Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
@autodropje:
Cijfers, voorbeelden? Komt wat: Gesubsidieerde literatuur. Wordt zo'n e5*10^6 per jaar aan schrijvers gegeven om ze uit de zorgen te halen, opdat ze rustig kunnen schrijven. De maximale beurs is e27 500 per jaar. Marginale bedragen op de overheidsbegroting. Alle beetjes zullen ongetwijfeld helpen, maar dit zou geen zoden aan de dijk zetten. Frappant detail: de boeken die zo tot stand komen zijn veelal onleesbaar door de 'literaire aspecten' die erin verweven zitten. Dit is dus een goed voorbeeld van kunstsubsidie die volgens jou afgeschaft zou kunnen worden, alleen zou je het belang van het vrijgekomen geld overschat hebben. Maar zonder gekheid, ik ben ook vóór afschaffing van dergelijke subsidie. De mensen die zo graag kunst willen doen, kunnen dat op eigen kosten doen. De meest toegankelijke kunst: muziek en literatuur en poëzie, is al toegankelijk voor het grote publiek, het is eigenlijk de beeldende kunst (beeldhouwen, schilderen, film) die zeer veel geld kost, met name dan meesterwerken van meesters m/v/o, niet te vergeten de expositieruimten. Mede omdat ik er niet van houd, vind ik dat de subsidie op deze dingen afgeschaft moet worden. Om even terug te komen op te 'toegankelijke kunst', deze is toch vele malen leuker te doen in persoonlijk verband dan om naar lezingen van beroemdheden (=duur) te gaan? Ik merk dat er hier op het forum tenminste veel mensen zijn die liever zelf iets doen dan dingen van anderen bezichtigen/lezen. Ook heeft Japie in bovenstaande reply al een ding aangehaald wat erop duidt dat mensen toch graag iets aan 'kunst' doen, doch het alleen niet als kunst bestempelen Subsidie op kunst moet dus, zeker het sociale aspect in ogenschouw nemende, afgeschaft worden. |
![]() |
||
Citaat:
|
Kunst moet je in een breed perspectief zien. Het is een manier om gevoel over te brengen.....
Kunst is ook een expressie... het drukt uit wie we zijn wat we doen waar we vandaan komen en waar we naartoe gaan.... Ik vind het schandalig om alleen kunst te honoreren dat commerciël verantwoord is. Want dat betekend dat er alleen nog maar kunst gemaakt wordt wat geaccepteerd wordt door de grote groep..... En kwalitatief goede kunst wat alleen een beperkte doelgroep heeft, heeft dan helemaal geen kans.... Zonde toch?......
||
![]() |
Citaat:
En zowiezo is het in het algemeen een hele kunst om een muziekinstrument te (leren) spelen. ![]() Trouwens, zo heb je ook genoeg mensen die wel van kunst houden, denk ik.
||
Citaat:
Kunstenaars die nu plotseling "commerciele" kunst gaan maken doen dat niet met gevoel en zijn in mijn ogen dan ook geen echte kunstenaars (vergelijk met top40 muziekbandjes). Nog iets: waarom moet iedereen meebetalen voor iets wat slechts een relatief klein deel van de bevolking interessant vind? Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker niet verkeerd. Maar ik zie maar al te vaak gruwelijk lelijke ondingen verrijzen op de raarste plekken, waar ik eigenlijk nooit positieve reacties over hoor. Zo staat er hier in het recreatiegebied midden in de natuur een walgelijk onding van 3 meter hoog. Ik wil niet weten wat dat gekost heeft, maar ik ben in 10 jaar tijd niemand tegengekomen die het mooi vind. Stel nou dat er geen subsidie was? Dan had die kunstenaar het te koop aangeboden, en was het netjes terechtgekomen in de achtertuin van de enige persoon die het wél mooi vind. Burgers blij, kunstenaar blij, kunstliefhebber blij. ![]()
|||
Citaat:
![]() Sorry hoor, maar als kunst goed voor me is bepalen mijn ouders wel of ik het wel of niet te zien krijg, totdat ik meerderjarig ben (ben ik nu) en dan bepaal ik het zelf. Die overdreven bemoeizucht altijd.. Citaat:
![]()
|||
Citaat:
![]() Citaat:
||
Citaat:
Het feit dat jij allemaal kunstvoorwerpen in het straatbeeld tegenkomt die jij niet mooi vind heeft niks met subsidies te maken. Die dingen worden door de gemeente (voor heel veel geld) gekocht..... Dat niemand dat mooi vind zegt meer over de communicatie tussen bewoners en de gemeente en het uitgavepatroon dan over gesubsidieerde inkomens van een kunstenaar...
||
Citaat:
![]() Die communicatie is volgens mij bar slecht, landelijk gezien. Want er is helemaal niet zoveel vraag naar kunst.
||
Citaat:
Sorry hoor... Maar er zit een heel groot verschil tussen het subsidieren van kunstenaars die niet rond kunnen komen van hun werk en het aanschaffen van werken...
||
Citaat:
maar wat ik inderdaad bijvoorbeeld bedoel is zo'n gemeente die walchelijke kunstwerken neerzet, die door het merendeel van de bevolking alleen maar lelijk gevonden worden.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Kom op zeg er zijn massa's gemeentes die ergens een kunstwerk neerzetten om zich cultureel goed te voelen, terwijl het merendeel van de bevolking (lang niet alleen ik dus) het maar een belachelijk ding vind.
||
![]() |
Citaat:
En deze lieden worden in leven gehouden met onze belastingcenten. Ik zou zeggen: kunstenaar prima, maar je moet wel zelf van je "produkten" kunnen leven. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
mooie plaatjes van een landschapje of een huilende jongen kun je ook met fotocamera maken. beetje bekrompen |
![]() |
||
Citaat:
en dat verlichten kan ook best, maar ten eerste zijn er meer wegen dan kunst en ten tweede kunnen die kunstenaars best samenwerken zodat mensen ervoor betalen zonder subsidie en ik heb nergens gezegd dat dat geld voor joint strike goed is, ik dacht eerder aan zorg, onderwijs enz)
||
Citaat:
Laat de overheid eerst maar eens zorgen voor gedegen onderwijs (2e fase is een aanfluiting) en zorg.. En hoewel ik de JSF onzin vind, lijkt zelfs dát me nog een nuttiger besteding (al praten we dan wel over hele andere bedragen). edit: bij nader inzien zei autodropje dit al ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
bezuinigingen op cultuur bakfietsje2 | 151 | 17-01-2011 13:58 | |
Red nederland van economische ondergang Hernuel Fan | 97 | 22-02-2009 09:54 | |
Overheid moet beginnende bands steunen syneck | 77 | 11-12-2005 01:41 | |
'Mislukken integratie schuld PvdA' Atje85 | 148 | 13-01-2004 21:26 | |
Geen overheidsgeld naar het betaalde voetbal mwsuperboer | 50 | 05-12-2002 17:34 |