Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-12-2003, 21:54
Verwijderd
Ik zit met de volgende opgave opgescheept:

Ik moet hem voor maandagochtend afhebben, want daar vallen punten mee te verdienen voor het vak waar hij bij hoort

Het enige wat ik zelf kon bedenken was de impulsresponsie .
Heeft iemand enig idee??

En dan nog een (misschien dom) vraagje:
wat wordt bedoeld met 3exp(-2t)?
3e^(-2t) of 3^(-2t)?

alvast bedankt,

Floris
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-12-2003, 11:25
SCREAM!
SCREAM! is offline
Met exp( wordt e^ bedoeld. Zodoende is 3exp(-2t), dus: 3e^(-2t).

Je eerste vraag kan ik echt niet beantwoorden
Met citaat reageren
Oud 13-12-2003, 13:53
Sawada_Kotera
Sawada_Kotera is offline
De impulsfunctie is toch de afgeleide van de stapfunctie. Met dit in je achterhoofd moet je uit de impulsresponsie toch de stapresponsie kunnen afleiden?(I hope)
Oud 14-12-2003, 10:27
Verwijderd
Citaat:
Sawada_Kotera schreef op 13-12-2003 @ 14:53:
De impulsfunctie is toch de afgeleide van de stapfunctie. Met dit in je achterhoofd moet je uit de impulsresponsie toch de stapresponsie kunnen afleiden?(I hope)
Klopt, ik was even vergeten dat een afgeleide in het tijdsdomein gewoon een aftrekking was in het s-domein (), dus was punt 2 ook wel te doen.
en punt 1 heb ik inmiddels ook helemaal.

Alleen die convolutie-integraal lukt me niet, kan iemand daar dan misschien mee helpen??

@Scream, bedankt
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 12:30
Sawada_Kotera
Sawada_Kotera is offline
Als je de impulsfunctie eens geeft zal ik eens proberen.

Het is misschien makkelijker als je eerst die Vs Laplace transformeert, en die vermenigvuldigt met je overdrachtsfunctie, en dan het geheel invers Laplace transformeert.(ik weet niet of dat hier het geval is, maar het is altijd handig als je dit in je achterhoofd hebt).
Oud 14-12-2003, 16:19
Verwijderd
Citaat:
Sawada_Kotera schreef op 14-12-2003 @ 13:30:
Als je de impulsfunctie eens geeft zal ik eens proberen.

Het is misschien makkelijker als je eerst die Vs Laplace transformeert, en die vermenigvuldigt met je overdrachtsfunctie, en dan het geheel invers Laplace transformeert.(ik weet niet of dat hier het geval is, maar het is altijd handig als je dit in je achterhoofd hebt).
De impulsfunctie wordt standaard genoteerd als delta(t).
Dat was dus de methode die je in de eerste vraag toe moest passen. Het leuke van een impulsfunctie is, als je hem Laplace transformeert (naar het s-domein), dat hij gewoon 1 wordt. Als je dan een spanningsdeling toepast krijg je de overdrachtsfunctie die je terugtransformeert.
Maar bij 3 moet het dus met de convolutie integraal.....
uit de overdrachtsfunctie kreeg ik (bij vraag 1): h(t) = (2e^(-2t)cos(-2t))u(t)
zou jij daar wat mee kunnen??
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 18:16
Sawada_Kotera
Sawada_Kotera is offline
Tja, ik had mij eerder verkeerd uitgedrukt, ik vroeg om de impulsfunctie, maar bedoelde eigenlijk het impulsantwoord.

Een cos functie en exponentiële, moet lukken met twee keer partieël integreren geloof ik.

Maar vergeet niet dat je een convolutieintegraal in het t domein te schrijven is als een eenvoudig product in het s domein. En als je dit product terug naar het t domein transformeert, heb je de convolutie integraal ook berekend.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Oud 15-12-2003, 19:43
Verwijderd
Citaat:
Sawada_Kotera schreef op 14-12-2003 @ 19:16:
Tja, ik had mij eerder verkeerd uitgedrukt, ik vroeg om de impulsfunctie, maar bedoelde eigenlijk het impulsantwoord.

Een cos functie en exponentiële, moet lukken met twee keer partieël integreren geloof ik.

Maar vergeet niet dat je een convolutieintegraal in het t domein te schrijven is als een eenvoudig product in het s domein. En als je dit product terug naar het t domein transformeert, heb je de convolutie integraal ook berekend.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Een cos met een exponentiele partieel integreren heeft juist absoluut geen zin.
Inmiddels ben ik, met hulp van een studiegenoot, nog net op tijd tot een goed antwoord gekomen (waarbij ik tot de ontdekking kwam dat er 2 e-machten tegen elkaar wegvallen ).
Bovendien is jouw laatste optie nog net iets omslachtiger dan gewoon netjes integreren, maar toch bedankt voor je medewerking! .
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 23:39
Verwijderd
Ik zou sowieso in het LaPlace-domein werken. convolutieintegralen zijn voor verdere berekeningen zal ik morgen even kijken ofzo... als het nog nodig is. nu ga ik slapen
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 11:08
Verwijderd
Citaat:
*FoX* schreef op 16-12-2003 @ 00:39:
Ik zou sowieso in het LaPlace-domein werken. convolutieintegralen zijn voor verdere berekeningen zal ik morgen even kijken ofzo... als het nog nodig is. nu ga ik slapen
convolutie integralen zijn idd *censuur*
maar zoals ik al zei, heb ik de rest toch nog afgekregen, dus het is niet meer nodig.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 14:24
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 15-12-2003 @ 20:43:
Een cos met een exponentiele partieel integreren heeft juist absoluut geen zin.
2 keer partieel integreren levert dezelfde integraal op, maar met extra randtermen en hier en daar een factor meer of minder Daaruit kan je dan de oorspronkelijke integraal halen (door em te zien als een onbekende functie in de vergelijking).
Oud 19-12-2003, 22:28
Verwijderd
Citaat:
GinnyPig schreef op 16-12-2003 @ 15:24:
2 keer partieel integreren levert dezelfde integraal op, maar met extra randtermen en hier en daar een factor meer of minder Daaruit kan je dan de oorspronkelijke integraal halen (door em te zien als een onbekende functie in de vergelijking).
ik geloof je direct, maar ik kan het niet
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten