Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-12-2003, 14:29
Verwijderd
Gisteravond & vanacht had ik groot feest, waar dus ook de nodige alcohol aanwezig was.

Ik heb redelijk veel gedronken, was niet zat maar duidelijk ook al lang niet nuchter meer.

Toen ik vanmorgen wakker werd, waren m'n handen een stuk dikker dan normaal, een stuk breder en rood, net alsof ik net een uur in de regen had gefietst met -10 ofzo. Echt rood dus.
Deed ook pijn.

De vorige keer dat ik veel alcohol dronk had ik hetzelfde.
Ik neem dus aan dat dat met elkaar te maken heeft, kan iemand vertellen waarom dat zo is en of er iets tegen te doen is (die pijn is vervelend)?

Bedankt
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 14:33
Verwijderd
Misschien iets te maken met vocht vasthouden oid?
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 14:34
Verwijderd
Of:
Citaat:
Graag zou ik willen weten waardoor ik van sommige wijnen, eigenlijk de meeste, zo'n last krijg van dikke handen en voeten. Het is zelfs zo erg dat ik 's nachts wakker word van de pijn door de gezwollen ledematen. Ook komt het vaak voor dat mijn hoofd helemaal rood wordt. Het is niet zo dat ik erg veel drink; het gebeurt net zo goed bij 1 glas wijn als bij drie. Het kost altijd een paar nachten ellende voordat ik een wijn heb gevonden waar ik geen last van heb. Niet zelden wordt die wijn uit de handel genomen en moet ik dus weer van voren af aan beginnen. Soms echter krijg ik bij hetzelde merk toch op den duur last. Sommige goede wijnen lijke te veranderen. Kunt u mij vertellen wat de oorzaak is van het verschijnsel dat ik dikke handen krijg?

Martine Groenendijk

Het bijverschijnsel van opgezette handen bij wijndrinken is mij onbekend, maar het lijkt toch wel op een allergische reactie op een van de stoffen in wijn. U houdt dan blijkbaar het vocht vast en te oordelen naar uw klachten van een rood hoofd reageert u heftig op de omzetting van de alcohol in uw maag in andere, verteerbare stoffen (alcoholdehydrogenase). Vrouwen hebben daar meer last van dan mannen, omdat ze minder stoffen in de maag hebben om deze chemische afbouw te bewerkstelligen. Ik weet niet hoe oud u bent, maar deze klachten worden minder na de overgang. De stoffen die allergische reacties oproepen in wijn zijn histamine of sulfiet. In witte wijn zit minder histamine dan in rode, maar soms wel meer sulfiet (hoewel de producent alles doet om het sulfietgehalte zo laag mogelijk te houden). Droge witte wijnen zijn echter vooral vochtafdrijvend en juist niet vochtvasthoudend. Een andere mogelijkheid is, dat u niet tegen de aminozuren in de wijn kunt. Gezien de heftige reactie die wijn bij u oproept zou ik het probleem echter ook aan een arts voorleggen.
http://www.nrc.nl/W2/Agenda/wijn3.html
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 14:40
Verwijderd
Citaat:
een allergische reactie op een van de stoffen in wijn. U houdt dan blijkbaar het vocht vast en te oordelen naar uw klachten van een rood hoofd reageert u heftig op de omzetting van de alcohol in uw maag in andere, verteerbare stoffen (alcoholdehydrogenase).
Dus dat zou betekenen dat ik enigzins allergisch ben voor bepaalde stoffen in sterke drank? Okee, dan weet ik waar het vandaan komt

Bedankt
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 15:27
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
(: schreef op 24-12-2003 @ 15:40:
Dus dat zou betekenen dat ik enigzins allergisch ben voor bepaalde stoffen in sterke drank? Okee, dan weet ik waar het vandaan komt

Bedankt
dat zou kunnen. het is natuurlijk niet gezegd dat dat zo is. niemand hier op het forum is een arts. Als je het echt zeker wilt weten, zul je langs je huisarts moeten gaan
Oud 24-12-2003, 15:37
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 24-12-2003 @ 16:27:
dat zou kunnen. het is natuurlijk niet gezegd dat dat zo is. niemand hier op het forum is een arts. Als je het echt zeker wilt weten, zul je langs je huisarts moeten gaan
Nee okee, da's waar. Maar om hiervoor nou naar de dokter te gaan, nah, niet nodig. Ik doe het wel met de informatie van Leonoor
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 15:45
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
(: schreef op 24-12-2003 @ 16:37:
Nee okee, da's waar. Maar om hiervoor nou naar de dokter te gaan, nah, niet nodig. Ik doe het wel met de informatie van Leonoor
ik zou toch een paar testjes laten doen als ik jou was. Misschien heb je nu alleen maar de ochtend na het uitgaan wat last van dikke gezwollen handen, maar je weet niet wat voor bijverschijnselen het heeft of wat voor aandoeningen het kan veroorzaken op de lange termijn.
Oud 24-12-2003, 16:04
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 24-12-2003 @ 16:27:
Idd. Je weet niet of het dat is...als je het zeker wilt weten (wat als het een allergie is, wel handig is), moet je idd ff langs de dokter. En zo raar zal die niet opkijken als je hierom langs komt.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 17:37
Verwijderd
Citaat:
G.T.C. schreef op 24-12-2003 @ 16:45:
ik zou toch een paar testjes laten doen als ik jou was. Misschien heb je nu alleen maar de ochtend na het uitgaan wat last van dikke gezwollen handen, maar je weet niet wat voor bijverschijnselen het heeft of wat voor aandoeningen het kan veroorzaken op de lange termijn.
Vinden jullie dit zo ernstig klinken dan alsof er echt iets is?
Ik dacht dat het gewoon iets simpels was wat (bij mij) hoorde bij teveel drinken, wat verder niks bijzonders was

Wel de moeite om langs de dokter te gaan dus?
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 17:42
Verwijderd
Citaat:
(: schreef op 24-12-2003 @ 18:37:
Wel de moeite om langs de dokter te gaan dus?
Ik zou er ff langs gaan, al is het alleen al om er achter te komen of het idd een allergie is of dat het een andere oorzaak heeft.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 18:00
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 24-12-2003 @ 18:42:
Ik zou er ff langs gaan, al is het alleen al om er achter te komen of het idd een allergie is of dat het een andere oorzaak heeft.
Mjah, okee, dan zal k m eens met een bezoekje vereren
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 23:35
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
(: schreef op 24-12-2003 @ 19:00:
Mjah, okee, dan zal k m eens met een bezoekje vereren
vereren nog wel

Nee, maar heel verstandig . Je kan ook maar beter voorkomen dan overkomen toch ??(om even grootmoeders worden te gebruiken )
Dan weet je in ieder geval wat je hebt
Oud 25-12-2003, 02:11
Verwijderd
Citaat:
G.T.C. schreef op 25-12-2003 @ 00:35:
vereren nog wel

Nee, maar heel verstandig . Je kan ook maar beter voorkomen dan overkomen toch ??(om even grootmoeders worden te gebruiken )
Dan weet je in ieder geval wat je hebt
hehe, juist

Tis echt vaag, doet nu nog steeds best beetje pijn, ook met gewoon typen enzo en het is nog steeds roodpaarsig

Ga er na het weekend even langs
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 15:29
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
(: schreef op 25-12-2003 @ 03:11:
hehe, juist

Tis echt vaag, doet nu nog steeds best beetje pijn, ook met gewoon typen enzo en het is nog steeds roodpaarsig

Ga er na het weekend even langs
hmm, leuk zo met die feestdagen

Zou je na het weekend ook effe kunnen posten wat het nou precies was? Ik ben wel benieuwd of dat idd een soort van allergie is

Regels voor berichten