Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-12-2003, 06:27
Verwijderd
Ik had een vraagje en er zal hier vast iemand zijn die het weet, kan Diclofenac spierverslappend/-ontspannend werken?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 08:01
miro
miro is offline
Kijk hier maar even:

http://www.google.nl/search?q=cache:...hl=nl&ie=UTF-8
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 08:06
Verwijderd
Dank je wel. 't gaat mij alleen om de pijnstiller Diclofenac (gewoon tabletjes), had ik er bij moeten vermelden. 't staat niet in de bijsluiter die er bij zit, maar mijn vriend en ik meenden ons allebei te herinneren dat de dokter wel iets in die richting had gezegd, dus vandaar.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 08:46
miro
miro is offline
Op internet staat dat je er alleen maagklachten van kunt krijgen (typ maar ns diclofenac in bij google) Op alle sites die er erover gaan is niks te vinden over spierverslapping dus ik denk dat je je daar geen zorgen om hoeft te maken. (je bloed kan wel verdunnen waardoor wondjes minder snel helen)

Stukje geknipt en geplakt over de bijwerkingen:

"Naast het gewenste effect kan dit middel bijwerkingen geven. Veel mensen krijgen last van een geïrriteerde maag. Deze bijwerking kunt u proberen te voorkomen door het middel met wat voedsel en een glas water of melk in te nemen. Gebruik geen alcohol of andere voedingsmiddelen te gebruiken die de maag irriteren, zoals scherpe kruiden. Ook als u zetpillen gebruikt kunt u last krijgen van uw maag, omdat het middel na opname in de bloedbaan, alsnog bij de maagwand terechtkomt.
Als u dit middel landurig gebruikt, is het mogelijk het te combineren met een beschermend maagmiddel. Vraag uw arts om advies.
Mensen die in het verleden last hebben gehad van een maag - of darmzweer hebben meer kans op bijwerkingen op maag en darmen. Overleg met uw arts of u diclofenac kunt gebruiken.

Andere bijwerkingen die bij minder dan tien procent van de mensen voorkomen zijn:

Soms

Hoofdpijn, duizeligheid en wazig zien. Dit gaat meestal over als u gewend bent geraakt aan het middel.
Zelden
Een beschadiging van de maag of darmen, waarbij een bloeding kan ontstaan. Dit merkt u door zwarte, teerachtige ontlasting. Stop dan het gebruik en neem contact op met een arts. Mensen die een maag- of darmzweer hebben of een maag- of darmbloeding mogen dit middel niet gebruiken. De klachten kunnen erdoor verergeren.
Zeer zelden
Overgevoeligheid voor dit middel. Dit merkt u aan huiduitslag, galbulten en jeuk. Gebruik dit middel dan niet meer. Een ernstige overgevoeligheid is te merken aan benauwdheid of een opgezwollen gezicht. Ga dan onmiddellijk naar een arts. In beide gevallen mag u dit middel in de toekomst niet meer gebruiken. Geef daarom aan de apotheek door dat u overgevoelig bent voor diclofenac. Het apotheekteam kan er dan op letten dat u dit middel of een andere ontstekingsremmende pijnstiller niet opnieuw krijgt. Mensen met astma en andere benauwdheidsklachten blijken vaker overgevoelig voor dit middel. Let daarom extra op de overgevoeligheidsverschijnselen.
Als u porfyrie heeft, een stofwisselingsziekte waarbij men aanvallen krijgt van buikpijn, braken, koorts en hartkloppingen: dit middel kan een aanval uitlokken. Geef aan de apotheek door dat u porfyrie heeft. Het apotheekteam kan er dan op letten dat u dit middel of andere uitlokkende middelen niet krijgt.
Lijdt u aan hartfalen dan kunt u hier meer last van krijgen. Overleg met uw arts als u last krijgt van opgezwollen enkels, benauwdheid en vermoeidheid."
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 09:15
Aspirantjuffie
Aspirantjuffie is offline
Ik heb zelf ook een tijdje diclofenac gebruikt, mij is toen uitgelegd dat ze voornamelijk pijnstillend/ontstekingremmend werken. En na een langere periode ook spierverslappend.
Het spierverslapende is net genoeg om kramp te voorkomen, waardoor de pijn ook weer iets afneemt.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 16:27
Verwijderd
Citaat:
Aspirantjuffie schreef op 17-12-2003 @ 10:15:
Ik heb zelf ook een tijdje diclofenac gebruikt, mij is toen uitgelegd dat ze voornamelijk pijnstillend/ontstekingremmend werken. En na een langere periode ook spierverslappend.
Het spierverslapende is net genoeg om kramp te voorkomen, waardoor de pijn ook weer iets afneemt.
Ik gebruik het al wel een tijdje...niet elke dag, maar toch wel vrij regelmatig.

Ik vroeg het me af, omdat ik sinds een aantal weken weer waterpolo en de afgelopen twee keer had ik diclofenac voor de training genomen en die twee trainingen gingen veel minder dan die daar voor (ik kwam amper vooruit, watertrappen ging lastig en ik kon niet hard schieten)...maar misschien ligt het ook wel aan het weer en een eventueel griepje.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 16:43
Verwijderd
ontstekingremmend en spierverslappend

ik heb t niet doorgelezen zal vast al gezegt zijn
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 16:43
Verwijderd
Dit is een handige site voor dit soort dingen, misschien dat hij in het announcement gezet kan worden: http://www.consumed.nl

Citaat:
Deze website bevat onafhankelijke informatie over 6.320 medicijnen in Nederland en België. De medicijnen zijn gekoppeld aan 1.629 ziekten of klachten.
Van alle geregistreerde medicijnen een soort online-bijsluiter.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 17:05
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Bijwerkingen heb ik in ieder geval niet gehad.

Ik gebruikte het vorig jaar vanwege erge rugpijn.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 17:06
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 17-12-2003 @ 18:05:
Bijwerkingen heb ik in ieder geval niet gehad.
Dat het (event) spierverslappend/-ontspannend werkt is toch ook geen bijwerking?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 18:39
Yvat
Yvat is offline
Ik slik die pijnstillers zelf ook i.v.m rugklachten en bij mij helpen ze wel ontspannend maar na 1 uur wordt de werking al minder . Ook word ik heel wazig en duizelig als ik die pillen slik.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 21:29
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 17-12-2003 @ 18:06:
Dat het (event) spierverslappend/-ontspannend werkt is toch ook geen bijwerking?
Bij mij was dat de reden waarom ik het nam.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 21:30
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Yvat schreef op 17-12-2003 @ 19:39:
Ik slik die pijnstillers zelf ook i.v.m rugklachten en bij mij helpen ze wel ontspannend maar na 1 uur wordt de werking al minder . Ook word ik heel wazig en duizelig als ik die pillen slik.
Hm, duizeligheid had ik ook.

Maar die rugpijn hing samen met met een hersenschudding (was flink gevallen), dus of het door Diclofenac kwam weet ik niet...

Ik weet wel dat Diclofenac een behoorlijk zwaar middel is, en dat ik denk dat het veel te snel wordt voorgeschreven, vooral door huisartsen.

Diclofenac voorschrijven valt niet onder de bevoegdheid van een huisarts, vind ik.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 07:48
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 17-12-2003 @ 22:30:
Diclofenac voorschrijven valt niet onder de bevoegdheid van een huisarts, vind ik.
tja, dan kunnen we alles wel onder de bevoegdheid van een huisarts weghalen. Huisartsen schrijven wel zwaardere medicijnen voor. Juist huisartsen moeten zo iets voor kunnen schrijven, anders wordt de zorg nog duurder dan het nu al is, lijkt me niet de bedoeling.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 08:16
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-12-2003 @ 02:48:
tja, dan kunnen we alles wel onder de bevoegdheid van een huisarts weghalen. Huisartsen schrijven wel zwaardere medicijnen voor. Juist huisartsen moeten zo iets voor kunnen schrijven, anders wordt de zorg nog duurder dan het nu al is, lijkt me niet de bedoeling.
sluit ik me bij aan.
Wat een onzin Fleet
Oud 18-12-2003, 17:08
Yvat
Yvat is offline
Citaat:
Hm, duizeligheid had ik ook.

Maar die rugpijn hing samen met met een hersenschudding (was flink gevallen), dus of het door Diclofenac kwam weet ik niet...

Ik weet wel dat Diclofenac een behoorlijk zwaar middel is, en dat ik denk dat het veel te snel wordt voorgeschreven, vooral door huisartsen.

Ik heb verder niks,het is alleen voor m'n rug. Weet niet of het verder nog wat uitmaakt maar ik heb Diclofenacnatrium.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 18:27
Joris
Joris is offline
Citaat:

wat een ongefundeerde uitspraak. Onder wie zijn bevoegdheid moet het dan vallen? Dat het niet zomaar in de drogist te verkrijgen is... ok, maar dit slaat echt helemaal nergens op...

to you
Oud 21-12-2003, 18:36
brynn
brynn is offline
Diclofenac is idd niet zo'n hele zware pijnstiller en valt volgens mij zeker onder de bevoegdheid van een huisarts. zou wel eens een van de medicijnen kunnen zijn die een huisarts voor schrijft met de minste bijwerkingen. het risico op maagirritatie en bloedingen is niet groter dan van bijvoorbeeld asperine. dat brengt zelfs nog meer risico's met zich mee.

Diclofenac heeft geen spierverslappende werking, maar doordat het ontstekingsremmend werkt, worden de spieren minder stijf (en verslappen dus) als de ontsteking daar zit.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten