Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-12-2003, 10:52
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Oude versie

Hé boze man,
je schreeuwstem
maakt mij Bang;
breng je
machteloos
mij klein
Niet fijn!

Duurt het
nog lang,
voordat je mij
weer warm-lacht?
je woorden zacht
als zwierestaart
weer om mij heen
legt?

Ik voel mij zo alleen
Nu.

.....................................

Versie 2

Schreeuwstem,
boze man
Ik hoop dat jij
mij niet pakken kan
Ik maak mij klein
als piep de muis
En verberg mij dan
in een hoekje in huis

Ik hoop en wacht
dan stilletjes zacht
Op Zwierestaart
en warme lach
Want ik voel
mij zo alleen
Nu.

(een poging tot kindergedichtje maken)

Laatst gewijzigd op 30-12-2003 om 21:59.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-12-2003, 12:05
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Leuk
Oud 30-12-2003, 15:22
tacidvs
tacidvs is offline
Slecht
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 15:31
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
tacidvs schreef op 30-12-2003 @ 16:22:
Slecht

Maar ik moet me er wel bij aansluiten, ik vind hem een beetje saai, zelfs voor een kindergedicht.
Oud 30-12-2003, 16:05
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
tacidvs schreef op 30-12-2003 @ 16:22:
Slecht

nou moet ik huilen

Ach, is ook wel eens goed dat anderen het slecht vinden, maar het argument kan ook beter!.

Het gaat overigens om het gevoel dat ik wil overbrengen, ben wel benieuwd wat het teweeg brengt, of doet het weinig....
Oud 30-12-2003, 16:08
tacidvs
tacidvs is offline
je ziet het niet
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 16:10
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
tacidvs schreef op 30-12-2003 @ 17:08:
je ziet het niet
/ ??
Oud 30-12-2003, 16:27
tacidvs
tacidvs is offline
ik bedoelde hier niet 'zien als in licht op je ogen en daar een stroom neurotransmitters van maken~', maar 'inzien, begrijpen'. Mijn eerste reactie was primair een standpunt; 'positieve waardeoordelen hoeven niet onderbouwd te worden, negatie wel'. Secundair dus een reactie op het enigszins loze reactietje van CoveredEyes en tertiar een reactie op jouw gedicht.

Vergeef me, ik heb gefaald. Ik probeerde met weinig woorden veel te zeggen, het zij zo...
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 17:11
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
tacidvs schreef op 30-12-2003 @ 17:27:
ik bedoelde hier niet 'zien als in licht op je ogen en daar een stroom neurotransmitters van maken~', maar 'inzien, begrijpen'. Mijn eerste reactie was primair een standpunt; 'positieve waardeoordelen hoeven niet onderbouwd te worden, negatie wel'. Secundair dus een reactie op het enigszins loze reactietje van CoveredEyes en tertiar een reactie op jouw gedicht.

Vergeef me, ik heb gefaald. Ik probeerde met weinig woorden veel te zeggen, het zij zo...
Tja ik kan niet alles zomaar ruiken; begrijp niet altijd alles meteen.
Nu, met je uitleg, begrijp ik het wel.
Oud 30-12-2003, 19:05
sublime
sublime is offline
hm vind m niet echt sterk...

eerste strofe zeker niet, komt me te gemaakt over en gewoon té kinds: zelfs voor een kindergedicht is het te simpel en te 'grof' vind ik. als je begrijpt wat ik bedoel. ik vind de 'compositie van woorden' niet plezierig

kijk naar de laatste 4 regels van de eerste strofe, ik vind het te veel 'volwassen kindertaal' > woordkeus van een volwassene die een kind na wil doen..

de tweede strofe vind ik beter, omdat je woordkeus me daarin meer bevalt: warm-lacht en zwierstaart zijn beide erg mooi
maar ook hier hetzelfde probleem dat ik het geheel te 'grof' vind en de compositie me niet aanspreekt.. het klopt niet, is te simpel, ik zou het haast een primitieve manier van dichten willen noemen

simpel en kinderlijk kan heel mooi zijn, maar zeker in de tweede strofe vind ik de opbouw zo niet bij de lieve woordkeus passen dat het echt storend overkomt..

maar ook nog positief; je eindigt prachtig. simpel en veelzeggend jammer dat de rest van het gedicht veel minder in die stijl is...

de inhoud is mooi, maar echt, mijns inziens kan het zelfs voor een kindergedicht in veel betere vorm gegoten worden.

(ik roep nu wel allemaal kritiek, maar tips voor een verbetering heb ik niet echt. al zou ik wat doen aan die korte zinnen in de eerste strofe, een kind praat wel in korte zinnen, maar dit doet meer overkomen als iemand die geen nederlands kan, zeker de laatste 2 regels van strofe 1)
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 19:10
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
sublime schreef op 30-12-2003 @ 20:05:
hm vind m niet echt sterk...

eerste strofe zeker niet, komt me te gemaakt over en gewoon té kinds: zelfs voor een kindergedicht is het te simpel en te 'grof' vind ik. als je begrijpt wat ik bedoel. ik vind de 'compositie van woorden' niet plezierig

kijk naar de laatste 4 regels van de eerste strofe, ik vind het te veel 'volwassen kindertaal' > woordkeus van een volwassene die een kind na wil doen..

de tweede strofe vind ik beter, omdat je woordkeus me daarin meer bevalt: warm-lacht en zwierstaart zijn beide erg mooi
maar ook hier hetzelfde probleem dat ik het geheel te 'grof' vind en de compositie me niet aanspreekt.. het klopt niet, is te simpel, ik zou het haast een primitieve manier van dichten willen noemen

simpel en kinderlijk kan heel mooi zijn, maar zeker in de tweede strofe vind ik de opbouw zo niet bij de lieve woordkeus passen dat het echt storend overkomt..

maar ook nog positief; je eindigt prachtig. simpel en veelzeggend jammer dat de rest van het gedicht veel minder in die stijl is...

de inhoud is mooi, maar echt, mijns inziens kan het zelfs voor een kindergedicht in veel betere vorm gegoten worden.

(ik roep nu wel allemaal kritiek, maar tips voor een verbetering heb ik niet echt. al zou ik wat doen aan die korte zinnen in de eerste strofe, een kind praat wel in korte zinnen, maar dit doet meer overkomen als iemand die geen nederlands kan, zeker de laatste 2 regels van strofe 1)
Dankje voor je uitgebreide en nuttige reactie! , ik zal het eens nader gaan bekijken (en veranderen).
Oud 30-12-2003, 21:59
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Versie 2 er bij gezet; wat vinden jullie?
Oud 30-12-2003, 22:59
sublime
sublime is offline
mi al veel beter

tweede strofe vind ik nu echt heel mooi, al vind ik nu het losstaande nu een beetje storen (ik ben een kniesoor, ik weet )

piep de muis vind ik niet geweldig, mss

ik maak mij klein/klein als een muis oid

En verberg mij dan
in een hoekje in huis

mss

En verberg mij in
een hoekje van ons/het huis

hm iig vind ik de tekst en de compositie (ik ben zo dol op dat woord, de laatste tijd ) nu veel beter bij elkaar passen.. > het is een veel liever geheel geworden, het klopt veel meer..

lang leve de vooruitgang
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten