Citaat:
little nemo schreef op 23-12-2003 @ 15:37:
je hebt wel degelijk je fiets teruggekregen; wat je vader juridisch zegt, is dat je vriend bezitter of houder van de fiets is, omdat hij alleen het sleuteltje heeft teruggegeven.
|
Is dat wel zo? Mijns inziens valt te verdedigen dat een fiets wel geleverd wordt door feitelijke overgave, maar dan door traditio symbolica. Je levert een auto ook niet door die auto aan iemand ter hand te stellen, maar door hem de sleutels te overhandigen. Ik vind het niet ondenkbaar dat je door het teruggeven van de sleutels en het mededelen van de plek waar de fiets staat, de fiets hebt overgedragen (en dan kan daargelaten worden of hij nu bezitter of houder is geworden). Maar dat is voor onze discussie niet echt heel relevant.
Citaat:
het eerste kan niet, omdat als hij je fiets alleen geleend heeft, hij uberhaupt geen bezitter wordt en het tweede kan niet omdat degene die de fiets onder zich heeft (=jij) de houder is. maw, wat je vader zegt is echt flauwekul, zoals al gezegd is (volgt uit: 3:107, 3:112 BW)
|
Bezitter wordt hij inderdaad niet, maar ik ben van mening dat je hier wel een overeenkomst van bruikleen in zou kunnen zien. De bruiklener is houder van de zaak, en is dus gehouden zorg te dragen voor de zaak. Ook zonder een stilzwijgende overeenkomst van bruikleen zou ik willen aannemen dat er een zorgplicht voor de zaak bestaat. Als ik een fiets van iemand leen en ik rij hem in de prak, dan handel ik natuurlijk onrechtmatig jegens de eigenaar, of ik nou bezitter of houder ben. Het gaat erom dat ik die fiets feitelijk in de prak heb gereden. Maar in dit geval is dat helemaal niet aan de orde, nu de argumentatie van die pa natuurlijk sowieso kul was en niet gezegd kan worden dat die jongen op enige manier onzorgvuldig heeft gehandeld