijzigd op 14-11-2003 om 13:53.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 14:10
miro
miro is offline
Eerst alles. Maar ik zat toen op een particuliere opleiding.(ook telefoonabonnement, maar ik zat nog niet op kamers)

Vandaar dat ze nu niet meer alles willen betalen (ik zit tussen nu en 2 maanden op kamers, weet nog niet wat voor opleiding ik ga doen). Ze zeggen dat ik alles zelf moet doen maar ik ga dr vanuit dat ze een groot deel zullen sponsoren Mn zus krijgt ook alles betaald (kamer, inrichting, school enz.)
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 14:25
tush
tush is offline
Ze betalen de huur van mijn kot, alles wat met m'n studie zelf te maken heeft, en mijn eten.
Voor alle extraatjes moet ik zelf zorgen.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 15:33
Verwijderd
Ik krijg €250,- per maand van m'n ouders (of €500,- per twee maanden ofzo, ligt er een beetje aan, maar komt op hetzelfde neer ) en daar moet ik het mee doen.

Bij het NIPO kun je per week beslissen wanneer je werkt, maar je moet wel minstens 6 uur werken (in blokken van 3 uur, is alleen wel lastig als je pas om 6 uur klaar bent met school (laatste blok begint om 6 uur)). Als je idd 5 dagen van 9 tot 6 naar school moet en in het weekend ook zelden kunt werken, lijkt me een baantje idd erg lastig (zeker als je ook nog meer wilt verdienen dan het minimum), zo niet onmogelijk. Of proberen ander thuiswerk te vinden, maar ook dan zul je toch vaak wel een bepaalde tijd moeten werken...en voor een bepaalde tijd klaar moeten zijn ed.

Over alimentatie weet ik erg weinig, is dat niet wettelijk geregeld en ergens op inet te vinden?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 16:44
Verwijderd
Als die alimentatie bij de scheidingsbeschikking door de rechter is toegewezen, staat het dus in het vonnis - de bedragen, de looptijd en dergelijke.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 16:49
thunder110
thunder110 is offline
Ik woon nog thuis, maar mijn ouders betalen alles wat te maken heeft met mijn studie.
Als ik op kamers ga, zal de ouderlijke bijdrage €250.- bedragen.
Oud 14-11-2003, 16:52
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
*RainBow* schreef op 14-11-2003 @ 07:24:

verder vraag ik me af tot mn hoeveelste mijn vader alimentatie moet betalen? ik hoor twee verschillende dingen: tot mn 18e en tot mn 21e, zolang ik nog studeer. wat is t nou?
Dat ligt eraan hoe dat afgesproken is, in de meeste gevallen (volgens mij als er niets speciaals voor afgesproken is) is dat tot je 21e (dus tot en met je 20). Hier is dus niet echt een eenduidig antwoord op de geven.
Oud 14-11-2003, 21:35
Verwijderd
Mijn ouders betalen m'n hele studie (dus ook boeken etc.), de helft van de huur van m'n kamer (€ 225) en ik krijg elke maand nog € 75,- voor kleding e.d. Daarnaast krijg ik af en toe ook nog wel dingetjes als ik bijv. met m'n moeder de stad in ga.

Ja, mijn ouders zijn liefffff

Alimentie is volgens mij verplicht totdat je 21 wordt. Dit was bij m'n vriend iig wel het geval.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 21:44
Onbekende
Onbekende is offline
Ik krijg een deel aanvullende beurs bij mijn studiefinanciering en officieel moet mijn moeder 70 euro bijbetalen aan mij.
Per januari gaat mijn studiefinanciering omhoog en dan krijg ik bijna maximaal aanvullende beurs en ik kreeg een brief van de IBG dat mijn moeder geacht wordt mij het spectaculataire bedrag van 2.34 euro per maand moet betalen...

Mijn moeder betaalt mijn collegegeld, verder moet ik alles zelf betalen (huur, boeken, eten, kleding, etc.).
Oud 15-11-2003, 11:47
Verwijderd
Citaat:
*RainBow* schreef op 14-11-2003 @ 09:46:
zoiets trek ik niet denk ik. ik zit iedere dag minstens van 9 tot 6 op school en heb daarbij ook veel buitenschoolse activiteiten van school uit. ik denk dat ik mn slaap hard nodig heb.
en ik heb al een krantenwijk gehad waar ik veel slechte ervaringen mee heb.
ja, ik heb hetzelfde hoor. kbegin met stage om 9 uur. met een beetje geluk ben ik weer om 4uur/half5 thuis dan kan ik vervolgens weer om 5 uur gaan werken. zo las ik laatst ook dat ik volgens de wetgeving teveel uren werk .

zolang ik de arbo nog niet aan de telefoon heb trek ik mij er weinig van aan. en over het algemeen voel je je dan vrij moe. dat is waar. maar het is te doen.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 23:05
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Dukko schreef op 15-11-2003 @ 11:47:
ja, ik heb hetzelfde hoor. kbegin met stage om 9 uur. met een beetje geluk ben ik weer om 4uur/half5 thuis dan kan ik vervolgens weer om 5 uur gaan werken. zo las ik laatst ook dat ik volgens de wetgeving teveel uren werk .

zolang ik de arbo nog niet aan de telefoon heb trek ik mij er weinig van aan. en over het algemeen voel je je dan vrij moe. dat is waar. maar het is te doen.
ja mijn opleiding houdt wel alleen ook een zware lichamelijke last in. ik dans de helft van de dagen he? daarbij moet ik, als ik thuis kom, veel huiswerk maken zoals lessen voorbereiden, zangteksten bedenken en oefenen, maar ook theorie doornemen en leren. en daar óók nog bij moet ik in het eerste jaar minstens 25 keer onbetaald (! --> dit gebeurt namelijk ook vaak betaald via de TV e.d.) stage lopen. in het laatste jaar is dit zelfs het dubbele (wat op minstens, en soms ook vaker, 1 keer in de week neerkomt). met zo'n stage ben je vaak een hele dag bezig.
snap je nu mijn bezwaar en dat ik bang ben dat ik werken doordeweeks niet trek?
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 23:19
Verwijderd
Veel (de meeste?) studenten lopen onbetaald stage en veel van heb moeten ook dan nog colleges volgen en/of huiswerk maken, enz., dat is dus niet zoveel bijzonders.

Je weet nu al wat je kunt verwachten en ondanks dat kies je er toch voor, het is een keuze die je zelf maakt...ik kan dus niet echt heel veel medelijden met je hebben...
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 23:29
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Sinds ik geld van de IBG groep krijg, zijn alle bijdragen van m'n ouders gestopt. Het bedrag komt ongeveer op het zelfde neer. Ik woon daarintegen niet op kamers. Als ik in de toekomst op mezelf woon, zorg ik ook dat ik zelf rondkom. Pas als ik het echt niet red, dan ga ik naar mijn ouders. Een soort onafhankelijkheidsdrang, maar ook weer niet tegen beter weten in.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 00:08
DeuS
DeuS is offline
Officieel krijg ik niets van mijn ouders. De alimentatie van mijn vader krijg ik nog wel (incl. bijdrage studiekosten).
Volgens mij en mijn vader loopt de alimentatie officieel door tot je 21e. Ik zal het ff opzoeken.

to be continued...
Oud 16-11-2003, 00:13
DeuS
DeuS is offline
Ik ben even gaan zoeken...

en volgens mij (en dit onderdeel van het BW1) is het tot 21 jaar

http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/se...javascript=yes

[edit] leip, de pagina wetten.overheid.nl pagina spoort niet. Ben op zoek naar een nieuwe [/edit]

Laatst gewijzigd op 16-11-2003 om 00:18.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 00:25
Verwijderd
Uhmm...juist. Dat zei ik zeg maar twee dagen geleden al, inclusief artikelverwijzing. Maar toch bedankt.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 00:25
DeuS
DeuS is offline
Na een wirwar van websites ben ik op het volgende gestuit:

"Voor scheidingen die op of na 1 juli 1994 zijn vastgesteld geldt in principe een alimentatieplicht voor de ex-partner van maximaal 12 jaar. Het maakt daarbij niet uit of de alimentatieregeling in onderling overleg of via de rechter tot stand is gekomen. Dit is vastgelegd in de Wet limitering alimentatie. De wettelijke alimentatieplicht is van kortere duur als een huwelijk niet langer dan vijf jaar heeft geduurd en er geen kinderen zijn. In dit geval kan de alimentatieplicht niet langer duren dan de duur van het huwelijk. Al naar gelang de afspraken die onderling of via de rechter worden gemaakt, kan een alimentatietermijn langer of korter duren.

Ouders moeten, of ze nu wel of niet gescheiden zijn, altijd voor hun kinderen de kosten van verzorging en opvoeding betalen totdat zij achttien jaar zijn. Als een kind op zijn achttiende verjaardag meerderjarig wordt, houdt de financiële verplichting niet op. Ouders hebben voor hun kinderen van 18, 19 en 20 jaar een "voortgezette onderhoudsplicht". Dat wil zeggen dat zij de kosten van levensonderhoud en studie moeten betalen.

Kinderalimentatie wordt aan de verzorgende ouder betaald, totdat het kind meerderjarig is. Als een kind meerderjarig is, krijgt het kind het geld zelf. De betalende ouder moet hierover samen met het kind afspraken maken."

(bron: http://www.echtscheidingswinkel.nl/)

20 jaar is dus blijkbaar de grens. Ik vind het zelf een beetje raar want voor de wet ben je pas vanaf je 21e ècht meerderjarig. Dus 21 lijkt me logischer.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes Leander
Oud 16-11-2003, 00:28
Verwijderd
De wet kent niet éen meerderjarigheidsbegrip. Dat verschilt van situatie tot situatie. Zo ben je pas vanaf je achttiende jaar bekwaam tot het aangaan van rechtshandelingen. Je kunt weer wél vanaf je zestiende rechtsgeldig arbeidsovereenkomsten aangaan. Je kunt pas vanaf je achttiende rijbewijs verkrijgen, maar je kunt al vanaf je veertiende aansprakelijk worden gesteld uit onrechtmatige daad. Je kunt vanaf je achttiende rechtsgeldig een huwelijk aangaan, maar je ouders zijn tot jouw eenentwintigste verplicht je onderhoud te betalen.

Het verschilt van geval tot geval. 'De' meerderjarigheid bestaat niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-11-2003, 08:58
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 16-11-2003 @ 01:28:
De wet kent niet éen meerderjarigheidsbegrip. Dat verschilt van situatie tot situatie. Zo ben je pas vanaf je achttiende jaar bekwaam tot het aangaan van rechtshandelingen. Je kunt weer wél vanaf je zestiende rechtsgeldig arbeidsovereenkomsten aangaan. Je kunt pas vanaf je achttiende rijbewijs verkrijgen, maar je kunt al vanaf je veertiende aansprakelijk worden gesteld uit onrechtmatige daad. Je kunt vanaf je achttiende rechtsgeldig een huwelijk aangaan, maar je ouders zijn tot jouw eenentwintigste verplicht je onderhoud te betalen.

Het verschilt van geval tot geval. 'De' meerderjarigheid bestaat niet.
Plus dat als was die er, je met 21 dan 'officieel' volwassen wordt, in mijn ogen is het dus juist logisch dat je na je 21ste verjaardag niks meer krijgt (dan ben je immers 'volwassen') en dat 20 dus de grens is.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 21:29
Dwarfie
Dwarfie is offline
Mijn ouders betalen niks. Ik zit op kamers.
Oud 17-11-2003, 06:59
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 15-11-2003 @ 23:19:
Veel (de meeste?) studenten lopen onbetaald stage en veel van heb moeten ook dan nog colleges volgen en/of huiswerk maken, enz., dat is dus niet zoveel bijzonders.

Je weet nu al wat je kunt verwachten en ondanks dat kies je er toch voor, het is een keuze die je zelf maakt...ik kan dus niet echt heel veel medelijden met je hebben...
ik vraag ook geen medelijden

en de meeste studerende mensen die ik ken zitten écht niet zo lang op school en lopen pas in t 3e jaar stage én daarvoor krijgen ze ook nog eens vrij van school. dus het is heus wel anders hoor.

en ja ik kies ervoor, maar mag ik dan wel ff moeilijk doen over hoe en wanneer ik moet werken aangezien ik toch rond moet komen? ik zoek gewoon naar een goede oplossing, klaar.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 07:00
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
DeuS schreef op 16-11-2003 @ 00:25:
*verhaal*
bedankt voor t zoeken

en de rest ook bedankt voor de info.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 09:33
Snufje
Snufje is offline
mijn ouders betalen:

- kamerhuur
- boeken
- collegegeld..
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 10:07
Verwijderd
Citaat:
Dwarfie schreef op 16-11-2003 @ 22:29:
Mijn ouders betalen niks. Ik zit op kamers.
Ook dan heb je, mits je ouders genoeg verdienen, recht op een ouderlijke bijdrage.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 10:11
Verwijderd
Citaat:
*RainBow* schreef op 17-11-2003 @ 07:59:
ik vraag ook geen medelijden

en de meeste studerende mensen die ik ken zitten écht niet zo lang op school en lopen pas in t 3e jaar stage én daarvoor krijgen ze ook nog eens vrij van school. dus het is heus wel anders hoor.

en ja ik kies ervoor, maar mag ik dan wel ff moeilijk doen over hoe en wanneer ik moet werken aangezien ik toch rond moet komen? ik zoek gewoon naar een goede oplossing, klaar.
Dat ligt dan aan de mensen die jij kent, de mensen die ik ken lopen vrijwel allemaal vanaf het eerste jaar of iig vanaf het tweede jaar stage. En er zijn ook genoeg studies waarvoor je in het weekend of 's avonds of 's nachts stage moet lopen.

Ik vind dat je alles van andere mensen af doet als 'ja maar, ik heb het veel moeilijker, want...' en daar kan ik niet zo goed tegen. Ook in deze post weer: "dus het is heus wel anders hoor." Als ik het verkeerd zie, bij deze mijn excuses.

Ik heb er niks op tegen, dat je een oplossing zoekt ik zeg alleen dat ik denk dat het wel eens erg lastig zou kunnen worden. De meeste werkgevers willen toch kunnen rekenen op hun werknemers en dat lijkt me logisch.

Moet je echt vijf dagen zo lang naar school of ben je ook wel eens een uurtje eerder klaar? Dan zou je dus eventueel bij het nipo kunnen werken. Er zijn ook wel zat dingen waar je 's ochtends heel vroeg of 's avonds laat kunt werken, maar dat wil je dus niet.

(Wanneer je van je ouders een aardige bijdrage krijgt en je geen al te dure kamer neemt en niet al te duur leeft, is het misschien nog wel mogelijk om zonder werken rond te komen...)
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 14:24
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 17-11-2003 @ 10:11:
*verhaal*
het was niet mijn bedoeling om zo over te komen, dat mijn opleiding dus zwaarder zou zijn dan andere opleidingen.

íkzelf zou het gewoon niet trekken om 's ochtends of 's avonds (doordeweeks) nog te werken ómdat het best wel zwaar is: vijf dagen van 9 tot 6 naar school waarvan ik de helft van de uren aan het dansen ben. ik dans er nu in het weekend en na zo'n weekend ben ik gewoon móe.

dus laat ik het anders zeggen: ík zou het niet trekken en daarom zoek ik werk voor in het weekend. en daarbij dus iets waar ze niet moeilijk doen om vrij te geven i.v.m. de stages.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 14:27
Verwijderd
Citaat:
*RainBow* schreef op 17-11-2003 @ 15:24:
dus laat ik het anders zeggen: ík zou het niet trekken en daarom zoek ik werk voor in het weekend. en daarbij dus iets waar ze niet moeilijk doen om vrij te geven i.v.m. de stages.
Nogmaals: Moet je echt vijf dagen zo lang naar school of ben je ook wel eens een uurtje eerder klaar? Dat scheelt al een hoop. Nipo is bv. thuiswerk, reistijd heb je dan dus niet, scheelt ook weer.

In het weekend...misschien een callcenter? Ik denk dat de meeste werkgevers er iig een week van te voren wel zeker van willen zijn dat ze op je kunnen rekenen...en als het even kan, vinden ze het vaak ook wel prettig als ze een bepaald aantal uur op je kunnen rekenen.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 14:41
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 17-11-2003 @ 14:27:
Nogmaals: Moet je echt vijf dagen zo lang naar school of ben je ook wel eens een uurtje eerder klaar? Dat scheelt al een hoop. Nipo is bv. thuiswerk, reistijd heb je dan dus niet, scheelt ook weer.

In het weekend...misschien een callcenter? Ik denk dat de meeste werkgevers er iig een week van te voren wel zeker van willen zijn dat ze op je kunnen rekenen...en als het even kan, vinden ze het vaak ook wel prettig als ze een bepaald aantal uur op je kunnen rekenen.
naja, het verschilt ieder jaar natuurlijk wel iets. maar vak 1 dit jaar heeft 1 keer zelfs van 9 tot 9, 1 keer van 9 tot 5 en de rest van 9 tot 6.

in de hogere klassen komt er wel wat meer ruimte in het rooster voor. behalve als je de docent-opleiding er ook bij doet.

aan een callcenter zat ik ook te denken ja. er zit er ook 1 hier in de buurt. nipo heb ik nog nooit van gehoord, zal eens info zoeken.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 14:46
Verwijderd
Citaat:
*RainBow* schreef op 17-11-2003 @ 15:41:
aan een callcenter zat ik ook te denken ja. er zit er ook 1 hier in de buurt. nipo heb ik nog nooit van gehoord, zal eens info zoeken.
ekki werkt bij het Nipo, die kan je er vast wel meer over vertellen (er staan ook al topics hier over het Nipo en op de site staat ook veel, dacht ik).
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 13:56
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 17-11-2003 @ 11:07:
Ook dan heb je, mits je ouders genoeg verdienen, recht op een ouderlijke bijdrage.
Ze verdienen niet genoeg, ik krijg maximale aanvullende beurs enzo. Daarnaast leen ik nog wat bij.
Oud 23-11-2003, 13:57
Verwijderd
Citaat:
Dwarfie schreef op 23-11-2003 @ 14:56:
Ze verdienen niet genoeg, ik krijg maximale aanvullende beurs enzo.
Ik weet niet precies hoeveel de volledige aanvullende beurs is...'t zal geen vetpot zijn, maar dat is een ouderlijke bijdrage ook niet...
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 14:10
ekki
ekki is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-11-2003 @ 14:57:
Ik weet niet precies hoeveel de volledige aanvullende beurs is...'t zal geen vetpot zijn, maar dat is een ouderlijke bijdrage ook niet...
Nou...

Mijn vader zou me 280 euro per maand moeten betalen (doet ie overigens niet). Vind ik toch behoorlijk wat!
Oud 23-11-2003, 14:14
Fade of Light
Fade of Light is offline
ik krijg 0 euro van mijn ouders, gezien de 1400+ euro collegegeld per jaar en dan nog eens -+ 300 euro aan boeken, gaan mijn centjes hard van mijn rekening af.

Ik krijg overigens wel 240 (ofzoiets) euro per maand aan allementatie, maarja daar moet ik ook vanalles voor kopen kwa kleding....

ach ja....en dat kk-rijk geeft me maar 70 euro per maand...dat schiet op
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 14:16
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 23-11-2003 @ 15:10:
Nou...

Mijn vader zou me 280 euro per maand moeten betalen (doet ie overigens niet). Vind ik toch behoorlijk wat!
Ik weet ook niet wat de aanvullende beurs is. Ik krijg ook geen 280 euro per maand van m'n ouders. (Krijg jij niks van je ouders en geen aanvullende beurs?)
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 14:17
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 23-11-2003 @ 15:14:
Ik krijg overigens wel 240 (ofzoiets) euro per maand aan allementatie, maarja daar moet ik ook vanalles voor kopen kwa kleding....
Dat is, volgens mij, ongeveer gelijk aan de ouderlijke bijdrage (zo niet (veel) meer) die veel mensen krijgen...
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 14:22
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-11-2003 @ 15:17:
Dat is, volgens mij, ongeveer gelijk aan de ouderlijke bijdrage (zo niet (veel) meer) die veel mensen krijgen...
MAar die is daar zeker niet 'helemaal' voor bedoeld. Dat bedrag is een contractuele overeenkomst tussen mijn ouders om mij te onderhouden. Niet om puur aan studie af te staan.

En zo triest dat ik zelf mijn bijdrage moet leveren aan de studie. "Dan moet je maar gaan werken" zeggen 'ze'. Hoezo moet ik dan gaan werken? ik maak gvd bijna meer uur dan iemand die werkt en IK kan daar voor betalen! Het is te triest voor woorden.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 14:37
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 23-11-2003 @ 15:22:
En zo triest dat ik zelf mijn bijdrage moet leveren aan de studie. "Dan moet je maar gaan werken" zeggen 'ze'. Hoezo moet ik dan gaan werken? ik maak gvd bijna meer uur dan iemand die werkt en IK kan daar voor betalen! Het is te triest voor woorden.
Of je vader iets laten ondertekenen dat ie afstand van je neemt...maar goed, of dat nou zo 'fijn' is?

'k ben het wel met je eens, dat ze nogal 'achterlijk' zijn bij de IBG...en dat de regels zo nu en dan nogal enorm dom zijn.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 14:44
ekki
ekki is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-11-2003 @ 15:16:
Ik weet ook niet wat de aanvullende beurs is. Ik krijg ook geen 280 euro per maand van m'n ouders. (Krijg jij niks van je ouders en geen aanvullende beurs?)
Ik krijg nu 70 euro van mijn vader en 2 euro aanvullende beurs (vanaf januari) en 6 euro (vanaf september volgend jaar).
Die 70 euro ga ik misschien maar stoppen. M'n vader heeft nog 3 andere studerende kinderen, die het geld vaak nog harder nodig hebben dan ik.

Die eikels van een IB-groep geven mij geen aanvullend, nee . Terwijl ik persoonlijk vind dat ik dat wel zou moeten krijgen. Maarja, ik heb al zoveel geprobeerd....
Oud 23-11-2003, 14:49
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 23-11-2003 @ 15:44:
Ik krijg nu 70 euro van mijn vader en 2 euro aanvullende beurs (vanaf januari) en 6 euro (vanaf september volgend jaar).
Die 70 euro ga ik misschien maar stoppen. M'n vader heeft nog 3 andere studerende kinderen, die het geld vaak nog harder nodig hebben dan ik.

Die eikels van een IB-groep geven mij geen aanvullend, nee . Terwijl ik persoonlijk vind dat ik dat wel zou moeten krijgen. Maarja, ik heb al zoveel geprobeerd....
Wauw...twee hele euro's...

Ik krijg wel geld van mijn ouders, maar dat stopt nu ook min of meer om verschillende redenen...ik vind eigenlijk ook dat ik recht zou hebben op een aanvullende beurs, maar helaas heb ik daar zelf weinig over te zeggen...mijn ouders verdienen gewoon veels te veel...dat ze ook veel kosten hebben (ook oa juist omdat ze zo veel verdienen), dat doet er niet toe.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 15:03
ekki
ekki is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-11-2003 @ 15:49:
Wauw...twee hele euro's...

Ik krijg wel geld van mijn ouders, maar dat stopt nu ook min of meer om verschillende redenen...ik vind eigenlijk ook dat ik recht zou hebben op een aanvullende beurs, maar helaas heb ik daar zelf weinig over te zeggen...mijn ouders verdienen gewoon veels te veel...dat ze ook veel kosten hebben (ook oa juist omdat ze zo veel verdienen), dat doet er niet toe.
Twee euro's is veel, he? .

Mijn ouders verdienen dus helemaal niet veel. Mijn moeder werkt part-time en m'n vader wel full-time, maar omdat ie laatst van baan is veranderd, verdient ie minder. Hij heeft verder dus 4 kinderen die hij moet onderhouden, die allevier een studie doen en waarvan er eentje ook nog 'ns hartstikke duur is. Ik persoonlijk vind dan dat ik er wel recht op heb.

Als je ouders 15% minder gaan verdienen, kun je ook aanvullend aanvragen. Dat heb ik gedaan, maar ik kwam daarvoor niet in aanmerking (waarom niet, dat weet ik niet). M'n vader kan gewoon niet meer afstaan dan ie nu al doet.

Nou heb ik het best wel goed, omdat we samenwonen en dus allebei een inkomen hebben. Maar bij m'n zus, die ook werkt, is dat veel minder. Zij heeft soms veel meer moeite om rond te komen.

Nouja, stom geregeld allemaal in ieder geval .
Oud 23-11-2003, 15:11
Verwijderd
Twee euro is zeker veel...

Mijn ouders verdienen wat dat betreft gewoon teveel...maar ze hebben ook twee studerende kinderen, mijn moeder studeert ook en m'n andere zusje gaat nog naar school (wat tegenwoordig ook duur is) en dan alle andere kosten daar nog boven op... (En als je veel verdiend, moet je bij alles het volle pond betalen...ook heel lullig zo nu en dan.)

Mijn vriend en ik wonen idd ook samen...en sinds hij zijn diploma heeft, werkt hij natuurlijk ook...dat scheelt echt heel voor... Voordat hij werkte was het ook wel eens enorm lastig om rond te komen. Ik werk ook wel een beetje, maar meer dan ik nu doe, kan ik op dit moment niet doen, dus ja...
Met citaat reageren
Oud 26-11-2003, 14:39
igfy
igfy is offline
mijn ouders betalen straks de huur van mijn kamer, en ik krijg dan nog 150 euro extra... mijn studie en boeken moet ik zelf betalen, daarom leen ik ook 200 euro per maand bij
Oud 26-11-2003, 16:03
Tóney
Tóney is offline
Ik krijg de huur van m'n kamer + €100,- van mn ouders.
Collegegeld en boeken hoef ik (nog ) niet zelf te betalen.
Reageren

Regels voor berichten