Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-12-2003, 14:47
Verwijderd
de vraag is welke uitspraak juist is (en waarom!)

a) In de bovenste helft van een lineaire vraagfunctie stijgen de totale ontvangsten van een producten bij een prijsverhoging.

b) In de onderste helft van een lineaire vraagfunctie dalen de totale ontvangsten van een producent bij een prijsverhoging.

c) In de bovenste helft van een lineaire vraagfunctie stijgen de totale uitgaven voor de consumenten bij een prijsverlaging.

d) In de onderste helft van een lineaire vraagfunctie stijgen de totale uitgaven voor de consumenten bij een prijsverlaging.

Voor mensen die reeds langer economie volgen zal dit wel doodeenvoudig zijn, maar aangezien ik niet in die situatie zit begrijp ik er niks van.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-12-2003, 18:43
Verwijderd
Antwoord C en D zijn zeker onjuist. Als er een prijsverlaging is, dan betaal je dus minder voor het product.
Antwoord A is volgens mij ook niet goed, omdat bij een prijsverhoging minder mensen het product zullen kopen. De ontvangsten stijgen dan meestal niet.
Het goede antwoord is volgens mij dus antwoord B. Er is altijd een groep die het product blijft kopen na een prijsverhoging. De producent zal daarom ook meer verdienen van de groep die tot de onderste helft behoord.

Helemaal zeker weet ik het niet, maar als je een beetje logisch nadenkt, kom je een heel eind.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 23:00
Rene1984
Rene1984 is offline
Hiervoor moet je kijken naar de prijselasticiteit. Met hoeveel verandert de gevraagde hoeveelheid, als de prijs met 1% daalt. Is de elesticiteit groter dan 1, dan zal de gevraagde hoeveelheid met meer dan 1% stijgen, terwijl de prijs met maar 1% daalt. De elasticiteit is groter dan 1 (of -1) in het bovenste gedeelte van de vraagcurve, wanneer deze lineair is. De antwoorden stap voor stap:

A. Als de prijs met 1% stijgt, dan zal de gevraagde hoeveelheid afnemen met meer dan 1%, de totale ontvangsten dalen dus (vraag X prijs)

B. De prijs wordt met 1% verhoogt, maar de vraag neemt met minder dan 1% af, waardoor de totale uitgaven van de consumenten zullen stijgen

C. De vraag zakt met meer dan 1%, waar de prijs daalt met 1%. Totale uitgaven nemen dus af.

D. De prijsverlaging van 1% resulteert in een lagere vraag. Maar de vraag daalt met minder dan 1%. Totaal geeft de consument dus meer uit dan dit product. Hier is dus het juiste antwoord. In het geval van een inelastische vraag (en die is er in de onderste helft van de lineaire vraagcurve) past de consument zijn koopgedrag minder snel aan, waardoor het (waarschijnlijk) tijdelijk meer geld besteed aan het product. Naar verloop van tijd vinden consumenten andere substituten voor het duurdere product waardoor dit effect van tijdelijke aard is.

Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 17:56
Verwijderd
Het antwoord bleek inderdaad D te zijn (logisch nadenken brengt je blijkbaar toch minder ver dan verwacht )
Sowieso bedankt voor de moeite!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten