Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-12-2003, 15:00
jet
jet is offline
en dan bedoel ik dus de dingen die je kan veranderen he... mijn vriend rookt en ik niet, ik vind het echt ontzettend ranzig. maar in hoeverre kan je een ander proberen te veranderen? in hoeverre mag je dat doen? het is in ieder geval het gene waar we vaan discussie over hebben

maar wat zou jij veranderen voor je vriend(in)? wat kan je allemaal eisen van een ander? om moet je alle minpunten voor lief nemen? want misschien wordt diegene toch een ander persoon dan toen je verliefd op hem/haar werd.

de vraag is niet helemaal duidelijk, ook niet voor mezelf, maargoed. is het redelijk om te eisen van mn vriend dat ie stopt met roken? of niet?
Oud 10-12-2003, 15:05
Verwijderd
Wanneer je echt van iemand houdt, kan je denk ik aardig wat minpunten accepteren... Hoe ver je mag gaan met een ander 'veranderen' ligt aan wat jij, maar vooral ook wat de ander wil en vindt, denk ik. Als hij niet wil veranderen, dan houdt het op, lijkt me. Aan jou dan of je daar mee kan leven of niet.

Ik weet niet wat ik zou veranderen voor m'n vriend, ligt aan de situatie en waar hij zich aan ergert ed. Ik ben en blijf mezelf, teveel veranderen zou ik niet doen, want dan houdt hij niet van mij, maar van het beeld dat hij van iemand heeft, zeg maar.

Ik vind het iig niet redelijk om dingen te eisen...je kunt hem vragen om te stoppen en hem ook uitleggen waarom, maar wil hij niet stoppen, tja, dan houdt het, lijkt mij op. Aan jou dan dus of je daar mee kan leven of niet.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 15:18
Gothic
Gothic is offline
Ik heb mijn toemalige vriend duidelijk gemaakt dat ik niet van roken gediend was, hij rookte toen wel... Hij is uiteindelijk gestopt, hij wilde het al langer eigenlijk en tijdje erna is het wat geworden. Hij wist dat als hij nog zou roken het niets zou worden en hij weet dat ik het uitmaak, zodra ik merk dat hij nog rookt...

Slechte eigenschappen zijn prima af te leren, roken is een gewoontje/verslaving, dat is iets anders dan hoe je echt bent...
Oud 10-12-2003, 15:18
Verwijderd
Ik vind niet dat je mag eisen dat je vriend(in) voor jou verandert; bij dingetjes zoals roken of andere vervelende gewoontes mag je er natuurlijk wel om vragen. Dat zou ik zelf ook wel doen; als mijn vriend bijvoorbeeld niet tegen het knakgeluidje van mijn vingers zou kunnen, dan zou ik het geluidje niet meer maken (maar nu knakken we gezellig samen )
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 15:19
miro
miro is offline
Ik denk dat je altijd wel een beetje verandert voor je partner, onbewust misschien wel. Zelf zou ik nooit veranderen voor mn partner, iig niet radicaal. Als hij zou zeggen, "kom volgende keer ns op tijd" dan zou ik dat wel proberen. Ook zou ik wel willen stoppen met roken voor hem oid. Maar dan wel uit mezelf, omdat ik t vervelend vind. Hij hoeft er niet om te gaan vragen, dan doe ik t sowieso niet.

Sowieso, je kiest voor elkaar. Dan kies je ook voor de minpuntjes. Als mijn partner wat veranderd zou willen hebben dan moet ie maar iemand anders zoeken die die eigenschappen niet heeft.

Mijn conclusie. Kleine dingen kun je gewoon veranderen als het om principes gaat. Maar ik zou niks veranderen als t om eigenschappen (of uiterlijk) gaat.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 15:23
jet
jet is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 10-12-2003 @ 16:18:
Ik vind niet dat je mag eisen dat je vriend(in) voor jou verandert; bij dingetjes zoals roken of andere vervelende gewoontes mag je er natuurlijk wel om vragen. Dat zou ik zelf ook wel doen; als mijn vriend bijvoorbeeld niet tegen het knakgeluidje van mijn vingers zou kunnen, dan zou ik het geluidje niet meer maken (maar nu knakken we gezellig samen )
vind ik hier nou een echte mede knakker? ik knak de hele dag door! iets wat mijn vriend niet leuk vind, maar hij doet t zelf ook affentoe. maar ik doe het zo min mogelijk voor hem. als moet t soms omdat mn vingers anders heel raar aan gaan voelen.
maargoed on topic: ik heb er al wel een paar keer om gevraagd, maar ik krijg t gevoel dat hij het, mocht hij het doen, voor zich zelf wil doen en zeker neit voor mij.... maar er is al een licht compromis: hij rookt niet als ik er ben. maar als ie net heeft gerookt ga ik ook niet met m zoenen ofzo, en dat weet hij ook. maar er hangt toch altij een rooklucht om hem heen enzo. maar ik ben blij dat ik een discussie loskrijg
Oud 10-12-2003, 15:44
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 10-12-2003 @ 16:18:
Slechte eigenschappen zijn prima af te leren, roken is een gewoontje/verslaving, dat is iets anders dan hoe je echt bent...
Veel dingen zijn een gewoonte, maar lang niet iedereen wil een gewoonte afleren voor een ander. Je kan het iemand vragen, maar je kunt het niet eisen (kan wel, maar goed, je snapt me wel), vind ik.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 18:57
bassgirl
bassgirl is offline
euhm iets kleins kan ik nog wel veranderen, maar hij vind het juist zo leuk aan mij dat ik mezelf blijf... zn vorige vriendinnen werden helemaal metal...en ik doe gewoon aan wat ik leuk vind... mischien dat ik ooit een rokje aandoe omdat hij dat helemaal geweldig vindt (ik heb een hekel aan die dingen) maar das voor af en toe dan alst mooi weer is ofzo haha *winter*

maar ik vind wel van roken ofzo dat je dat moet kunnen verandseren, maar idsd kun je 't niet eisen, je weet dat vaak al voordat je er iets mee krijgt kies je dan ook voor opzich...
Oud 10-12-2003, 18:59
probeer
probeer is offline
hmm lichamelijke dingen zou ik tot op zekere hoogte wel veranderen (geen chirurgie) en geestelijk/innerlijk zou ik alleen mijn minpunten (waarvan ik dat zelf ook vind) veranderen.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 19:22
PardonMe
PardonMe is offline
'Slechte' gewoonten zijn vaak wel af te leren.. Je hebt ze jezelf tenslotte ook aan kunnen wennen, dus zou je ze ook af moeten kunnen leren.
En ik vind dat je ook aan je partner kunt vragen deze af te leren (bijvoorbeeld roken), of je partner dat dan ook zal doen is een tweede, maar je kunt het altijd vragen.

Maar hoe jij van binnen bent, hoe je over dingen denkt, hoe jij ergens tegenaan kijkt, hoe jij reageert, je karakter en temperament kun je niet veranderen, hoogstens enigszins onder controle houden...
Echt radicaal iets veranderen gaat niet denk ik, en anders dan zal dat bergen tijd vergen.
Oud 10-12-2003, 19:23
elledc
elledc is offline
Ik heb hier ooit eens een topic gestart "relatie stoppen omdat vriend rookt?" of iets in die aard.
En de meesten zeiden dat het flauw was om een relatie te stoppen enkel omdat hij rookt. Omdat je toch al vanaf het begin van je relatie weet dat hij rookt, dus moet je 't er maar bijnemen.

Maar goed, mijn vriend rookt dus. In het begin maakte ik er een probleem van. Hij rookt vrij veel en ik kan er soms niet meer tegen, soms voel ik me misselijk van die geur. Ik heb er veel aan gedaan om hem duidelijk te maken dat ik er soms een hekel aan had maar een verslaving is moeilijk te stoppen, geloof me.

Dus chantage, zoals 'ik maak het uit als je niet stopt', is belachelijk. Ik vind het nog steeds vervelend als hij té veel rookt maar dan zeg ik het hem, neem ik zijn pakje af en ga ik naar buiten. Hij rookt al minder maar hem helemaal doen stoppen is téveel gevraagd vrees ik.
Op een dag als ik er helemaal genoeg van krijg dan zal ie het wel merken.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 08:46
Punkygirl
Punkygirl is offline
in jouw geval vind ik dat je kan vragen of hij iig niet bij jou in de buurt wil roken omdat je het vies vind. Wat hij dan in zn eigen tijd doet moet hij zelf weten maar niet bij jou in de buurt.
Oud 11-12-2003, 09:57
Hawahaai
Hawahaai is offline
Je kunt best proberen of je vriend(in) wat kleine dingetjes af wil leren, zolang iemand daar niet compleet door verandert, want iemand moet wel zichzelf kunnen blijven. Anders krijg je uiteindelijk toch een onmogelijke situatie.
Ik ben bijvoorbeeld een fervent nagelbijter, doe dat al jaren. Maar als ik bij mijn vriend ben, probeer ik toch om het te laten. En als ik niet bij hem ben, betrap ik mezelf er soms op dat ik nagelbijt en dan denk: 'nee, dat mocht niet van hem' en dan stop ik. Wat dat betreft is het natuurlijk alleen maar gunstig, een extra push om een vervelende eigenschap af te leren.

Als ik verliefd zou worden op iemand die rookt, zou ik er niks mee beginnen, tenzij hij voor het begin van onze relatie al zou beloven ermee te stoppen. Ik kan namelijk niet goed tegen sigarettenrook, krijg het daar ontzettend benauwd van.
Maar goed, in jouw geval... Ik zou als ik jou was vragen of hij misschien minder wil gaan roken. Of hij bijvoorbeeld niet wil roken als hij bij je is of zo naar je toe komt. Als hij dit wel wil, kun je over een tijd proberen of hij er misschien niet iets in ziet om te stoppen met roken. Ik denk niet dat je van hem kunt verlangen dat hij zomaar ineens stopt.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 10:23
Verwijderd
Dat hele roken kun je vergeten, ik heb zelf eens voor een ex gestopt met roken, en daar werd ik zo onhandelbaar van dat ze het uitmaakte ( was ik daar nou voor gestopt )

Maar ik denk dat je best in een relatie mag vragen dat je partner zich min of meer aan je aanpast, qua gedrag ed. Net zoals je partner dat van jou mag verwachten
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 16:24
jet
jet is offline
ik heb er net weer ruzie over gehad met m.. dat roken wordt echt t eind van onze relatie denk ik.... maar ik heb hem nu ok maar is heel onvoorzichtig medegedeeld dat iemand die rookt vies zoent (althans de smaak dan he).... nouja ik hoop maar dat ie stopt...
Oud 11-12-2003, 16:28
PardonMe
PardonMe is offline
Citaat:
jet666 schreef op 10-12-2003 @ 16:23:
maargoed on topic: ik heb er al wel een paar keer om gevraagd, maar ik krijg t gevoel dat hij het, mocht hij het doen, voor zich zelf wil doen en zeker neit voor mij.... maar er is al een licht compromis: hij rookt niet als ik er ben. maar als ie net heeft gerookt ga ik ook niet met m zoenen ofzo, en dat weet hij ook. maar er hangt toch altij een rooklucht om hem heen enzo. maar ik ben blij dat ik een discussie loskrijg
zoiets als stoppen met roken moet je ook doen omdat je het zelf wilt, omdat je er zelf helemaal achter staat..
Als je het zelf niet echt wilt, dan lukt het je ook veel moeilijker of helemaal niet
Oud 11-12-2003, 17:45
maanmeisje17
maanmeisje17 is offline
Ik zeg altijd dat je niet moet veranderen voor je vriend of vriendin. Maar je wel aanpassen aan hem of haar.
Maar waar nou precies die grens ligt weet ik ook niet.
Ik zou denk ik niet willen dat als mijn vriend een vervelend karakter eigenschap heeft dat hij dat veranderd. Ik wil wel dat hij zichzelf blijft en dan neem ik dat voor lief. Maar met gewoontes zoals roken ligt dat weer heel anders. Daarin mag je best rekening houden (dus je aanpassen) aan je vriend of vriendin.
Maar of je dit mag eisen?!?! Tja... Ligt ook aan hoe je vriend hierover denkt natuurlijk

Oke vage reactie
Reageren

Regels voor berichten