Goed, groter stuk:
Hamsterdood
Als je mij zo bekijkt, met kleding en al, zou je niet zeggen dat ik een hamster bij me heb. Toch heb ik er nu eentje bij me. Ze ziet er erg mooi uit, heet Malcha en is een behoorlijk lief beest. Elke avond, als ik moe word en zij langzaam ontwaakt, klimt ze uit haar kooi en gaat ze op mijn schouder zitten kijken hoe ik aan het schrijven ben.
Na verloop van tijd maakt ze een nestje op mijn schouder, waar ze gaat slapen. Elke avond, als ik ga schrijven, komt zij uit haar kooi, om vervolgens opmijn schouder te gaan slapen. 'Mijn muze,' zo noem ik haar altijd liefkozend. Als ik namelijk een verhaal maak en ik weet het even niet meer, is zij altijd in de buurt om mij nieuwe, schitterende inspiratie te geven zodat mijn verhalen heerlijke, zwijmelende eindes krijgen.
Lief he? Ontzettend lief.
Mijn leven lijkt perfect: goede cijfers, een leuk betaalde baan, heerlijke vrienden, en een gezonde geest. Ik maak me wel zorgen om de rest van de wereld, daar zitten nog wel wat foutjes in die ik het liefste zag verdwijnen. Bush bijvoorbeeld, de arme man heeft geen flauw idee waar hij aan begonnen is, toen hij de oorlog van zijn vader af begon te maken. De vele hongersnoden in de derde wereld en het misbruik van mensen. Overbekend, maar waar. Eer mensen iets aan dit onrecht doen, moeten ze behoorlijk schrikken. Iemand zou dan iets op moeten offeren wat hem of haar behoorlijk dierbaar is. Niet veel mensen hebben de kracht en moed om zoiets te doen, de meeste mensen geven met kerstmis wat geld aan een goed doel en spreken zichzelf zo vrij van enkele schuldgevoelens naar de wereld.
Dat helpt natuurlijk niet. Iemand moet nu een daad stellen, zodat mensen weten dat er veel dingen in de wereld zijn die goed fout zijn. Zelfs in de nabije omgeving zijn die dingen er al. Een maand geleden werd er onder de brug bij Heelsum, nog geen drie kilometer hier vandaan, een meisje verkracht. Zoiets is fout. Zulkde dingen horen niet te kunnen gebeuren.
Wie durft een daad te stellen? Als ik het zo bekijk, doet niemand het. Het schiet niet op en daardoor voel ik me zo verdomde machteloos. Van de tien euro die ik maandelijks overmaak naar unicef, komt slechts vier euro aan. De rest van het geld wordt besteed aan Andere Dingen. Alweer een gevoel van machteloosheid. Ik geloof alleen dat ik de enige ben die dat gevoel van machteloosheid heb. Wat ik nu zou willen, is dat jullie je best doen om dit ook te voelen. Doe je best.
Ergens in deze wereld is een klein, lief, schattig, onschuldig meisje dat keihard moet werken om geld binnen te halen voor haar familie, omdat ze anders geen eten krijgt. Als ze denkt dat ze zich in een situatie bevindt waarbij ze met de tien uur werk per dag net genoeg kan eten, wordt ze gestoken door een mug die het malariavirus met zich meedraagt. MACHTELOOS! Nikskan je er aan doen.